Over/under powering van je cabinet 2k7

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
vancutan
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2017, 09:34

Over/under powering van je cabinet 2k7

Bericht door vancutan »

Hoi mensjes:)

Na jullie advies in mn andere draadje heb ik een Hartke HA3500 gescoord, ga hem zaterdag ophalen. Ik zou van een vriend voor 150 zijn ABM 210t compact kunnen krijgen, maar die blijkt ie toch nog zelf nodig te hebben omdat zijn bestelde cab pas over 2 maanden geleverd wordt. Zolang ga ik niet wachten op een cabinet, maar de vraag die me bezighoud met het zoeken van een nieuw cabinet: kan je er nou het beste een hebben met meer of minder watt dan je top? De Hartke HA3500 geeft 240 watt bij 8 ohm en 350 watt bij 4 ohm. Er even vanuit gaande dat ik een 8 Ohm koop(zodat ik er later nog misschien een op kan aansluiten), kan ik dan het beste meer of minder dan 240 watt hebben?
Voordeel van overpoweren is voor zover ik weet dat je zolang je je master niet helemaal opendraait je de volledige capaciteit van je cabinet clean tot je beschikking hebt, en je cab niet gaat farten.
Toch zie ik ook veel underpowerede cabinets, wanneer je ervoor zorgt dat je niet meer uit je top probeert te trekken dan die aankan om de volledige sterkte van je cabinet te benutten, schijnt dat ook wel goed te zijn.
https://songlyricsaz.mobi/let-me-love-y ... s-123.html
https://songlyricsaz.mobi/7-years-lyrics-192.html
Nu kwam ik een tweedehands Ashdown MAG410t tegen, die 400 watt is bij 8 ohm. Dik onder de 240 watt die mn top dan levert. Voordeel van dat ding is wel dat die een sensitivity van 101dB heeft, dus je hoeft er minder watt in te stoppen om het zelfde volume te bereiken als een cab van bijv. 95dB.

Zou dit, of een ongeveer vergelijkbaar cabinet een verstandige, en bovenal een veilige keuze zijn voor mn head?

Groetjes en alvast heel erg bedankt, reinier:)
Laatst gewijzigd door vancutan op 11 feb 2017, 03:34, 1 keer totaal gewijzigd.
McDreads
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 jan 2008, 01:25

Over/under powering van je cabinet 2k7

Bericht door McDreads »

Over opgave van vermogens en rendement is niet zoveel te zeggen, omdat iedere fabrikant zo zijn eigen manier van meten heeft, er is geen standaard. Is het maximale vermogen van de versterker gemeten als piek (behringer cs zijn daar goed in) of gaat het om muziekvermogen, bij welke vervorming of frequentie gemeten en ga zo maar verder.
Voor cabs geldt hetzelfde, is die 400 watt het maximale vermogen waarbij de luidsprekerspoelen smelten of kan je hem daarop een uur belasten, bij welke frequentie is de sensitivity gemeten, 101 db is natuurlijk leuk, maar als dat bij 2000hz gemeten is heb je daar als bassist maar weinig aan.....
Ik zou een cab kopen met ongeveer hetzelfde of meer vermogen als de versterker dus die Ashdown lijkt me een goede. Zeker als je er niet te veel voor betaalt kan je 'm in de toekomst zonder al te veel kleerscheuren weer verkopen mocht je dat willen.
Alembic Orion
Adamovic Eclipse
I'm not deaf, I'm just ignoring you!
Gebruikersavatar
Jazzshua
Berichten: 373
Lid geworden op: 23 jul 2009, 11:25

Over/under powering van je cabinet 2k7

Bericht door Jazzshua »

Ik heb ook ooit geleden een HA3500 op een XLT 8 Ohm 350 watt cab gehad..., maar dat begon toch lichtelijk te ruften bij hogere volumes...

Oplossing.., een sterkere amp.., toen ik er een 900 watt amp op aansloot ging er een wereld voor mij open.., al moet ik zeggen dat de versterker van een compleet ander type was..

Sindsdien zweer ik bij zwaardere amps in conjunctie met eigelijk ook zwaardere cabs..., de sound is toch vaak dikker romiger en veel beter laagbehoud.

Al zegt de maximale belastbaarheid van een cab ook niet echt veel..., zeker als je bedenkt dat sommige onder ons een nogal extreme instelling hebben op de EQ.., wat natuurlijk ook allemaal van invloed is...

Maar een 410 Ashdown cab met een Hartke 3500 moet toch wel een prima resultaat geven..., opzich is er niks mis mee
Fender
Spector
Genz Benz
Eden
Fulltube
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Over/under powering van je cabinet 2k7

Bericht door Rieno »

Ik gebruik hier thuis een 600W@8Ohm versterker op een 175W kastje; gaat prima ;)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie