Input/hulp gevraagd

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Input/hulp gevraagd

Bericht door Sanbass87 »

Goedenavond mede bassisten,

Na 4 operaties aan mijn hand ben ik nog steeds fanatiek aan het bassen! was ook niet van plan hiermee te gaan stoppen. Echter heb ik het volgende probleem.

In de laatste maanden heb ik ontzettend veel last van mijn onderrug. Geen idee hoe wat waar en wanneer, maar tis er.
Tijdens het spelen heb ik hier niet zoveel last van mede ook omdat het ik e.e.a. aan oefeningen en behandeling doe.

Wel ben ik bang dat, de LH500 ic.m. Fender Rumble 410, de stack die ik momenteel heb een erg grote belasting is om ieder keer te tillen.
Nou zou ik graag jullie mening willen over welke transistor versterker of combo ik het beste zou kunnen nemen om mijn fullstack te vervangen zodat het allemaal wat dragelijker wordt voor me.
De toon die de LH500 produceert vind ik erg vet maar realiseer me dat dit met een transistor of combo niet te halen is.

Ik ben niet merk gebonden maar wel wil ik minder belasting tijdens het gaan van en naar repetities of gigs.

Al jullie feedback wordt gewaardeerd en alvast ontzettend bedankt! :jam:
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Input/hulp gevraagd

Bericht door Rieno »

Sanbass87 schreef: 17 apr 2017, 20:21 De toon die de LH500 produceert vind ik erg vet maar realiseer me dat dit met een transistor of combo niet te halen is.
Dit snap ik even niet; een Hartke LH500 is een transistor-versterker?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Re: Input/hulp gevraagd

Bericht door Buster »

Er zit een buisje in de voortrap.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Input/hulp gevraagd

Bericht door Unlord »

Die Hartke LH500 is nou ook weer niet zó zwaar. Anyway, de meeste mensen vinden een Markbass Little Mark errug cool als je toch nog lichter wilt. Die 4x10 is funester. Wellicht wil je een 2x12" cab met wieltjes eronder. Mijn Barefaced Big Twin is licht, met wielen en verslaat zowat elke andere cab. Anders kom je terecht in de 1x12" stapeltjes, maar dat is ook weer kut als je meer cabjes mee moet slepen.
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Re: Input/hulp gevraagd

Bericht door Sanbass87 »

Rieno schreef: 17 apr 2017, 20:25
Sanbass87 schreef: 17 apr 2017, 20:21 De toon die de LH500 produceert vind ik erg vet maar realiseer me dat dit met een transistor of combo niet te halen is.
Dit snap ik even niet; een Hartke LH500 is een transistor-versterker?
Ja dat is zo, had ik iets duidelijk moeten beschrijven. :roll:

Maar ik vraag me eigenlijk af of er geen lichtere modellen zijn want hij weegt een kilo of 11 denk ik maar is toch prut iedere keer te verplaatsen. Dus als er een lichtere versterker mogelijk is zou dit wel tof zijn. En full transistor, dus helemaal zonder buis zal lichter wegen .

Wel til ik altijd de cab als eerste en daarna de versterker. Misschien dat dat ook een verschil maakt qua gevoel/tillen :-|
Als ik kijk naar de Markbass Little Mark, scheelt dat ook alweer 7,5 Kg ongeveer. das de moeite.
Zal de volgende repetitie alleen de top meenemen en kijken wat het doet.
Laatst gewijzigd door Sanbass87 op 18 apr 2017, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Re: Input/hulp gevraagd

Bericht door dr. Bassvibes »

Ja hoor, er zijn zat versterkertjes die helemaal niks wegen! Staat deze hoek van het forum al helemaal vol mee. :)
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Input/hulp gevraagd

Bericht door Rieno »

Kom ik weer met m'n Genz Benz, maar dat merk heeft een paar hele leuke hybride klasse-D versterkers uitgebracht..die wegen iets van 2,5kg en hebben dus keurig een buisje in de voortrap :)

En dan zijn ze ook nog eens prima tweedehands te verkrijgen (het merk is gestopt, dus nieuw is lastiger).
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Input/hulp gevraagd

Bericht door BassKees »

Mijnheer Genzler heeft een doorstart gemaakt: https://www.genzleramplification.com/
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Input/hulp gevraagd

Bericht door Rieno »

Maar daar zit dan weer geen buisje meer in én ze zijn in NL niet goed verkrijgbaar (volgens mij), daarom noemde ik ze niet. Blijven wel hele leuke bakjes.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Input/hulp gevraagd

Bericht door Hagen »

Zoek je wel in de juiste richting?
Ik heb zelf ook een onderrugissue. Kort slepen van zware spullen is geen probleem, urenlang met 4,7 kilo staan wel. Ik heb nu 2 bassen onder de 4 kilo en het probleem is een stuk minder.
Daar kwam nog bij dat ik veel voorover stond bij het spelen. Omdat ik continu op mijn hals keek. Na wat zelf oefenen in het donker hoefde dat ook minder.
Wie weet heb je hier wat aan. Anyway: succes!
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Input/hulp gevraagd

Bericht door BassAgent »

Je mag m'n Eich wel eens testen :) Weegt geen moer!
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Re: Input/hulp gevraagd

Bericht door Sanbass87 »

Hagen schreef: 19 apr 2017, 08:51 Zoek je wel in de juiste richting?
Ik heb zelf ook een onderrugissue. Kort slepen van zware spullen is geen probleem, urenlang met 4,7 kilo staan wel. Ik heb nu 2 bassen onder de 4 kilo en het probleem is een stuk minder.
Daar kwam nog bij dat ik veel voorover stond bij het spelen. Omdat ik continu op mijn hals keek. Na wat zelf oefenen in het donker hoefde dat ook minder.
Wie weet heb je hier wat aan. Anyway: succes!
Das ook een goede. ik weet dat de TRBX wel scheelt in gewicht met de BB maar voor mijn gevoel is dit niet per see het probleem. Kijken op de hals doe ik alleen bij snellere solo achtige loopjes maar die heb ik niet zo heel veel (metal)
maar tis wel het onderzoeken waard!
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Input/hulp gevraagd

Bericht door nangyala »

Nee je moet mijn.....ach genoeg keuze in de vele klasse D uitvoeringen tegenwoordig, zelfs hartke heeft er eentje nieuw uitgebracht
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Haico

Re: Input/hulp gevraagd

Bericht door Haico »

Precies... De versterker is niet zo spannend. Genoeg alternatieven.

Ik denk dat de TS veel plezier zou kunnen hebben met een combo/cab met geïntegreerd steekwagentje. Volgens mij heeft/had Eden en Markbass dat.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7643
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Input/hulp gevraagd

Bericht door MR. LEE »

Ik heb zelf best wel zware spullen ,....en toch wil ik er GEEN afstand van doen , omdat ik van het geluid hou wat die spullen voortbrengen.
Hier staan in de kamer spullen die eigenlijk zelden worden meegenomen en waar ik over oefen.
In onze repetitie ruimte staat gewoon identieke troep , en als we een optredentje hebben, dan laden m'n band-makkers die hele troep voor me in het busje , omdat ze weten dat ik een nek-hernia heb.
Als er hier 'ns wat versleept moet worden , dan doe ik dat wel ,.... maar met beleid.
( Ik weet precies welke bewegingen/belasting funest voor me kunnen uitpakken , want dat resulteert direct in een doof gevoel in m'n duim en tinteling in de vingers van m'n rechter hand,...dit is dan direct een serieuze waarschuwing dat ik verkeerd bezig ben en dat ik moet oppassen. )
Wat ik hiermee wil aangeven , is dat je het ook (misschien) anders kunt organiseren om je aangedane rug en ledematen te ontzien. :|
Plaats reactie