Welke versterker, weet het nog steeds niet...

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7181
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Welke versterker, weet het nog steeds niet...

Bericht door HNZ »

Bolobass schreef:
Sjtevel 1984 schreef:
Als de Ampeg PF50T met fliptop cabinet geen optie is, lijkt me dit ook geen optie.
Niet iedereen is ampeg fan, we hoeven hier toch niet elkaars suggesties af te schieten? Raar.
Ik denk dat-ie bedoelt omdat die Ashdown maar 30 watt is en de Ampeg van 50 watt al te 'licht' werd bevonden (qua wattage)
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Welke versterker, weet het nog steeds niet...

Bericht door Sjtevel 1984 »

Juistem! 50 (buizen) watts is in de studio en thuis meer dan voldoende, maar live kom je al snel tekort.
Het was echt niet mijn bedoeling om iemands suggestie af te schieten. Zeker niet op basis van merk. Ik ben verre van merkvast, wat mij de afgelopen jaren al veel te veel geld heeft gekost. :facepalm:

Back ontopic: Misschien is een buizen preamp (denk: EHX english muff'n) niet een goedkopere oplossing?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Welke versterker, weet het nog steeds niet...

Bericht door we tigers »

Een Mesa Walkabout? Top uitneembaar dus ook zo bruikbaar, maat wel aan de prijs...
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7181
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Welke versterker, weet het nog steeds niet...

Bericht door HNZ »

En ook niet echt licht - althans de 15" versie die ik had.
Wel een te gekke sound, trouwens.
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Welke versterker, weet het nog steeds niet...

Bericht door Bolobass »

Check!
Ik heb de little bastard enkel op een 8x10 geprobeerd, dat ging hard maar draagbaar was het zeker niet :lol:

Dan denk ik dat een sterk class D combo met een tubescreamer overblijft.
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

Welke versterker, weet het nog steeds niet...

Bericht door Yabbadehut »

En aan welke D class combo denk je dan? En een tubescreamer, dat is een pedaal die buizengeluid nabootst? en welke moet ik dan hebben? ik heb oa ook nog een combo staan, Line 6 175 watt. klink ok en voorziet een kroeg van geluid maar het klinkt zo gemaakt dit geluid en dan gebruik ik die geluidopties niet eens, kan ik niks mee...Ik heb ook een serie van die boss pedalen maar buiten de chorus en het stemapparaat gebruik ik ze niet, of ik kan de balans niet goed vinden of ik vind het geluid storend. Ben op zoek naar 1 type geluid wat de basis moet zijn worden. Uitgaande dat de bron dus een Rick is....O ja, omdat ik veel op een Rick speel met dunne hals liggen er geen dikke snaren op ( Roto 95-40 set) speelt lekker soepel maar nadeel is natuurlijk het diepe laag dat een 105 set heeft mist...Nochtans is de sound van de Rick en speelbaarheid echt wat ik te gek vind..
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Welke versterker, weet het nog steeds niet...

Bericht door Bolobass »

Eigenlijk bedoel ik solid state versterkers, de class D zijn meestal kleine losse amps.
Zoals altijd zijn je eigen oren de beste test, maar je kan drnken aan Gallien Krueger (G&K) die maken fijne combo's, Ashdown heeft een paar prima dingen maar zwaar, Ibanez Promethean heb ik nooit getest maar heeft fans, Markbass als dat je sound is bijvoorbeeld. een dagje pielen in een grote muziek winkel om te horen welk karakter bij welk merk hoort is eigenlijk een must.

Qua buizen pedaal komen vaak de tech21 VTbass langs, en een Basscreamer met mod door onze Bernarduur is populair op het forum. ik gebruik een Verellen buizen preamp die is duur maar ik wil hem niet meer missen.
Misschien heb je bij een G&K amp zelfs geen pedaal meer nodig, die schijnen zelf al een lekker randje te kunnen geven.

Enfin, bas mee en een trip naar een goede muziek toko!
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
riotriot
Berichten: 1708
Lid geworden op: 02 jan 2007, 17:18

Welke versterker, weet het nog steeds niet...

Bericht door riotriot »

Lekker preken voor eigen parochie, maar check de Orange OB1-300/500 eens.
Geen buizen in deze versterker, maar een class A/B amp met distortion die je met je cleane geluid kunt mixen.

Distortion helemaal dicht en blend vol open geeft al net een beetje kleur mee aan je geluid en zeker in de mix een behoorlijk buizig karakter. Naar smaak kun je het harder laten knarsen en piepen.

Ik ben er erg blij mee in ieder geval. En vermogen te over, zeker met de 500 watt versie.



Afbeelding

Afbeelding
Riot riot, it doesn't matter who!
Riot riot, what are you gonna do?
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Welke versterker, weet het nog steeds niet...

Bericht door padawatje »

Dat label bij de "Blend" knop :worship:
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7181
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Welke versterker, weet het nog steeds niet...

Bericht door HNZ »

riotriot schreef:Lekker preken voor eigen parochie, maar check de Orange OB1-300/500 eens.
Geen buizen in deze versterker, maar een class A/B amp met distortion die je met je cleane geluid kunt mixen.

Distortion helemaal dicht en blend vol open geeft al net een beetje kleur mee aan je geluid en zeker in de mix een behoorlijk buizig karakter. Naar smaak kun je het harder laten knarsen en piepen...
Sowieso heeft een klasse A/B eindtrap al meer dynamiek dan een klasse D. Dus zit je daarmee al dichter bij een buizenamp. Zijn natuurlijk wel iets zwaarder.
In dat opzicht is een EBS Classic 500 versterker met z'n mosfet eindtrap ook een goede keuze. Of een GK RB-serie. Als je nog een GK RB combo kunt vinden (alleen nog 2de hands) ben je gelijk klaar.

Nòg iets meer buizen dynamiek? De Diamond Bass compressor tussen je bas en de amp! Geeft een erg dikke sound en nog meer dynamiek. review en review

Je kan een buizen preamp gebruiken wat je wilt met b.v. een klasse D versterker - de eindtrap blijft bepalend. En in het geval van klasse D betekent dat afvlakking van dynamiek.

Eigenlijk zit er dus in je eisenpakket een onoverbrugbare tegenstrijdigheid. Buizen (achtige) sound, veel volume, laag geprijsd en lichtgewicht gaan niet echt samen...
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Welke versterker, weet het nog steeds niet...

Bericht door Bolobass »

Je kan een buizen preamp gebruiken wat je wilt met b.v. een klasse D versterker - de eindtrap blijft bepalend. En in het geval van klasse D betekent dat afvlakking van dynamiek.
Dit strookt geheel niet met mijn ervaring
Eigenlijk zit er dus in je eisenpakket een onoverbrugbare tegenstrijdigheid. Buizen (achtige) sound, veel volume, laag geprijsd en lichtgewicht gaan niet echt samen...
Dit wel
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Welke versterker, weet het nog steeds niet...

Bericht door padawatje »

Moeten het buizen zijn, of is een "buis-achtige" sound ook al goed genoeg ?
En wat is het budget ?

Misschien is een TC Electronic RH450/RH750 wel iets voor jouw dan, in combinatie met de RS 210 C cab kan je daar een combo van maken die redelijk tilbaar is (26kg).
Ik vind die TubeTone buizensimulatie niet slecht klinken.

https://www.tcelectronic.com/combo450/
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2766
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Welke versterker, weet het nog steeds niet...

Bericht door Jerry »

Buizen en dynamiek gaan in mijn beleving niet samen, gewoon echt niet, daarom spelen bassisten over transistor tops en gitaristen over buizen bakken. Met hoog vermogen buizen amps houd je nog wel wat dynamiek over, maar zo'n 30 watter van Ashdown ga je op volume echt geen cleane noot uit krijgen. Daarom zijn ze ook zo leuk :jam:

Ik heb sinds kort een Fender Rumble 500 die ik overtuigend genoeg vind om mijn Traynor YBA200-2 in de verkoop te gaan zetten. Met het "vintage" filter en het overdrive circuit ingeschakeld krijg je daar een hele vette rock sound uit en het weegt geen zak.
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Welke versterker, weet het nog steeds niet...

Bericht door Digidesign »

Die Fender Rumble heeft mij ook doen verbazen, lekkere sound uit te halen!
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Welke versterker, weet het nog steeds niet...

Bericht door dr. Bassvibes »

Heb ik een tijd terug ook over gespeeld. Moest de backline van een andere bassist gebruiken tijdens een optreden. Ik blijf zelf lekker slepen met mijn oude London City, want het klinkt natuurlijk niet als een echte buizenbak, maar het was zeker niet onaardig! Mijn Markbass klinkt ook redelijk vintage (buizig ga ik niet zeggen) als je de filters goed gebruikt. Ideaal voor wanneer je niet wil slepen en on-a-budget bent, maar het is natuurlijk niet hetzelfde als het échte werk, alleen voor het gevoel al. :)
Plaats reactie