Welk soort luidsprekers?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Kunk
Berichten: 73
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door Kunk »

Dank voor de reacties tot zover. Is behoorlijk technisch verhaal geworden.
In elk geval zijn er opties genoeg. Dat het streven van een flinke gewichtsbesparing zonder het geluidkarakter ongemoeid te laten een utopie is had ik wel verwacht. Het zal wel een try and error worden vrees ik.
Wat betreft de gewichtsbesparing ik heb nog nergens het gewicht van de originele Eden speakers kunnen vinden.
Ga er vanuit dat die rond de 7 a 8 kilo per stuk liggen maar dat is een wilde gok. Iemand hier info over?
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door Rdatema »

Ik denk dat een 10" eerder rond de de 5 kg ligt, zoals de Eminence Delta 10B, een Beyna 10G40 vind ik met ca 6kg erg zwaar. De woofer in onze B-112 (10") is net iets meer dan 4 kg. Onze nieuwe 10" neodym woofer is trouwens ook ca 4 kg, want de forse neodym woofer heeft ook weer een fors koellichaam.

Een lichtgewicht versie van een 10" zit tussen de genoemde 1,35 kg en 3,5 kg denk ik.
Maar technisch of niet, dit is wat ik probeerde te zeggen:

Je kunt luidsprekers vervangen, maar dan telt echt de ervaring met de oren. Als je het zelf niet kunt uittesten is het goed om de ervaringen van anderen goed te beseffen.
Het aanpassen van de luidsprekers geeft een besparing van ca 2kg per luidspreker, 4-5 kg zal je maximale besparing zijn verwacht ik.
Wil je echt lichter dan wil ik via PB wel met je verder contacten, heb ik wel wat ideeën over.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Kunk
Berichten: 73
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door Kunk »

Het word mij in elk geval wel duidelijk dat het domweg vervangen van de luidspekers niet de gewenste gewichtsbesparing oplevert.
Ook is het bepalen van het uiteindelijke resultaat qua sound daarbij erg lastig.
Lijkt mij beter om gewoon wat soorten cabs te proberen en uit te zoeken wat ik precies wil.
Het moet uiteindelijk een licht van gewicht zijn en toch geschikt voor de stevige rock muziek wat ik meestal speel.
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door Rdatema »

Die Eden D210XLT is ook wel een pittig ding. Wouter heeft 2 hernia's (gehad, nooit volledig hersteld) en die pakt ook geen kast meer ver van z'n lijf af, terwijl dat met een kast in de auto toch vaak gebeurd. Ergonomie is naast gewicht dus erg belangrijk.

Eden D210XLT
Hoogte: 19.5'' (49,5 cm)
Gewicht: 23'' (58,4 cm)
Diepte: 18.5'' (46.9 cm)
Gewicht: 30,8 kg (68 lbs)

Klopt dit? ruim 30 kg is ook wel heel erg veel.
Na het succes van een co-creatie met onze B-112 zijn we nu gestart met een 2x10" lichtgewicht om de D210XLT (is te zien in ons commerciële topic) van repliek te voorzien. Dit gaat ruim onder de 20kg worden, maar het beste aan de Eden's is de sound. Dat is dus de grote uitdaging, die we uiteraard met plezier aan gaan.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Kunk
Berichten: 73
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door Kunk »

Rdatema schreef: 21 dec 2018, 23:24 Die Eden D210XLT is ook wel een pittig ding. Wouter heeft 2 hernia's (gehad, nooit volledig hersteld) en die pakt ook geen kast meer ver van z'n lijf af, terwijl dat met een kast in de auto toch vaak gebeurd. Ergonomie is naast gewicht dus erg belangrijk.

Eden D210XLT
Hoogte: 19.5'' (49,5 cm)
Gewicht: 23'' (58,4 cm)
Diepte: 18.5'' (46.9 cm)
Gewicht: 30,8 kg (68 lbs)

Klopt dit? ruim 30 kg is ook wel heel erg veel.
Na het succes van een co-creatie met onze B-112 zijn we nu gestart met een 2x10" lichtgewicht om de D210XLT (is te zien in ons commerciële topic) van repliek te voorzien. Dit gaat ruim onder de 20kg worden, maar het beste aan de Eden's is de sound. Dat is dus de grote uitdaging, die we uiteraard met plezier aan gaan.
Klinkt veelbelovend. Minder dan 20 Kg en de Eden sound. :jam:
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door AmericanIdiot »

Kunk schreef: 20 dec 2018, 19:15 Wat betreft de gewichtsbesparing ik heb nog nergens het gewicht van de originele Eden speakers kunnen vinden.
Ga er vanuit dat die rond de 7 a 8 kilo per stuk liggen maar dat is een wilde gok. Iemand hier info over?
Wat mijn XLT nu weegt staat ergens in de geplaatste linkjes. Daarmee is het te herleiden.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Kunk
Berichten: 73
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door Kunk »

Gezien de reacties zover zal ik het gewicht van de Eden kast maximaal terug kunnen brengen tot ongeveer 23 Kg.
Of ik dan nog tevreden ben over het geluid is dan nog afwachten. Het benodigde budget is dan wel weer te overzien.

Moet wel zeggen dat ik momenteel het topic van Acoustic Alignment over de 2x10 met interesse volg.
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door Rdatema »

Kunk schreef: 29 dec 2018, 13:55 Gezien de reacties zover zal ik het gewicht van de Eden kast maximaal terug kunnen brengen tot ongeveer 23 Kg.
Of ik dan nog tevreden ben over het geluid is dan nog afwachten. Het benodigde budget is dan wel weer te overzien.

Moet wel zeggen dat ik momenteel het topic van Acoustic Alignment over de 2x10 met interesse volg.
Binnenkort een update, de kast is zojuist geheel verlijmd, geklemd en geniet. Er zit weer schot in, tweeter is binnen en heb nog een paar dagen vakantie :jam: Helaas wel weer een vol programma, maar in de avonden werk ik lekker door aan de 2x10. Hopelijk rond het weekend testen.

De kast weegt 6,8 kg, de beide Neo woofers samen 8,5kg, de tweeter 1,25kg, dus 16,5 kg nu ongeveer.
Komt nog bij, coating 1,5mm rondom, 3x handvat, schotel, crossover filter, rooster en wat klein grut. Target (ruim) onder 18kg zal dus niet gaan gebeuren, met wat kunstgrepen kunnen we daar wel in de buurt komen maar liever maken we alles heel degelijk. Echt lichtgewicht, zoals de E-118, zal deze kast sowieso niet worden, de 10" woofers zijn vrij zwaar van zichzelf.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Kunk
Berichten: 73
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door Kunk »

Rond de 18kg aan gewicht is toch 12 of lichter als de ruim 30 of die ik nu moet meesjouwen.
Als prijs bewuste grunneger ben ik dan ook wel nieuwsgierig naar wat dit mag gaan kosten.
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door Rdatema »

Kunk schreef: 03 jan 2019, 05:33 Rond de 18kg aan gewicht is toch 12 of lichter als de ruim 30 of die ik nu moet meesjouwen.
Als prijs bewuste grunneger ben ik dan ook wel nieuwsgierig naar wat dit mag gaan kosten.
Misschien helpt de gedachte dat het Acoustic Alignment duo - Roelof en Wouter - opgeteld al meer dan 50 woonjaren in Groningen tellen ;-) Oké, Wouter 8 jaren, Roelof vanaf geboorte.

De prijs is nog niet bekend maar de verwachte toename in productiekosten ten opzichte van de B-118 is ca. 250,- euro. En de B-118 zit op 999,- dus we hebben het al snel over Mesa Boogie 2x10 & Glockenklang Duo Art neo 210 achtige prijzen. Daarmee zitten we in het hoge segment, hoger dan een Eden D210. Handgebouw in Nederland met ons onze materiaaleisen maakt dat we niet kunnen concurreren op prijs. Wel op andere belangrijk punten, die vanaf de aanschaf nog heel lang waardevol zijn. Waardevastheid moet nog bewezen worden maar we verwachten dat ze tweede hands te vinden zullen zijn waardoor men wellicht wat geruster de nieuwprijs kunt neerleggen.

Op dit moment zit een 2x10 nog niet in ons modellen programma en we zullen alleen een 210 toevoegen aan onze modellen als het iets toevoegt aan wat er al bij conurrenten te koop is. Denk aan de allerlichtste of meest krachtige. Voor het huidige prototype is de doelstelling: een voor normaal gebruik 'volle' klank, een aantal positieve 210 karaktereigenschappen (richtwerking, smooth midhoog) en de noodzaak van 4x10 overbodig. Iets maken wat een ander al goedkoper aanbiedt is zinloos.

900Watt aan 4 Ohm (bijv. Eich T900) brengt de woofers niet van hun stuk, ze doen dit (450Watt elk) volledig in hun lineaire bereik (Xmax). De dynamiek zou ook nog goed moeten zijn, want de woofers hebben elk 1000W "program power" belastbaarheid. We gaan het (mee)maken en hopen op een spoedige update. Wanneer de eerste testen positief zijn gaan we naar de filtering kijken.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door StingRay85 »

Knap dat jullie dit doen.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door Rdatema »

thanks ;-)
om pvc topic te voorkomen gaat onze 210 hier verder:
viewtopic.php?f=19&t=65045&p=1570912#p1571531
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Plaats reactie