EBS 2*10 + Behringer BX3000T

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

EBS 2*10 + Behringer BX3000T

Bericht door Surferboy »

Hey,

Ik ga waarschijnlijk een 2dehands EBS box kopen, en dan mijn versterker inruilen tegen een Behringer.....maar is het mogelijk om de 300 Watt @ 4 Ohm Top aan te sluiten op een 300 watt 4Ohm cab..? Of moet ie meer aankunnen dan de top.....

Ik zal er sowieso niet echt hard over spelen, het enige waar ik op dit moment overheen moet komen zijn 2 30Watt Marshall solidstate'ers.....
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Tja.. er zijn nogal wat 'apen-en-beren-verhalen' hierover.

In ieder geval moet je top een grotere weerstand hebben of gelijk aan die van de speaker. Niet lager. Het vermogen hangt ervanaf... als je hard gaat spelen (en hem vaak voluit gooit dus) kan het aan de pieken liggen of je de speaker opblaast of niet.

Mijn speaker kan meer aan dan mijn top, sommigen prefereren het omgekeerde. Dit zou dan de respons van de speaker ten goede komen, omdat die zich beter gedraagd als ie wat meer belast wordt dan het eeuwige geneuzel. Risiko: iets te hard en het is boem met je kastje. En dat kost geld. Vandaar dat ik de speaker lekker wat meer capaciteit meegeef en er niets aan het handje is. Komt nog bovenop dat ie goed klinkt. Met die EBS zal het niet anders zijn ben ik van overtuigd!
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Thnx! Ik ben niet zo'n held met Ohms, Watts etcetc....... :roll: Maar het maakt dus eigenlijk niet zoveel uit als je hem maar niet gaat pushen.. :wink: Das mooi, dan heb ik binnenkort een (mini)stack! 8)
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Idd... de spijker op zijn kop. Hebben we al wat met een FAQ over ohms en watts, ik geloof dat ie er in ieder geval aan zat te komen he? Veel mensen weten zulk soort dingen gewoon niet, terwijl het nogal belangrijk is. Zeker in bassland!
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

staat in die manual van behringer 300 watt RMS of groter. aan 4 ohms.
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Whiihiii!! Ik heb een EBS-box!! Maar ook nog een vraag, aangezien ik nog even moet wachten op mijn top........vroeg ik me af of ik die box ook kan aansluiten op mijn 150Watt H&K combo......hij heeft wel een speaker-out.....alleen die uitgang lijkt op een gewone in/output.....terwijl de input bij de EBS een 3-polige is....is zo'n stekker te krijgen? (Mijn lokale muziekwinkel is vandaag dicht) En moet ik dan nog ergens op letten als ik die Behringer koop??
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Ik zie het al, gewoon te krijgen :wink:
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

De Teng schreef: ...
In ieder geval moet je top een grotere weerstand hebben of gelijk aan die van de speaker. Niet lager.
...
De Teng toch! Deze fout had ik van jou niet verwacht! Het is juist andersom. De impedantie van de speakers samen moet hoger of gelijk zijn aan de impedantie van de versterker. Als de impedantie van de speakers te laag is, dan gaat er te veel stroom lopen en raakt je versterker oververhit.

Om een "zware" speaker goed aan te sturen moet er een flink vermogen door gestuurd worden. Als je versterker te licht is, dan heb je kans dat je je versterker zover moet opendraaien dat hij gaat clippen. Het vervormde signaal dat er dan uit je versterker komt kan de speaker beschadigen.

Het kan weinig kwaad om een versterker met laten we zeggen 400 W aan te sluiten op een speaker van bijvoorbeeld 300 W, zolang je de versterker niet te ver opendraait. Voor je geluid is het sowieso niet goed om je versterker verder dan half open te draaien.
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Maakt het trouwens nog uit of ik een 2,5mm of 4mm kabel neem?
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Kut, ik verspreek me... nu ik het teruglees zie ik het pas!
Ik bedoelde natuurlijk precies het omgekeerde!!! (de EBS is nog heel? ;))

R(speaker) = R(top) of

R(speaker) > R(top)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Bassfreak
Berichten: 1247
Lid geworden op: 09 okt 2003, 21:58

Bericht door Bassfreak »

Who pas wel op, waarschijnlijk zit er in jouwn combo een 8 ohms speaker, en als je d'r dan een 4 ohms speaker bij aan hangt kan het zijn dat de weerstand te klein is en dan gaat ie kaboem... dus eerst ff checken wat voor speaker d'r inzit en wat de minimale ohms is...
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Mijn combo heeft een 4/8 ohms uitgang voor de 2e speaker...dus dat mag het probleem niet zijn....hij klinkt btw erg goed!! (Verassing met zo'n merk :roll: ) Veel gebalanceerder dan mijn combo in z'n eentje!
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Plaats reactie