Combo aan cab koppelen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Marble
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:04

Combo aan cab koppelen

Bericht door Marble »

Ik heb een Trace Elliot GP7 combo. Nu ben ik het slepen een beetje beu en aangezien in onze oefenruimte een head + cab staat wilde ik die gaan gebruiken. Maar ik krijg uit die head niet het geluid wat ik graag wil. Ik wil eens kijken wat er gebeurd als ik de combo aansluit op de cab (en mogelijk op termijn er een losse top van maken). In de Trace zit aan de achterkant een kabel die naar de speaker loopt. Volgens mij kan ik die kabel er gewoon uithalen en aan de cab koppelen. Maar nu duizelt het me een beetje qua watts, ohms, etc.
Beetje een noob vraag, maar better safe than sorry: Waar moet ik op letten?
De combo heeft 130 watt, 150 rms watt en bij de kabel staat min. 4ohm belasting.
Kan ik dus op iedere cab die 4 (of 8) ohm heeft aansluiten? Of zijn er meer factoren waar ik rekening mee moet houden.

Ik wil even wegblijven van de discussie van meerdere cabs en deze aan elkaar lussen. Ik snap dat dat belangrijk is, maar er staat in de oefenruimte maar 1 cab (en de combo maar 1 uitgang), dus dat is voor nu even geen issue. Tzt. ga ik me daar zeker in verdiepen, maar ik wil nu eigenlijk gewoon even testen of het geluid van mijn combo over die cab vergelijkbaar is als de combo zelf... Mogelijk koop ik op termijn een losse head, maar eerst dit maar eens proberen!

Thanks!
Gebruikersavatar
ejp
Berichten: 838
Lid geworden op: 24 mar 2014, 14:13

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door ejp »

hi, ik denk dat het wel los zal lopen.. een losse box is nagenoeg nooit 2 ohm maar minimaal 4 ohm
dus kan goed op de Trace

en.... goed luisteren.. gaat het geluid vervormen. tikkie terug met de bas of volume!

EJ
Fender Precision Players lefty
Maruszczyk Elwood 4 p lefty
Markbass LM 250 Black
Box TCE BG250-115
Box Eden 15 inch
Hartke HD25
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Rieno »

Je kunt dan inderdaad een speakerkast aansluiten met minimaal 4 Ohm belasting, geen probleem. Wat EJP zegt klopt ook; gebruik je oren voor de rest.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Strabel »

Alles wat dus 4 Ohm of meer is kan je aansluiten.
Kwa wats kun je beter op je versterker wat meer vermogen hebben dan wat de speaker aankan.
En altijd gezond verstand gebruiken zoal hierboven ook genoemd,luisteren dat je geen "rare" dingen gaat horen.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Goose »

@strabel: dat vind ik een beetje rare uitspraak. Liever meer watts op de versterker dan dat de speaker aan kan. Ik zou zelf liever wat dat betreft aan de safe side zitten en een gelijk of door onder zitten. Mocht je dan eens is onoplettend zijn en op een buiten podium hem verder open trekken dan kan je tenminste niet de speaker opblazen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Strabel »

Als een versterker tegen of op zijn max vermogen staat te werken krijg je blokgolven of zelfs bijna gelijkspanning,ik verzeker je dat dat funest is voor je speakers.
Bij een "beetje" overdimensionering (van de versterker) kan je de speaker toch maximaal aansturen zonder deze verschijnselen.
Bij meer versterker vermogen natuurlijk niet de boel op max zetten,lijkt mij gezond verstand.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Goose »

Ik vraag mij af wat je je eerder hoort, een versterker die clipt of een speaker die op doorbranden staat.
Want als het die laatste is dan vraag je je toch af waarom de industrie/fabrikanten eigenlijk altijd kiezen om een versterker qua watts onder de watts van een speaker te houden.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Strabel »

Ja sorry maar misschien ga jij nu geluidstechniek boekjes herschrijven,maar dit is toch echt bij geluidstechnici wel algemeen aanvaard dat het beter is om "reserve""
vermogen te hebben.
En jouw laatste uitspraak is denk ik ook niet waar.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Goose »

Noem mij dan eens een bas-set waarbij er vanuit de fabriek meer vermogen in de versterker zit dan bij de speaker......
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Goose »

Wel rekening mee houden met vermogen en ohms e.d.
Als een versterker 300 watts heeft bij 4 ohm en de speaker heeft 200 watt bij 8 ohm heeft nog altijd de amp minder vermogen dan de speaker bij die ohmage.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Strabel »

Welles/nietes doe ik niet aan mee en jij komt met aannames en voorbeelden aan bewijs jij het maar.
Ik zeg alleen wat algemeen bekend en aanvaard is bij professionele geluidstechniek.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ik deel mijn mening met Goose. Ik heb nog altijd een hoger vermogen gehad in de cabs als in de amp. Beetje een onderbuik kwestie. Nog nooit heeft iemand me hier op aangesproken en zeker nooit een geluidstechnicus!
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Strabel »

Sjtevel 1984 schreef: 01 feb 2018, 20:56 Ik deel mijn mening met Goose. Ik heb nog altijd een hoger vermogen gehad in de cabs als in de amp. Beetje een onderbuik kwestie. Nog nooit heeft iemand me hier op aangesproken en zeker nooit een geluidstechnicus!
Welnu, vraag het aan andere technici,ik denk dat ze vaak zullen bevestigen dat je beter "reserve"vermogen kan hebben dan ondergedimensioneerd.
Het is een electro-technisch verhaal waar je je wel een beetje in moet verdiepen.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Rieno »

Het is theoretisch wel waar..een speaker die tot z'n max wordt geduwd door een versterker die extreem staat te clippen tot gelijkspanning aan toe is er slechter aan toe dan een versterker die met een 'muzieksignaal' de speaker overstuurt.

Ik heb dus ook liever wat meer muzikaal vermogen dat overstuurd uit de speaker komt, dan gelijkspanning op m'n speaker die de boel uit z'n ophanging duwt :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Combo aan cab koppelen

Bericht door Goose »

Ik begrijp je standpunt wel hoor Strabel. Maar dan vraag ik mij nog steeds af wat je eerder zal horen. Een amp die clipt zal je denk ik eerder horen dan een speakerspoel die aan het oververhitten is.
Ik ben nog nooit een set/combo tegen gekomen die vanuit de fabriek meer vermogen in de amp had tov de speaker.
Jij zegt dat wat ik daar zeg niet waar is vandaar dat ik je vraag om een set/combo te noemen. Ik denk dat wat jij zegt eerder van toepassing/voorkomt bij PA en geluidstechnici.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Plaats reactie