versterkeronrust (gas, twijfel en zoektocht)

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

versterkeronrust (gas, twijfel en zoektocht)

Bericht door we tigers »

Ik loop mezelf de laatste maanden op te naaien denk ik. Ik heb een Fender PA135. Ik vind het een fijn ding, maar het formaat en gewicht beginnen stiekem me wel te irriteren. De versterker onrust begon toen ik wilde gaan voor een Aguilar DB750 (ja ik weet het; ook groot en zwaar...). Dat heb ik uiteindelijk niet gedaan. Ik ben gaan kijken naar andere heads. Een Darkglass geprobeerd; niet voor mij. Een ToneHammer 500; klonk een pak beter maar gaat ie wel hard genoeg voor mijn 8 ohm DB410? en toen besloten dat mijn PA 135 lekkerder klinkt. Ook nog onderzoek gedaan naar Trickfish en Quilter.
De onrust is toen richting bassen gegaan. Droom van een Rickenbacker eindelijk verwezenlijkt. Daar ben ik superblij mee!

...

En de onrust is weer terug. Ik heb bij repetities en optredens gemerkt dat ik eq-mogelijkheden mis en ik graag wat meer laag erin wil kunnen draaien als een nummer daar om vraagt. Bij de laatste optredens heb ik dat ondervangen door mijn ToneHammer DI voor de PA135 te hangen.

afgelopen woensdag bij de band repetitie eens een experimentje gedaan. In de oefenruimte staat zo'n Markbass 210 combo. Daarvan de speakers losgekoppeld en mijn DB410 eraan gehangen. Op die manier de Markbass head eens op mijn eigen kast geprobeerd. Ik was behoorlijk gecharmeerd van wat ik hoorde. Eerste klanken waren tof. toen de eerste paar nummers met de band waren kak. Ik verdween ineens in de mix. Maar nadat ik de gain eens goed had afgesteld, kwam het zwikje tot leven en had ik een behoorlijk te gek geluid. Dat had ik niet verwacht van Markbass. En ook veel meer power dan ik had verwacht van een 500 watt top op een 8 ohm kast. En waar nodig (bij Comfortably Numb bijvoorbeeld) kon ik het laag even een zwiep geven. De onrust voor een kleiner topje is volle bak opgelaaid.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: versterkeronrust (gas, twijfel en zoektocht)

Bericht door Goose »

" En ook veel meer power dan ik had verwacht van een 500 watt top op een 8 ohm kast. "
Bij dit soort teksten vraag ik mij altijd af hoe hard het binnen zo'n band eraan toe gaat.....
Ik heb altijd wel in behoorlijk harde bands gespeelt en nooit problemen gehad qua volume. Heb gespeelt op:
-Carvin pro300
-Hartke 5000
-Orange AD200B (let wel, deze heeft eigenlijk maar een 150 watt)
-Randall RB500
-en menig versterkertje in oefenruimtes.
Nooit de versterker ver open hoeven draaien, zelden tot over de helft.
Dus als je je verbaasd over hoe hard een 500 watter gaat dan vind ik dat wel een beetje vreemd. Hoeveel watt wil je dan eigenlijk hebben om te voldoen aan je eisen, 1000?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: versterkeronrust (gas, twijfel en zoektocht)

Bericht door Muziekschuur »

De volgende generatie amps gaat wel echt interessant worden. Maar de nieuwste generatie class D is er nog maar net.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: versterkeronrust (gas, twijfel en zoektocht)

Bericht door MR. LEE »

....ach ,....het gras lijkt iedere keer groener aan de overkant ,.....

gewoon een keer tevreden zijn en lekker je knip dicht houden...

:D :D :D

:!: Als je die PA135 niet LAAG genoeg vindt gaan , dan is er wel wat aan te doen hoor. :wink:
Er dienen een paar componenten in veranderd te worden , waarna 'ie net zo laag als een Fender Bassman 135 kan weergeven :wink:

( per slot van rekening zijn zowel de voedings-trafo als de uitgangs-trafo helemaal EXACT hetzelfde als die van een Fender Bassman 135 )
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 26 aug 2017, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8242
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: versterkeronrust (gas, twijfel en zoektocht)

Bericht door Mach1 »

Een kleiner topje dat beter klinkt dan je Fender buizenbak kan ik me niet voorstellen. Het zal vooral anders klinken en misschien is dat wat je juist zoekt.
Maar mijn ervaring met een Fender buizenbak is wel dat je een mid-scoop hebt en dat is een smaak kwestie.

Mijn tip voor als het hard moet, veel laag bij zou moeten en licht moet zijn: Ampeg PF800. Die heb ik gehoord (ook live) en die duwt enorm!! Maar nogmaals, het is geen buizenbak.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: versterkeronrust (gas, twijfel en zoektocht)

Bericht door MR. LEE »

we tigers , ik heb je een PM gestuurd
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: versterkeronrust (gas, twijfel en zoektocht)

Bericht door Goose »

Of zoek een versterker met een buizen voorversterker en een mosfet eindtrap. Nog wel zwaar maar minder zwaar dan een fulltube. En een mosfet komt qua klank misschien wel het dichtst bij een buis.
Ik ben zelf erg blij met mijn Randall RB500. Maar dat was echt een toevalligheid dat ik hem tegen kwam. Nooit eerder gezien of gehoord. Maar ik kon hem voor een prikkie krijgen en dacht ach laten we eens kijken.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: versterkeronrust (gas, twijfel en zoektocht)

Bericht door MR. LEE »

...."ach , laten we eens kijken "... :D :thumbsup:
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: versterkeronrust (gas, twijfel en zoektocht)

Bericht door Hans58 »

Goed punt, Mr Lee, over die eventuele modificatie. Ik heb een Bassman 135 en heb niet te klagen over de mogelijkheden voor het laag. Met een 412 pyramidekast (waarbij ik de originele speakers vervangen heb door Eminence Beta's) klonk mijn Precision dikker en ook gewoon lekkerder dan via mijn vroegere trouwe ABM 500 met 115 en 410. En ook met de Rick klinkt-ie geweldig al moest ik daarvoor in het begin wel wat zoeken met de toonregeling. En wat "hard genoeg" betreft kan ik me niet voorstellen dat zo'n 135 niet toereikend zou zijn. Ik gebruik maar een fractie van de mogelijkheden wat dat betreft. Met zo'n apparaat kom je nooit tekort. :jam:
Al blijft het wel een gesjouw ja, maar ik heb het wel voor over.
(In het verleden had ik overigens kwa power ook goede ervaringen met de echte ozzinele Hartke 3500 als het om de categorie gaat die Goose aanhaalt :wink: )
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: versterkeronrust (gas, twijfel en zoektocht)

Bericht door Goose »

Tja....
€150 voor een buizenpre en 500 watter eindbump. Dat kan je niet laten schieten. Net zo min als een Marshall DBS 7215 voor €50, als ik hem dat weekend zou halen. Maar kreeg het niet over mijn hart om "gewoon" de €75 te betalen. Hij zag er nog helemaal goed uit. Dus speel nu op een setje van €225.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: versterkeronrust (gas, twijfel en zoektocht)

Bericht door Hans58 »

Haha, mazzelp*k. :D
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: versterkeronrust (gas, twijfel en zoektocht)

Bericht door MR. LEE »

Goose schreef: 26 aug 2017, 09:10 Of zoek een versterker met een buizen voorversterker en een mosfet eindtrap. Nog wel zwaar maar minder zwaar dan een fulltube. En een mosfet komt qua klank misschien wel het dichtst bij een buis.
Ik ben zelf erg blij met mijn Randall RB500. Maar dat was echt een toevalligheid dat ik hem tegen kwam. Nooit eerder gezien of gehoord. Maar ik kon hem voor een prikkie krijgen en dacht ach laten we eens kijken.
Randall is een ouwe compaan van Leo Fender geweest in de beginjaren van Fender Musical Instr . , die later voor zichzelf is begonnen. Sommige Randall spullen lijken ook heel veel op Fender spullen. :D
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: versterkeronrust (gas, twijfel en zoektocht)

Bericht door Herman »

Goose schreef: 26 aug 2017, 09:21 Tja....
€150 voor een buizenpre en 500 watter eindbump. Dat kan je niet laten schieten. Net zo min als een Marshall DBS 7215 voor €50, als ik hem dat weekend zou halen. Maar kreeg het niet over mijn hart om "gewoon" de €75 te betalen. Hij zag er nog helemaal goed uit. Dus speel nu op een setje van €225.
Fijn dat je er zo blij mee bent! :D
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Re: versterkeronrust (gas, twijfel en zoektocht)

Bericht door we tigers »

Ik was stiekem al aan het kijken naar een Genzler of een Genz Benz Streamliner. Maar er klinkt hier wijze praat. Ik zal dus eerst maar eens even een pb gaan beantwoorden! :wink:
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: versterkeronrust (gas, twijfel en zoektocht)

Bericht door Hans58 »

Heel verstandig. Twijfel is begrijpelijk en lastig maar ook een slechte raadgever. :)
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Plaats reactie