Trace GP7 combo wordt erg heet

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Marble
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:04

Trace GP7 combo wordt erg heet

Bericht door Marble »

Ik heb al even op het forum lopen zoeken, maar kon zo niets vinden. Zoals de titel zegt heb ik een Trace combo zonder ventilator, maar met zo'n heatsink aan de achterkant. En die wordt behoorlijk heet. Ik heb daar al tijden een behoorlijke ventilator achter gehangen, maar die maakt best wat herrie. Dus een beetje aan het DIY-en geslagen en een oude computer-fan aan een adapter gekoppeld. Deze is een stuk stiller en werkt wel prima. Laatst draaide deze wat zachter dan anders en toen merkte ik al vrij snel dat de heatsink weer heet werd.
Mijn vraag is eigenlijk: hoe heet mag dat ding worden? En zo'n ventilator werkt prima, maar is uiteraard wel een beetje symptoom-bestrijding. Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen?
Alvast dank!

Bram
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Re: Trace GP7 combo wordt erg heet

Bericht door HaveBlue »

Een heatsink die heet wordt wijst in de regel op een heatsink die doet wat 'ie moet doen en moet zonder problemen veel meer dan handwarm kunnen worden. Wat voor combo gaat het specifiek om? De moderne Trace Elliots (van na de eeuwwisseling) ken ik niet en ongeveer alle GP7SM producten uit de 90's behalve de 80 watt BLX combo's hebben een 80x80mm fan.
Laatst gewijzigd door HaveBlue op 25 apr 2017, 21:54, 2 keer totaal gewijzigd.
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Marble
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:04

Re: Trace GP7 combo wordt erg heet

Bericht door Marble »

Het gaat om een GP7 uit de 6-series (voorbeeldje: https://en.audiofanzine.com/bass-guitar- ... ies-6-GP7/ ). Volgens mij is het wel een oudere, maar dat zou ik even moeten checken. Maar handwarm wordt hij sowieso. Maar heter dan dat zou ook geen kwaad kunnen?
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Re: Trace GP7 combo wordt erg heet

Bericht door HaveBlue »

Marble schreef: 25 apr 2017, 15:09 Het gaat om een GP7 uit de 6-series (voorbeeldje: https://en.audiofanzine.com/bass-guitar- ... ies-6-GP7/ ). Volgens mij is het wel een oudere, maar dat zou ik even moeten checken. Maar handwarm wordt hij sowieso. Maar heter dan dat zou ook geen kwaad kunnen?
Series 6 heads en combo's zijn gebouwd tot begin jaren '90 toen ze werden opgevolgd door de GP7SM en GP12SMX. Alleen de zwaardere heads hebben mechanische ventilatie. De combo's zijn passief gekoeld en Trace Elliot kennende is dat (met de vermogens in het achterhoofd) meer dan voldoende. Zolang een heatsink niet richting een graad of 60 gaat zou ik mij geen zorgen maken. Ik repeteer zo nu en dan over een '89 Series 6 715 en die geeft ondanks 28 jaar misbruik geen krimp.
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Marble
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:04

Re: Trace GP7 combo wordt erg heet

Bericht door Marble »

Cool, dank voor de info!
Dingen die heet worden, dat voelt over het algemeen fout aan... :?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Trace GP7 combo wordt erg heet

Bericht door Rieno »

60 graden (Celsius dan hè) wordt nog gezien als 'aanraakveilig', maar daarna houdt het wel op. Zo'n koelblok is inderdaad gemaakt om op te warmen; alle hitte die in dat ding zit, kan veel makkelijker weggevoerd worden. En dan heb ik ook wel koelblokken meegemaakt die nog wat warmer werden dan dat.

Het toevoegen van die ventilator is iets wat wel vaker gedaan wordt trouwens, prima oplossing :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Marble
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:04

Re: Trace GP7 combo wordt erg heet

Bericht door Marble »

Rieno schreef: 25 apr 2017, 15:51 Het toevoegen van die ventilator is iets wat wel vaker gedaan wordt trouwens, prima oplossing :)
Ja, het werkt prima... Het voelt wel een beetje knullig ;)
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Trace GP7 combo wordt erg heet

Bericht door MR. LEE »

je hebt 2 typen ,....eentje heeft eindtransistors , en de ander heeft power-mosfets

Bij die mosfets zou ik me niet ongerust maken ,....en als het die met eind-transistors betreft , dan zou ik de rust-stroom maar even op (laten) meten .

Als het echt "heet" wordt dan neemt igv transistors de ruststroom namelijk toe ,....en als dan de koel-capaciteit het niet meer kan bij-benen ,...dan ploeft ie :D

In de regel valt het meestal mee , de gevoelswarmte van bijv 50 graden wordt bij aanraking als enorm heet ervaren .

Hoe dan ook ,....gissen is 2 ,......en meten is 1 ( en dus zeker weten ) :wink:
Marble
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:04

Re: Trace GP7 combo wordt erg heet

Bericht door Marble »

Denk dat hij niet over de 50 - 60 graden zal gaan, en dat voelt inderdaad al snel erg heet. Denk dat het meevalt (hij gaat al even mee en heeft nog geen ploef gezegd), maar even doormeten is misschien wel verstandig...
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Trace GP7 combo wordt erg heet

Bericht door Muziekschuur »

Ongekend goed klinkende combo's.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie