Keuze nieuwe Hartke HD25 of 2dehands Ibanez SW35?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Baphi
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jan 2017, 18:28

Keuze nieuwe Hartke HD25 of 2dehands Ibanez SW35?

Bericht door Baphi »

Allereerst: wat een superforum dit!! Heb al aardig wat info vergaard en ben nog steeds aan het sponsen :-)

Ik ben een beginnende basser, d.w.z. dat ik een eerste proefles heb gehad en daarmee besloten heb om les te gaan volgen.
Inmiddels ben ik in het bezit van een Squier Standard Jazz basgitaar (overgenomen van forummer PMJ) en heb een Vox ampplug met koptelefoon.

Nou zou ik hiermee kunnen aanvangen, maar ik wil toch graag een basversterker!
Eisen:
- 10-50W
- aux-in om mee te kunnen spelen
- hoofdtelefoon-aansluiting
- moet er goed uit zien (onzin eis, maar ik ben ontwerper dus voor mij wel van belang)
- degelijk gebouwd
- niet te wollig maar wel "warm" geluid"

Wensen:
- schuin te plaatsen

Na gespeur op marktplaats en de bekende webshops denk ik er verstandig aan te doen mijn keuze te "narrowen" tot twee opties:

1. Nieuwe Hartke HD25
2. Gebruikte Ibanez SW35 (toezegging voor €75, werkend maar exacte staat niet bekend)

Ik neig nu meer naar de eerste optie omdat:
- ik hier goeie reviews over heb gelezen, met name combi van strak en warm geluid
- het een gerenommeerd basversterker merk is
- de versterker van degelijke kwaliteit zou zijn
- deze 100% voldoet aan de eisen
- er 3 jaar garantie zit
- het een gegarandeerd goed functionerend product is, want nieuw (dus geen krakende potmeters, ruis, oid)
- het een mooie versterker is
- er geen gedoe is met testen of alles functioneert
- je dan de mogelijkheid hebt tot retourneren

Nou heeft de SW35 ook wat plussen:
- iets meer vermogen (35W vs 25W) (merk je dat? is het nodig voor thuis?)
- volume control voor aux-in (is natuurlijk ook te regelen op audio-bron)
- schuin te plaatsen (heeft dit nou echt voordelen?)

Heeft hier iemand wat zinnigs over te zeggen? Is mijn voorgevoel voor de HD25 terecht? Hoe is het geluid van de SW35 t.o.v. HD25.

Ben benieuwd naar jullie meningen en reacties!

Alvast dank!
Groet, Bas (ja dat is mijn echte naam)

PS Voorstellen doe ik ook nog in het daarvoor bestemde topic... :wink:
Groet, Bas (ja dat is mijn echte naam)
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Keuze nieuwe Hartke HD25 of 2dehands Ibanez SW35?

Bericht door Rieno »

Hoi Bas, welkom!

Kort gezegd: voor thuis is 25W meer dan voldoende. Schuin kunnen zetten is wel lekkerder, maar als je het combo op oorhoogte kunt zetten geeft dat hetzelfde voordeel. Het gaat erom dat het geluid zo rechtstreeks mogelijk naar je oren gaat, dan hoeft ie ook niet zo hard.

En gezien je lijstje, heb je al besloten dat het de Hartke moet worden. Dus doe dat dan ook maar gewoon ;)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Baphi
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jan 2017, 18:28

Keuze nieuwe Hartke HD25 of 2dehands Ibanez SW35?

Bericht door Baphi »

Rieno schreef:Hoi Bas, welkom!

Kort gezegd: voor thuis is 25W meer dan voldoende. Schuin kunnen zetten is wel lekkerder, maar als je het combo op oorhoogte kunt zetten geeft dat hetzelfde voordeel. Het gaat erom dat het geluid zo rechtstreeks mogelijk naar je oren gaat, dan hoeft ie ook niet zo hard.

En gezien je lijstje, heb je al besloten dat het de Hartke moet worden. Dus doe dat dan ook maar gewoon ;)
Dank! Erg he, soms heb je gewoon bevestiging nodig. Ergens heb ik ook het idee dat Ibanez geen dedicated basversterker-maker is wat dus zou kunnen betekenen dat de producten niet slecht hoeven te zijn, maar ook niet vanzelfsprekend heel goed. Van een merk als Hartke mag je dat wel verwachten... toch?
Groet, Bas (ja dat is mijn echte naam)
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Keuze nieuwe Hartke HD25 of 2dehands Ibanez SW35?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Nah, Fender, Peavey en Mesa Boogie maken ook niet alleen basversterkers. Dus die gedachtegang klopt dus niet helemaal. Tevens zijn de verschillen bij de verschillende beginnerversterkertjes minimaal. Koop wat jou het beste lijkt, later komt er toch weer iets anders....
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Keuze nieuwe Hartke HD25 of 2dehands Ibanez SW35?

Bericht door Rieno »

Ibanez maakt zeker ook meer basversterkers hoor (de Promethean serie was een leuke bijvoorbeeld), verkijk je daar niet op. En de SW35 staat al jaren goed bekend wat dat betreft, dus daar doe je ook geen miskoop aan. Het grootste voordeel is misschien dat het in aanschaf nu minder kost en mocht je 'm weer willen verkopen, je er weer eenzelfde prijs voor terug kunt krijgen.

Het gaat er nu inderdaad vooral om dat je iets koopt waar je een goed gevoel bij hebt. Als je dat om al je genoemde redenen meer hebt bij de Hartke; vooral doen :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Keuze nieuwe Hartke HD25 of 2dehands Ibanez SW35?

Bericht door bobbelmans »

Ik heb 15 jaar lang zo'n ibanez sw 35 in huis gehad. Prima ding. Niks mis mee. Heeft het altijd goed gedaan zonder problemen. Maar voor een huiskamerversterker kwam hij niet hoger dan een kwart van het volume.

Inmiddels heb ik een Kustom huiskamerversterkertje gekocht. Met 1x8" speaker. Ik heb voor die Kustom gekozen omdat hij kleiner is en de knoppen aan de voorkant zitten. Is handiger in mijn nieuwe woning.

De Hartke waar jij het over hebt heb ik geen ervaring mee.

Succes met bassen! Veel plezier.
face down in the dirt
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7204
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Keuze nieuwe Hartke HD25 of 2dehands Ibanez SW35?

Bericht door HNZ »

Welkom Bas!
Van je eisen - degelijk gebouwd / niet te wollig maar wel "warm" geluid" / schuin te plaatsen - voldoet de Ibanez het best.
Met name het "warme" geluid komt uit dit combo. Het Hartke combo is door de soort en het formaat van de speaker beslist "scheller".
Daarnaast scheelt het je in aanschaf ruim 30 euro.

Bovendien ben je met de Ibanez wat flexibeler qua volume door het hogere wattage, het grotere speaker oppervlak plus de mogelijkheid om in plaats van de interne speaker je comboversterker aan te sluiten op een extern cabinet. Bijvoorbeeld een 2x10". Handig als je wat gaat samenspelen met andere muzikanten en toch behoefte hebt aan iets meer volume - je hoeft dan niet neteen een andere versterker aan te schaffen.
Vergis je niet; Hoewel geen dedicated (bas)versterker merk, maakt Ibanez zeer degelijke versterkers, zoals eigenlijk alle Ibanez producten bekend staan om hun degelijkheid.

Let op: De Ibanez heeft géén volumeregeling voor je aux input, zoals je in de plussen noemt. De Gain knop is je input volume en de Volume knop is het output volume van je versterker. Het aux in volume zul je bij de bron moeten regelen.

Al met al denk ik dat je met de Ibanez wat langer vooruit zult kunnen. En dat voor minder geld. Veel plezier en succes, Hans
Baphi
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jan 2017, 18:28

Keuze nieuwe Hartke HD25 of 2dehands Ibanez SW35?

Bericht door Baphi »

Dank allen! Ga toch op basis van jullie ervaringen de Ibanez eens proberen en beluisteren! (als het nog kan tenminste :wink: )
Wat fijn zo'n forum! Bevalt ie uiteindelijk toch niet, kan ik hem altijd weer verkopen op MP of hier :wink:
Groet, Bas (ja dat is mijn echte naam)
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Keuze nieuwe Hartke HD25 of 2dehands Ibanez SW35?

Bericht door bobbelmans »

Er staat er 1 op marktplaats;

Ibanez SR 300 DX actieve basgitaar incl. SW 35 bascombo
€ 225,00
https://link.marktplaats.nl/m1124748569? ... ialbuttons


Edit; ik begrijp uit je beginpost dat je al een tweedehandsje had gevonden :D
face down in the dirt
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Keuze nieuwe Hartke HD25 of 2dehands Ibanez SW35?

Bericht door MaartenV »

Ik weet niet waar je precies woont, maar ik heb hier een SW65 (één maat groter dan de SW35) die je kunt uitproberen. Ik denk dat je - zoals HNZ al opmerkte - wel het geluid eruit kunt krijgen dat je zoekt.

(Hij gaat er binnenkort uit wegens zwaardere versterker.)
Het is makkelijker als je denkt.
Baphi
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jan 2017, 18:28

Keuze nieuwe Hartke HD25 of 2dehands Ibanez SW35?

Bericht door Baphi »

Vanavond ga ik bij de SW35 kijken/luisteren en besluit ik ter plekke wat ik doe. Ik denk dat voorlopig 35W ruim voldoende is en voor €75 val ik er in ieder geval geen buil aan! Hou ik nog wat over voor toekomstige benodigdheden.
MaartenV schreef:Ik weet niet waar je precies woont, maar ik heb hier een SW65 (één maat groter dan de SW35) die je kunt uitproberen. Ik denk dat je - zoals HNZ al opmerkte - wel het geluid eruit kunt krijgen dat je zoekt.

(Hij gaat er binnenkort uit wegens zwaardere versterker.)
Denk niet dat die in dezelfde prijsrange gaat vallen... Of wel? :-) Ik kom uit Culemborg dus voor mij is altijd alles een uur rijden, hahaha.
Behalve vanavond! Da's weer dichtbij (17km) :)
Groet, Bas (ja dat is mijn echte naam)
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Keuze nieuwe Hartke HD25 of 2dehands Ibanez SW35?

Bericht door MaartenV »

Groot gelijk. Voorlopig zal 35W wel genoeg zijn en Culemborg is inderdaad een uurtje enkele reis... Veel plezier!
Het is makkelijker als je denkt.
Baphi
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jan 2017, 18:28

Keuze nieuwe Hartke HD25 of 2dehands Ibanez SW35?

Bericht door Baphi »

Het is de Ibanez SW35 geworden!! Voor €75 in goede staat! Vond de versterker mooi klinken, voor zover ik dat met mijn beperkte kennis goed kan beoordelen dus knoop doorgehakt en centen bespaard op een nieuwe!
SW35.jpg
Dank voor jullie tips/adviezen!!
Groet, Bas (ja dat is mijn echte naam)
Baphi
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jan 2017, 18:28

Keuze nieuwe Hartke HD25 of 2dehands Ibanez SW35?

Bericht door Baphi »

Het enige wat me opviel is dat bij thuiskomst en aansluiten met een nieuwe kabel er een ruis zit die weg gaat, als ik de jack-plug vastpak. Had ik bij de vorige eigenaar niet, maar dat was met zijn kabel. Lijkt een "aarde" dingetje te zijn.

Zal hem straks op mijn werk eens aansluiten. Kijken of het met een geaard stopcontact ook is.
Groet, Bas (ja dat is mijn echte naam)
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Keuze nieuwe Hartke HD25 of 2dehands Ibanez SW35?

Bericht door bobbelmans »

Inderdaad waarschijnlijk een aarde dingetje.
Wat wil helpen is een stopkontakt kiezen waar verder niet te veel lampen en toestanden op zitten.
Maar dat ga je wel merken op je werk.
face down in the dirt
Plaats reactie