Markbass CMD 121 of GK MB150S-112 voor akoest. bas?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
nonkel26
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 apr 2008, 15:07

Markbass CMD 121 of GK MB150S-112 voor akoest. bas?

Bericht door nonkel26 »

Hallo ik wou langs deze weg even kijken of er iemand van jullie ervaring heeft met deze twee amps. Ik ben op zoek naar een degelijk lichtgewicht combo dat ik énerzijds kan gebruiken met mijn 5 snarige akoestische bas voor optredens in akoestische settings en anderzijds om thuis te oefenen met mijn 5 snarige elektrische bas. De akoestische bas (Furch B62-5) heeft een ingebouwde micro (geen piezo).
In mijn zoektocht ben ik momenteel gestrand bij de Markbass CMD 121 en de Gallien-Kruger MB 150S-112. De stijl van muziek is indie-Rock/Pop tot Singer-songwriter met hier en daar een bluesy tintje.
Heeft er iemand ervaring met deze versterkers of andere die voor mij ideaal zouden zijn?
Alvast bedankt voor de feedback!

Dirk
Laatst gewijzigd door nonkel26 op 29 dec 2017, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Alleva Coppolo KBP 5
Wood & Tronics custom 5
Fender Precision 1978

Aguilar DB751, Aguilar GS412
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7179
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Markbass CMD 121 of GK MB150S-112 voor akk. bas?

Bericht door HNZ »

Ja, ik heb beide combo's gehad.

De Markbass is backported, een klasse D versterker, tamelijk "gekleurd" geluid en kan knetterhard, zeker met een extra cab.
De GK is een gesloten cab constructie, klasse A/B eindtrap en geeft je bas helder weer. Kan "hard genoeg" en heeft ook de mogelijkheid om een extra cab aan te sluiten.

Mijn mening:
Ik kreeg uit de Markbass niet het geluid dat ik zocht. De backported constructie maakt de sound het combo nogal afhankelijk van waar je hem zet. Dat pakte niet altijd even goed uit. Ik ben er inmiddels achter dat een klasse D versterker meestal het geluid wat afvlakt, minder dynamisch maakt.

Aan het GK combo beviel eigenlijk alles, maar mijn optimale sound haal ik uit 10" speakers, vandaar dat ik het combo toch heb verkocht. Maar het is compact (meer dan de Markbass), geeft een heel directe sound en kan gewoon hard genoeg voor hetgeen jij ermee wil doen. Bovendien kan je hier ook een extra cab op aansluiten voor meer spreiding en volume. Ik heb het bijbehorend cabje, de MBX112 gebruikt en de combi was fantastisch. Niet voor niets al heel veel jaren het favoriete dombootje voor contrabassisten. Hoewel je tegenwoordig veel Acoustic Image ed liefhebbers hebt. Maar ja, vele malen duurder en een kwestie van hype/smaak?

Maar wil je precies weten? ;-)
nonkel26
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 apr 2008, 15:07

Re: Markbass CMD 121 of GK MB150S-112 voor akk. bas?

Bericht door nonkel26 »

Bedankt voor de info!
Gebruikte jij deze ook voor akoestische bas? Welke 10" gebruik je nu? Ik lees dat Markbass ook een 10" acoustic combo heeft/had?
Alleva Coppolo KBP 5
Wood & Tronics custom 5
Fender Precision 1978

Aguilar DB751, Aguilar GS412
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7179
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Markbass CMD 121 of GK MB150S-112 voor akk. bas?

Bericht door HNZ »

Ja, nou, voor een semi_acoustische bas. En ook voor V-snarigen.

Ik gebruik nu 2x10" cabs en een combo, beiden van Gallien Krueger. En ook één of twee 1x10" cab(s) van Yamaha. Allemaal front ported.

M'n MB150-112 stack:
Afbeelding

De 2x10"
Afbeelding

Een Yamaha 1x10"
Afbeelding
Plaats reactie