Basversterker ontwerpen...

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Basversterker ontwerpen...

Bericht door Muziekschuur »

Al heel lang hoor ik mensen roemen over de class D versterkers. Die eigenlijk tot 2 jaar geleden allemaal de zelfde eindtrap leken te hebben (B&W). Nu zie ik Peavey en een paar andere grote merken een eigen ontwerp introduceren. Die ik heel lekker vind klinken.

Maar eigenlijk ben ik een echte buizen liefhebber. De Dynacord BA300 (hybrid ontwerp (solidstate pre, buizen (800 volt) eindtrap). De Hiwatt versterker, de Marshall VBA400 en de Ampeg VST zijn daar de creme de la creme.

Qua solidstate amps was ik altijd blij met trace elliot. Ik ben benieuwd naar verhalen over nieuwe designs en slimmigheidjes.....
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
ejp
Berichten: 840
Lid geworden op: 24 mar 2014, 14:13

Re: Basversterker ontwerpen...

Bericht door ejp »

was het niet B & O die de d class amps maakte?

EJ
Fender Precision Players lefty
Maruszczyk Elwood 4 p lefty
Markbass LM 250 Black
TCE Bam 200
Box TCE BG250-115
Box Eden 15 inch
Hartke HD25
Behringer bxr1800h
Haico

Re: Basversterker ontwerpen...

Bericht door Haico »

Icepower is een dochteronderneming van B&O, ja.


...maar Peavey maakte in de jaren 80 toch al power amps met class D? Basversterkerfabrikanten zijn laat geweest in het adopteren van class D technologie. Het gros van de muzikanten is dan ook erg conservatief wat betreft apparatuur.

Inmiddels staat het als een paal boven water dat je serieuze versterkers kan maken met deze technologie. Bijna elk zelfrespecterend merk heeft een class D versterker in het portfolio. Vaak inderdaad dezelfde power module met hun voorversterker. Dus... het is maar net wat je lekker vind klinken. Class D is meer ter vervanging van en reguliere AB versterker hè. Ze claimen niet buizen te vervangen. Alhoewel: ik vind mijn Genz Benz Streamliner (wordt niet meer gemaakt) heel levendig klinken. Ik durf niet te zeggen: "zoals een buizenversterker". Maar wel heel lekker.
Rick517
Berichten: 67
Lid geworden op: 02 feb 2008, 19:04

Re: Basversterker ontwerpen...

Bericht door Rick517 »

Je hebt ook nog Hypex, uit Groningen.
Wordt toegepast door Hevos en Vanderkley.
Ik speel elke dag met mijn Lull !
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Basversterker ontwerpen...

Bericht door Slashhead »

Ik speel al een jaar of drie op een Glockenklang Blue Sky klasse D versterker. Ik ben hier zeer tevreden mee, kostte een paar centen maar dan hebbie ook wat.
Bij Glock heb je ruime keus (net weer een nieuw model: Steamhammer) met klasse D, de grootste verschillen zitten in de pre-amp als je het mij vraagt. De Blue Sky doet me erg denken aan mijn vroegere heartcore maar dan -15kg :D
Ik gebruik er 2x Phil Jones Piranha 4B cabinetten (4x5"). Lekker compact setje met een dikke sound.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Basversterker ontwerpen...

Bericht door Muziekschuur »

Haico,

Ik heb iets van 3 versterker topologieen gezien van Peavey op basis van Class D. De nieuwste in de huidige twee bass amps (Minimax Minimega) zijn complete redesign. Maar de details weet jij beter?

B&O? Kan hoor...

Weet iemand welke eind amp er zit in de nieuwe Trace amp? Zou dat ook een Peavey eind trap zijn?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Tobias
Berichten: 250
Lid geworden op: 29 jun 2007, 17:53

Re: Basversterker ontwerpen...

Bericht door Tobias »

Ik speel al een tijdje met Hypex UCD700 modules. Erg clean en strak. Met 700watt genoeg overhead. Ik gebruik ze meestal in combinatie met een Aguilar Tonehammer DI.
Knutselbassen, knutselversterkers en knutselcabinetjes
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Basversterker ontwerpen...

Bericht door AmericanIdiot »

Hevos gebruikt bijvoorbeeld ook Hypex modules als eindtrap.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2177
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Basversterker ontwerpen...

Bericht door Goose »

Is er behalve het gewichts voordeel nog een ander pluspunt tov transistor/mosfet/buizen?
Ik ben uiteindelijk voor een buizen preamp/mosfet eindtrap gegaan. Had veel gelezen over de gevoeligheid van klasse D voor spannings verschillen. Heb dus maar gekozen voor de old school betrouwbaarheid van mosfet. Gewicht is voor mij namelijk geen probleem.
Ben van Carvin PB300 naar een Hartke 5000 naar een Orange AD200B naar een Randall RB500 gegaan.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Basversterker ontwerpen...

Bericht door Rieno »

Voordeel van klasse D ten opzichte van mosfets e.d. (klasse AB) en volledig buizen (klasse A) is tweevoudig: gewicht en efficiëntie. Gewicht spreekt voor zich, qua rendement is de verhouding output/inputvermogen voor klasse AB iets van 50% en voor klasse A iets van maximaal 25%. Voor klasse D zit dat op max 90%.

Het zijn trouwens ook niet de spanningsverschillen die het een klasse D eindtrap moeilijk maken, het zijn de eventuele pieken. Verschillen vangt ie wel op dus, zolang de overgangen niet te grof zijn. Die pieken kom je veel minder tegen, dus over het algemeen zou het geen punt moeten zijn tenzij je vaak op plaatsen speelt met generatoren of andere enorm beroerde stroomvoorzieningen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2177
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Basversterker ontwerpen...

Bericht door Goose »

En het verhaal dat klasse D wat vlakker zou klinken, klopt dat?
Het rendement maakt mij niet zoveel uit. Ik heb nu 500 watt, wat ik waarschijnlijk nooit volledig zal gaan gebruiken.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Basversterker ontwerpen...

Bericht door Rieno »

Ja, dat klopt wel, maar wordt altijd flink overdreven in mijn beleving. Een klasse-D versterker werkt met een schakelfrequentie, waardoor het signaal als het ware een soort trappetje wordt waar dit anders een vloeiende lijn zou zijn:
Afbeelding

Dit is dus heel dramatisch weergegeven, maar zo kun je het wat zien. Hoe sneller de versterker schakelt, hoe meer 'traptreden en hoe beter je signaal en dus ook je dynamiek overeind blijft; alle vlaktes van de traptreden zijn immers 'loos' gebied wat dat aangaat en kunnen niet dynamisch zijn. Dit is in theorie allemaal, want de praktijk maakt het niet zo bont en wordt natuurlijk ook steeds beter.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Tobias
Berichten: 250
Lid geworden op: 29 jun 2007, 17:53

Re: Basversterker ontwerpen...

Bericht door Tobias »

Wat betekent vlakker in jou ogen?
Knutselbassen, knutselversterkers en knutselcabinetjes
Plaats reactie