in welke mate bepalen transistoren klank van een top?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
jamie stewart
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2006, 14:41

in welke mate bepalen transistoren klank van een top?

Bericht door jamie stewart »

Hallo forumleden,

In hoeverre bepalen de transistoren in een transistor top nu de klank van de top? En wat als ik deze vervang? Of blijken de andere onderdelen van al die techniek binnenin zo'n ding meer bepalend voor de specifieke klank van de top?

Groetjes Joris
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: in welke mate bepalen transistoren klank van een top?

Bericht door MR. LEE »

Als je bedoelt of die zgn bovenaardse tover-eigenschappen/klank van buizenmerken ook tussen transistor-fabrikant-merken mbt dezelfde typen gelden ,.....is het antwoord "nee" :D
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 05 okt 2017, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
jamie stewart
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2006, 14:41

Re: in welke mate bepalen transistoren klank van een top?

Bericht door jamie stewart »

Bedoel ik niet. Bruce, Lee?
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: in welke mate bepalen transistoren klank van een top?

Bericht door MR. LEE »

hoe dan ? :D

( bijv. transistor van Motorola of van Fairchild ,......geen verschil )
Gebruikersavatar
Danny Fokker
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 dec 2010, 13:05

Re: in welke mate bepalen transistoren klank van een top?

Bericht door Danny Fokker »

MR. LEE schreef: 05 okt 2017, 12:56 Als je bedoelt of die zgn bovenaardse tover-eigenschappen/klank van buizenmerken ook tussen transistor-fabrikant-merken mbt dezelfde typen gelden ,.....is het antwoord "nee" :D
ik denk dat de TS eerder bedoelt wat er gebeurt als je ander type transistor zou gebruiken
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: in welke mate bepalen transistoren klank van een top?

Bericht door MR. LEE »

dat hangt van de specs en schakeling af,.....igv een obsolete type kun je het beste bij een vervanger blijven die zo veel mogelijk dezelfde eigenschappen heeft.
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 327
Lid geworden op: 23 feb 2007, 18:07

Re: in welke mate bepalen transistoren klank van een top?

Bericht door Treb »

In de HiFi wereld zijn er mensen die zeggen dat met het matchen van MOSFETs (Vgs) klankmatig winst te behalen valt. In de HiFi wereld wordt ook veel onzin verkocht. Als het al iets oplevert ga je dat dan in een repetitiehok ook horen?

Ik denk dat de klank van een versterker in de preamp gemaakt wordt. Kijk maar naar al die versterkers met zo'n identieke ICE-power module als eindtrap.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: in welke mate bepalen transistoren klank van een top?

Bericht door MR. LEE »

Ik vraag wel mosfets en transistors van dezelfde fabrikant ,...en zo mogelijk uit dezelfde produktie .
Pas als het niet anders kan vanwege out of production of obsolete , dan neem ik het zoals het maar tevoorschijn komt.

In de HiFi-wereld zijn er wel zeer veel zgn "audiofielen" die wetenschap met science-fiction verwisselen.
Misselijk word ik van die kneuzen ,....ik loop maar weg als ze met hun onzin aan komen zetten.
( met hun interlinks met gouwe stekkertjes en luidsprekerdraad zo dik als starthulp-kabels )

Soms is er ook bijgeloof bij muzikanten ,....je zult ze kost moeten geven die vermogens neertellen voor idioot dure papier-olie condensators of "orange drop" condensators waar men dan speciale toverkracht aan toe dicht
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 09 okt 2017, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: in welke mate bepalen transistoren klank van een top?

Bericht door AmericanIdiot »

Treb schreef: 09 okt 2017, 19:26 Ik denk dat de klank van een versterker in de preamp gemaakt wordt. Kijk maar naar al die versterkers met zo'n identieke ICE-power module als eindtrap.
Dat is ietwat kort door de bocht. Het totale ontwerp inclusief (vooral!) een goede voeding vormt het geluid. Mooi voorbeeld de Hifi klassiekers van Quad die doodgewone 2N3055 torren in de eindtrap hadden. Het zuivere ontwerp er omheen en een goede voeding maken het totaalplaatje -en- vooral het geluid. Er zijn ook talloze ontwerpen met diezelfde torren die nergens naar klinken.

Om op de vraag van de TS terug te komen; nee. Je bereikt meer door bijvoorbeeld de voeding eens onder de loep te nemen en zonodig te verbeteren.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: in welke mate bepalen transistoren klank van een top?

Bericht door MR. LEE »

Bij instrument-versterkers hebben we niet zelden te maken met zgn cross-over vervorming .
De meeste mensen horen het vaak niet eens , maar ik stoor me er aan .
Plaats reactie