Hoe sluit ik de tweeters aan?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarcM
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jan 2017, 15:34

Hoe sluit ik de tweeters aan?

Bericht door MarcM »

Besten,
Van een ontplofte Laney 250 Watt heb ik een losgezaagd cabinet (1 x 15 + 2 tweeters), die prima als tweede cab op m'n SWR redhead past. Naar de 15 inch gaat een rechtstreekse jack-kabel, vanuit m'n versterker. Dat geeft een goed geluid. Maar de tweeters werden in de Laney door een apart snoertje gevoed. Die zitten dus niet in de routing van de jack van versterker naar 15 inch. En doen dus nu niet meer mee :( .
Ik heb geen extra uitgang over, op m'n versterker. Dus van versterker naar tweeter kan - volgens mij - niet.
Vraag: is er een manier om deze tweeters toch aan te sluiten? Dus met 1 kabel vanuit de versterker naar zowel de 15 inch als de twee tweeters? En dan zou ik natuurlijk die tweeters het liefste wel los kunnen regelen.
Grt. Marc
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Hoe sluit ik de tweeters aan?

Bericht door Rieno »

Zit er in de speakerbehuizing ook een filter voor die tweeters? Mijn vermoeden is dat het filteren (in dit geval: enkel hoge tonen naar de tweeters) gebeurde in de vorige versterker. Dat zou betekenen dat je eerst een filter in zal moeten bouwen om hoge en lage tonen te scheiden, waarna je na het filter de woofers en tweeters aansluit.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
MarcM
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jan 2017, 15:34

Re: Hoe sluit ik de tweeters aan?

Bericht door MarcM »

ehh, dat weet ik niet zeker, maar ik denk inderdaad dat dit in de versterker gebeurde. Ik zal m dus eerst open moeten schroeven, kom er dus op terug.
Grt.
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: Hoe sluit ik de tweeters aan?

Bericht door cluseau »

Snelste manier is parallel aansluiten met een cap van bv 2.2uF of 4.7uF in serie. Even proefondervindelijk uitproberen. Hangt allemaal af van je smaak en rendement van de tweeters tov de woofer. Begin zo klein mogelijk en neem bipolaire elco's.
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Hoe sluit ik de tweeters aan?

Bericht door MR. LEE »

Topic-starter is te summier met z'n gegevens :
- Wat voor type Laney combo ?
- Wat voor type tweeters ?

....als het bijv piezo-tweeters zijn kun je ze zelfs zo aansluiten ,...zonder filter. :wink: ( en als je ze dan langer heel wilt houden kun je die beide piezo-tweeters met elkaar nog in serie zetten )

I.g.v. tweeters met spreekspoeltje ,...of met zgn compr. drivers wordt het natuurlijk wel oppassen ,
anders is 't direct naar de bliksem.
Plaats reactie