Ampeg Combo bas versterker B1

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
andré
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jul 2011, 21:10

Ampeg Combo bas versterker B1

Bericht door andré »

Even mijn ei kwijt.
Ik moet al sinds 2½ jaar mijn combo basversterker Ampeg B1 missen omdat hij in reparatie staat. Hij is tussendoor twee keer "gerepareerd?" en door mij opgehaald. Maar er ook steeds, na alles aangesloten en er op gespeeld te hebben, weer mee gestopt. 1ste keer was de ringkerntrafo stuk en nog wat andere dingen. Zo'n trafo was niet meer te koop volgens hem. De reparateur heeft voor de voor- en eindversterker apart trafo's in de speakerkast ingebouwd. Dé oplossing volgens hem. Kosten: € 350,00.
Kort erna weer stil komen liggen. De eindtransistoren kapot. Kosten: € 100,00. De versterker heeft bij hem op de werktafel de hele dag aan gestaan en zou nu weer helemaal in orde zijn. Thuis de speakerkabel aangesloten en spanning erop gezet zónder, met een gitaarkabel, de basgitaar te hebben aangesloten. Een enorm hard klapperend geluid kwam er uit de speaker. Heb hem meteen uitgezet en heb de versterker voor de derde keer teruggebracht naar de reparateur. Hij snapte er niets van en begon over; dat de versterker mogelijk op 110 Volt moest draaien? (opschrift achter op de versterker maar voor Nederland een etiketje met daarop gegevens o.a. 220 V.)
Toen zakte mijn broek af. Al die tijd dat hij bij hem heeft gestaan en uitgeprobeerd is, na te zijn "gerepareerd", moet hij er toch ook 230 Volt op gezet hebben???
Ik ben nu in afwachting van een mail waarin staat dat hij nu echt operationeel is.
Wordt vervolgd.
André
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8242
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Ampeg Combo bas versterker B1

Bericht door Mach1 »

Sjee, wat een verhaal!!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Ampeg Combo bas versterker B1

Bericht door Hans58 »

Ik ben een technisch onbenul maar van dat verhaal over die 110V snap ik zelfs dat dat kolder is. Klinkt als een niet zo betrouwbaar adres... :?
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Ampeg Combo bas versterker B1

Bericht door MR. LEE »

Een vreemd verhaal zeg :roll:

Ik snap dat die reparateur wel met een probleem zat ivm een ringkern-trafo waar een aantal aparte spannings-wikkelingen op moeten zitten , i.v.m. de twee triode-buisjes in de pre-amp.
Hij had die transformator ook kunnen laten wikkelen , wat dan best wel prijzig had uitgepakt.
In dat geval had 'ie , na diagnose , ook kunnen besluiten om de werk-opdracht gewoon terug te geven. ( sommigen rekenen een klein bedragje aan onderzoekskosten ,...en soms ook weer niets ,....het hangt soms ook een beetje van het e.e.a. af )

Het neemt niet weg , dat ik ( op z'n zachts gezegd ) dat 110 volt verhaal , wel heel erg VREEMD vind. :roll: :roll: :roll:
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: Ampeg Combo bas versterker B1

Bericht door cluseau »

Precies, hij heeft toch de trafo vervangen, die nieuwe trafo bepaald op welke spanning de amp werkt en neem aan dat hij 230V~ trafo's heeft gebruikt. Ik neem ook aan dat hij het ding na de reparatie gechecked heeft op de juiste voedingsspanning en de bias heeft afgeregeld. De amp gaat echt niet werken als zijn voeding ineens twee keer zo hoog is hoor.

Dat hij voor twee trafo's kiest is idd niet zo heel gek al zijn er ook wel andere trucjes om aan een hoge preampvoeding te komen.
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Ampeg Combo bas versterker B1

Bericht door MR. LEE »

Als ik je verhaal helemaal mag geloven , dan kan het wel 'ns wezen dat ie als afgeschreven beschouwd kan worden .
MarcGeelen
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2017, 18:39

Re: Ampeg Combo bas versterker B1

Bericht door MarcGeelen »

Die Ampeg B1 is een top-versterker, maar ook een probleem-kindje.
Zelf heb ik inmiddels mijn 2e, en ook die is al eens gerepareerd.

Ik heb toentertijd de e-schema's opgevraagd bij Loud-Technologies, en hem naar Bassmatters gebracht.
Paul laat versterkers e.d. bij "iemand" repareren, maar ik kreeg hem perfect gerepareerd terug (hulde!!!).
Wel heb ik de "crappy" speaker vervangen door een 8-ohm's Aguilar speaker, en daar knapt 'ie behoorlijk van op!

Ik denk dat jouw reparateur meer kwaad dan goed heeft gedaan. Helaas.
Op MP komen geregeld de topjes voorbij voor een redelijk bedrag. Maar of het dat allemaal waard is....
Het blijft een toppertje, maar wel een nukkig apparaat. Ik hou er van....
andré
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jul 2011, 21:10

Re: Ampeg Combo bas versterker B1

Bericht door andré »

Mijn Ampeg Combo basversterker B1 werkt weer prima. Heeft lang geduurd maar klinkt beter dan voorheen. Strakker in de bas ondanks de slechts 12" speaker die er in de cabine zit. Heb geen verdere kosten meer hoeven te betalen omdat hij het zolang heeft laten sloffen wegens overvolle agenda. (Studio etc.) Bedank jullie i.i.g. voor de reacties.
André
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Ampeg Combo bas versterker B1

Bericht door Rieno »

Wat bleek er nou uiteindelijk écht aan de hand? Het verhaal las een beetje alsof ie steeds een resultaat aanpakte i.p.v. de oorzaak.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
andré
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jul 2011, 21:10

Re: Ampeg Combo bas versterker B1

Bericht door andré »

Iets met de voeding en nog wat. Weet verder niet precies wat er nog meer mee gebeurt is. Ben al lang blij dat alles weer werkt.
Plaats reactie