waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Walk-the-Bass
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2017, 21:48

waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door Walk-the-Bass »

Sinds een paar maanden speel ik basgitaar, na meer dan 25 jaar gitaar te hebben gespeeld. Wat mij opvalt is het volgende: bij basversterkers zijn de volgende speakerconfiguraties populair: 2x10, 4x 10 of 1x15. 1x12 of 2x12 kom ik ook wel tegen, maar lijkt minder populair te zijn. In tegenstelling tot gitaarversterkers, waar 1x12, 2x12 of 4x12 duidelijk "de norm" is.

Is hier een reden voor? Vanuit de historie zo gegroeid? Technische redenen?
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3022
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door Britsie »

Ik heb geen technische verklaring en ik heb ook met 2x12 gespeeld met de gedachte: 12inch ligt tussen de 'snelheid' van een 10 inch en de 'oemp' van een 15 inch maar toen ik mijn 2x12 vergleek met mijn 8*10 en mijn 2*10+1*15, kwam de 2*12 er als 'minst goede' uit (heel relatief hoor de drummer en git*rist hadden geen verschil gehoord).
De 2x12 is verkocht en ik speel met grote tevredenheid op 10 en 15 inchers.
Laatst gewijzigd door Britsie op 03 okt 2017, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door MR. LEE »

Het enigste wat ik kan bedenken , is dat het inbouw-oppervlak waarbij 2 ( of 4 ) speakers van 12" worden gebruikt iets minder gunstig uitkomt in vergelijking met het inbouw-oppervlak van 1 ( of 2 ) speakers van 15". (mbt omvang v. h. cabinet)

Een cabinet met 2 X 12" is ongustig groter dan een 1 X 15". (mbt omvang v.h. cabinet).
Een cabinet met 2 X12" levert wel meer geluidsdruk op dan een 1 x 15" . ( dit houdt altijd verband met het totale conus-oppervlak )

De voor - en nadelen zijn mbt klank/verstaanbaarheid zijn het hevigste waar te nemen tussen 10" en 15" speakers.
( speakers zijn als het ware "antennes voor geluids-golven" , vandaar dat grote speakers beter in het "laag" zijn , ....en kleinere speakers beter in het "hoog" zijn )

Het inbouw oppervlak ( en dus te totale omvang van het cabinet ) is bij gebruik van 2 ( of 4 ) 10" speakers het meest gunstig.

Kort door de bocht , zal het volgens mij , hier mee te maken hebben
Gebruikersavatar
WahWow
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 nov 2011, 20:27

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door WahWow »

Hoe kan het dan dat gitaarversterkers wel veelvuldig dit speakerformaat hebben?
Basses: Yamaha TRB5-II / Fender Precision Nate Mendel Signature
Effects: EBS MultiDrive / MXR MXR M288 Bass Octave Deluxe / Dr. J. Sparrow
Amp: Eden E10
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door MR. LEE »

Omdat GITAARversterkers/boxen ( combo's ) helemaal NIET zo kritisch zijn mbt de klankkast-constructie.
Het betreft dan meestal een open cabinet , wat in feite een gevouwen klankbord is.
De veel hogere tonen benodigen hierdoor geen diepe kast-constructie en geen zware verstevigingen aan de binnenkant.
De speakers kunnen door het mindere geweld ook nog eens straffeloos dicht bij elkaar gemonteerd worden op het klankbord.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ik ben heel blij met mijn 2x10 + 2x12 configuratie (iedereen zal hem inmiddels wel gezien hebben). Kwa breedte en diepte zijn ze gelijk, zodat ze mooi op elkaar passen. Alleen is de 2x12 een stuk hoger, maar dat vind ik wel prettig omdat de speakers wat korter bij mijn oren staan.

De 2x10 en 2x12 van TC (die ik ook gehad heb) zijn allebei even hoog en breed. Alleen is de 2x12 weer een stuk dieper, wat ik minder geslaagd vond.

Jarenlang over een 8x10 gespeeld, maar ik miste iets. Eerst nog een 1x15 geprobeerd, maar dat vond ik persoonlijk niets. Met dit stackje ben ik meer dan tevreden.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door MR. LEE »

"speakertjes" en "speaker-boxen" ,....het lijkt allemaal zo makkelijk ,....maar het is een heel complexe materie ,...met een hele berg aan compromissen :|
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door Erelid »

Is het niet zo dat in kleine ruimtes 15" niet tot zijn recht komt?
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door MR. LEE »

Erelid schreef: 03 okt 2017, 14:32 Is het niet zo dat in kleine ruimtes 15" niet tot zijn recht komt?
Kun je niet zondermeer zo stellen !

Het is wel zo dat kleine ( harde ) ruimtes de basweergave verknoeien vanwege zgn "staande golven"

( vandaar m'n enorme hekel aan die doorgaans (te) kleine pest oefen-hokkies :mrgreen: )
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door Erelid »

Dat bedoel ik eigenlijk. Ik heb in een kleine ruimte wel eens over de 15" van een ander gespeeld en ik hoorde 'm gewoon nauwelijks.

Verder denk ik dat veel bassisten de attack van 10" erg prettig vinden en je kunt er inderdaad makkelijk 4 0f 8 in een redelijke kast kwijt.
Ik ben bijvoorbeeld nogal "Motown" , hoef die attack niet zo en zweer bij 2x12" (nooit in grote zalen ;-)

Heb ook 8x6 en 8x8 gehad (Markbass). Ook heel prettig.

Het is allemaal nogal persoonlijk denk ik.
Laatst gewijzigd door Erelid op 03 okt 2017, 14:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door MR. LEE »

forumlid "Arjan.K" weet over deze materie het meeste denk ik ,.....maar ik zie 'm hier nooit meer voorbij komen. :(
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door MR. LEE »

Erelid schreef: 03 okt 2017, 14:42 Dat bedoel ik eigenlijk. Ik heb in een kleine ruimte wel eens over de 15" van een ander gespeeld en ik hoorde 'm gewoon nauwelijks.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

antw:

Dat heeft niet zozeer wat met de ruimte te maken , maar met de speaker zelf .
De verstaanbaarheid is pal voor een 15" gewoon slecht(er) ,....je moet er een beetje aan gewend zijn .
Het verdient aanbeveling om een 15" cabinet ( of combo ) bij een optreden bovenop een bierkratje of bijzet-tafeltje te plaatsen.
Dit scheelt een heleboel mbt de verstaanbaarheid.
Gebruikersavatar
Gerko
Berichten: 127
Lid geworden op: 27 sep 2015, 13:15

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door Gerko »

Dit vraag ik mezelf ook altijd af. Zelf speel ik met een 4x12 kast wat ik heerlijk vindt
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door trippy demon »

Ik moet zeggen dat sinds ik de combi 2x10 + 1x15 (in de Traynor YBX 1510) heb, ik nooit meer naar iets anders meer heb verlangd voor op een podium.
De 1510 is daarnaast ook nog eens compact en goed vervoerbaar.
Thuis heb ik een 2x12 antiek Novanex combo staan waar ik op lagere volumes weer helemaal verliefd op ben (zolang ik de krakende knoppen met rust laat).
Maar het ligt volgens mij ook nog eens aan hoe de kast gebouwd is, hoe strak het klinkt of hoe je überhaupt wilt klinken.
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door Sjtevel 1984 »

De 12” is wel populairder aan het worden denk ik. ‘Vroeger’ zag je voornamelijk 4x10, 1x15 en 8x10 kasten. De 2x10 steeds je steeds meer, maar (ook hier op het forum) zie je 12”ers regelmatig voorbijkomen.

Het is ook een trend dat men wat meer richting lichtgewicht gaat (denk klasse D topjes). Steeds meer producenten spelen hier op in. Met een klein topje en twee 1x12 cabjes heb je meestal al ruim genoeg.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Plaats reactie