versterker verm versus speaker verm.

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

versterker verm versus speaker verm.

Bericht door Strabel »

Heb maar even een aparte topic gemaakt na verhitte discussie in een ander topic.
Hier een website met een redelijk goede uitleg over versterker verm versus speaker vermogen.
https://www.musicxtra.nl/index.php?optio ... &Itemid=54
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: versterker verm versus speaker verm.

Bericht door cluseau »

Verhitte discussie ????
Strabel schreef: 02 feb 2018, 12:23 Heb maar even een aparte topic gemaakt na verhitte discussie in een ander topic.
Hier een website met een redelijk goede uitleg over versterker verm versus speaker vermogen.
https://www.musicxtra.nl/index.php?optio ... &Itemid=54
Leuk verhaal maar zonder een enkele onderbouwing blijft het voor mij bij een mening van de schrijver.

Hij schrijft voorbeeld:
Lab gruppen is er met de PLM 20.000Q in geslaagd een versterker te bouwen die maar liefst 20.000 watt aan totaal vermogen kan leveren. Met trafogevoede versterkers is dit, gevoed uit één enkele 230V groep onmogelijk.
Een enkele groep kan normaal 3680Watt leveren en een trafo gevoede amp kan daar ongetwijfeld niet meer van maken dan er in gaat. Maar een schakelende voeding ook niet!

In zijn voorbeeld kan de amp 20000Watt leveren uit een groep welke 3680Watt kan leveren, ben wel benieuwd wat dit voor toverdoos is dan? Zelfs met krachtstroom is het met een goeie 10000Watt over en maak je daar nooit 20000Watt continu van.
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: versterker verm versus speaker verm.

Bericht door MR. LEE »

Dat is een uitleg die meer past bij HiFi-spulletjes.
Schandalig is het fenomeen , waarbij de opgegeven specs van dezelfde instrument-luidsprekers maar blijven "groeien".
Dat is uit commercieel oogpunt gezien wel leuk , maar eigenlijk is het gewoon zwendel.
Een Eminence Delta speakertje wordt vandaag-de-dag schaamteloos opgegeven voor een belasting van :

Soort luidspreker baswoofer, midrange
Minimum frequentie 40 - 49 Hz
Maximum frequentie 1 - 4.9 kHz
RMS belastbaarheid in Watt 350 - 499 Watt
Piekbelasting in Watt 750 - 999 Watt
Gevoeligheid 100 dB
Nominale impedantie 8 Ohm

Pure lulkoek ! ,
De reele belastbaarheid ligt eerder in de buurt van zo'n 150 Watt RMS maximaal.


De allerbeste "match" voor ons gebruik/doelstelling is overigens een echte belastbaarheid die overeenkomt met de maximale RMS power van een versterker.
( kortom minimaal hetzelfde dus ! )

:wink:

( en mocht je met een zware amp toch over 1 spiekertje van 12 inch willen spelen , dan kan dat natuurlijk,
....alleen gaat de boel dan wel wat eerder tebarste )
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: versterker verm versus speaker verm.

Bericht door cluseau »

MR. LEE schreef: 02 feb 2018, 13:22 Pure lulkoek !
Dat past idd meer maar wilde het een beetje voorzichtig en netjes overbrengen. Je ken maar duidelijk zijn he! :facepalm:
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: versterker verm versus speaker verm.

Bericht door Strabel »

cluseau schreef: 02 feb 2018, 13:31
MR. LEE schreef: 02 feb 2018, 13:22 Pure lulkoek !
Dat past idd meer maar wilde het een beetje voorzichtig en netjes overbrengen. Je ken maar duidelijk zijn he! :facepalm:
Jij hebt een berekening gegeven over rms/peak verm van de versterker welteverstaan,over de pieken die een luidspreker
aankan rep je met geen woord,dus jouw verhaal is ook niet compleet.
Er is ook geen concencus over dit soort zaken maar de meeste technische sites die dit soort zaken behandelen zijn het er toch vaak over eens dat een zwaardere versterker betere resultaten geeft.
Ik geloof fabrikanten ook niet altijd op hun woord ,en hifi setjes of niet,het gaat om de theorie er achter.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Re: versterker verm versus speaker verm.

Bericht door Bolobass »

cluseau schreef: 02 feb 2018, 13:12 ]

Leuk verhaal maar zonder een enkele onderbouwing blijft het voor mij bij een mening van de schrijver.

...

Een enkele groep kan normaal 3680Watt leveren en een trafo gevoede amp kan daar ongetwijfeld niet meer van maken dan er in gaat. Maar een schakelende voeding ook niet!
Ik ben het niet met je oneens maar je doet precies waar je de ander van beschuldigt!
Onderbouwen of van commentaar onthouden.
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: versterker verm versus speaker verm.

Bericht door cluseau »

Bolobass schreef: 02 feb 2018, 13:47
cluseau schreef: 02 feb 2018, 13:12 ]

Leuk verhaal maar zonder een enkele onderbouwing blijft het voor mij bij een mening van de schrijver.

...

Een enkele groep kan normaal 3680Watt leveren en een trafo gevoede amp kan daar ongetwijfeld niet meer van maken dan er in gaat. Maar een schakelende voeding ook niet!
Ik ben het niet met je oneens maar je doet precies waar je de ander van beschuldigt!
Onderbouwen of van commentaar onthouden.
Onderbouwen? Hoezo dat dan, is een kwestie van kennis hoor. Iedereen weet dat je nooit meer vermogen uit een amp kan krijgen dan dat je er in stopt. Rendement van 100% wat nooit haalbaar is zal maximaal uitkomen op 3680Watt.

Maar als je onderbouwing wil kijk dan even in viewtopic.php?f=5&t=68823&start=30. Daar was het allemaal om begonnen.
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: versterker verm versus speaker verm.

Bericht door cluseau »

Strabel schreef: 02 feb 2018, 13:44 Jij hebt een berekening gegeven over rms/peak verm van de versterker welteverstaan,over de pieken die een luidspreker
aankan rep je met geen woord,dus jouw verhaal is ook niet compleet.
Nee hoor, ik heb het alleen over continu vermogens.

Peakvermogens kan ik niks mee, is een grijs gebied wat wordt gebruikt door verkoop verhaaltjes. Neem als voorbeeld de fabrikantgegevens van een auto vwb het brandstof verbruik. In werkelijkheid kun je dat bij lange na niet benaderen. Kom dus met echte cijfers en niet met ooit beredeneerde tijdelijke omstandigheden waarbij de boel toevallig heel bleef.
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: versterker verm versus speaker verm.

Bericht door Strabel »

cluseau schreef: 02 feb 2018, 13:12 Verhitte discussie ????
Strabel schreef: 02 feb 2018, 12:23 Heb maar even een aparte topic gemaakt na verhitte discussie in een ander topic.
Hier een website met een redelijk goede uitleg over versterker verm versus speaker vermogen.
https://www.musicxtra.nl/index.php?optio ... &Itemid=54
Leuk verhaal maar zonder een enkele onderbouwing blijft het voor mij bij een mening van de schrijver.

Hij schrijft voorbeeld:
Lab gruppen is er met de PLM 20.000Q in geslaagd een versterker te bouwen die maar liefst 20.000 watt aan totaal vermogen kan leveren. Met trafogevoede versterkers is dit, gevoed uit één enkele 230V groep onmogelijk.
Een enkele groep kan normaal 3680Watt leveren en een trafo gevoede amp kan daar ongetwijfeld niet meer van maken dan er in gaat. Maar een schakelende voeding ook niet!

In zijn voorbeeld kan de amp 20000Watt leveren uit een groep welke 3680Watt kan leveren, ben wel benieuwd wat dit voor toverdoos is dan? Zelfs met krachtstroom is het met een goeie 10000Watt over en maak je daar nooit 20000Watt continu van.
Jij haalt uit het artikel zaken die niks met DEZE discussie te maken hebben en jouw onderbouwing is ook niet compleet.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: versterker verm versus speaker verm.

Bericht door cluseau »

Strabel schreef: 02 feb 2018, 14:04 Jij haalt uit het artikel zaken die niks met DEZE discussie te maken hebben en jouw onderbouwing is ook niet compleet.
Nou neem me niet kwalijk hoor. Ik dacht dat jij deze site als voorbeeld gaf. Ik heb dat stuk aandachtig gelezen en zoals MrLee al zei "lulkoek". Ik haal een simpel citaat aan om aan te tonen dat het artikel nergens over gaat.

En wat is er niet compleet? Leg me dat nog even uit dan kan ik het alsnog compleet maken. Het laatste wat ik wil is iemand op het verkeerde been zetten.
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: versterker verm versus speaker verm.

Bericht door Strabel »

Als je al begint te zeggen dat piekvermogens er niet toe doen of niet belangrijk zijn dan is dat natuurlijk al een onoverkomelijk meningsverschil.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: versterker verm versus speaker verm.

Bericht door cluseau »

Strabel schreef: 02 feb 2018, 14:16 Als je al begint te zeggen dat piekvermogens er niet toe doen of niet belangrijk zijn dan is dat natuurlijk al een onoverkomelijk meningsverschil.

Nee, ik zeg dat ik met peakvermogens niets kan. Ik kan daar niet mee rekenen of iets aantonen omdat het een grijs gebied is wat voor elke amp of speaker weer anders uitpakt.

Werkelijke vergelijkbare cijfers kun je alleen verkrijgen adhv vaste reproduceerbare meetgegevens. Tijdelijke piekjes zijn vaag en niet vergelijkbaar met praktijkgevallen. Ook in de vergelijking met andere amps heb je er niets aan.

Misschien kun je nog even laten weten waar mijn verhaal niet compleet was?
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: versterker verm versus speaker verm.

Bericht door Strabel »

cluseau schreef: 02 feb 2018, 14:28
Strabel schreef: 02 feb 2018, 14:16

Nee, ik zeg dat ik met peakvermogens niets kan. Ik kan daar niet mee rekenen of iets aantonen omdat het een grijs gebied is wat voor elke amp of speaker weer anders uitpakt.

Misschien kun je nog even laten weten waar mijn verhaal niet compleet was?
Beetje vreemd wat je zegt want bij versterkers en speakers worden vaak dat soort gegevens vermeld.(dus rms en piek of continu belasting)
En dat grijze gebied waar jij over praat is natuurlijk een lastig ding ,maar daar zit hem nu net dat verschil in benadering/inzicht.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: versterker verm versus speaker verm.

Bericht door MR. LEE »

Strabel schreef: 02 feb 2018, 13:44
cluseau schreef: 02 feb 2018, 13:31

Dat past idd meer maar wilde het een beetje voorzichtig en netjes overbrengen. Je ken maar duidelijk zijn he! :facepalm:
Jij hebt een berekening gegeven over rms/peak verm van de versterker welteverstaan,over de pieken die een luidspreker
aankan rep je met geen woord,dus jouw verhaal is ook niet compleet.
Er is ook geen concencus over dit soort zaken maar de meeste technische sites die dit soort zaken behandelen zijn het er toch vaak over eens dat een zwaardere versterker betere resultaten geeft.
Ik geloof fabrikanten ook niet altijd op hun woord ,en hifi setjes of niet,het gaat om de theorie er achter.
Op "ons" terrein hebben we te maken met realisme en botte nuchterheid.
RMS-power telt ,....en roze ruis en piekzooi is voor de verkoper met stropdas die er geen zak van weet, maar alleen ge-interesseerd is in je knip.

Frans is hier echt wel VAKMAN ,....twijfel er maar niet aan. :nono:

Wie twijfelt of sprookjes waar kunnen zijn ? :

Een luidspreker heeft ( effe kort door de bocht ) een rendement van ongeveer 2 %.
Dit betekent dat een luidspreker van 500 Watt ongeveer 10 Watt aan vermogen in geluid kan omzetten.
De overige 490 Watt zou bij continue sinus-belasting dus 490 Watt aan hitte wezen.

Elke bassist ( van een keiharde band ) zou aan het einde van een optreden ( of repetitie-avond ) eens z'n speakertje moeten kunnen vastpakken.
Ik kan je al vertellen dat je daar van zal schrikken.

Dit is tevens de rede dat hele goede luidsprekers altijd zeer duur zijn ( en NOOIT met een blikken chassis zijn uitgerust ! )


En dan nog dit : Er is idd NOOIT meer vermogen te realiseren , dan het maximale opgenomen vermogen uit het net.
Idiote getallen/opgave die schaamteloos soms op de achterkant van klasse D aktieve boxjes prijken , horen hooguit thuis in de wetenschappelijke rubriek van de donald duck.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: versterker verm versus speaker verm.

Bericht door Strabel »

Er zijn ook vakmensen die er anders over denken ,dus wat jullie 2en beweren hoef ik ook niet voor zoete koek te nemen.
Zoals ik al zei ,er is geen concensus in deze materie,maar discuseren mag toch?
Feeling the groove is everything.
Plaats reactie