Passieve crossover op 1x18 EV

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jerome
Berichten: 479
Lid geworden op: 01 feb 2007, 15:25

Passieve crossover op 1x18 EV

Bericht door Jerome »

Heeft iemand hier ervaring met het inbouwen van een crossover in je bas box? Ik heb een Mesa 1x18 waarvan ik de driver ga veranderen naar een DL18MT. Dit is eigenlijk een speaker voor een PA sub.

Als ik in de speakerkast nu een crossover monteer (bijv deze: https://www.bax-shop.nl/crossover-inbou ... -crossover) moet ik dan rekening houden met verandering in impedantie? Komt de 8 ohm van de crossover bovenop die van de speaker zelf of moeten die gewoon gematched?
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Passieve crossover op 1x18 EV

Bericht door MR. LEE »

Doe je dat zo maar op de bonnefooi ?

Een subwoofer-speaker is vaak ongeschikt voor basgitaar.
De Xmax is van zo'n ding heel groot , maar daaraan gekoppeld is het rendement weer een stuk lager .
Zo'n speaker zoemt dan enorm in het laag-bereik , maar geeft praktisch geen klank. :|

Ik vind het zelf altijd een moelijke en gewaagde materie , waar veel energie en tijd in kan gaan zitten
Het is iig altijd hartstikke leuk om te expirimenteren , ....maar je zult dan ook af en toe wel 'ns keertje meemaken dat het op een teleurstelling kan uitdraaien
Gebruikersavatar
Jerome
Berichten: 479
Lid geworden op: 01 feb 2007, 15:25

Re: Passieve crossover op 1x18 EV

Bericht door Jerome »

Ja, op de bonnefooi, ik kon nergens een EVM18B vinden dus dacht dit even te proberen...
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Passieve crossover op 1x18 EV

Bericht door MR. LEE »

Ik ben niet zo'n voorstander om speaker(s) voor een basgitaar dmv een ( 12 dB/oct ) passief filter door te koppelen naar de volgende speaker(s) voor het bovenliggende midden-gebied.
Hier verlies je toch wel wat rendement mee.

( HiFi - en Instrument-toepassing zijn "twee" aparte dingen :| )

Nou ja,...probeer 't eens . :D ( en laat ons het resultaat weten )


P.S: Probeer anders eerst 'ns een filter ergens vandaan te ritselen om 't wat uit te testen..
Gebruikersavatar
Jerome
Berichten: 479
Lid geworden op: 01 feb 2007, 15:25

Re: Passieve crossover op 1x18 EV

Bericht door Jerome »

Wilde ook zeker niet het high-pass deel doorsturen naar een tweede speaker. Alleen kijken of ik door de 18" geen hoog te geven zien of die dan in het laag beter presteert. Moet ik nog kijken naar impedantie van zo'n filter, of blijft de impedantie van de speaker leidend?
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Passieve crossover op 1x18 EV

Bericht door MR. LEE »

Een knap bedacht filter zorgt ( voor wbt de laag-doorlaat ) bij oplopende freq. dat de impedantie zal toenemen .
Rond het overname-gebied wat bereikt gaat worden , daar neemt de impedantie rond het midden-gebied dan weer af.
De gemiddelde impedantie blijft op die manier een beetje "gelijk" .

Het filter moet dus voor een 8 Ohm toepassing gemaakt zijn.
Dit brengt dan gelijk een raar probleem aan het licht als je naar dat opgegeven filter kijkt :
Het betreft hier alleen een filter om het laag door te laten met een afval van 12 dB per octaaf .
Dat betekent dat je EV speaker bij gebruik van dit filter een 8 Ohm belasting tot 250 Hz , parallel op je Laag/midden weergevers vormt.

Ik zie namelijk nergens staan dat dit een twee-weg of een drie-weg filter is .

Hoe zit het eigenlijk origineel in die box aangesloten dan ? ,....zit daar origineel een filter in dan ?

P.S : Ik kan je nu alvast vertellen dat als je geen toevals-treffer gaat meemaken , dat je op deze manier wel 'ns dagen lang onder de pannen kan zijn met je expiriment :D :thumbsup:


Wat in de regel WEL lukt ( maar ook niet lekker makkelijk ) is om een ander type "vervangings-speaker" aan een bestaand filter te koppelen .
In jouw geval kom je gelijk met twee variabelen aanzetten , dat maakt 't een stuk lastiger.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Passieve crossover op 1x18 EV

Bericht door MR. LEE »

...en ? ,....wordt 't nou al wat met dat "spiekertje" ?
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Passieve crossover op 1x18 EV

Bericht door Muziekschuur »

Dat is absoluut geen succes. Ik heb nog nooit die EV speaker gehoord. Maar ik zou hem verkopen en de juiste EV aanschaffen. Ik heb wel ervaring met sub speakers voor basgitaar en dat is echt zoooooooo niks.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Jerome
Berichten: 479
Lid geworden op: 01 feb 2007, 15:25

Re: Passieve crossover op 1x18 EV

Bericht door Jerome »

Heb geen tijd gehad om te proberen nog en de verhalen hier maken het enthousiasme niet groter :D
Misschien idd maar gewoon doorverkopen... Vooral dat rendement kon wel eens de domper zijn, had ik niet gechecked vooraf, maar is 3db lager dan een EVM18B en dan komt het filter er nog tussen.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Passieve crossover op 1x18 EV

Bericht door MR. LEE »

Jerome schreef: 11 dec 2017, 18:16 Heb geen tijd gehad om te proberen nog en de verhalen hier maken het enthousiasme niet groter :D
Misschien idd maar gewoon doorverkopen... Vooral dat rendement kon wel eens de domper zijn, had ik niet gechecked vooraf, maar is 3db lager dan een EVM18B en dan komt het filter er nog tussen.
Sloop uit een ouwe hifi-box nou eens zo'n low pass filter en sluit 't eens effe voor "test" aan .
( dan kun je 't een beetje beter inschatten waar je experiment op gaat uitdraaien )
Ik denk zelf dat 't niks wordt, maar het is toch leerzaam ? :D
( die speaker heb je toch al liggen :| )
Plaats reactie