Combo aan cab koppelen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door cluseau »

Jongens, het is heel simpel maar dan moeten we toch een rekenvoorbeeldje erbij halen.

Gegevens:
Stel ik heb een amp van 100Watt in bij een impedantie van 4Ω.
De toegepaste speaker is 150Watt, ruim voldoende zou je stellen.
P=vermogen
Ueff=wisselspanning (eff)
Ut=de topwaarde van de wisselspanning.
R=impedantie in Ohm.

We moeten eerst weten welke spanning er over de speaker staat. Om de spanning voor 100Watt terug te rekenen gaan we even met de formule rommelen.

Berekening van het vermogen volgt uit P=U²/R
Willen we U weten dan volgt dat uit U=√PxR
Vullen we de waarden uit het voorbeeld in dan is U=√400 en dat is 20V. De spanning welke nodig is om 100Watt in 4Ω te ontwikkelen.

Dit is wel de effectieve spanningswaarde, de topwaarde vinden we uit het product van effectieve waarde x √2.
Ut is dan 20√2 ofwel 28,28V. Dit is dus de topwaarde van ons CLEANE signaal.

Stel dat we maximaal gaan clippen waardoor we een platte bovenkant krijgen met een topwaarde van die 28.28V. Gedurende die top is het gewoon een gelijkspanning en blijft de conus naar voren uitgeklapt staan. Het signaal slaat vervolgens om naar de maximale negatieve top en is nu -28.28V. Weer een soort gelijkspanning voor zolang het duurt.

Gaan we nu rekenen met die 28.28V dan zien we ineens een ander vermogen dan je zou verwachten.
P=U/R dus P=800/4 is 199,9Watt. en dat is het dubbele van de 100Watt spec. Onze speaker van 150Watt gaat hier dus gewoon aan flarden.

Uit dit verhaal blijkt dat je gewoon een speaker moet hebben van minimaal 2 x het uitgangsvermogen van de amp.

Simpel toch?

PS er is ook nog een ander verschijnsel en dat is koeling van de spreekspoel. Bij blokgolven staat de speekspoel gedurende de topwaardes zo goed als stil om vervolgens snel om te klappen naar de andere kant om weer stil te staan. De beweging zorgt voor veel minder koeling tov een sinusvormige beweging waardoor de spreekspoel eerder verbrand.
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
ejp
Berichten: 838
Lid geworden op: 24 mar 2014, 14:13

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door ejp »

ik blijf zeggen... gebruik je gezonde verstand.. het gaat om een combo in zijn oefenruimte. dus hij hoort direct of het fout gaat.

gaat het geluid vervormen.. tikkie terug op de basinstelling of volume omlaag! :wink:

EJ
Fender Precision Players lefty
Maruszczyk Elwood 4 p lefty
Markbass LM 250 Black
Box TCE BG250-115
Box Eden 15 inch
Hartke HD25
Marble
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:04

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Marble »

Dank allen voor deze reacties! Ik geloof wel dat het topic een beetje is ontspoort ;)

Ik heb het gisteravond kunnen testen en het werkte prima! Ik hoef tijdens het repeteren de versterker ook niet heel ver open te zetten, er komt toch wel een bak lawaai uit dat ding.
Nu eens kijken of ik er een losse head van kan maken... Of even wat sparen en ergens een losse Trace head opduikelen... :jam:

Nogmaals dank voor alle reacties!
Gebruikersavatar
ejp
Berichten: 838
Lid geworden op: 24 mar 2014, 14:13

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door ejp »

een losse head van je Trace maken.. je kan hem eruit halen, alleen mis je dan een bovendeksel!! en pootjes... ik heb ook eens het amp gedeelte van een 715 gebruikt. houten plaat erop, pootjes eronder en top is klaar (volgens mij bleven de zijkanten open... of je maakt (of laat maken) een mooie houten kist voor hem! dan kan je hem ook thuis aansluiten op je Trace kast. mits de speakerkabel lang genoeg is omdat je amp dan boven op je kast komt te staan.

EJ
Fender Precision Players lefty
Maruszczyk Elwood 4 p lefty
Markbass LM 250 Black
Box TCE BG250-115
Box Eden 15 inch
Hartke HD25
Marble
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:04

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Marble »

Geen gek idee! Aan zoiets zat ik zelf ook te denken! Moet vast wel iets moois voor te maken zijn. Scheelt weer een hoop gesleep t.o.v. de hele combo...
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Strabel »

Marble schreef: 02 feb 2018, 09:25 Dank allen voor deze reacties! Ik geloof wel dat het topic een beetje is ontspoort ;)
:lol: Je hebt gelijk Totaal ontspoort,komt omdat het ook wel een interessant onderwerp is.
Het is een goede tip om je combo om te bouwen tot cab en losse top,dan hoef je alleen je top mee te nemen
Om een andere cab te proberen.
Succes ermee.
Feeling the groove is everything.
Marble
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:04

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Marble »

Zeker, geeft ook maar weer aan hoe moeilijk het is om als relatieve noob hier goede info over te vinden. Blijkbaar is er bij mensen met kennis en ervaring ook nog genoeg onduidelijkheid...
Anyways, mijn combo leeft nog, dus dat is voor mij even het belangrijkste ;)
Plaats reactie