4 ohm versterker, 8 ohm Speaker ??

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarcM
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jan 2017, 15:34

4 ohm versterker, 8 ohm Speaker ??

Bericht door MarcM »

Dag.
Ik heb de theorieën gelezen, maar toch kom ik er niet helemaal uit.
Wat gebeurt er als ik een 8 ohm speaker op een 4 ohm versterker aansluit?

Waarom ik dit vraag - andere suggesties zijn welkom:

Ik had een SWR redhead combo, nu alleen nog het versterker-gedeelte. Mooi geluid, vooral door dat buisje er in. Ik wil hier een goede speaker bij hebben.
Belangrijk is lichtgewicht. En bij voorkeur niet al te groot.
Ik dacht aan een 1 x 12 inch (evt met tweeter). Vermogen minder van belang, rond 100 / 150 W is al voldoende (versterker is 350 W).

Maar... Volgens mij is mijn versterker, ook voor 'interne' speaker, 4ohm.

Ik zag een aguilar sl112, maar die is 8ohm. De alternatieven die ik zie ook.
Wat gebeurt er als ik 8ohm speaker op 4 ohm versterker aansluit?

Of is die swr helemaal geen 4ohm voor de interne speaker?

Wat zou een eventueel alternatief speaker zijn?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: 4 ohm versterker, 8 ohm Speaker ??

Bericht door Rieno »

De SWR mag op minimaal 2 Ohm weerstand z'n werk doen, maar wordt dan wel erg heet..naar mijn mening en ervaring te heet. Een speaker van 8 Ohm aansluiten kan dus prima :)

Je moet het simpel gezegd zo zien: hoe minder weerstand (in Ohms), hoe meer vermogen je versterker levert. Vermogen is warmte. Als je een 8 Ohm speaker aansluit, zal de versterker dus iets minder vermogen leveren dan bij 4 of 2 Ohm.

De Redhead doet ongeveer 350W bij een 4 Ohm weerstand, wat ongeveer 220W betekent bij 8 Ohm (2/3e).
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
MarcM
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jan 2017, 15:34

Re: 4 ohm versterker, 8 ohm Speaker ??

Bericht door MarcM »

Ohhhh. Da's te overzien. En geen negatieve gevolgen voor de geluidskwaliteit ?

Heeft iemand een suggestie voor een bepaald cabinet? 1 x 12 inch, lichtgewicht.
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Re: 4 ohm versterker, 8 ohm Speaker ??

Bericht door Freddy Lee »

EBS Classic Line 112! Ik heb er twee en ben er nog steeds erg tevreden over. Ze zijn ook niet zo duur.
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: 4 ohm versterker, 8 ohm Speaker ??

Bericht door Rieno »

MarcM schreef: 15 okt 2017, 14:41 Ohhhh. Da's te overzien. En geen negatieve gevolgen voor de geluidskwaliteit ? (..)
Nope, geen enkel probleem. Wel een kleine disclaimer: dit verhaal geldt allemaal alleen voor eindversterkers op basis van transistoren..als het een buizenversterker is (dus niet als voortrap, maar als eindtrap), dan is het een ander verhaal.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: 4 ohm versterker, 8 ohm Speaker ??

Bericht door BassKees »

Die zijn wat zinniger heb ik wel eens ergens gelezen. :cheer:
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: 4 ohm versterker, 8 ohm Speaker ??

Bericht door Rieno »

;)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 327
Lid geworden op: 23 feb 2007, 18:07

Re: 4 ohm versterker, 8 ohm Speaker ??

Bericht door Treb »

Rieno schreef: 15 okt 2017, 14:08 Vermogen is warmte.
Erg kort door de bocht...

SWR's staan er wel om bekend dat ze bij lage impedanties een fraaie imitatie doen van een straalkachel.

Het gros van de transistorversterkers heeft als minimum impedantie 4 ohm en zal dan z'n volle vermogen kunnen leveren. Bij een transistorversterker mag je zonder problemen een hogere impedantie aansluiten (8 ohm of meer). Het afgegeven vermogen daalt dan wel.
Sluit je een lagere impedantie aan (2 ohm) dan gaat er iets in de verstreker kapot, meestal op een ongunstig moment. Moderne verstrekers willen hiervoor nog wel eens een beveiliging hebben.
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: 4 ohm versterker, 8 ohm Speaker ??

Bericht door cluseau »

Treb schreef: 23 okt 2017, 15:25 Erg kort door de bocht...

SWR's staan er wel om bekend dat ze bij lage impedanties een fraaie imitatie doen van een straalkachel.

Het gros van de transistorversterkers heeft als minimum impedantie 4 ohm en zal dan z'n volle vermogen kunnen leveren. Bij een transistorversterker mag je zonder problemen een hogere impedantie aansluiten (8 ohm of meer). Het afgegeven vermogen daalt dan wel.
Sluit je een lagere impedantie aan (2 ohm) dan gaat er iets in de verstreker kapot, meestal op een ongunstig moment. Moderne verstrekers willen hiervoor nog wel eens een beveiliging hebben.

Met alle respect maar dat vind ik dan weer kort door de bocht. Vermogensontwikkeling geeft wel degelijk warmte.

Vermogen in een transistor wordt bepaald door de spanning die er over staat en de stroom die er doorheen loopt. Nu is er een uitzondering en dat is wanneer een van die componenten kleiner dan "1"is, dan neemt de warmteonwikkeling namelijk weer af volgens de formule P=UxI. Dit is het principe van de klasse D versterker, die verwerkt namelijk geen linear audio maar schakelt heel snel in het patroon van het audio. De transistor is dus volledig in geleiding (I is maximaal U is 0) of is open (U is maximaal I is 0) De energie welke de voeding levert is volledig op de speaker overgebracht. De warmte ontwikkeling vindt plaats in de speaker en voeding. De voeding kan trouwens ook een zeer hoog rendement (weinig warmte verlies) hebben als deze ook een schakelende uitvoering is.

Dan de uitspraak over 2 ohm:
Er zijn zat versterkers die 2 ohm aan kunnen. Daar is geen beveiliging voor nodig. Het kan zelfs nog lager zolang je maar zorgt voor voldoende koeling en juiste transistoren. Of het zin heeft is een ander verhaal. Stel je kabel en je jack's hebben een gezamelijke weerstand van 1 ohm. Geen ondenkbare waarde. Je denkt dan dat je een 2 ohm speaker op de amp hebt staan maar in werkelijkheid is het dan al 3 ohm. Een groot deel van je nuttig vermogen gaat dan al in de kabels en jacks verloren. Dit is ook merkbaar. Ik test ook wel eens de grotere jongens (1000Watt) op een dummyload. De kabels en jack's worden aanzienlijk warm en zoals eerder gezegd is warmte vermogensontwikkeling, in dit geval verlies. Dat is ook de reden dat je vaak speakon ziet op de grotere bakken. Schroefverbindingen en dikke kabels is in dat geval aan te raden.
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 327
Lid geworden op: 23 feb 2007, 18:07

Re: 4 ohm versterker, 8 ohm Speaker ??

Bericht door Treb »

Prachtig verhaal over de techniek. Vraagsteller heeft ons al verlaten denk ik...
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: 4 ohm versterker, 8 ohm Speaker ??

Bericht door Rieno »

Vandaar ook mijn simpele antwoord :P Natuurlijk is het kort door de bocht, maar de hele theorie erachter gaat zo ver dat iemand met een vraag als deze (niet lullig bedoeld natuurlijk) bij de eerste P = U * I het pand verlaten heeft. Je komt al gauw bij complexe impedanties uit en dan is het hek van de dam!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: 4 ohm versterker, 8 ohm Speaker ??

Bericht door MR. LEE »

.....SWR's staan ook ergens anders om bekend :whistle:
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 327
Lid geworden op: 23 feb 2007, 18:07

Re: 4 ohm versterker, 8 ohm Speaker ??

Bericht door Treb »

Yep. Sucks When Rented...
Plaats reactie