Markbass, ik zoek info

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Markbass, ik zoek info

Bericht door MR. LEE »

Rieno schreef: 23 mar 2018, 18:20 Tuurlijk, maar IMHO is dat een beetje onzinnig :) Je blaast warme lucht rond en stof naar binnen...
Nee hoor ,....de boel wordt gekoeld op de manier zoals bij een PC-processor .
De fan zit bijv bovenop het koellichaam en blaast daar de warmte vanaf.
Dit werk beter voor plaatselijke koeling , dan dat de fan de warmte er vanaf zuigt.
De lucht-toevoer komt dan via een duct
Deewee
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:05

Re: Markbass, ik zoek info

Bericht door Deewee »

Mooi, dank voor antwoorden. Is dus normaal dat de fan niet naar binnen blaast. Blijft top hier!! :D De fan staat aan de achterkant van de amp te blazen en het te koelen deel zit aan de zijkant, direkt in de luchtstroom die van buitenaf aangezogen wordt.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Markbass, ik zoek info

Bericht door Rieno »

MR. LEE schreef: 23 mar 2018, 20:15
Rieno schreef: 23 mar 2018, 18:20 Tuurlijk, maar IMHO is dat een beetje onzinnig :) Je blaast warme lucht rond en stof naar binnen...
Nee hoor ,....de boel wordt gekoeld op de manier zoals bij een PC-processor .
De fan zit bijv bovenop het koellichaam en blaast daar de warmte vanaf.
Dit werk beter voor plaatselijke koeling , dan dat de fan de warmte er vanaf zuigt.
De lucht-toevoer komt dan via een duct
Ik zal er eens wat over gaan lezen..vraag me echt af wat het beste is, want het was voor mij meer een gevoel dan kennis :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Markbass, ik zoek info

Bericht door MR. LEE »

Ik heb me dit in het verleden ook al 'ns afgevraagd ,....en heb er toen ook over zitten piekeren. :D

E.e.a. hangt namelijk van de constructie af :
Als er bijv. ( flinke ! ) koel-profielen tegenover elkaar staan , zodat er een tunnel gevormd is , dan zie je wel dat een fan zo gemonteerd zit , dat 'ie de inwendige lucht naar buiten blaast.
Is het koellichaam aan de wat kleinere kant mbt de dissipatie , dan zie je weer dat de fan tegen dat koellichaam staat aan te blazen en dus de lucht naar binnen zuigt.

Dus :

Voordat je de boel uit elkaar haalt , ( i.g.v. een reparatie ) is het verstandig om eerst even goed te kijken hoe de fan fabrieks-af gemonteerd zit !

:thumbsup:
Deewee
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:05

Re: Markbass, ik zoek info

Bericht door Deewee »

heb hier nog geen kaas van gegeten.
Kan het kwaad, de MB combo met 300W/8 Ohm en 500W/4Ohm met een extention cab van 120W/8 Ohm en 160W/4 Ohm te koppelen? Mogelijk met veel verlies of risico voor het extension cab?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Markbass, ik zoek info

Bericht door Rieno »

Een speakerkast heeft maar 1 opgegeven impedantie, dus ik snap je vraag niet goed.

Je hebt dus een combo dat 300W uitstuurt aan een impedantie van 8 Ohm en 500W aan 4 Ohm? En je wilt hier dus een extra kast op aansluiten? Welke kast is dat?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Deewee
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:05

Re: Markbass, ik zoek info

Bericht door Deewee »

Dat is eigenlijk de SWR workingman's 12, waarvan de versterker losgekoppeld is. Deze heeft de gegevens uit de vorige post van me. Gaat niet om de impedantie maar om het vermogen van de box en het effect op het MB combo.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Markbass, ik zoek info

Bericht door Rieno »

Maar het vermogen is dus afhankelijk van de impedantie (het Ohm verhaal), daarom is het belangrijk. Weet je welke impedantie de interne speaker van je combo heeft en welke impedantie de speaker van je losgekoppelde combo heeft?

Ik gok uit de specs dat beide speakers 8 Ohm zijn. Dat resulteert in een totale impedantie samen (parallel aangesloten) van 4 Ohm. Je versterker doet dan 500W en dus zou je eigenlijk 2 speakers van minimaal 250W aan moeten sluiten om veilig te zitten (afhankelijk van je denkbeelden op dat gebied). Dat is die 'losse' speaker van je dus niet :)

Zolang je je oren gebruikt, kan het wel hoor..maar dat blijft altijd zo.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Deewee
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:05

Re: Markbass, ik zoek info

Bericht door Deewee »

Dat klopt, die 8 Ohm voor beide speakers. De Markbass speaker moet dat aan kunnen want die doet ook 500 W aan 4 ohm en de SWR doet 160 W aan 4 Ohm. Begrijp ik goed dat de verdeling 1/2 en 1/2 is, dus 250W bij 4 Ohm naar elke box, oftewel wat "over" is op de MB daar doe je niets mee en op de SWR kom je 90W te kort. Dus eigenlijk niet geschikt als extension cab.

Bedankt voor je uitleg, Rieno
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Markbass, ik zoek info

Bericht door Rieno »

Vermogen verdeelt zich bij gelijke impedantie in gelijke delen en bij twee speakers krijgen ze dus elk de helft idd :) Je MB speaker zal rond de 300W kunnen hebben (die hoeft in z'n eentje immers nooit meer dan 300W te doen), maar om diezelfde reden zal de SWR speaker rond de 120W aankunnen.

Zolang je het volume laag houdt, is het geen probleem; meer volume = meer Watts en dus meer kans om de speakers te slopen.

Het kan ingewikkelde materie zijn, dus graag gedaan!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie