Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Concorde »

Ik speel sinds kort ook op de combi Markbas (Big Bang) en Ampeg (SVT410-HE) En dat bevalt me tot nu toe erg goed.
Volgende maand eerste optreden met de set, maar al wel in de oefenruimte vol gas getest.
Super sound! Hoewel het hier gaat over lichter spul... Ik ben van een Ampeg 210 naar een 410 overgestapt voor de vette sound. Dan maar wat meer KG's slepen, hoewel wij maar een keer of 7,8 per jaar optreden. Vóór die Ampeg 210 had ik een Eden D210T, en hoewel die ook zwaar was, klonk die fantastisch! Naast m'n Ampeg 410 de beste cab die ik ooit gehad heb!
Als ik jou was zou ik een Markbass amp kopen, maar die Eden houden! Eden klinkt vet!
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door RaySting »

Erg tevreden met mijn lmiii, prijs kwaliteit (zeker via mp) prima investering!!! Ik gebruik er een 212 Van der kley onder....heerlijk! Thuis (of in een kleine setting) sluit ik m aan op een 112 Eden cabje, ook best content mee!
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
Sandrow
Berichten: 265
Lid geworden op: 24 dec 2005, 11:06

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Sandrow »

Leuke discussie!
Misschien moet ik gewoon maar niet zeiken en doorsjouwen met die Eden, want vet klinkt ie. Grappig te zien dat daar wel consensus over lijkt te zijn hier op BGF.

En Hidde, een keertje zo'n lichtgewicht setje proberen lijkt me leuk!
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Unlord »

Het is net als met een dikke vriendin: zolang je d'r verliefd op blijft en er zijn weinig problemen mee, gewoon houden!
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door aap »

[Youtube]https://youtu.be/BIIZGAozB4U[/Youtube]

Om even pro markbass te spuwen. Hier had ik een inval bij een band. Markbass en 112h mee. Gitaristen staan te blazen met 2*12 en 4*12. Geluid is alleen de Markbass en naar mijn bescheiden mening prik ik nog goed door de mix en het geluid is ook goed. Volume stond op de helft gok ik.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Rdatema »

Je zou behalve ook een lager gewicht kunnen kijken naar compactere kasten. Iets kleins van de trap sjouwen is toch makkelijker dan een forse 4x10 ;-)

Wij van Acoustic Alignment hopen bij een volgende BGF meeting (Vlaardingen) aanwezig te zijn met een range kasten. Een B-118 light weegt ca 18 kg en is waarschijnlijk compacter dan elke 2x10". Voor mijn werk zit ik 3x per week in Almere, dus een demo kastje richting Amsterdam valt ook nog wel te regelen. We zijn nog klein en onbekend, vandaar deze schaamteloze reclame ;-) Maar wel on-topic, ergonomie is meer dan alleen gewicht.

Hier wat ervaringen tijdens/na de BGF meetingen Noord (nov. 2017): viewtopic.php?f=9&t=65265&start=30
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Rdatema schreef: 27 jan 2018, 22:51schaamteloze reclame
En dat is helaas niet toegestaan op dit forum:
Niels schreef: 12 apr 2013, 15:04 Regels voor 'De commerciële hoek'

Je mag op het hele forum berichten plaatsen, maar het is niet de bedoeling om buiten dit subforum je diensten of producten aan te prijzen. Inhoudelijk reageren op een vraag over jouw product/merk in een ander subforum is dus prima, maar zorg dat het inhoudelijk en relevant is. We zullen hier strenger op letten dan voorheen, om de scheiding duidelijk te houden.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Unlord »

Rdatema, stem dat even af met de organisatoren. Lijkt mij erg leuk als er op deze meetings ook leuke nieuwe producten te zien en horen zijn. Ervaring leert dat we hier niet moeilijk doen, mits je oprecht onderdeel van de community bent. Maak anders even een eigen topic aan. Eich amps heeft ook zoiets op dit forum.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Rdatema »

Gaan we opnieuw achteraan, commercieel account is aangevraagd maar kwam geen reactie op. Volgende keer doen we wel even PB :thumbsup:
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Hans58 »

De heren van Acoustic Alignment hebben hier een eigen topic.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door BassAgent »

Sandrow schreef: 24 jan 2018, 12:06 Leuke discussie!
Misschien moet ik gewoon maar niet zeiken en doorsjouwen met die Eden, want vet klinkt ie. Grappig te zien dat daar wel consensus over lijkt te zijn hier op BGF.

En Hidde, een keertje zo'n lichtgewicht setje proberen lijkt me leuk!
Dat eerste heb ik ook gedacht tot ik Eich in m'n schoot geworpen kreeg: m'n ouwe Aguilar klonk echt te gek maar als je eenmaal iets lichts gewend bent is álles zwaar :mrgreen: Maar nogmaals: wees welkom. Vol blazen kan hier in huis niet, maar een hokkie is zo gevonden natuurlijk.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Rdatema »

Sjtevel 1984 schreef: 28 jan 2018, 03:22
Rdatema schreef: 27 jan 2018, 22:51schaamteloze reclame
En dat is helaas niet toegestaan op dit forum:
Niels schreef: 12 apr 2013, 15:04 Regels voor 'De commerciële hoek'

Je mag op het hele forum berichten plaatsen, maar het is niet de bedoeling om buiten dit subforum je diensten of producten aan te prijzen. Inhoudelijk reageren op een vraag over jouw product/merk in een ander subforum is dus prima, maar zorg dat het inhoudelijk en relevant is. We zullen hier strenger op letten dan voorheen, om de scheiding duidelijk te houden.
Dat is duidelijk. En de oproep voor vrijblijvende demo-aanvragen is ook in het eigen topic gedaan. Maar als niemand het kent houdt het natuurlijk wel een beetje op. Het is voor ons heel eenvoudig om hier Jan-Arend, Remus, Rogier, Arjan of Michiel te vragen iets in een/dit topic te roepen over onze producten, zo lang het hun beleving en on topic is, maar dat is sluikreclame. We zullen ons verder onthouden van het noemen van AA producteigenschappen wanneer er niet specifiek naar gevraagd wordt. Dit om inderdaad de scheiding in topics te houden, want de scheiding was op zich duidelijk in mijn post.

Unlord schreef: 28 jan 2018, 09:20 Rdatema, stem dat even af met de organisatoren. Lijkt mij erg leuk als er op deze meetings ook leuke nieuwe producten te zien en horen zijn. Ervaring leert dat we hier niet moeilijk doen, mits je oprecht onderdeel van de community bent. Maak anders even een eigen topic aan. Eich amps heeft ook zoiets op dit forum.
Er is nog niet op gereageerd in het topic. De ervaring leert dat het leuk is wat mee te nemen naar meetings, maar wellicht is BGF online niet het beste middel om Acoustic Alignment meer bekendheid te geven. In ons topic in het commerciële gedeelte blijft het ook rustig. Geen probleem, we hebben het druk genoeg.


Verder on topic…
Markbass kastjes hebben een bepaalde kleuring die je moet passen, maar qua prijs en gewicht zijn het ideale speakerkasten. Een lichte kast rammelvrij houden is ook een prestatie, en die grote handvatten vergroten het idee dat je amper iets optilt. Dus wat dit betreft is het niet zo gek, van Eden naar Markbass. In de winkel heb je al eens op een MB gespeeld, heb je daar dan ook je Eden naast gezet? Plaatsing en akoestiek geeft soms vervelende variabelen om goed te vergelijken.
Neodymium als magneetmateriaal op speakers is geen must, een korf van een luidspreker kan ook zwaar of licht zijn en een populieren kast weegt qua plaatmateriaal de helft van even dik berken.
Er zijn 10” drivers van 1,3kg per stuk en van 3,4 kg per stuk, beide zijn lichte neo’s. Dat scheelt bij 2x10 dus 4,2 kg aan drivers. En er zijn ook steengoede 10” drivers met ferriet van amper 4 kg, die veel langer doorgaan. Kortom, kijk naar totaal gewicht en afmetingen en wat minstens net zo belangrijk is: zorg dat je niet elk optreden met weemoed terugdenkt aan je Eden sound. Het blijft je instrument, bas+amp+cab.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Jan-ArendBlok
Berichten: 120
Lid geworden op: 12 mei 2009, 21:36

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Jan-ArendBlok »

Mijn eerste serieuze basversterker was een Trace Elliott 1110 combo (4x10). Die kocht ik in 1987. Ik had 'm thuis op de zolderkamer staan, elke week met repetities twee trappen af en weer op. Ik weet nog dat ik een keer dacht dat ik de laatste traptrede wel gehad had, maar er kwamen er nog twee..... Met kloppend hart in de keel kwam ik net vóór de voordeur in de gang tot stilstand. De Trace woog meer dan 40 kg. en was door de vorm lastig te hanteren. Dat was toen, maar beste bascollega's, een goed basgeluid komt tegenwoordig niet meer alleen uit 8x10 kasten en versterkers van 20 kg. Welnee, een versterker van een paar kg. in je rugzak en een cabje van handzaam formaat maakt dat wij bassisten zelfs nog compacter kunnen dan gitaristen met een 2x12 bak..... Ik heb nu sinds augustus ervaring met een Markbass LMIII plus een AA B118 cabinet. Ik loop nu naar een gig met een bas in één hand, cabje in de andere hand, en versterkertje op de rug. Dan lach je echt iedereen uit. In een grote tent spelen met de versterker hooguit op 4....We moeten blij zijn met alle nieuwe ontwikkelingen die ons bassisten een beter geluid geeft uit een compactere set.
Ibanez Musicians, Ibanez Studio's.
Journey Instruments en Ohana akoestische bassen
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Unlord »

Rdatema schreef: 28 jan 2018, 13:35 Er is nog niet op gereageerd in het topic. De ervaring leert dat het leuk is wat mee te nemen naar meetings, maar wellicht is BGF online niet het beste middel om Acoustic Alignment meer bekendheid te geven. In ons topic in het commerciële gedeelte blijft het ook rustig. Geen probleem, we hebben het druk genoeg.
Nu klinkt het als: "ach joh, als jullie niet willen, dan hoeft het niet. WIj hebben toch werk zat". Niet echt een instelling om vertrouwen te winnen in een community. En als je wilt dat er wat gebeurt in jouw topic, dan moet je daar ook zelf werk van maken. In het Eich topic is Pepe ook de topschrijver. Maar fans van het merk zijn er zeker.

Hoe dan ook, blij dat je meedoet ;)

Ook on topic: is Eden qua merk niet gewoon passé? Als je wat van ze hebt en het klinkt gaaf, dan is dat prima. Maar echt meekomen met het nieuwe spul doen ze niet echt volgens mij. Markbass is overigens ook in de war in mijn ogen. Steeds opnieuw weer hun oude meuk rebranden. Eerst met Richard Bona en nu weer met Miller. Hun beste product in de markt is momenteel simpelweg de LM3. Voor de liefhebber heb je de TTE amps en dan stopt het wel.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Rdatema »

Unlord schreef: 28 jan 2018, 14:55 Nu klinkt het als: "ach joh, als jullie niet willen, dan hoeft het niet. WIj hebben toch werk zat". Niet echt een instelling om vertrouwen te winnen in een community. En als je wilt dat er wat gebeurt in jouw topic, dan moet je daar ook zelf werk van maken. In het Eich topic is Pepe ook de topschrijver. Maar fans van het merk zijn er zeker.

Hoe dan ook, blij dat je meedoet ;)
Ik snap dat het zo kan klinken, met zo'n toon is het niet bedoeld. Verder is het wat het is, soms moet je ergens niet over l#llen maar het gewoon laten horen. De meetings zijn daarvoor leuk. En helaas hebben we te veel te doen in de beschikbare tijd, anders hadden we meer geparticipeerd in het online gedeelte van de BGF community. Hopelijk komt dat op korte termijn wat meer.

On topic, MB doet inderdaad wel regelmatig oude dingen in nieuwe jasjes zo lijkt het....
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Plaats reactie