Trace Elliot 4x10 red stripe combo (GP11 pre amp MK5)

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Trace Elliot 4x10 red stripe combo (GP11 pre amp MK5)

Bericht door Hans58 »

Gaaf ding en een leuk verhaal :D
Ze zijn inderdaad lomp zwaar maar klinken fantasties.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Trace Elliot 4x10 red stripe combo (GP11 pre amp MK5)

Bericht door Muziekschuur »

Als die speakers gelijmd gewoon werken... Dan niks aan doen... Dan blijven ze werken....

Tegek combo. Echt bruut bruut bruut...

Dit zijn geen standaard speakers. Werden speciaal door Celestion voor Trace Elliot gebouwd.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
rfranssen
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 okt 2016, 22:18

Trace Elliot 4x10 red stripe combo (GP11 pre amp MK5)

Bericht door rfranssen »

Vraag kan iemand mij vertellen hoeveel wat de versterker nu is van deze combo. Op internet wordt ik er niet echt wijzer van (tot nu toe) !
De speakers geven 50 wat aan waar met een stift is 250watt 8ohm van is gemaakt.
Ik heb zitten zoeken maar kom er niet achter. Ik kan het ook niet opmaken uit vanuit de versterker staat nergens geschreven?
Mag ik er dan vanuit gaan dat het een 250 versterker is 8ohm?
Bijlagen
image1.JPG
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Trace Elliot 4x10 red stripe combo (GP11 pre amp MK5)

Bericht door Rieno »

Het ligt er maar net aan hoe ze zijn geschakeld.

Het zijn 4 speakers met elk hun vermogen en impedantie (weerstand), dus die sluit je parallel of in serie aan en daar haal je dan de totale vermogens en impedantie uit die de kast aan kan :) In dit geval vermoed ik 2 groepjes van 2 serie geschakelde speakers en die groepjes dan weer parallel samengeknoopt; dat geeft dan een impedantie van 8 Ohm idd.

Qua vermogen klopt het wel ongeveer, want deze combo's werden meestal verkocht met een 300W RMS waarde op 4 Ohm als ik het me goed herinner. De vermogens op de speakers mag je grofweg optellen en de C1008 serie was 50W; 200W aan speakers dus. En als je van 4 Ohm naar 8 Ohm gaat, hou je ongeveer 2/3e van je vermogen over. Keurig dus.

Kort gezegd: ongeveer 200W aan power zonder extra kast/300W mét, op 200W aan ingebouwde speakers.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Trace Elliot 4x10 red stripe combo (GP11 pre amp MK5)

Bericht door deevit »

Weet ook dat watts niet altijd alles zeggen.. Vooral in dit geval. Die oude Trace 200 watters blazen alles omver, gaan echt heul hard. :) Harder dan menig 500 watt (of meer) versterker.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Trace Elliot 4x10 red stripe combo (GP11 pre amp MK5)

Bericht door Rieno »

Het is maar net in welk frequentiegebied die Watts gepompt worden; meer in het middengebied klinkt luider en dat deden deze Trace's uitstekend, zonder al te veel verlies van (bruikbaar) laag.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
rfranssen
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 okt 2016, 22:18

Trace Elliot 4x10 red stripe combo (GP11 pre amp MK5)

Bericht door rfranssen »

Beste Rieno,

Dank voor je feedback. Dus als ik het goed begrijp dan kan ik gewoon 4 x een 250W 8 Ohm bass-gitaar speaker plaatsen zoals de speaker nu ook geschakeld zijn (parallel 2 cabines x 2 speaker).
Het zijn niet de goedkoopste speakers maar denk dan toch aan Celestions tzt.

mvg

rogier


Rieno schreef:Het is maar net in welk frequentiegebied die Watts gepompt worden; meer in het middengebied klinkt luider en dat deden deze Trace's uitstekend, zonder al te veel verlies van (bruikbaar) laag.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Trace Elliot 4x10 red stripe combo (GP11 pre amp MK5)

Bericht door Rieno »

De speakers zijn nu 8 Ohm, 50W per stuk (en totaal dus 4x50=200W)..ik zou er niet idioot ver boven gaan zitten qua belastbaarheid, maar mocht je er tot bijvoorbeeld 200W per speaker in willen zetten is dat natuurlijk ook prima. Het gaat erom dat ze aankunnen wat jij erin stopt, of meer.

Qua gewichtsbesparing is het misschien interessant om naar neodynium speakers te kijken :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7647
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Trace Elliot 4x10 red stripe combo (GP11 pre amp MK5)

Bericht door MR. LEE »

Nou Rieno,...laat dat woordje "misschien" maar achterwege.
Ik heb zelf exact hetzelfde type combo gehad , maar toen ik 'm klaar had ,...en een paar keer had mee-
gesleept , besloot ik rap om 'm op marktplaats te zetten vanwege het gewicht.

Als "meesleep-combo'tje", voor effe gauw ergens heen , vond ik 'm minder geschikt.
Neo's zouden toen wel degelijk een uitkomst zijn geweest. :wink:
(alsook een paar latjes van poly-ethyleen , die je op de achterkant van de kast kan monteren , ....die profielen zijn wel verkrijgbaar bij de lokale machine-fabriek .)
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Trace Elliot 4x10 red stripe combo (GP11 pre amp MK5)

Bericht door Herman »

Je moet met Neo's wel bedenken hoeveel kilo's je nu daadwerkelijk gaat besparen ten opzichte van het totale gewicht Een Eminence Neo 10" speaker weegt 1,6 kilo, een 'gewone' 4. Dat betekend een gewichtsbesparing van ongeveer 10 kilo op een kast van 50 kilo. Is nog steeds zwaar.... Is je dat het prijsverschil waard?
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7647
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Trace Elliot 4x10 red stripe combo (GP11 pre amp MK5)

Bericht door MR. LEE »

ja ,...dat denk ik wel.
Door z'n vorm/afmeting is deze combo zeer slecht op te pakken in je 1tje .
Toen ik de speakers eruit had liggen , was 't allemaal nog net te doen .
Dit kan ik me nog goed herinneren.

Toen ie helemaal weer opgetuigd klaar stond , schrok ik me de klere :D

E.e.a. hangt natuurlijk ook van je lichaamsbouw af ,...voor schriele mannetjes is 't echt niet te doen.
Schriel ben ik zelf nou niet bepaald :facepalm: , maar ik heb een nekhernia waar ik een beetje rekening mee moet houden.
( als dat opspeelt sta ik minimaal een jaar lang in m'n achteruit voordat ik weer normaal kan functioneren )
Plaats reactie