Welk soort luidsprekers?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door klaasvaak »

Af en toe verlang ik nog naar mn xlt 2x10.
Maar mijn 1x12 kastjes maken een hoop goed.
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Kunk
Berichten: 73
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door Kunk »

Kunk schreef: 20 jan 2018, 17:29 En dan gaat het ineens heel snel. Vanmiddag een EDEN D210XLT gekocht.
Niet super licht maar goed hanteerbaar en lekkere sound.
Maandag avond mag hij mee het repetitiehok in.
Vanavond de Eden mee gehad naar de repetitie. Erg tevreden. Behoorlijk beter geluid als de set die bij het inventaris hoort van de repetitieruimte.
Ook ten opzichte van mijn 4x10 die ik hiervoor had een stuk beter geluid. Houd zich prima staande in het geweld van 2 gitaristen en een drummer. :D :jam: :lol:
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door viersnaar »

Ik kaap gewoon het eerste het beste topic wat een beetje qua thema in de buurt komt...

Vraagje.
Ik GAS al een hele tijd op een Aguilar SL112.
Nou waren die dingen tot eind vorig jaar allemaal dik 1100 euro.
Sinds begin dit jaar bij Thomann een mooie prijsdaling tot 800 euro.
Nu zie ik net een reclame voorbij komen van Thomann:
Aguilar SL112 Ivory voor 699,- euro.

Ik zie geen verschil in de specs, behalve dat deze wit is.
Mis ik iets? Of is witte tolex gewoon 100 euro goedkoper?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door Rieno »

Kan zijn dat wit gewoon minder goed verkoopt. Ze willen er niet mee blijven zitten (misschien staat ie er al best lang), dus gooien ze 'm in de uitverkoop.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door MR. LEE »

....misschien allang een overbodige tip voor de meesten hier , maar :

I.g.v. het combineren van twee cabinets ,....of na het vervangen ( en aansluiten ) van luidsprekers in een cabinet , kun je voor de zekerheid nog eventjes controleren of alle alle luidsprekers "in fase staan" .
Dit doe je heel eenvoudig m.b.v. een 9 Volt batterijtje . ( zoals hieronder is afgebeeld )

( alle luidspreker-conussen dienen op deze wijze dezelfde kant uit te slaan ! )

....en nog effe voor de zekerheid en duidelijkheid : De jack op de foto zit aan het luidspreker-snoer :!:
Bijlagen
CAM01497 (Medium).jpg
CAM01497 (Medium).jpg (144.43 KiB) 3984 keer bekeken
CAM01498 (Medium).jpg
CAM01498 (Medium).jpg (150.41 KiB) 3984 keer bekeken
Gebruikersavatar
elrinden
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 okt 2008, 11:11

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door elrinden »

9 Volt is best veel, zeker voor een "niet-lage-tonen" speaker. Je kan (veel) beter een AA of AAA pakken. Dan moet je alleen iets meer moeite doen met aansluiten...
André van der End Custom JB5 - Fender P+J Frankenstein - Fender Precision Bass Lyte (2x) - Spector NS-2A - Squier Jazz Bass Vintage Modified

Vanderkley 210MNT - TC Electronic RS 212 - 2x GR Bass ONE 350 - Green Audio BassBall
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door Rdatema »

Als een 9V veel is, hoe overleeft je speaker dan versterkt signaal? Het gaat toch om de gehele box? En je moet ook alleen het laag checken in 99/100 gevallen. Daarbij wil je dat plus op plus een conusbeweging naar buiten/voren maakt. Midddentoners en tweeters zijn doorgaans achter een filter beschermd, dus deze check is veilig. Ga je met losse woofers aan de slag dan is 9V ook geen probleem. Een tweeter hoef je niet te testen, die zul je niet zien bewegen als het goed is.

De polariteit van middentoners moet je niet met deze test 'goed' zetten, aangezien je niet weet in welke positie deze 'goed' staat. Meer dan de helft van de gevallen moet een middentoner uit fase aangesloten zijn om gefilterd goed op te tellen bij de woofer.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door MR. LEE »

Nou , ....elrinden ,...je hebt 't juiste antwoord/uitleg hierboven al gelezen .
Kunk
Berichten: 73
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door Kunk »

Nu bijna een jaar verder blaas ik mijn oude topic weer nieuw leven in. Ik merk steeds vaker dat het gewicht van mijn Eden kast een steeds groter probleem word. Mijn rug begint steeds meer te protesteren en wil dus eigenlijk wel wat lichters.
Een optie is misschien om de luidsprekers uit deze cab te vervangen voor veel lichtere speakers waardoor de huidige kast veel lichter zal worden.
Uiteraard moet dit niet ten koste gaan van de geluidskwaliteit en het karakter van de Eden kast. Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij hierin adviseren welke luidsprekers hier geschikt voor zijn?
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door Rieno »

Eden zelf eens vragen?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Kunk
Berichten: 73
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door Kunk »

Rieno schreef: 17 dec 2018, 22:48 Eden zelf eens vragen?
Goed idee :D
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door AmericanIdiot »

Ik heb Deltalites in mijn XLT 210 gebouwd..is nog wel ergens een topic van. Karakter verandert daarmee, voor die specifieke low-mid bump moet je echt de originele Edens hebben.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door Rdatema »

Basvarken schreef: 29 nov 2011, 23:55 Yep die is Kaputt.
Ik heb precies hetzelfde gehad.
Viel nog niet mee om geschikte vervangende speakers te vinden vanwege de impedantie die moest overeenkomen met mijn andere cab.

Als het geen punt is om op een andere impedantie uit te komen kan ik de Eminence Deltalites aanbevelen. Die heb ik Ferenc (americanIdiot) mogen beluisteren en die zijn erg goed (en een stuk lichter!). Voor mij was het geen optie vanwege die impedantie-mismatch.

Ik ben uiteindelijk uitgekomen op twee Eminence Beta 10 speakers voor de D210XLT die was opgeblazen. Via Marc Van Der Kley.
viewtopic.php?p=1127243#p1127243
Basvarken schreef: 30 nov 2011, 22:58 Je moet je afvragen of je echt wel precies dezelfde wil.
Ik heb twee identieke D210XLT kasten. Een met de originele Eden speakers en een met de Emincence Beta 10 speakers. De kast met de Eminence klinkt beter (strakker) en is ook nog eens een stukje lichter (gewicht).
Ik heb de twee Eminence speakers zo aangesloten dat ze samen toch weer op 8 ohms uitkomen in dat cab.
viewtopic.php?p=1127885#p1127885


https://www.fullcompass.com/prod/282799 ... d-d410xlt4

Edit:
AmericanIdiot schreef: 18 dec 2018, 19:02 Ik heb Deltalites in mijn XLT 210 gebouwd..is nog wel ergens een topic van. Karakter verandert daarmee, voor die specifieke low-mid bump moet je echt de originele Edens hebben.
Ik denk dat de deltalites niet erg geschikt zijn, die units vragen een nogal bijzondere aanpak. De kappalite HO zou kunnen, maar ik denk dat je echt gewicht bespaart met de B&C 10CL51. Deze zitten op 1,35kg per stuk en hebben van zichzelf een prima klank, binnen de grenzen want 6mm Xmax is ook wel het punt dat je er ca 200 Watt in stopt en dan is het wel ongeveer gedaan.

Om met je mee te denken had ik vanmiddag al wat zitten zoeken. De Eminence Beta lijkt me niet de originele woofer, en zo lang niet bekend is welke SPL curve en T/S parameters die heeft is een drop in replacement lastig. De B&C woofers zitten in Markbass achtige constructies, erg licht en vol qua (boven)druk, maar dan heb je ook 30 liter per woofer wel nodig.
Kunk schreef: 17 dec 2018, 22:13 Nu bijna een jaar verder blaas ik mijn oude topic weer nieuw leven in. Ik merk steeds vaker dat het gewicht van mijn Eden kast een steeds groter probleem word. Mijn rug begint steeds meer te protesteren en wil dus eigenlijk wel wat lichters.
Een optie is misschien om de luidsprekers uit deze cab te vervangen voor veel lichtere speakers waardoor de huidige kast veel lichter zal worden.
Uiteraard moet dit niet ten koste gaan van de geluidskwaliteit en het karakter van de Eden kast. Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij hierin adviseren welke luidsprekers hier geschikt voor zijn?
Bovenstaande is mijn zoektocht naar ervaringen, om je te helpen met je vraag.
Wij (Wouter en ik, Acoustic Alignment bascabinetten) zijn in de zoektocht naar lichtgewicht voor onze E-118 veel units gaan vergelijken. Een Eminence Basslite S2010 en B&C 10CL51 hebben veel van elkaar weg maar op papier zijn ze toch al heel erg verschillend.
Onze lichtgewicht E-118 heeft 1x10, en kan met SPL geweld niet meekomen, maar is klankmatig vaak een publiekslieveling door de totale afstemming. En ik denk dat je daarin nog een mismatch risico kunt lopen, Eminence woofers kunnen echt verschillend zijn, ook al zijn ze optisch best gelijk. Eden heeft OEM woofers, en met het filter zorg je voor de goede integratie met de tweeter. Wat nu bevalt is meer dan alleen een laagweergever. Hij heeft wellicht ook een bumpje rond 1kHz, of een bepaalde oploop in gevoeligheid...

Ervaring is dus zeker een belangrijke als je wilt weten of het slim is! Je weet wat je hebt en hoe dat bevalt, een theoretisch verhaal zegt helaas niets over wat een goede vervanger is.

ps: bij de franse Alle Luidsprekers site zie je ook nog de 64mm spreekspoel versie van de B&C: https://www.toutlehautparleur.com/haut- ... pouce.html en de latere Markbass-achtige woofers, de HPL serie: https://www.toutlehautparleur.com/haut- ... pouce.html maar als je goed kijkt zie je dat alleen het middengebied opgelopen is tot 98,5dB. In het laag is 4mm Xmax niet heel erg bijzonder.
Wij gebruiken nu een Neo woofer met ruim 8mm Xmax en 500/1000Watt specs, bij 96dB gevoeligheid. Die gaat in theorie minder luid dan die 98,5dB gevoelige HPL woofer, maar in de praktijk ligt dat zwaar anders. Neemt niet weg dat voor je op de max komt een technisch minder krachtige woofer best lekkerder kan klinken. Gevoelige woofers kunnen in het middengebied net de 'tone' hebben waar je van houdt en in het laag gewoon geen gedonder geven omdat ze niet zo diep laag gaan. #ervaring&smaak
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door AmericanIdiot »

An sich werken die Deltalite 2510 prima, strak laag en flink belastbaar. In ieder geval kan ik het kastje nu flink op zijn donder geven daar waar de Edens al begonnen te 'farten'. Het laag, tja er zijn 410 kastjes die minder doen.

Soms gaat proberen boven studeren, ongetwijfeld zal er iets optimalers zijn maar mij gaf toen het gewicht en de prijs de doorslag. Nu niet meer, volgens mij zijn die drivers fors duurder geworden. Mijn rug is me nog steeds dankbaar :)

Achja; ik speel voornamelijk 5 snaar en zo'n open B vergt wel wat van een speakerkast. Vandaar dat ik wel tevreden ben met deze ombouw.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door Rdatema »

eden replacement 1.png
eden replacement 1.png (100.28 KiB) 1762 keer bekeken
4 woofers in 28 liter kastjes, de Deltalitte op 50Hz afgestemd omdat hij anders rond 100Hz wel heel erg ging dreunen/opslingeren. De rest rond de 65Hz afgestemd.

Die Deltalites willen een kast van ruim 40 liter per woofer, dan gaan ze mooi laag, al hebben ze niet zoveel Xmax om in het laag ook de geluidsdruk van het middengebied bij te houden. In een kleine kast komen ze niet meer zo laag, de spreekspoel blijft natuurlijk wel goed belastbaar.
Ze zijn erg kostbaar. De basslite en de B&C ontlopen elkaar weinig, de B&C kan net even iets meer laag weergeven en lijkt me vriendelijker in het middengebied, al heeft hij misschien minder 'karakter' door het uitblijven van duidelijke cone breakup.

De deltalite II 2510 is vooral een hooggevoelige woofer, en ook heel erg licht. met 2,09 kg nog wel fors meer dan de 1,35kg van de B&C, maar dit is natuurlijk relatief.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Plaats reactie