komt je met 50 Hz te kort?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Clarence
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:02

Re: komt je met 50 Hz te kort?

Bericht door Clarence »

sasquatch schreef: 19 nov 2017, 22:33
Clarence schreef: 12 nov 2017, 20:56

En als Sasquatch zich vernoemd heeft naar de band, kun je er op vertrouwen dat hij weet wat lage tonen weergeven is...
Neen
:D Blijft staan dat je uiteenzetting helder en kloppend is
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: komt je met 50 Hz te kort?

Bericht door Rdatema »

Walk-the-Bass schreef: 07 nov 2017, 20:48 Hallo,
Inmiddels heb ik begrepen dat de lage E op de bas zo'n 40 a 41 Hz kan produceren, mits versterkt. Nu kom ik erachter dat er diverse cabs (onder andere van EBS) zijn die "maar" tot 50 Hz gaan. Bijvoorbeeld ook de 4x10 van EBS of de 1x12 combo van EBS gaan van 50 Hz tot 18kHz. Kom je dan niet "te kort" aan low end?
Behalve dat er al veel (goeds!) over is geschreven kom ik een kwartaal later (lees het net) met een meting en kleine aanvulling.
Een basgitaar heeft dan wel te weinig lengte voor een volledig fundament van de grondtoon (geldt ook voor veel orgelpijpen), er komt weldegelijk 31 of 41 Hz van de lage B en lage E. Je zou het kunnen merken wanneer je onder bijvoorbeeld onder de 62 Hz de speaker met 48dB per octaaf zou afkappen dat je dan warmte kwijt raakt. Een octaaf hoger spelen is geen eerlijk vergelijk, voor die toon geldt namelijk ook dat de toon bestaat voor een groot deel uit boventonen (een 62 Hz toon heeft dan weer meer geluidsdruk bij 124Hz).
meting lage b en lage e.png
meting lage b en lage e.png (28.78 KiB) 1741 keer bekeken
Arjank heeft wel eens gesteld dat je voor lage B een afstemfrequentie zou mogen hebben van ca 48 Hz (sluit ook aan bij de 45Hz die Mr.Lee noemde) en voor lage E 64Hz. Mijn ervaring is dat het voor een lage B van belang is om onder 50Hz af te stemmen, anders raakt het onderste octaaf uit balans. Maar het hangt van de speaker af welke afstemming het beste gekozen kan worden. Dat is complexer dan doelfrequentie, uitslingergedrag van een speaker is voor een bassist ook van belang, het moet allemaal wel een beetje strak blijven. Veel commerciele luidsprekers hebben een vrij hoge afstemming, dit geeft een hoge(re) gevoeligheid maar gaat wel ten koste van de diepgang. De lage B kunnen horen, en horen zoals deze vanuit je bas komt is niet hetzelfde.

Terug naar E-B-E♭ ;-)
Ze geven heel netjes op - bij hun blauwe proline serie - dat de 4x10 een bereik heeft van 70 - 18000 Hz, bij een gevoeligheid van 99dB. Dat is erg realistisch (conservatief wellicht), alleen weten we dan niet of 70hz -3 of -6dB is (en welke afval'vorm' het laag heeft).
De 4x10 uit de Neoline heeft ineens 105dB en een bereik vanaf 50Hz. Zeer verdacht, Neo drivers zijn doorgaans niet ineens laagmonsters.
Je zult dus op basis van deze specs flink laag gaan missen bij de minder gevoelige 4x10, en dat is gewoon vreemd. Want 4x10 is vergelijkbaar qua oppervlakte. De cab die het meeste vermogen nodig heeft voor een bepaalde gevoeligheid zal eerder diepgaand laag hebben, omdat hooggevoelige woofers gewoon niet zo laag komen als hun 'lange slag' broertjes.

50Hz spec is echt heel netjes (ook zonder dat je weet of het -3 of -6dB is, hopelijk geen -10dB). In de simulatieprogramma's kan ik je laten zien dat de bekende merken bijna geen kasten hebben die zo laag simuleren. In de praktijk krijg je dan nog te maken met verliezen en wordt het nog erger.

Elk merk dat 100dB gevoeligheid bij een normale (en compacte) kast op geeft en 35Hz tot ... Hz vind ik persoonlijk misleidende info geven.
En "onbeschaamd" 127dB met een 12" (97dB gevoelig) vanaf 30 Hz is natuurlijk ook fysiek onmogelijk :facepalm:
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Plaats reactie