Combo aan cab koppelen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Strabel »

Goose schreef: 01 feb 2018, 21:12 Ik begrijp je standpunt wel hoor Strabel. Maar dan vraag ik mij nog steeds af wat je eerder zal horen. Een amp die clipt zal je denk ik eerder horen dan een speakerspoel die aan het oververhitten is.
Kijk, het is een gegeven en niet een standpunt.
Tuurlijk kan je met meer vermogen dingen opblazen,vandaar het beroep op gezond verstand en niet alles op MAX te zetten.
Een speaker oversturen met blokgolven en/of gelijkspanning klinkt slechter dan een speaker die door iets teveel vermogen word aangestuurd.
Wat fabrikanten allemaal zeggen en/of beweren neem ik vaak toch al met een korrel zout.
Ik heb 12/half jaar als geluidsman rondgetoerd en 10 j in theater gewerkt en tussendoor ook reparatie van geluids/licht apparatuur gedaan.
Het waren vaak de kleinere combo's waar speakers bij kapot waren door,naar mijn mening ,ondergedimensioneerde versterkers,dus het stond vaak op zijn max
ingesteld.
Ik heb zelf meestal aparte voor en eindversterkers gehad waarbij de versterkers vaak een verhouding van 1 op 2 hadden.(speaker 250w - versterker 500w)
Heb nog nooit een cab opgeblazen en het klinkt rete strak.I
Ik zie nu toch vaak losse tops (class D) met speaker cabinets,waarvan de tops meestal meer vermogen leveren dan de cabinetten aankunnen.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Goose »

Ik begrijp je helemaal. Maar ergens vind ik wel dat je jezelf nu wel tegenspreekt.
Je zegt: "Een speaker oversturen met blokgolven en/of gelijkspanning klinkt slechter dan een speaker die door iets teveel vermogen word aangestuurd."
Dan denk ik dat je met gezond verstand dus eerder het hoord dat er iets mis gaat wanneer je amp te veel op zijn max zit dan wanneer je speaker op zijn max zit. Dan kan je eerder reageren en dus voorkomen dat er iets kapot gaat.
Dat je vaker kleine combo's tegenkomt die kapot gaan zegt misschien iets meer over het feit dat men te veel eruit wilt krijgen dan dat er mogenlijk is en niet luistert of er wel of niet iets mis gaat.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Strabel »

Bij meer versterker vermogen kun je het onderste uit de kan halen van je cab ,dus je versterker zo open zetten dat het niet vervormd.
Dit gaat bij een ondergedimensioneerde versterker niet lukken.
Het is wat anderen ook al hebben gezegt; altijd goed blijven luisteren.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door AmericanIdiot »

Precies, gaan je speakers 'farten'; gas terug.

Staat je amp te clippen; gas terug.

Oortjes gebruiken en het kan bijna niet fout gaan.
Cijfers zijn geen enkele garantie dat spullen heel blijven.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Strabel »

Oortjes in het cafe? Zonder Pa? (Het rijmt nog ook) :lol:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Goose »

Ik ben het helemaal eens met het feit dat je moet luisteren. Dat helemaal voorop. Maar omdat je eerder hoort dat het mis gaat bij een clippende amp tov een smeltende speaker zou qua safety liever dat hebben. Je hoort het eerder dus kan je het beter inschatten en eerder ingrijpen. Als je je amp te ver open zet en hij trekt het niet dan heb je gewoon niet de juiste amp. Dan moet je gewoon een grotere amp hebben en dus ook een grotere speaker.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Goose »

Ik vind ook dat als je meer het onderste uit de kan van je speaker wilt halen je ook wel misschien teveel risico neemt. Waarom niet gewoon op safe spelen. Een versterker hebben die niet op max hoeft en daarbij gewoon een speaker hebben die de watts makkelijk aan kan. Waarom zou je het risico nemen? Waarom zou je een speaker nemen waarbij je risico neemt en een amp nemen die eigenlijk te weinig vermogen heeft om normaal te kunnen spelen?
De insteek die je nu neemt is om eigenlijk met een eigenlijk onderbemeten set het max eruit te halen met eventuele risico's. Ga je met een amp van 200 watt en een speaker van 100 watt spelen op een groot buiten podium staan en je wilt het onderste uit de kan krijgen.... dan had je misschien gewoon een verkeerde set gekozen. Dan had je gewoon een amp van 400 watt moeten hebben met een speaker van bv 500 watt. Geen gedoe en geen risico's. Vandaar mijn insteek liever amp minder watts dan de speaker. Jullie insteek is dus om met een kleinere set het maximale eruit te halen. En dan loop je risico. Wil je dat, ik neem aan van niet. Dan noem je gewoon de conclusie trekken dat je een verkeerde set hebt en je opzoek moet naar een andere set.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Strabel »

Je Snapt het niet helemaal , als een zwaardere versterker te hard staat ,dan hoor je dat ook op een speaker.
Andersom gezegt; Met bvb een 80w verst kan je een 100w speaker kapot maken als die staat te pieken.
Met een 200w verst en 100w speaker kun je de versterker afstellen op wat de speaker aankan zonder kapot te gaan.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Goose »

Je begrijpt mij niet.
Als je een amp te ver open moet zetten heb je dus kans op clippen blokgolven e.d. Dat wil je niet, dus een grotere versterker. Toch? Maar waarom zou je dan ook niet het vermogen opvoeren van je speaker? Als je een amp hebt van bv 500 watt en die hoef je maar voor 50% open te zetten, waarom zou je dan nog risico nemen om een onderbemeten speaker te nemen?
Als je een amp van 100 watt neemt en je moet hem te ver open zetten, dan heb je de verkeerde amp en waarschijnlijk ook speaker. Neem gewoon een versterker die in alle gevallen het makkelijk aan kan en neem daarbij een speaker die het makkelijk kan handelen.
Doe je dat niet dan heb je in alle gevallen een risico.
Maar omdat je een clippende amp eerder hoort dan een smeltende speaker, tja kies dan zelf maar uit welk risico je wilt nemen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Strabel »

Jij begrijpt het concept van "headroom"niet helemaal,en ik bedoel dit echt niet lullig,,Ik probeer het duidelijk te maken maar
Om echt in technische details te treden gaat iets te ver en beslaat een boekwerk.
We zijn het niet helemaal eens met elkaar en jij hebt gelijk als je zegt dat als jij je prettiger voelt bij jouw afwegingen,moet je dat ook zeker zo doen,maar
vanuit technisch standpunt is de theorie aan mijn kant.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Goose »

Volgens mij begrijp je mij nog steeds niet.
Ja je hebt headroom nodig, zeker wanneer je een goed geluid wilt hebben. Vooral ook in het laag. Maar waarom zou je alleen je headroom in je amp gebruiken/verschaffen. Als je headroom wilt hebben voor je amp om veilig te kunnen spelen, waarom dan ook niet op safe spelen voor je speaker?
Je wilt geen risico lopen voor het clippen van je amp maar waarom dan wel voor je speaker.
Stel:
Je amp 100 watt en je speaker 100 watt, maar je moet je amp te ver open zetten. Dan neem je een amp van 200 watt, maar waarom dan ook niet een speaker van 200 watt?
Als die 200 watt amp nog niet genoeg is dan neem je een amp van 500 watt, maar waarom dan ook niet een speaker van 500 watt?
Dat je bij het ene geen risico wilt nemen waarom dan wel bij de andere?
Headroom geldt natuurlijk niet alleen voor een amp.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Strabel »

Hoe meer headroom hoe beter/ zuiverder je signaal bijft.(in geluidsstudio's 1 van de belangrijkste dingen)
Bij versterkers en speakers praat je over ;crosover/centerfreq,Ohm,rms/piek vermogen.
Speakers kunnen vaak hoge piekvermogens hebben,zwaardere versterkers kunnen die piek vermogens ook beter aan,wat dus tot
gevolg heeft dat je geluid beter/strakker blijft.
Dat fabrikanten soms met hun versterkers onder de grens van de speaker zitten(vooral combo's) heeft te maken ,dat als de speaker kapot gaat kunnen ze eventueel
zeggen dat je hem verkeerd gebruikt hebt.
Als de versterker zwaarder zou zijn ,kun je ze aansprakelijk stellen omdat het niet overeenkomt met wat de speaker aankan.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Goose »

Maar dan geef je nog steeds geen reden waarom jezelf niet zou kiezen om op safe te spelen met je speaker.
Als je meer headroom wilt hebben voor je amp, idd voor een cleaner en strakker geluid enz enz. Waar ik het zelf volledig mee eens ben overigens. Maar waarom zou je dan niet ook je speaker aanpassen daarop? Om daar ook op safe te spelen.
Het is net alsof je een auto hebt en er mee wilt racen. Als je een kleine motor hebt dan kan je wel vol gas geven maar dan zou je hem kunnen opblazen. Je kan een grotere motor erin leggen maar dan rij je nog steeds op de zelfde banden. Waarom dan ook niet grotere banden erop om die kracht beter over te brengen op het wegdek?
Dus waarom alleen je amp groter kiezen? Als je toch al je set gaat aanpassen, waarom zou je het dan maar half doen?
Want dan moet je nog altijd uitkijken dat je je speaker niet opblaast met je grotere versterker.
Gewoon op safe spelen. Kies een amp die je niet op zijn toppen hoeft te zetten, en dan heb je gelijk headroom. Maar kies daarbij ook een speaker die het eventueel ook allemaal aankan. Anders ben je daar weer aangebonden.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Strabel »

Het gaat niet per se om meer vermogen maar om een beter geluid.
de verhouding tussen speaker rms/piek vermogen en versterker blijft hetzelfde.
Of je speaker 100w ,300w of 500w is ,in alle 3 gevallen zou ik er een iets zwaardere versterker aanhangen.
je krijgt gewoon een betere dynamiek en respons van de speaker.
En of je het gek vind of niet 1000w speaker zou ik aan minimaal 1500w versterker hangen.
Zoals ik al zei,speakers gaan vaker kapot (is mijn ervaring) bij te kleine vermogens van de versterkers dan bij te grootte.
De pieken worden beter opgevangen door een zwaardere versterker te gebruiken dus de dynamiek van je cab word beter.(minder zware versterker geeft eerder een blokgolf)
Nog 1 laatste opmerking. Ik heb nergens gezegt dat je dan ook op vol vermogen moet gaan staan te beuken,want ook bij een lager volume klinkt die zwaardere
versterker gewoon beter doordat de pieken/dynamiek beter word verwerkt.
Ook een race auto rijdt niet constant plankgas.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Goose »

Dat zeg ik ik dus ook de hele tijd. Je wilt juist niet op vol vermogen gaan, je hebt dan juist geen headroom meer en je loopt het risico van blokgolven enz. Dus je neemt juist een grotere versterker omdat allemaal te voorkomen. Maar ik zou dan zelf ook niet het risico willen hebben dat je dan eventueel je speakers laat smelten doordat je ipv door blokgolven maar door teveel vermogen ze kapot speelt. Zou het echt zoveel schelen qua geluid om meer richting de toppen van je speaker te gaan spelen? En is dat dan het risico waard? Dat moet je voor jezelf afwegen. Voor jou kennenlijk wel. Voor mij namelijk niet. Ik speel liever met een gerust hart dat er nooit iets mis kan gaan. Niet bij de amp en niet bij de speaker. Misschien hou jij wel van het geluid van een speaker waar een beetje veel van wordt gevraagd. Maar je loopt er wel meer risico door dan wanneer je een sterkere speaker aan zou hangen.
Ik heb nooit gezegt dat het mooier klinkt of beter is. Ik zeg alleen dat je dan zonder risico speelt. Het kan dan niet mis gaan op een blokgolf of door oververhitting. En dat geeft mij rust tijdens het spelen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Plaats reactie