Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Sandrow
Berichten: 265
Lid geworden op: 24 dec 2005, 11:06

Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Sandrow »

Ben wel klaar met het sjouwen van m'n 45kg zware Eden 410XLT en Hartke 3500 + racktuner. Wat n gezeul man.
Wij moeten naar elk optreden trappen op en af, dat moet toch makkelijker kunnen.

Zit te denken aan een Markbass 2x10 combo en een 2x10 daar nog bij. Das ook 40kg maar wel in 2x.

Ik vind Markbass in de winkel lekker klinken maar heb er nooit mee in de kroeg of ander podium gestaan. Kan het zich meten met m'n Eden?
Ik heb t volume van de Hartke eigenlijk nooit op meer dan 4/10 staan, vind de klank van de Eden top...

Wat raden jullie me aan? Markbass? iets anders?
Welke combinatie Markbass? :jam:

Dank bij voorbaat!
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door viersnaar »

Tja, goh... hier ga je natuurlijk heel veel verschillende reacties op krijgen.
Ik zou zelf graag mijn Aguilar db210 willen ruilen voor een Aguilar SL112. Goed draagbaar, maar wel echt een lekker geluid.
De speakers van Markbass staan volgens mij niet zo heel hoog aangeschreven. [hoewel ze wel als backline op NSJ staan]
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3023
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Britsie »

Ik speelde vroeger over een Hevos 400T top en die heb ik weg gedaan omdat mijn Markbass LMIII beter door de mix klonk. Dus naar mijn gevoel, klinkt Markbass wel goed in een band. Volume heb ik nooit tekort gehad maar ik speel niet in een extreem luide band.
Over de speakers van Markbass kan ik niks zeggen. Ik speel over een Marshall 8*10 of een Hevos 2*10+1*15 set.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Strabel »

Kijk iedergeval naar speakerkasten met neodymium speakers.
BVB; Galien Kreuger 2x10 of 2x12 licht en veel power.
Kwa top is er zoveel keus in "klasse D" versterkers,hangt natuurlijk van je budget af.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door SpcMnk »

Neodynium is dan de way to go.
Zelf ben ik een jaar of 4 geleden overgestapt op Aguilar SL112's en een TH500 (Eerst nog even een TH350). Daarna heb ik nooit meer de behoefte gehad aan iets anders. 2 12" speakers en 500watt amp bij elkaar 22kg. Klinkt perfect in elke setting.

Maar keus genoeg in de markt! Neodynium speakers en D-class amp.
MarkBass vond ik op dat vlak mhe.. (terwijl ik het zware spull van ze wel tof vind)
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Strabel »

Ja ,nog even over "class D"versterkers.
Ik heb zelf een Marcus Miller pre-amp + Yamaha p5000 versterker + GK-neo 4x10".
In het begin wat goedkopere "class-D"eind-trappen gebruikt,maar ik moet zeggen (ik heb een electronica achtergrond)
dat zeker in het begin de kwaliteit te wensen liet,vaak uitval door oververhitting en ook de opgegeven wattage's niet echt behaalt werden.
Ik kon duidelijk het verschil merken tussen een versterker die totaal digitaal (dus met geschakelde voeding) en eentje met transformator.
De class-D versterkers zijn zeker beter geworden maar als je wat zwaarder wilt (dus zeg +/- meer als 400w) ,ga voor een goed merk.
(dus een beetje inlezen op google)
Koeling en het totale ontwerp van de voor/eind versterker maken dan het verschil of deze dan de specificatie's behalen en wat mij betreft nog belangrijker,
BETROUWBAAR is.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 908
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door evertalbers »

Maak ook onderscheid tussen de speakers en de amps van MB. De speakers zijn wisselvallig (maar die met een H in de naam vind ik wel fijn) en de versterkers zijn goed (maar hebben allemaal een verschillend geluid). Dus met het noemen van het merk ben je er nog niet. En er zijn veel alternatieven.

Maar je set is zeker vervangbaar door iets nieuwers. Ik denk dat we binnenkort alle zware sets in de oefenruimte zien en de lichte in de achterbak en op het podium.
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door klaasvaak »

Ik zou niet kiezen voor MB, maar bij Eden blijven.
Zoek naar bv twee 12inch cabinetjes. Makkelijk te tillen enbtoch het geluid van Eden.
De 2x10xlt kan ook een oplossing zijn. Iets zwaarder maar wel redelijk te tillen.
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Kunk
Berichten: 73
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Kunk »

De Eden D210XLT is mooi compact gebouwd maar nog steeds behoorlijk aan het gewicht.
Maar wel een dijk van een geluid. Blaast menig 4x10 kast omver.
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Strabel »

Misschien ook eens kijken naar transport middelen.
Opvouwbare steekkarretjes.
Ik heb zelfs ergens ooit iets met een "draagzak" gezien,voor een speakerkast welteverstaan.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door aap »

Ik heb zowel een Traveler 210h en 112H gehad, de 112 heb ik nog, maar die gaat de verkoop in. Ik vond beide speakers goed klinken mijn voorkeur was wel de 112, maar nam vaker de 210 mee omdat ik dat in kleine kroegen prettig vond.

De topjes zijn lekker en simpel en de filters zijn vooral erg goed. Minpunt is dat er geen mute opzit. Ik heb er meer dan 7 jaar plezier van gehad en moest elke keer weer lachen van het gewicht.
EW1010
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 jul 2012, 09:30

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door EW1010 »

Met de speakers van Markbass heb ik geen ervaring.
De LMIII in combinatie met twee 112 cabjes (VdK) bevalt me uitstekend.
Lekker draagbaar voor deze oudere bassist en toch veel volume en druk. Ik wil niet meer terug naar de loodzware kasten op wieltjes.
Geluid van toen en nu is moeilijk te vergelijken maar ik mis niets met m'n huidige setje en hou ruimte over in de auto.
De Little Markjes (al dan niet ingebouwd in een combo'tje) kom ik trouwens best vaak op de podia tegen.
Fender Am.Std. Jazz Olympic White, Fender Pro Precision 3 tone sunburst, Squier CV 51 P Bass, white blonde+LMIII+ 2xVdK112ext.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door BassAgent »

SpcMnk schreef: 22 jan 2018, 19:58 Neodynium is dan de way to go.
Zelf ben ik een jaar of 4 geleden overgestapt op Aguilar SL112's en een TH500 (Eerst nog even een TH350). Daarna heb ik nooit meer de behoefte gehad aan iets anders. 2 12" speakers en 500watt amp bij elkaar 22kg. Klinkt perfect in elke setting.

Maar keus genoeg in de markt! Neodynium speakers en D-class amp.
MarkBass vond ik op dat vlak mhe.. (terwijl ik het zware spull van ze wel tof vind)
Dit vat mijn gedachten ook wel behoorlijk samen ja, behalve dat je "Aguilar" nog even voor "Eich" moet vervangen. Je mag mijn setje wel eens testen Sander, ik woon toch in Amsterdam. Weegt geen moer.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Unlord »

Ik heb al mega veel spul gehad. Markbas is altijd een consistente factor gebleven. Qua amps dan. En de New York 112 speaker. Met de 2x10 speaker heb ik geeen goede ervaring. Veel te kil en te hard (als in slecht hard). De amps klinken heerlijk, zijn licht en geven je de opties die je nodig hebt.

Eden klinkt warm en strak. Maar het gewicht he? Gewoon kut. Zowel de amps als de kasten. Helaas heb ik slechte ervaringen met het spul dat zij sinds ongeveer 2002 maken. Veel uitval.

Qua cabinets ben ik bij Barefaced gearriveerd en ik kijk niet meer om. Zelfs de NY112 staat op de vertreklijst nu en dat is verre van een slechte cab.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 437
Lid geworden op: 05 jul 2006, 22:17

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Rob66 »

Mee eens, ik heb tussendoor nog de PF800 van Ampeg gebruikt; Ook een lekker soundje maar het gewicht, ja ja zelfs van deze "lichtgewicht" vond ik al weer zwaar en onhandig.
Toch maar weer de MarkBass LM tube gepakt en heerlijk weer icm met de 2x SVT201av's van Ampeg. Ik kan het niet goed omschrijven maar het klinkt net als een buizenamp met de filters ingesteld. Ook op de Kustom 8x10 klinkt ie vol, warm, rond maar toch puntig. Maar die staat voor eeuwig, op de eerste verdieping in de oefenruimte.
Deze MB en de 2 Ampeg cabs gaan nooit meer weg.
Fender American DeLuxe V Jazz bas
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
Plaats reactie