Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
orkestman
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 apr 2006, 13:40

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door orkestman »

Ik heb het getest op een beurs, met zijn eigen versterker toen.
Mark Bass little mark II.
SWR Goliath III
FMC 112 Neo
Läkland 5502
Maruszczyk Elwood L5a medium 32”, chambered
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Erelid »

Ik heb 2 stuks Markbass NY121. Als je er 1 neer zet is het inderdaad wat dun. Doe je er 2 dan klinkt het of je er 5 neerzet inderdaad :bat:

oh ja, 13 Kg per stuk, had ik dat al gezegd?
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7179
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door HNZ »

Al met al willen we (jullie) dus een top sound en 0 gewicht.

Vooralsnog heb ik de ervaring dat dat wat betreft speakerkasten in een midrange prijsklasse een utopie is. Alles heeft immers zijn prijs.
De HF kasten van Markbass bijvoorbeeld klinken veel beter dan de back ported kasten. Maar ze zijn wel zwaarder.
Neem de GK RBH serie; loodzwaar maar een dijk van een sound. Daar kunnen de Neo en andere serie van het zelfde merk niet aan tippen.
Eden XLT210 kasten blazen als stand alone vele 4x10"-ers omver. Maar ja, wel zwaar!
En ga zo maar door.

Als je "niks" wil sjouwen moet je inleveren qua sound of over een heel ruim budget beschikken.
Gebruikersavatar
orkestman
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 apr 2006, 13:40

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door orkestman »

Dat laatste klopt als een bus.
Voor een optreden bespaar ik dan ook niet.
Voor repeteren echter vind ik het fijn om niet te zwaar te tillen en dan boet ik met plezier in op kwaliteit.
De meeste rep lokalen klinken zo al niet zo goed en zelden wordt een nummer in zijn geheel gespeeld, eerder vanalles proberen.
Mark Bass little mark II.
SWR Goliath III
FMC 112 Neo
Läkland 5502
Maruszczyk Elwood L5a medium 32”, chambered
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Erelid »

Geen hond in het publiek, en waarschijnlijk de band ook, die het verschil hoort.
Gebruikersavatar
orkestman
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 apr 2006, 13:40

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door orkestman »

Vooral voor je zelf eh.
Mark Bass little mark II.
SWR Goliath III
FMC 112 Neo
Läkland 5502
Maruszczyk Elwood L5a medium 32”, chambered
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Rdatema »

Erelid schreef: 31 jan 2018, 21:07 Geen hond in het publiek, en waarschijnlijk de band ook, die het verschil hoort.
Naast dat het je eigen spel en spelplezier bevordert, het komt toch regelmatig voor dat zowel bandleden op het podium als ook de technici erg blij worden van de sound die van je eigen stack komt... Het publiek zal het grootste deel meekrijgen van wat de techniek er met de FOH van bakt. Maar ik kan me voorstellen dat het voor de bassist en een hoop anderen wel uitmaakt hoe je jezelf hoort.

Helaas werken wieltjes voor trappen niet, en om nou een evac chair systeem aan je kast te schroeven :mrgreen:
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Strabel »

orkestman schreef: 31 jan 2018, 16:49 Dat laatste klopt als een bus.
Voor een optreden bespaar ik dan ook niet.
Voor repeteren echter vind ik het fijn om niet te zwaar te tillen en dan boet ik met plezier in op kwaliteit.
De meeste rep lokalen klinken zo al niet zo goed en zelden wordt een nummer in zijn geheel gespeeld, eerder vanalles proberen.
koop een Kala bas en iedereen een acoustische gitaar, een omgedraaide prullenbak als drumkit,weegt allemaal niks,en klaar ben je.
Je kan ook abonnement op sportschool nemen,dan kan het allemaal weer wat zwaarder. :lol:
De diskussie over alles lichter,instrumenten en gear, word af en toe wel overdreven.
Wat mag een basgitaar wegen? Sommigen vinden meer als 4kg soms al te veel.
Wat mag een bas-cap of versterker wegen?
Een hoop dingen kunnen ook lichter,maar verwacht er ook niet altijd wonderen van.
Natuur wetten dicteren dat(zeker voor speaker cabinetten) er ook een grens is om alles te verkleinen/lichter te maken.
Als je echt licht wilt= in ear en over een di-box spelen is dat je enige optie.
Ik vind eigen geluid en kwaliteit van apparatuur wel belangrijk om te hebben (geeft ook meer speelplezier) en
zoals sommigen van ons misschien weten of hebben ervaren gaat dit niet altijd samen met kleiner en/of lichter.
Zoals al eerder gezegt,de oplossing is denk ik toch meerdere 1 of 2 speaker kastjes aan te schaffen en je neemt dan mee wat je nodig denkt te hebben.
Maar on topic,als de Eden je bevalt waarom geen kleinere zeg 2x10" en dan een 2e erbij?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7179
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door HNZ »

Erelid schreef: 31 jan 2018, 21:07 Geen hond in het publiek, en waarschijnlijk de band ook, die het verschil hoort.
Een erelid speelt zeker uitsluitend in hallen met FOH en met bandleden die niet naar hem luisteren?

Ik speel voornamelijk in kroegen, clubs en kleine zaaltjes, doorgaans zonder FOH met alleen een zang installatie. Daar maakt het wel degelijk uit hoe je sound is.
Als ik zelf in dergelijke gelegenheden naar een band ga luisteren valt een goede bas sound me altijd op. Dat hoort iedereen dus, al zal het niet iedereen opvallen.
En mijn band hoort en waardeert de sound van mijn spullen wel degelijk.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Erelid »

Het is voor een groot deel toch je eigen plezier van dat goede geluid. Ik kleine gelegenheden moet je het ook van je eigen spullen hebben. Afgelopen jaar speelde de bassist in de band na ons, in een grote diepe kroeg, over mijn stackje van 2x NY121 en de Fendâh Rumbal 500 en ik hoorde in de zaal hoe goed dat klonk. Door de PA heen. Maar ja, of het publiek daar ook zo van onder de indruk was.. Maar als ik zelf ergens sta te luisteren ben ik ook altijd wel gefocust op het geluid van de bas, maar dat heeft bijna elke bassist denk ik.
Mij valt op dat je steeds meer bassisten met in-ear ziet die helemaal geen stack meer meenemen. Maar je hebt gelijk, in kroegen heb je je eigen spul nodig.

En inderdaad, mijn bandje hoorde het niet. Die hoorden alleen maar of het te hard stond of niet. Maar dat was ook een bandje waarin iedereen alleen maar met z'n eigen instrument bezig was. Klonk dus voor geen meter en daar ben ik dan ook mee gestopt. :offtopic:
Gebruikersavatar
orkestman
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 apr 2006, 13:40

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door orkestman »

Ik vind het net moeilijk in kleine cafeetjes.
Het eerste wat je hoort is "bas is te luid ".
Daar ben ik begonnen met in ears te spelen, want als je jezelf niet goed hoort speel je je vingers er af.
Je weet op voorhand al hoe je bas klinkt en met goede in ears hoor je dat ook daar perfect.
Als je met PA speelt mag die bas ook al niet te luid want anders kan de geluidsman dat niet regelen.
Het is dus erg verwonderlijk dat je de basversterker in de zaal hoort boven het PA geluid heen.
Dat kan volgens ik denk niet bij pro geluid mensen, tenminste is dat mijn ervaring.
Hier kom ik dan weer op het punt dat ik die grote basboxen op een podium niet snap, of alleen voor het uitzicht.
Mark Bass little mark II.
SWR Goliath III
FMC 112 Neo
Läkland 5502
Maruszczyk Elwood L5a medium 32”, chambered
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7179
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door HNZ »

Ik heb een "range' aan 10"-ers, 1x10 en2x10. Compact, redelijk zwaar, maar een killer sound. En in tal van combinaties te gebruiken.
Doordat ze compact zijn, is vervoer en sjouwen geen probleem.
Ze zijn allemaal front ported/-vented en te kantelen/stapelen en in geval van FOH plaats ik m'n 2x10 combo gekanteld voor me.
Zo heb ik altijd de sound die ik goed vind en hoef ik nooit (te) hard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Strabel »

Ik realiseer mij dat (precies wat HNZ zegt) het niet altijd om gewicht maar meer om de handzaamheid draait.
Ik denk ook dat het meerendeel van bandjes niet over PA systemen speelt,let wel dat een PA systeem voor mij
betekent dat je alles uitversterkt en met een full-range systeem werkt.
Ik wil ook nog opmerken dat er aan in ear ook nog wat onzekerheden kleven.
Ik denk dat velen van ons de diskussie inzake walk-mans en kop/oortelefoons zich kunnen herinneren,je gaat
heel direkt je gehoorgang in dus brengt ook wel wat risico's met zich mee.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
picturit
Berichten: 1497
Lid geworden op: 27 mei 2005, 20:14

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door picturit »

Ik heb sinds kort mijn Ashdown ABM500RC verruild voor een Eich T900. Geweldig apparaat, formaat autoradio, 900 wattjes.
Het hele circus zit nu in 1 4u rackkoffer, bovenop een Barefaced Big Twin 2 cabinet (ook al zo'n lichtgewicht geweldenaar).

Mijn rug is er blij mee, en de stack is een stuk potenter dan de ABM500 + ABM410 + ABM115 van weleer. en een stuk compacter ook.
https://volbeatz.nl
https://rockbassist.nu
[ Brooks EB-RBL, Brooks EB-RBL-Q, Gibson RD, Gibson Thunderbird, Waterstone TP-12 Elite 12-string bass, a.o.
[ Eich T900 + Barefaced Big Twin 2
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Sjtevel 1984 »

orkestman schreef: 01 feb 2018, 09:38 Ik vind het net moeilijk in kleine cafeetjes.
Het eerste wat je hoort is "bas is te luid ".
Dat ligt ook vaak aan de bassisten zelf. Ik heb net iets te vaak gezien dat men zichzelf niet hoort en aan de bas knop op zijn versterker blijft draaien. Uiteindelijk staat die voluit en gaat men aan het volume draaien, waardoor het een grote boomy brei wordt.
Minder bas, meer mids en het volume hoeft niet omhoog om jezelf te horen.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Plaats reactie