waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
EW1010
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 jul 2012, 09:30

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door EW1010 »

Ik heb ook de indruk dat ze best populair zijn. Ook op het Basschat forum lees ik er enthousiaste stukken over. Het is voor mij ook "best of both worlds".
Meer dan genoeg laag, meer dan genoeg volume en die twee 112ext tjes zijn uitstekend handelbaar. Toen ik ergens in de dertig was waren die logge Fender en Dynacord kasten niet zo'n probleem maar nu vindt ik het toch wel lekker om alles met twee keer lopen in m'n auto te hebben.
Fender Am.Std. Jazz Olympic White, Fender Pro Precision 3 tone sunburst, Squier CV 51 P Bass, white blonde+LMIII+ 2xVdK112ext.
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door Buster »

Het lijkt mij dat 10", 12" en 15" weinig verschillen. En als er dan verschil is heb ik meer het idee dat een 15" minder op zichzelf toegepast wordt.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Joe
Berichten: 116
Lid geworden op: 08 sep 2005, 14:36

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door Joe »

De 12 inchers zijn de laatste jaren juist enorm in opkomst. Volgens mij is de 15" juist veel minder populair, die zijn van dichtbij vaak niet goed te horen. Een 12 incher is eigenlijk the best of 2 worlds.
Zelf prefereer ik trouwens het geluid van gesloten kasten met 10 inchers.
Walk-the-Bass
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2017, 21:48

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door Walk-the-Bass »

Dank voor alle reacties!
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2766
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door Jerry »

Dat een 15" speaker van dichtbij niet goed te horen is, is natuurkundig gezien echt een broodje aap verhaal en slechts een gebruikerservaring. "Vroeger" lag de nadruk van een 15 incher veel meer op het laag waar een 10" speaker een veel sterkere nadruk in de mids had en dus beter te horen is. Met een "moderne" 15" speaker gaat dit echt niet meer op, maar omdat wij muzikanten van vintage gevoicde speakers houden blijft dit verhaal nog wel enigszins stand houden. Ga een keer voor een Orange OBC-115 met een Eminence Kappa 15a speaker staan en dan snap je wat ik bedoel.

Wat mij betreft komt de opkomst van de 12" speaker voornamelijk omdat je tegenwoordig nagenoeg dezelfde performance uit een 12" speaker kunt krijgen die je ook uit een 15" speaker krijgt, voor minder gewicht en minder kubieke centimeters.
Gebruikersavatar
ejp
Berichten: 838
Lid geworden op: 24 mar 2014, 14:13

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door ejp »

Precies! en ik vind dat er uit mijn Markbass cmd JB combo lekker veel mid en hoog komt! zonder een extra tweeter. Dit is dus ook zoals Jerry zegt een moderne woofer
Fender Precision Players lefty
Maruszczyk Elwood 4 p lefty
Markbass LM 250 Black
Box TCE BG250-115
Box Eden 15 inch
Hartke HD25
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door MR. LEE »

Nou zeg ,....Dat een 15" speaker van dichtbij niet goed te horen is , is JUIST natuurkundig te verklaren.
Het ligt zelfs zo vast , dat aan deze speakers consessies gedaan moeten worden ( wbt spec's ) om dit fenomeen nog een beetje het hoofd te kunnen bieden.

Vergeet niet dat een speaker gewoon een antenne voor geluidsgolven is.
( kleine antennes = hoge frequenties ,.....grote antennes = lage frequenties )

Als je het over Eminence hebt , dan zul je merken dat het bruikbare ( i.g.v. 1 X 15" ) mbt verstaanbaarheid zo'n beetje op gaat houden bij die Eminence Kappa .
( ik ben overigens best wel fan van deze speaker , en speel er al jaaaaaaaren over )
De 15" speakers met een lagere belastbaarheid , kleinere voice coils , stuggere ophanging en helaas altijd kleine Xmax , zijn met name altijd wat beter mbt het mid/hoog .
Gebruikersavatar
Laxe
Berichten: 1563
Lid geworden op: 14 dec 2005, 00:28

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door Laxe »

MR. LEE schreef: 18 okt 2017, 07:49 Nou zeg ,....Dat een 15" speaker van dichtbij niet goed te horen is , is JUIST natuurkundig te verklaren.
Het ligt zelfs zo vast , dat aan deze speakers consessies gedaan moeten worden ( wbt spec's ) om dit fenomeen nog een beetje het hoofd te kunnen bieden.

Vergeet niet dat een speaker gewoon een antenne voor geluidsgolven is.
( kleine antennes = hoge frequenties ,.....grote antennes = lage frequenties )
Wat is dan precies de natuurkundige verklaring? Niet om te zeuren, ik begrijp het echt niet.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door MR. LEE »

lage frequenties zijn lange golflengtes ,....hoge frequenties zijn korte golflengtes.

Hoe dichter je bij een zgn "knoop" van een lange ( lage ) golflengte staat , des te slechter je deze hoort.
Dit veroorzaakt het fenomeen dat je achter ( of midden ) in een zaal kan weg-dreunen , en heel dichtbij een speaker minder laag waarneemt.
De verstaanbaarheid van een speaker zit 'm dan vooral in de boventonen.
Als die 15" speaker die niet goed genoeg kan weergeven door z'n constructie , dan is z'n verstaanbaarheid voor de bassist dus minder.

Grote speaker diameters kunnen beter een lange golflengte wegzenden ,....en kleinere speakers zijn weer beter geschikt voor kortere golflengtes.
Daar komt bij dat de massa-traagheid mbt tot het gewicht van de grotere conus/voice coil / centreermembraan / ophanging + de grotere lucht-weerstand effect heeft op de bewegings-snelheid van de grotere conus.

Groter opp. = trager door lucht-weerstand
Kleiner opp. = minder traag door lagere lucht-weerstand ( en kan dus sneller bewegen )

Hierin zitten volgens mij alle oorzaken waarom een 10 inch en 12 inch speakers beter te verstaan zijn dan een 15 inch als je er pal voorstaat.

In feite kan/wil ik me NIET eens maar een beetje kundig noemen op dit gebied , want dit is best een zeer moeilijke materie . :(

Er zijn wel een paar foefjes mogelijk om toch een wat grotere band-breedte te verkrijgen bij grotere speakers.
( Hier kleven dan ook gelijk weer nadelen aan ,...nogmaals, het is best een heel moeilijke materie vol met compromissen )
Het is niet voor niets dat de diversiteit zo oneindig groot is voor tal van specifieke toepassingen .

P.S: Er zijn (waren) wel een paar mensen op BGF die heel veel verstand van deze materie hebben , mogelijk dat die personen nog wat kunnen toevoegen of duidelijk maken .
Gebruikersavatar
Laxe
Berichten: 1563
Lid geworden op: 14 dec 2005, 00:28

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door Laxe »

Yep, je noemt een hele reeks factoren die een rol spelen. Ik denk dat het belangrijke punt is
MR. LEE schreef: 18 okt 2017, 13:53 ..
De verstaanbaarheid van een speaker zit 'm dan vooral in de boventonen.
Als die 15" speaker die niet goed genoeg kan weergeven door z'n constructie , dan is z'n verstaanbaarheid voor de bassist dus minder.
..
en dat is eigenlijk wat Jerry hierboven ook zei.

Nu nog begrijpen waarom lage tonen dichtbij de speaker minder te horen zouden zijn dan hogere tonen. Dat zou inderdaad met 'knopen en buiken' in de golf te maken kunnen hebben, alleen is dat een erg ingewikkeld plaatje als je niet een simpele staande golf hebt. Moeilijk vak, natuurkunde, vooral als je het in de praktijk wilt toepassen :wink:
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2766
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door Jerry »

MR. LEE schreef: 18 okt 2017, 13:53 lage frequenties zijn lange golflengtes ,....hoge frequenties zijn korte golflengtes.

Hoe dichter je bij een zgn "knoop" van een lange ( lage ) golflengte staat , des te slechter je deze hoort.
Ah ja, misschien wat kort door de bocht mijnerzijds, maar de diameter van de bron van de frequenties is hier m.i. niet op van invloed. Een theoretische speaker met een diameter van 10", specifiek gebouwd om dezelfde frequentierespons te hebben als een speaker van 15" zal op een korte afstand net zo min goed te horen zijn. De karakteristieken van de "gemiddelde" 15" speaker bepalen dat je hem op korte afstand slecht kunt horen, maar dit betekent niet dat per definitie elke 15" speaker op korte afstand slecht verstaanbaar is. Dat was mijn punt zeg maar.
Drudge
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 okt 2016, 10:34

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door Drudge »

Ik vind dit wel een interessante discussie waar ik even wat aan wil toevoegen.
Ik speel zelf sinds ongeveer 2 jaar op een terror bass 1000 W met daaronder een aguilar GS 212 (hier staan nu wel 2 x 400 W speakers in ipv de originele 300 W).
Ik denk al lang over het wegdoen van de terror omdat nog ik nog de andere bandleden tevreden zijn van mijn sound. We spelen volledig in D en ik vind dat ik vaak verdwijn in de mix, de rest van de band vindt me rommelig klinken.
Ik heb altijd gedacht dat het aan de terror lag. Dit weekend echter opgetreden met mijn terror en daaronder een ampeg 410 hlf en mijn sound was nog nooit zo goed.
Sindsdien denk ik dus dat ik beter van cab switch dan van amp.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door AmericanIdiot »

In bepaalde band-situaties kan 12" prima werken. Mijn ervaring met een enkele 112Neo is dat die prima klinkt in een semi akoestische setting. Gaat het harder met 2 gitaristen dan klinkt het gewoon minder...een 210 gaat dan gewoon een stuk beter, spreek hoorbaarder.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door Thunder »

Ik denk dat het wellicht ook aan de tuning van het cabinet zou kunnen liggen. Ik heb al jaren een zelfbouw met twee Deltalite 2512 II er in. Wegvallen in het totaalgeluid is mij nooit opgevallen. In mijn laatste rockband met twee gitaristen en een aantal nummers in D heb ik dat cabinet bij alle repetities gebruikt. Ze vonden het ding geweldig klinken.

Ik heb laatst echter een Fender Rumble 110 naast een 112 getest en ook al vond ik de 112 beter klinken in de laagste noten, ik vond de 110 lichtelijk scherper of feller. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat juist beter vinden klinken.
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door MR. LEE »

Thunder schreef: 24 okt 2017, 14:13 Ik denk dat het wellicht ook aan de tuning van het cabinet zou kunnen liggen. Ik heb al jaren een zelfbouw met twee Deltalite 2512 II er in. Wegvallen in het totaalgeluid is mij nooit opgevallen. In mijn laatste rockband met twee gitaristen en een aantal nummers in D heb ik dat cabinet bij alle repetities gebruikt. Ze vonden het ding geweldig klinken.

Ik heb laatst echter een Fender Rumble 110 naast een 112 getest en ook al vond ik de 112 beter klinken in de laagste noten, ik vond de 110 lichtelijk scherper of feller. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat juist beter vinden klinken.
Wat brengt dat "in D" voor iets speciaals met zich mee ? :|
Plaats reactie