Eén van de redenen waarom ik als toetsenist ooit de bas opnam was omdat ik dacht dat het een stuk minder complex zou zijn om een 'sound' te creëren.
En eigenlijk klopte dat ook wel
Toen ik een bas gevonden had die me beviel en een amp en cabinets die dat 'lekker' versterkten, ging het daarna door beetje-bij-beetje te upgraden van 'lekker' naar 'heerlijk'.
Pas sinds ik in een band speel die 'allergisch' is voor podiumgeluid, ik op zoek ben naar een nieuw cabinet en me meer aan het verdiepen ben in wat de apparatuur precies doet denk ik bewuster na over 'geluid'.
Vroeger plugde ik in de winkel een bas in een versterker, zette alles neutraal en als dat een goede eerste indruk maakte wás het ook goed.
Goed. Vandaag dus wat zitten 'tweaken' met mijn Trickfish Minnow preamp en mijn TC Electronic RH450... én met de knoppen op mijn bas...
Met alles op neutraal en vooral de volumes op hetzelfde niveau zijn de verschillen niet wereldschokkend.
TC neutraal, Minnow neutraal in de TC eindtrap, aktieve bas neutraal, rechtstreeks in de eindtrap... het klinkt in mijn oren allemaal 'lekker'
(3 TC cabinets: 2x2x10"+1x12").
Wat laag bijdraaien op mijn bas en het wordt nóg lekkerder, maar na tien minuten ben je er aan gewend en nóg een tandje meer klinkt ook niet verkeerd.
Dan maar weer terug naar neutraal en... wat eerst goed klonk 'mist' wat.
Ik realizeer me weer hoe subjectief geluid is en voorál, hoe belangrijk de context en de vergelijking is.
Pian0maN schreef: ↑14 sep 2021, 12:31
De kastjes van AA zijn gebouwd met een zo eerlijk mogelijke weergave als uitgangspunt
Ik kan me voorstellen dat dat met een contrabas je ideaal is. Je wil het geluid van je bas horen en niet dat van je versterker of je speaker.
Met een basgitaar ligt dat mijns inziens heel anders. Je wilt juist het geluid kleuren.
Met de keuze van pickups, toonregeling op je bas, eventueel een preamp op je bas, eventueel compressie, kleuring via de preamp van je versterker.
Hoewel een eindtrap in theorie alleen hoort te versterken kan ik me voorstellen dat dat vooral theorie is...
En dan... je cabinets.
Waarom kiest de één voor 2x10" en de ander voor 15" en velen van ons voor de meest uiteenlopende combinaties?
Of je een basgitaar wilt kleuren is volgens mij niet de vraag, maar wáár.
En dan is er ook nog een belangrijk verschil tussen echte 'kleuring' (compressie, 'enhance', 'contour', 'boost', ...) en het benadrukken of onderdrukken van bepaalde frequenties...
Mijn ervaring is dat echte kleuring soms gaat vervelen of gaat tegenstaan.
Pian0maN schreef: ↑14 sep 2021, 12:31
Verder vond ik het vervelend dat ik bij elke eq-knop moest kiezen uit twee frequenties, maar deze dan niet onafhankelijk van elkaar in kon stellen.
Deze begrijp ik niet... volgens mij is het niet 'moeten' maar 'mogen', want ik ken vooral preamps waar de frequentie óf vastligt, óf waar je MAG kiezen...
Bovendien is het niet zo dat je de frequentie die je kiest versterkt of verzwakt, maar je kiest het "shelving" punt,
dus: vanaf welke frequentie ga je (naar beneden toe in het geval van de 'bass'knop) versterken of verzwakken.
Voor mij is het vooral van belang dat de toonregeling het geluid naar mijn persoonlijke smaak nóg mooier kan maken dan standje neutraal... of in elk geval niet verpest
Het is voor mij een vooral een tool om het geluid te kleuren en heel soms een tool om het geluid een beetje aan te passen aan de ruimte waar ik speel.
Pian0maN schreef: ↑14 sep 2021, 12:31
Het laatste puntje van ontevredenheid, maar dit is puur persoonlijk, ik vond het laag wat klinisch.
Wat is voor jou precies het verschil tussen neutraal en 'klinisch' PianOmaN?
Dank in elk geval voor de review en net als Basloze Fret ben ook ik benieuwd naar je toekomstige vergelijkingen met andere amps.