Welk soort luidsprekers?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Kunk
Berichten: 73
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Welk soort luidsprekers?

Bericht door Kunk »

Ben mij op dit moment aan het oriënteren om mijn 4x10 kast te vervangen voor een 2x10.
Belangrijkste reden is het gewicht van de 4x10.
Nu zie je tegenwoordig cabs die voorzien zijn van licht gewicht (NEO ) luidsprekers.
Mag je van deze luidsprekers hetzelfde kwaliteit verwachten.
Ik speel zelf voornamelijk stevige classicrock en een nieuwe cab moet voor dit genre geschikt zijn.
Adviezen over welke cab geschikt zijn voor deze muziek en ook nog relatief licht van gewicht zijn hoor ik dan ook graag.
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
Gebruikersavatar
elrinden
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 okt 2008, 11:11

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door elrinden »

Welke cab heb je momenteel? En waarmee stuur je hem aan?
André van der End Custom JB5 - Fender P+J Frankenstein - Fender Precision Bass Lyte (2x) - Spector NS-2A - Squier Jazz Bass Vintage Modified

Vanderkley 210MNT - TC Electronic RS 212 - 2x GR Bass ONE 350 - Green Audio BassBall
EW1010
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 jul 2012, 09:30

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door EW1010 »

Het blijft allemaal heel subjectief. Wat ik mooi vindt kan jou wat minder aanspreken.
Toen ik jaren geleden bas speelde in een prog/sympho band op een Fender bassman 100 combinatie vond ik dat fantastisch klinken.
Nu speel ik (vanwege het gewicht) op een LMIII met twee 112 NEO's en ik vind ze zeker zo goed klinken. Misschien gaan ze zelfs wel harder.
Ik ben iig enthousiast over mijn VanderKley neo's.
Fender Am.Std. Jazz Olympic White, Fender Pro Precision 3 tone sunburst, Squier CV 51 P Bass, white blonde+LMIII+ 2xVdK112ext.
Kunk
Berichten: 73
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door Kunk »

elrinden schreef: 13 jan 2018, 09:57 Welke cab heb je momenteel? En waarmee stuur je hem aan?
Momenteel heb ik een 4x10 Ashdown kast van 450 watt en een Ampeg svt3 pro.
Het is niet dat ik ontevreden bent over het geluid.
Gaat mij meer om minder gewicht.
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 437
Lid geworden op: 05 jul 2006, 22:17

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door Rob66 »

Als het om gewicht gaat dan 2 x Ampeg svt210av cabs. 13 kg per stuk en je draagt ze aan één handvat. Ik heb ze in combinatie met een Markbass LM tube. Deze set gebruik ik tijdens de oefensessies als we op het podium kunnen. In de oefenruimte gebruik ik slechts één cab. Met optreden gebruik in ear. En soms zet ik ze neer voor geluidsdruk. Maar dat doe ik eigenljk alleen voor de anderen, voor mezelf hoeft het niet meer zonodig. Lekker weinig spulen mee en zo weinig te dragen.
Fender American DeLuxe V Jazz bas
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
Kunk
Berichten: 73
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door Kunk »

Rob66 schreef: 13 jan 2018, 20:14 Als het om gewicht gaat dan 2 x Ampeg svt210av cabs. 13 kg per stuk en je draagt ze aan één handvat. Ik heb ze in combinatie met een Markbass LM tube. Deze set gebruik ik tijdens de oefensessies als we op het podium kunnen. In de oefenruimte gebruik ik slechts één cab. Met optreden gebruik in ear. En soms zet ik ze neer voor geluidsdruk. Maar dat doe ik eigenljk alleen voor de anderen, voor mezelf hoeft het niet meer zonodig. Lekker weinig spulen mee en zo weinig te dragen.
Wat gewicht betreft ideaal. Maar vraag mij af of ze het vermogen van de svt 3pro aankunnen. Deze is 450W bij 4 Ohm en 275W bij 8 Ohm.
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 437
Lid geworden op: 05 jul 2006, 22:17

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door Rob66 »

Ze kunnen 200 watt per stuk aan. Gewoon goed je oren gebruiken zodat het niet te hard gaat. Ik gebruik de Markbass LM tube en die is 500 watt. Maar nooit het idee dat het niet goed gaat. Ik heb ook ooit een SVT 3 non pro op deze cabs gebruikt. No problemo.
De Markbass 410 frontported cab heb ik ook ooit gebruikt. Ook licht van gewicht maar lastig om alleen te tillen. Ik heb toen de cabs met elkaar vergeleken en kwam tot de conclusie dat er nauwelijks verschil is in druk. Dus 410 eruit en de 2 ampeg cabjes gehouden en nog steeds met veel plezier. Ik krijg ook altijd complimenten van de drummers waar ik mee werk over de sound van de set in combinatie met een Fender DeLuxe vijfsnaar jazz bas. Je zou ze gewoon eens moeten proberen, je zal er versteld van staan. Zag nog zo'n set nu op MP te koop staan. Wel met een head maar verkoop je die weer.
Fender American DeLuxe V Jazz bas
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
Kunk
Berichten: 73
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door Kunk »

Ik sta op het punt om een 300 Watt 4 Ohm luidsprekerkast te kopen. Eigenlijk wil ik daar dan wel een 1x15 nog bijzoeken.
Zie alleen nog een probleempje met de totale impedantie die dan lager als 4 ohm word. 2 luidspreker kasten van 4 ohm word een totatale impedantie van 2 ohm toch? Dit lijkt mij niet wenselijk voor mijn Ampeg SVT3 pro van 450 Watt aan 4 Ohm. Of kan ik de eventuele tweede kast in serie met de eerste kast aansluiten zodat ik op 8 ohm kom?
Is het verstandig met het oog op een eventuele tweede kast om een kast van 4 ohm te kopen?
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door MR. LEE »

Eigenlijk niet ! :|

Je had dan m.i. beter kunnen uitkijken naar cabinets van 8 Ohm elk.
I.g.v. transistor/mosfet versterkers wordt het maximale vermogen namelijk afgegeven bij de laagste toegegstane uitgangs-impedantie ! ( en dat is hier dus 4 Ohm ! )
Je hebt dan de mogelijkheid om tijdens repetitie over 1 cabinet te spelen van 8 Ohm ( dan levert je versterker iets meer dan het halve vermogen ).....

....en voor optreden 2 cabinets van 8 ohm , wat dan 4 Ohm maakt om over de volle porrie van je versterker te kunnen beschikken.

Een serie-schakeling van twee aparte merken/type cabinets is bovendien niet de mooiste oplossing omdat de verdeling van het vermogen over elke kast niet gelijk hoeft te wezen.
De opgegeven impedanties van luidsprekers zijn nominaal en zijn frequentie afhankelijk.
De spannings-val ( en dus ook het vermogen ) over de afzonderlijke kasten in serie kan dan ook ongelijk worden.
Wil je toch serie-schakelen , dan gaat dat weer het beste met twee identieke cabinets .
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door Rieno »

:stupid:

Volledig mee eens; zodra weerstand frequentieafhankelijk wordt (impedantie dus), is het oppassen met serieschakelingen.

En lager gaan dan die 4 Ohm..neem vast eieren mee om te bakken ;) Het is een heel technisch verhaal, maar op die manier gaat er grofweg 2x zoveel stroom uit je versterker worden getrokken en wordt het allemaal erg warm en onvoorspelbaar.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Kunk schreef: 20 jan 2018, 00:07 Ik sta op het punt om een 300 Watt 4 Ohm luidsprekerkast te kopen.
Daar zal je al meer dan genoeg aan hebben.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Kunk
Berichten: 73
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door Kunk »

Bedankt voor de reacties. Hoewel ik het voor de verkoper heel vervelend vind moet ik toch maar even doorzoeken.
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
Kunk
Berichten: 73
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door Kunk »

En dan gaat het ineens heel snel. Vanmiddag een EDEN D210XLT gekocht.
Niet super licht maar goed hanteerbaar en lekkere sound.
Maandag avond mag hij mee het repetitiehok in.
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door Rieno »

Dat zijn in mijn beleving zowat de enige 210's die in hun eentje mee kunnen komen met een hoop 410's :) Veel plezier ermee!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: Welk soort luidsprekers?

Bericht door phoerd »

Altijd een goede keuze, zo'n XLT
Plaats reactie