Ampeg SVT VR vs. V4B

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
shag wim
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 okt 2006, 16:27

Ampeg SVT VR vs. V4B

Bericht door shag wim »

Heb je ook al eens geprobeerd beide kanalen op je svt door te patchen? Dan kun je op lagere volumes ook al een smeriger sound krijgen.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Ampeg SVT VR vs. V4B

Bericht door MR. LEE »

Demonturtle schreef:Ik speel al jaren met volle tevredenheid op mijn Ampeg SVT VR. Op repetities kan ik de volumeknop echter maximum op 9u draaien zonder dat oorverdovend luid wordt, en ik heb de indruk dat de sound van de amp op dit punt nog niet volledig naar voren komt.

Nu viel mijn oog dan ook op de V4B als tweede/repetie amp, maar had hier toch nog enkele vragen bij. Voor de volledigheid nog even vermelden dat de gebruikte cabinets een Orange 1x15" en een Orange 4x10" zijn.

Eerst en vooral is er de wattage kwestie. Gelet op het feit dat 9u het maximum is qua volume voor de VR vraag ik mij af of de V4B luid genoeg zal zijn.

Verder hou ik ook van een goede cleane sound als basis, maar vrees dat de V4B vrij snel over zijn nek zal gaan.

Ik hoop dat jullie antwoorden mij wat meer perspectief kunnen geven op heel deze kwestie.

Ik vermoed ?? , dat je bedoelt , dat de versterker wat duf klinkt op het moment dat de volume-regelaar nog in het begin van z'n draai-schaal staat :?:

Oplossingen : Bijv. een zgn "pentode-triode schakeling" ( laten ) installeren.
De versterker levert dan iets minder dan de helft van z'n normale vermogen als de omschakelaar in de triode-stand gezet wordt.
Ook is te overwegen om bijv. de 1e versterkingsbuis zodanig in te stellen dat de versterking wat afneemt.
De volume-knop kun je dan wat verder opendraaien.

Het is gewoon te maken zoals je het wilt hebben . :wink:
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Ampeg SVT VR vs. V4B

Bericht door Muziekschuur »

Oeps... Ik zie dat ik wel heel duf was toen ik die text las.

Als de master van de SVT altijd maar op 9 uur staat dan zal het Ampeg pedaal je waarschijnlijk goed helpen. Om wat meer drive te krijgen bij laag volume kun je ook een digitech screaming blues gebruiken. Dat pedaal (bad monkey ook) heeft een bas en treble regelaar en daarmee kan ik precies afstellen wat ik zoek. De V4B zou waarschijnlijk precies zijn wat je zoekt. Maar probeer die PF50 dan ook. Die D.I. na de eindbuizen is echt een vondst. En zie je nauwelijks op andere amps. Ik heb hem op een Dynacord BA300. Die kun je dan naast je SVT houden. Ik denk dat je dan wel de sounds vind die je zoekt. Mijn excuses voor de misvatting. Rieno ook thanks voor de bijsturing en toelichting.

Ik ga even de slapertjes uit mijn ogen halen.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Ampeg SVT VR vs. V4B

Bericht door Bernardduur »

Ik zou gewoon zo'n nieuwe Ampeg halen; de nieuwe Ampeg V4's en V4B's zijn eigenlijk gewoon SVT preamps met een andere poweramp, dus niet te vergelijken met een 'echte ouwe' maar zeker OK qua klank.

Ik verwacht dat deze iig beter zullen passen bij de oefensituatie! Ik heb jaren met mijn oude V4 geoefend en opgetreden........ alleen bij optreden merkte ik wel eens dat ik volume tekort kwam
Gebruikersavatar
Demonturtle
Berichten: 634
Lid geworden op: 05 jan 2008, 23:29

Ampeg SVT VR vs. V4B

Bericht door Demonturtle »

Allemaal bedankt voor jullie inzicht op het hele verhaal! Het modificeren van mijn VR is niet meteen een piste die ik graag zou bewandelen. Mijn technische kennis van versterkers is nul, dus zou ik mijn wensen ook moeilijk kunnen communiceren naar mijn gebruikelijke hersteller toe.

Het lijkt er dus op dat ik mezelf een vervroegd kerstcadeau zal gaan gunnen :).
Gebruikersavatar
Thunderstruck
Berichten: 1039
Lid geworden op: 28 jul 2006, 17:01

Ampeg SVT VR vs. V4B

Bericht door Thunderstruck »

Hi,

De V4(b) is ideaal als aanvulling bij je assortiment. Ik heb zelf een 70's V4, maar de nieuwe zijn ook lekker.

Ik merk dat ik voor grote shows en buitenshows de SVT gebruik, maar in clubjes of kroegen altijd de V4 pak. 8x10 eronder en het klinkt heerlijk.

Sinds een tijdje gebruik ik ook de SCRDI van Ampeg. Erg fijn pedaal om ook op lagere volumes je amps lekker wat extra peut te kunnen geven, maar ook een hele fijne DI sound.
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Ampeg SVT VR vs. V4B

Bericht door Chino »

Muziekschuur schreef:Oeps... Ik zie dat ik wel heel duf was toen ik die text las.

Als de master van de SVT altijd maar op 9 uur staat dan zal het Ampeg pedaal je waarschijnlijk goed helpen. Om wat meer drive te krijgen bij laag volume kun je ook een digitech screaming blues gebruiken. Dat pedaal (bad monkey ook) heeft een bas en treble regelaar en daarmee kan ik precies afstellen wat ik zoek. De V4B zou waarschijnlijk precies zijn wat je zoekt. Maar probeer die PF50 dan ook. Die D.I. na de eindbuizen is echt een vondst. En zie je nauwelijks op andere amps. Ik heb hem op een Dynacord BA300. Die kun je dan naast je SVT houden. Ik denk dat je dan wel de sounds vind die je zoekt. Mijn excuses voor de misvatting. Rieno ook thanks voor de bijsturing en toelichting.

Ik ga even de slapertjes uit mijn ogen halen.
De master van mijn v4bh is van invloed op het DI signaal uit de ingebouwde DI. Staat de master uit, dan ook geen DI signaal. Kan ik hieruit afleiden dat de eindbuizen meegenomen worden in het DI signaal?
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Ampeg SVT VR vs. V4B

Bericht door MR. LEE »

De DI-output staat achter de mastervolume , en het signaal loopt dan via een kathode-volger naar een ic en gaat keurig gebufferd en balanced naar de XLR output.

De stand van de mastervolume-pot is hier dus helaas van invloed op deze DI-output :|

De eindbuizen hebben er niks mee te maken :D
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Ampeg SVT VR vs. V4B

Bericht door Muziekschuur »

Ik weet niet hoe de D.I. op een V4 zit. Ik weet slechts dat de PF50 een D.I. na de eindbuizen heeft. Dat is echt een tegek D.I. sound. Precies een microfoon. Iets cleaner zelfs (niet qua grunt... maar minder hiss en dat soort artefacten)

Afgaande van het verhaal hierboven, is het een preamp signaal. En dat is wezenlijk wat anders dan de D.I. op de PF50. De PF50 en PF20 hebben beiden D.I. van preamp en eindbuizen D.I.. Daarmee kun je dus alle keuzes maken die je wil. Sluit je beiden aan dan heb je en een reamp signaal (clean) en een eindbuizen signaal (bijna microfoon). En dat signaal prefereer ik boven microfoon. Behalve dan bij oude blues. Dan is een microfoon gewoon lekkah.... En dan is zelfs het zo dat het een bepaalde microfoon moet zijn....
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie