Preamp buis.

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Preamp buis.

Bericht door Goose »

Ik heb nu al een tijdje een 2e hands Randall RB500. Te gekke amp! Alleen heb ik wel het idee dat de preamp buis qua geluid, vooral met het overdrive kanaal, een beetje dof is. Als het goed is zit er een 12at7 in. Zou het veel uitmaken als ik er een 5751 of een 12ax7 erin zou zetten? Qua gain, volgens een lijst hier op het forum, zou de ax 60 gain zijn en de 5751 en de ax resp. 75 en 100. Zouden die behalve een hogere gain ook een "frissere" output hebben? Ik zit dan al gauw te denken om een ax erin te zetten om sowieso wat meer en eerder een randje erin te krijgen. Ik neem aan dat deze gewoon omgeprikt kunnen worden en dezelfde voet hebben?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Preamp buis.

Bericht door MR. LEE »

.Ik heb er geen schema van ,....maar vermoedelijk knap je er niks mee op ,
en als het maar een klein beetje tegenzit , kan je amp zelfs voor oscillatie gevoelig worden.

Van hogere naar lagere versterkings-factor gaat ( meestal ) wel goed.

Van lagere naar hogere versterkings-factor gaat (meestal ) niet goed.

Soms gaat het helemaal ruk als je gebonden bent aan die 12AT7 ( = ECC81) mbt rooster-instellingen.

Het verdient aanbeveling om te bekijken wat de oorzaak van dat doffe geluid is.
Een eenvoudige wijziging/aanpassing van de schakeling zal eerder als oplossing voor de hand liggen.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Preamp buis.

Bericht door AmericanIdiot »

Zou me niet verbazen als die buis slechts op 18V opereert en dus weinig doet. Zoiets heeft de Hartke 3500 ook en een andere buis verandert nagenoeg niets aan het geluid.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Preamp buis.

Bericht door MR. LEE »

De HA 3500 heeft 1 buissie , ....en werkt gewoon op een anode-spanning van 200 Volt :D


.... overigens bestaan/bestonden er wel buizen die voor lage spanning waren ontworpen ,...zoals een 12AE7 ,12EG6, 12AE6 en 12AJ6
Zulke , tegenwoordig ongewone buizen, kom je bijv. tegen in autoradio's uit de eind jaren '60 , icm de eerste transistor-balanstrafo-eindversterkers.
Dit type auto-radio werkte zonder zgn "triller-omvormer" .

In de periode daarvoor werd hoogspanning in auto-radio's gewoon opgewekt door een "triller-omvormer" ( een klapperend relais die een blokgolf genereerde , wat dan middels een trafo de benodigde hoogspanning realiseerde )
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Preamp buis.

Bericht door AmericanIdiot »

Joh...dan heb ik een multimeter die liegt en niet zo'n klein beetje ook.

Hetzelfde principe zit bijv. ook in een Marshall valvestate, niks geen hoge anodespanning maar gewoon iets van 18 volt. Doet kwa versterking niks maar geeft enkel een randje aan het geluid. Ik vermoed dat een Randall het niet anders doet. Probeer het gewoon met een ander buisje en je ziet dan wel wat het doet.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Preamp buis.

Bericht door MR. LEE »

AmericanIdiot schreef: 15 jun 2017, 18:10 Joh...dan heb ik een multimeter die liegt en niet zo'n klein beetje ook.

Hetzelfde principe zit bijv. ook in een Marshall valvestate, niks geen hoge anodespanning maar gewoon iets van 18 volt. Doet kwa versterking niks maar geeft enkel een randje aan het geluid. Ik vermoed dat een Randall het niet anders doet. Probeer het gewoon met een ander buisje en je ziet dan wel wat het doet.
ik denk dat je met maat 45 op die multimeter moet gaan staan :D ( het beste is om er een paar in bezit te hebben , je zal de eerste en de letzte niet wezen die zich laat foppen door een defecte meter,.....of onderbroken meet-snoeren :wink: )

......en met die Randall is vermoedelijk wat anders aan de hand :D
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Preamp buis.

Bericht door AmericanIdiot »

Mijn meter is prima hoor, was ironisch bedoeld.

De TS kan idd beter zijn amp eens goed laten nakijken.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Preamp buis.

Bericht door MR. LEE »

De anode-spanning op het 12AX7 buisje in een Marshall Valvestate amp is ook hoog , en wordt verzorgt door een zgn auto-trafo'tje .....

....je doet wat fout ,....of je metertje is kaduuk :D
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Preamp buis.

Bericht door AmericanIdiot »

De valvestate die ik onderhanden had + schema liet toch echt wat anders zien.

Btt
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: Preamp buis.

Bericht door cluseau »

Auto trafo in de marshall is algemeen bekend. Of er type's zijn zonder weet ik ff niet uit mijn bol. Het kan overigens prima. Zelfs op een 9v batterij kun je een 12ax7 laten werken.
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Preamp buis.

Bericht door MR. LEE »

Nee , zijn er niet.
(en ik heb 't zelf ook nog nooit gezien)
Die tussen-trap is direct gekoppeld aan het 2e triodedeel , wat als kathode-volger uitgevoerd is.

Iets wat ik maf vond, is dat er in een aantal typen "ValveState" amps ....helemaal GEEN "valve" te bekennen is :D

Overigens vond ik al die ValveState amps "lorren" dingen voor een gitarist ,....een vreselijk geluid zeg :(
( maar Marshall heeft imo best wel een paar missers op de markt gebracht ,....geldt ook voor bas-versterking )
Plaats reactie