Tweede (kleine) amp

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

Tweede (kleine) amp

Bericht door MagicOnion »

Aangezien ik geen idee heb waar ik deze vraag moest stellen, heb ik toch maar even een nieuw topic gemaakt. Als er dus al een topic is waar dit in past, dan mogen de mods het gerust samenvoegen.

Ik ben een beetje aan het uitkijken naar een nieuwe amp, en meer bepaald die van het koekblikkenformaat. Ten eerste omdat ik wel gecharmeerd was door de amps die er op de meeting in Vlaardingen waren: veel power, op het eerste gehoor een goede en bruikbare klank, klein en licht. Ten tweede omdat ik nu in een tweede band speel en zonder eigen vervoer zie ik het niet zitten om mijn Bassman 100 telkens mee te zeulen van het ene repetitiekot naar het andere. Op de fiets, met een bas op m'n rug, én een pedalboard om m'n nek. :mrgreen: In de tweede band (postrock/postmetal/sludge) speel ik momenteel op een London City 100 watter (MK V, denk ik?), maar die is eigenlijk van de gitarist en hij wil 'm op termijn verkopen. Dat is nog niet meteen, maar ik wil toch al eens uitkijken naar een mogelijke tweede amp.

Echter zie ik door de bomen het bos niet meer. Er is te veel op de markt, te veel verschillen; klasse D, klasse AB, ik snap er niets van. Qua sound ben ik toch wel op zoek naar de "lampen-feel" en mijn Fender Bassman 100 blijft wel zowat mijn referentiepunt. Ik heb de indruk dat die kleine digitale(?) versterkers altijd héél direct klinken, iets wat me minder aanstaat. Maar we leven in moderne tijden, dus daar moet men toch al iets op hebben gevonden? :D Ik heb ook geen idee hoe zulke amps mijn effecten kunnen slikken (op sommige momenten is er heeeel veel gain). En met die tweede band is volume & headroom dus wel belangrijk, we spelen dan ook niet bepaald stil. Als de amp dan ook nog 's zowel een 4 ohm als 8 ohm uitgang heeft, zou dat wel heel fijn zijn.

Omdat ik ook geen zin heb om veel winkels af te schuimen en tientallen amps te testen (buiten de context van een band dan ook nog eens), wou ik hier eens polsen of jullie goeie tips hebben voor amps die ik 's zou moeten uitproberen.

Thanks!
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Tweede (kleine) amp

Bericht door Rieno »

I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Tweede (kleine) amp

Bericht door SpcMnk »

tsja, nu gaat iedereen weer zijn eigen voorkeur posten.. en terecht natuurlijk.

Doe ik ook gewoon aan mee :mrgreen: Aguilar TH500. met het drive knopje word hij een stuk minder direct en kreeg je iets wat op een buizen geluid lijkt. Heb hem 3 jaa rgeleden gekocht en nooit meer amp gas gehad.

Waar ik zelf helemaal niet van hou.. maar wat wel aan je vraag voldoet is het spul van MarkBass. Die hebben D-Class amps met een buisje in de voorversterker en amps met van een mod knopje wat de mogelijkheid geeft tot een vintage toon.

Maare, het ene oor is het andere niet. Je zult er niet aan ontkomen om er toch een paar uit te gaan proberen...
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Tweede (kleine) amp

Bericht door Rieno »

De Streamliner is zeker niet mijn persoonlijke voorkeur, maar deelt een hoop techniek met m'n eigen amp. Met als grote verschil dat de Streamliner echt is ontwikkeld om juist dichter bij het buizengeluid te komen op 1/10e van het gewicht :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Tweede (kleine) amp

Bericht door SpcMnk »

:mrgreen: oh, ik doelde niet op jouw post Rieno. :D

Klinkt als interessant uitgangspunt. Ben het ook meteen met magisch ui eens, er is op het moment zo veel van dat spul te krijgen, wat ook zo veel op elkaar lijkt dat een keuze niet makkelijker is geworden. I'm sticking with my TH500.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Galvanized
Berichten: 907
Lid geworden op: 14 okt 2012, 14:35

Re: Tweede (kleine) amp

Bericht door Galvanized »

Qua lampen feel zeker +1 voor de streamliner.
Verder staat hier een Orange Terror Bass 1000 op het forum te koop. Geeft ook wel iets van die buizen drive.
Tech 21 VT Bass 500 of de Darkglass Microtubes 900 lijken me uitermate geschikt voor jouw doeleinden.

Ik zelf ben fan van de Tech 21 pedalen en heb een VT Bass deluxe gekocht welke ik aansluit op mijn Ampeg PF350. De Vt bass gaat dan rechtstreeks naar FOH. Instant buizensound!
MUSIC MAN STINGRAY 5
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Tweede (kleine) amp

Bericht door Herman »

Die Streamliner doet zeker wat jij wil, ik heb nog altijd een beetje spijt dat ik mijn 900 verkocht heb...
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Tweede (kleine) amp

Bericht door Unlord »

Ik niet. Ik kon er echt niets mee. Miss hien ben ik ook meer een transistorman. Als ik een buizengeluid nodig heb, dan zet ik mijn Tech 21 VT Bass er wel voor.
Gebruikersavatar
Jazzshua
Berichten: 373
Lid geworden op: 23 jul 2009, 11:25

Re: Tweede (kleine) amp

Bericht door Jazzshua »

Mijn streamliner gaat nooit meer weg :roll: Al jaren in gebruik, en nog steeds blijft deze amp mij verbazen :worship: . Vooral de DI

Als jullie nog een 600 weten, ik zoek nog een backup
Fender
Spector
Genz Benz
Eden
Fulltube
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Tweede (kleine) amp

Bericht door berth »

Kan je de London city niet overnemen?
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

Re: Tweede (kleine) amp

Bericht door MagicOnion »

Net terug thuis, en heel wat tips waar ik wat mee kan, fantastisch! :)

@Rieno: De Genz Benz Streamliner 600/900 ben ik ook al een paar keer tegengekomen toen ik zocht naar zulke amps die de lampenfeel & -sound een beetje benaderen. Maar blijkbaar valt die nergens meer nieuw te testen. Dus dat wordt de tweedehands markt wat in het oog houden.

@spcmnk: Die Aguilar was ik nog niet tegengekomen als "mogelijke amp", maar ik ga 'm zeker 's wat beter bestuderen. En dat van "geen amp GAS" dacht ik ook toen ik ongeveer 5 jaar geleden mijn Bassman kocht. En hier sta ik nu met lichte GAS voor een klein ampje. :mrgreen:

Markbass en TC Electronic hebben amps waarbij ze een filtering-knopje hebben ingebouwd om een wat meer vintage-karakter bij te draaien. Ik snap alleen geen drol van alle verschillende series en modellen.

@Galvanized: Heb een keertje op zo'n Orange Terror ding gespeeld, en was niet echt onder de indruk van de sound. Tech21 pedalen ben ik wel te spreken over, weet niet meer welke ik destijds getest heb, maar ik had er wel een positief beeld van, wel afhankelijk van welke sound je wilt. Ik wist niet dat ze nu ook een amp hadden. Die ga ik ook 's aan de tand voelen dan. De Darkglass amp heb ik op de meeting even getest en daarvan vond ik ook dat'ie meer dan degelijk klonk.

Als ik iets koop, wordt het wel een amp. Geen pedaal met DI toestanden :)

@berth: de London City heeft te veel kleine perikelen (vind ik) om 'm over te nemen. Hij zou dus sowieso een groot onderhoud moeten krijgen. Daarbij heb ik ook niet echt zin in om een tweede lampenhead te hebben die ook af en toe een duur onderhoud moet krijgen.

Ik ga sowieso wel enkele amps uitproberen, maar ik wou niet als een kip zonder kop winkels binnenstappen. Als ik me op voorhand wat kan beperken tot merken/modellen, dan zou dat prima zijn. :)
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Tweede (kleine) amp

Bericht door Herman »

Volgens mij staan er op tet forum een aantal Streamliners te koop.. :jam:
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

Re: Tweede (kleine) amp

Bericht door MagicOnion »

Monkey schreef: 14 apr 2017, 21:24 Volgens mij staan er op tet forum een aantal Streamliners te koop.. :jam:
Zelfs eentje vlakbij, in Antwerpen. Daar ga ik dan wel een berichtje naar sturen om 'm eens te kunnen uitproberen binnenkort! Thanks :D
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Re: Tweede (kleine) amp

Bericht door dr. Bassvibes »

Die Markbass filters heb ik wel ervaring mee. Klinken helemaal niet onaardig. Een buizen-achtig geluid kun je er niet uithalen, maar het verandert wel dat hele directe karakter van zo'n klasse D-versterkertje. Maakt het geluid een stuk... tsja... afgeronder? Warmer? Indirecter? Beetje wolliger? Meer vintutsj? Iets dat je uit moet proberen om te kijken of het voor jou voldoet aan de kwaliteit 'wel lekkere sound maar geen mogelijkheid tot meezeulen buizenversterker'. :)
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Tweede (kleine) amp

Bericht door AmericanIdiot »

Er staat hier ook in MarkBass SA450 te koop in Belgie...best een leuk ding en misschien moet je ´m gewoon eens proberen. Ik heb zelf een MB F1 als extra lichtgewicht gekocht, ik ben ook geen absolute MarkBass fan (vooral de speakers vind ik niet zoveel) maar die amp is best goed.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Plaats reactie