Cabs met 3 of 6 speakers...

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Cabs met 3 of 6 speakers...

Bericht door AmericanIdiot »

Ik zat me zo af te vragen waarom 3x10 of 6x10 cabs niet erg in trek zijn en waarom er zo weinig merken dit soort cabs in hun pakket hebben.

Is het dat die factor 3 niet handig is met de totale impedantie of klinken zulke cabs op de een of andere manier niet lekker? Niet om lijken op te graven maar een forumlid heeft in het verleden eens een 6x10 van een vooraanstaande speakerbouwer gehad die gewoon niet lekker wilde klinken. Ik heb zelf eens over een 3x10 gespeeld en werd ook niet daverend enthousiast.

Is het faseverloop van 3 of een veelvoud daarvan aan speakers niet optimaal?

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen en menigen. Shoot! :)
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Cabs met 3 of 6 speakers...

Bericht door Muziekschuur »

Impedantie... Klinkt niet lekker.

Bij maximaal volume sneuvelt er (onverwacht) gewoon een stel.

Om 4x10 en 2x 1 voor stereo te maken is vaak net te weinig. Dus 8x10 en 4x10 blijven fijnere keuzes. Net als 8x8 dan merk je dat de totale uitslag voor een basgitaar maar ook een overstuurde gitaar te groot wordt waardoor je niet 'die sound' krijgt.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Blikje
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 feb 2013, 18:16

Cabs met 3 of 6 speakers...

Bericht door Blikje »

Ampeg 610HLF is gewoon 4 ohm :D


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Blikje op 04 feb 2017, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Fender,Dingwall,Sire, Markbass,
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Cabs met 3 of 6 speakers...

Bericht door Rieno »

Nee, ze prijzen 'm aan als zijnde 4 Ohm om kopers niet af te schrikken. Maar meneer Ohm zelf heeft toch vrij duidelijke wetten opgeschreven die het tegendeel bewijzen als het als Ohmse weerstanden wordt bekeken. Sowieso slaat het hele impedantieverhaal bij speakers eigenlijk nergens op, omdat het hele punt van een impedantie de frequentieafhankelijkheid is :| Het lijkt me raar dat je met een veelvoud van 3 tegen onoplosbare faseproblemen oploopt trouwens..kan me daar weinig bij voorstellen.

Misschien is het wel weer gewoon een kwestie van een behoudend muzikantenvolkje dat nu eenmaal de binaire opstelling met een paar vaste diameters gewend is. Dan wordt er ook wat minder research gedaan, minder geld in gestoken (want 'experimenteel') en dan kan het resultaat ook tegenvallen. Kijk naar bijvoorbeeld die Phil Jones kasten; klinken meer dan prima, maar toch loopt niet de hele wereld er mee weg. Wat dat betreft ben ik ook enorm nieuwsgierig naar die nieuwe Genzler producten; dat is ook weer net even anders dan gebruikelijk.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Cabs met 3 of 6 speakers...

Bericht door AmericanIdiot »

Dat het impedantieverhaal van speakers nergens op slaat vind ik erg cru gesteld; de opgegeven impedantie is een gemiddelde waarde en weldegelijk van belang om te beoordelen of de toe te passen versterker dit aan kan en in zijn optimale werkgebied opereert.

Met de faseproblemen bedoel ik die van het afstraalgedrag van de speakers en niet zozeer die in het impedantieverloop. Ik kan mij indenken dat bij een ongunstige opsteling van 3 speakers dit niet helemaal gelukkig uitpakt.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Cabs met 3 of 6 speakers...

Bericht door Rieno »

Dat het een gemiddelde is en daarmee ook handig om dingen te beoordelen, ben ik ook wel met je eens. Alleen vind ik het te afhankelijk van wat je met de versterker aan het doen bent om het ook echt als enorm belangrijk te zien. Mensen gaan vaak rekenen alsof het om Ohmse weerstanden gaat en dan kan ik me voorstellen dat 3 of 6 ook weer een afkeer oplevert.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Cabs met 3 of 6 speakers...

Bericht door Muziekschuur »

Tenzij het custom speakers zijn met een ohmage wat een goede verdeling geeft. Maar.... Zou je daar een buizenbak op willen laten spelen...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Cabs met 3 of 6 speakers...

Bericht door phoerd »

Heb op een gegeven moment op het punt gestaan mijn 6x10 van Eden te verkopen omdat ie toch maar ongebruikt stond al een hele tijd, maar toen ik hem even teste heb ik hem direct weer uit de verkoop gehaald. Heb het geld niet nodig en de klank werd ik gewoonweg errug blij van. De keren dat ie mee ging voor een optreden was ie makkelijker m'n auto in te krijgen dan de 4x10 cabs die ik daarvoor had. Hij is 6 ohm, dus wel even rekenen als je er nog andere cabs bij wil gebruiken, maar zo moeilijk is dat nou ook weer niet.
Joe
Berichten: 116
Lid geworden op: 08 sep 2005, 14:36

Cabs met 3 of 6 speakers...

Bericht door Joe »

Ik heb een Bergantino 610NV dat is de eerste cab waar ik echt blij van wordt. Dus voor mij gaat het niet op.
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Cabs met 3 of 6 speakers...

Bericht door superbas42 »

Ik denk dat een 3x10 of 6x10 niet zo zeer slecht zijn...denk dat de 3x10 niet veel verkoopt vanwege de maat... je heb een 4x10 die meer lucht verplaatst in een maar ietsje grotere kast....
De Eden is idd 6ohm de Ampeg is 4ohm .....Ampeg doet geloof ik 2 speakers in serie of parallel anders dan de ander 4 in serie of parallel om op 4ohm te komen.
let's JayDee !
Gebruikersavatar
johndeboer
Berichten: 233
Lid geworden op: 17 aug 2007, 20:27

Cabs met 3 of 6 speakers...

Bericht door johndeboer »

Erg blij met m'n Ampeg 610HLF en m'n Epifani 310UL.

610 is beter weg te zetten/vervoeren dan de 810, dus vandaar de wissel. Klinkt vergelijkbaar. Niet het speakeroppervlak uiteraard, maar ongeveer...

310 klinkt gewoon lekkerder dan de 410, daarbij is 'ie lichter en kleiner dan de 410. Dat was voor mij de doorslag. 5,3 Ohm overigens...
Neem een Fendur en je bendur!
Pom-piedom-piedom...
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Cabs met 3 of 6 speakers...

Bericht door Goose »

Ik heb zelf de Ampeg 610hlf gehad. Opzich een prima kast hoor. Alleen had ik verwacht dat hij iets meer als de 810 zou klinken. Het grote verschil tussen die 2 is niet het ohmage of fase of wat dan ook maar hoe de kast zelf is. De 810 is een toren van 4x 210's gesloten. Dat geeft hem een heerlijk direct geluid. De 610 is helemaal anders. Die bestaat uit een 410 in 1 grote kast die gesloten is. En daar onder een 210 met poorten. Al met al klinkt de 610 daardoor heel wat sompiger. Eigenlijk zou ik willen dat Ampeg een 610 zou maken als de 810. Maar op het moment trekt een 2x12 of een 4x12 wat meer aan mijnportomonee
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Haico

Re: Cabs met 3 of 6 speakers...

Bericht door Haico »

Ik had een SWR Goliath Sr, en die was ook gewoon 5.3 ohms.

Tsja... Ik denk niet dat het met geluid te maken heeft dat 3x10 en 6x10 minder populair is.
Met 2x10 cabs en 4x10 cabs kan je wat makkelijker combineren. En dat hebben de fabrikanten ook door.
Plaats reactie