Yamaha B115-100

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Steeferdesteef
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 jan 2007, 14:27

Yamaha B115-100

Bericht door Steeferdesteef »

Een vriend wil van zijn Yamaha B115-100 combo af. Wordt niet gebruikt en neemt teveel ruimte in. Ding is inderdaad erg groot. Het is een jaren 80 amp denk ik. Hoog, breed maar niet zo diep. Wel vreselijk onhandig om te transporteren. Ik heb er geen belang bij, maar dan. Wat zou zoiets kunnen opbrengen? Staat is goed gebruikt maar goed te gebruiken. Is dit een beetje een gewilde "vintage" amp?

Heb er helaas geen plaatje van.
Squier P, Squier JB, Squier JB 5, Harrie Beton Precision Beest, Harley Benton Ray 5.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4822
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Yamaha B115-100

Bericht door Green Goblin »

Ik heb een Yamaha B100 gehad (dat is de losse amp van dit combo) en heb hem weten te verkopen voor € 125. Denk dat daar ook ongeveer de max ligt, ook als combo.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Steeferdesteef
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 jan 2007, 14:27

Re: Yamaha B115-100

Bericht door Steeferdesteef »

En als we 'm nou eens HEEL ERG VINTAGE noemen? ;-)
Squier P, Squier JB, Squier JB 5, Harrie Beton Precision Beest, Harley Benton Ray 5.
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Re: Yamaha B115-100

Bericht door A-lex »

ze zijn leuk maar €100-125 lijkt me wel een faire prijs!
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Yamaha B115-100

Bericht door Muziekschuur »

Elco's zijn op. Dus eigenlijk onder de 75 euro.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Yamaha B115-100

Bericht door MR. LEE »

zijn buitengewoon mooi klinkende amps

ik hoef 'm echter niet ,....ik moet nou al zo'n beetje met een polstok over de klerezooi hier :facepalm:
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Yamaha B115-100

Bericht door Hans58 »

Muziekschuur schreef: 29 aug 2017, 14:23 Elco's zijn op. Dus eigenlijk onder de 75 euro.
Waar staat dat? :)

Verder wat Mr Lee zegt. Klinkt geweldig en gaat HARD. Ik heb er zelf in de jaren '80 eentje gehad. Zijn echter niet heel dik gezaaid en ik denk ook niet echt gewilde vintage-objecten.
Toevallig heb ik een tijdje geleden nog eens op zo'n ding gespeeld tijdens een gelegenheidsoptredentje hier in Art Café Sam Sam; daar hebben ze er eentje als huis-versterker. Ding klonk nog steeds erg goed.
Scoren idd op de transportability-factor niet erg hoog. :D
Met een goeie 100-125 euro houdt het wel op.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Yamaha B115-100

Bericht door MR. LEE »

nou,...Muziekschuur heeft niet helemaal ongelijk ,....ik zou die zwarte beker-elco's ook vervangen.
Ik meen me ook te herinneren dat je bij deze amp , behalve de ruststroom ook de symmetrie moet afstellen.
Wil je het netjes doen , dan kun je d'r zelfs nog een inschakel-vertraging in bouwen voor de speaker.
( leuk hobby-project :D ) ,...dan ben je de inschakel-dreun kwijt.

Het is overigens een zeer ouderwets concept met a-symmetrische voeding en uitkoppeling met een elco.
( Het voordeel is daarbij wel , dat als 'ie ploeft , ....de speaker het meestal wel overleeft )

maar hoe dan ook ,...het is werkelijk een prachtig klinkende versterker. :jaaaaa:
( er bestaat ook nog een uitvoering voor gitaar )
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 30 aug 2017, 09:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Yamaha B115-100

Bericht door Hans58 »

Snap ik. Dat zal op basis van leeftijd ook wel zo zijn hoor. Maar het stond er zo lekker plompverloren :D
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Yamaha B115-100

Bericht door Muziekschuur »

De catch is " wordt niet gebruikt" ..... Lange tijd wel.. dan hele tijd niet..., Daarna boem onder vollast in de nieuwe oefenruimte. Na een paar dagen.. wolkje...

Overigens. Een of twee elco's in de voor trap en eind trap stabiliseert de versterker meestal voor de volgende 5 jaar.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Yamaha B115-100

Bericht door MR. LEE »

nou,....zo daas is het ook weer niet hoor.

een knappe elco gaat echt heel lang mee.

ja,....als een apparaat 10 jaren of langer niet gebruikt is , kun je alvast beginnen op te passen , en 'm beter eerst even op een ouwe verhuis/auto-trafo/variac aansluiten op 110 volt netspanning


Voor dat doel heb ik hier een zware trafo staan , .....en deze gebruik ik tevens voor jukebox-amp aansluiting/rep/revisie
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Yamaha B115-100

Bericht door Muziekschuur »

Jij weet wat je doet.... De kid die dat ding koopt ook?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Yamaha B115-100

Bericht door MR. LEE »

Dat is natuurlijk zo Frans ,...maar laten we nuchter wezen ,.....de man vraagt 125 euro'tjes voor een werkende bas-combo van 100 Watt van een zeer degelijk merk/concept.
Moet zo'n ding voor dat verkoop-prijssie dan eerst nog 'ns uit elkaar gehaald en gereviseerd/gerepasseerd gaan worden ?

:D

Even ter vergelijking :

Ik heb hier 3 Behringer amps ,...( uit de reclame :mrgreen: ) , die ik vanaf spik-splinter-nieuw al te lijf moest gaan om ze betrouwbaar te maken . ( wat me overigens wel gelukt is )

... dan heb ik nog 1000 X meer vertrouwen in die Yamaha zo die nu is , dan met een Behringer die nog in de schappen nieuw staat te wezen :D

....en de koper doet er dan weer verstandig aan om 'm effe na te laten kijken bij de vakman.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Yamaha B115-100

Bericht door Muziekschuur »

Paar elco's vervangen kan een kiddo tegenwoordig ook met fantastische fora vandaag de dag. Vandaar de briljante opmerking. Ik heb al ontzettend veel plezier gehad van medeknutselaars. En dat je dan met een gerust hart heerlijk op een vintage bass amp speelt is helemaal leuk. Zo vind ik zo'n Kustom vesterker met 2x15 ook heul gaaf. Ff paar kleine onderdeeltjes wisselen en voila.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Yamaha B115-100

Bericht door MR. LEE »

Dat zal je nog tegen-vallen Frans ,...de meeste mensen onder de 40 kunnen weinig tot niks meer met hun handen ,...hebben amper gereedschap in huis , laat staan soldeerspullen ,....laat staan de simpelste elementaire elektro-technische kennis.

Dit is een gevolg uit de zeventiger jaren , toen vaders (ouders) uit zgn de "arbeiders-klasse" hun kroosten het advies gaven om "maar beter door te leren" ,...anders zouden ze net zo eindigen als "vader in z'n over-alletje met z'n c.a.o.- loontje".

Dat jij handig bent , is geen referentie voor de rest :D
Plaats reactie