Advies gevraagd speaker bassman

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Erwin1983
Berichten: 331
Lid geworden op: 30 nov 2013, 18:06

Advies gevraagd speaker bassman

Bericht door Erwin1983 »

Hallo allemaal,

Ik heb advies nodig over een speaker.
Onlangs heb ik een bassman 2 x15" gekocht waarbij 1 speaker kraakt op hogere volumes.
Op marktplaats werd een 15" bassman speaker aangeboden die ik erbij heb gekocht.
Uiteraard impulsief en niet van te voren gechecked of het om een soortgelijke speaker ging.

Mijn vraag is of ik de speaker kan verwisselen of niet.

Ik heb fotos bijgevoegd van beide speakers. Ze zien er verschillend uit. De speaker die ik erbij heb gekocht is 50 watt, 8 ohm. Wat de wattage van de speaker in het kabinet is weet ik niet...

Eerst de speaker die in het kabinet zit:
IMG_1353.JPG
En de speaker die ik erbij heb gekocht:
IMG_1358.JPG
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Advies gevraagd speaker bassman

Bericht door Hans58 »

Toen ik een jaar of 3 geleden op zoek was naar vervangende 12" speakers voor mijn Bassman 412 pyramidekast heb ik een flinke zoektocht over teh interwebz gemaakt om o.a. uit te vogelen wat er van origine in zat. Dat is toen gelukt maar ik heb natuurlijk nergens genoteerd of een bladwijzer gemaakt waar ik dat allemaal gevonden heb. :facepalm:
Via enig hernieuwd zoekwerk hier en hier lijkt het vrij zeker dat de speaker op de bovenste foto een CTS is uit 1971 en dan uit de 40-49e week van dat jaar (laatste cijfertje is niet zichtbaar). De onderste zou dan een Eminence zijn uit 1969, 48e week. Maar dat geeft je nog geen info over het wattage en ohmage van de speaker in het cabinet helaas. Misschien dat anderen met deze info meer kunnen. Succes!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Erwin1983
Berichten: 331
Lid geworden op: 30 nov 2013, 18:06

Advies gevraagd speaker bassman

Bericht door Erwin1983 »

Bedankt voor de info! Ik snap nu ook hoe de stempels te lezen zijn :D
Mooie oude speakers dus. Ik baal er ook van dat die ene niet deugt want hij klinkt heerlijk op huiskamervolume.

Maar ben nog benieuwd of iemand kan vertellen of de 2 speakers samen gebruikt kunnen worden.
McDreads
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 jan 2008, 01:25

Advies gevraagd speaker bassman

Bericht door McDreads »

Ik heb dezelfde 2xCTS 15" in mijn 70ies vt Bassman 15, de belastbaarheid van de speakers is laag (100 tot 150 watt in totaal) en de kast is te klein voor de 2x15. Ze hebben bij fender misschien wel nagedacht over het ontwerp van de kast, maar niet zo lang of zo diep. De kast klinkt met bas lekker op laag volume, dus prima voor huiskamer of studio niveau. Voor live settings gaat ie niet hard/diep genoeg. Hij klinkt ook lekker met gitaar :no:
De speaker die je er bij hebt gekocht is trouwens een alnico, die werden tot eind jaren 60 in een soortgelijke kast gebruikt. Of het een goede combinatie is met de nog goed functionerende ferriet/keramische van CTS lijkt me een goede zondagmorgen/middag besteding, gewoon proberen.
Alembic Orion
Adamovic Eclipse
I'm not deaf, I'm just ignoring you!
Erwin1983
Berichten: 331
Lid geworden op: 30 nov 2013, 18:06

Advies gevraagd speaker bassman

Bericht door Erwin1983 »

McDreads schreef:Ik heb dezelfde 2xCTS 15" in mijn 70ies vt Bassman 15, de belastbaarheid van de speakers is laag (100 tot 150 watt in totaal) en de kast is te klein voor de 2x15. Ze hebben bij fender misschien wel nagedacht over het ontwerp van de kast, maar niet zo lang of zo diep. De kast klinkt met bas lekker op laag volume, dus prima voor huiskamer of studio niveau. Voor live settings gaat ie niet hard/diep genoeg. Hij klinkt ook lekker met gitaar :no:
De speaker die je er bij hebt gekocht is trouwens een alnico, die werden tot eind jaren 60 in een soortgelijke kast gebruikt. Of het een goede combinatie is met de nog goed functionerende ferriet/keramische van CTS lijkt me een goede zondagmorgen/middag besteding, gewoon proberen.

Geprobeerd zoals je aangaf. Het kan prima! Kabinet klinkt niet echt anders. Alleen positief dat hij bij meer volume geen kraak en bijgeluiden meer heeft.
Ik weet nog niet of het blijvertje is. Voor thuis klinkt het heerlijk. Maar in bandverband weet ik het nog niet. Ik speel met twee bands, de een is vooral stoner ala kyuss en de andere is wat grunge/punk. Ik denk dat dit kabinet het laag gaat missen wat ik in beide bands nodig ben.
In ieder geval bedankt voor de tips!
Plaats reactie