Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Goose »

Of je neemt een amp die niet tot de top van zijn kunnen hoeft en een speaker die het makkelijk aan kan, niks stuk. Lijkt mij de beste optie tov 1 of 2 dingen kapot.
Ook het idee dat een speaker beter zou klinken wanneer hij richting de top van zijn kunnen zou gaan vind ik een beetje vreemd. Want dan zou hij in alle andere gevallen minder goed klinken, dus kleinere optredens zitten er dan niet in. Of dan moet je weer daarvoor een andere set hebben.
Ik heb dus liever een amp met meer dan genoeg headroom en een speaker die gevoelig genoeg is en die het vermogen makkelijk aan kan.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Strabel »

Goose schreef: 04 feb 2018, 16:01 Ik heb dus liever een amp met meer dan genoeg headroom en een speaker die gevoelig genoeg is en die het vermogen makkelijk aan kan.
Dit snap ik niet , als je zegt "amp met meer dan genoeg headroom" dan zeg je eigenlijk wat ik zeg,amp zwaarder als speaker toch?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Sjtevel 1984 »

:facepalm:
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Strabel »

:offtopic:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Goose »

@strabel, uuhm nee dus.....
Stel, je hebt voor optredens een 100 watt nodig qua volume. Dan neem je bv een amp van 200 watt zodat je genoeg headroom over hebt. Maar er staat dan toch nergens geschreven dat je dan NIET je speaker ook mag aanpakken? Dus een amp van 200 watt en een speaker van 200 watt of zelfs meer. Je amp heeft dan een headroom van 100 watt en je speaker kan het ook allemaal aan met een 200 watt. Hoe moeilijk kan het zijn?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Strabel »

Goose, mag ik vragen of jij een technische achtergrond hebt?
Ikzelf heb een electro/electronica achtergrond,hier zit ook een beetje het verschil in benadering.
Die berekening die jij maakt,dat werkt niet zo.
Ik ga hier geen formule's ophoesten maar er spelen heel veel factoren mee waarom men in de audio wereld vaak toch
zegt dat ,zeker als je een beetje luid speelt,er een versterker die 1.5x het vermogen van de speaker heeft de beste resultaten geeft.
Het staat buiten "kijf"dat je zeker goede speakers moet gebruiken en altijd je oren moet gebruiken dat de boel niet kapot gaat.
Jouw manier is niet perse fout ,maar zeker bij wat grotere vermogens ,zeg +/-250w gaat die versterker nog belangrijker worden.
Er is denk ik een beetje verschil in het gevoel versus technische benadering.
Feeling the groove is everything.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Rdatema »

Hoe moeilijk?
Je kiest geen 100W voor een optreden.
Als iemand vraagt hoe ver hij of zij kan rijden met 5 liter benzine dan spelen 2 grote factoren een rol:

Het gemiddelde verbruik van de auto (prius of amerikaan maakt nogal wat uit) en globaal de snelheid van de rit want dat bepaalt toch echt wat er nodig is.

100W met een 102dB gevoelige speaker is evenveel akoestisch vermogen als 400W met 96dB gevoelige speakers.

Maar wat opvalt in de discussie is dat Strabel kiest waar de reserve voor hem moet zitten, en Goose niet. Die kiest alles op z'n taak berekend.

En wanneer je speaker stuk is door overbelasting (hetzij door een te zwakke clippende versterker hetzij door overbelasting met een zware versterker) kun je naar garantie sowieso fluiten.
(Wij hebben met Acoustic Alignment 1x een tweeterdiafragma onder garantie vervangen, de scheurende buizenbak icm met langdurig hoog volume werd de tweeter (200W rms/1000w piek) fataal - vervorming laat een electrodynamische luidspreker stil staan, ergo brandt door...)

In het andere topic schreef ik al dat mechanisch een speaker weinig kan hebben. Dat is bij signaal onder de poortafstemming een probleem. Zo kan een lage B resulteren in gewapper zonder tegendruk (de kast is "open" voor lagere tonen dan de poortafstemming). Vanaf de poortafstemming doet de conus niet zo veel, daar gaat de thermische belastbaarheid spelen.
Nog hoger, zeg 80hz heeft de woofer dan z'n (bovenste) powerdip. Daar helpt de kast niet en slaat de conus relatief ver uit.

Speel je dus veel en lang rond de poortafstemming dan speelt de themische belastbaarheid de grootste rol (kies voldoende zware versterker) speel je 4- snaar en rond het octaafje boven de lage E dan is de woofer mechanisch de zwakste schakel (denk aan de helft van het opgegeven rms vermogen). Je versterker mag dan kleiner zijn.

Goose schreef terecht wanneer je in een grensbereik komt je bijvoorkeur kiest voor een hooggevoelige speaker.
Je zult dan waarschijnlijk een duurdere of grotere speaker kiezen, of diepgang inleveren.

En een speaker die je pushed klinkt echt niet beter, als je de toenemende vervorming graag hoort moet dat bij je pre amp of effectpedalen vandaan komen.
Een luidspreker die lekker klinkt bij hogere belasting komt veel voor bij elektrisch gitaar speakers. De vervorming in de "motor" van de speaker en de frequentiekarakteristiek plus het opbreken van de conus (resonaties) horen dan bij het gewenste geluid.

Bij basgitaar is dit doorgaans niet de aanpak.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Goose »

Nee jongens.....
Het gaat er mij om dat ik op geen enkel vlak risico wil lopen....
Die 100 watt die ik aandraag is maar een voorbeeld. Als ik bijvoorbeeld een versterker heb waarbij ik nooit of te nimmer boven 2/3 van zijn vermogen hoe te komen en hij is zelf een 500 watt. Waarom zou je dan het risico nog willen lopen om voor een onderbemeten speaker te gaan. Dat zou ik alleen doen als het qua geluid een wereld verschil zou zijn. En dat durf ik tenzeerste in twijfel te trekken. Want als de set van Strabel op een kleiner podium staat waarbij hij niet op dat volume kan spelen waarbij hij min of meer het max van zijn speaker vraagt dan zou zijn set dus beduidend minder goed klinken? Dat lijkt mij niet, toch?
Dus als ik een amp van 500 watt heb en die gaat maar voor max 2/3 open. Waarom zou ik dan een cab van 250 eraan hangen? Terwijl ik op safe kan spelen met een cab van 500 watt en het geluid is nog steeds goed.
Mijn stelling is dus amp en speaker minimaal gelijk aan elkaar of anders de cab iets overbemeten. Want het geluid van de cab zal in de stelling van strabel alleen "goed" klinken als hij altijd op zijn max zou zitten bij welk optreden dan ook. En je kan mij niet wijs maken dat je altijd bij elk optreden op dat volume speelt.
En nee ik heb geen technische achtergrond maar wel een gezond verstand en een stukje logica en praktijk ervaring.
Zelfs Marc van Herder die beaamt dat ze altijd hard gaan met hun grote harde set stonden bij Kabaal am Gemaal eigenlijk niet eens zo heel hard. Want je hebt toch nog altijd te luisteren naar een geluidstechnicus van het podium. Staat het te hard dan ga je gewoon zachter anders wordt er niet gemixed. Je hebt tegenwoordig namelijk ook zo iets als geluidsnormen en millieuwetten.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Rdatema »

En daarin verschilt voor jullie de inhoud van het gesprek. Door Strabel wordt een keuze gemaakt als je dan toch ergens krap zit - dan liever bij de speaker.
Goose zit liever niet krap...


Nou dit ook weer opgehelderd ;-)
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Goose »

Er is nog een ander aspect. Als je je geluid constant wilt hebben op welk volume dan ook, alles binnen bepaalde mate natuurlijk. In mijn opstelling zal mijn geluid redelijk constant zijn qua klank e.d.
In de opstelling van Strabel zou volgens hem het geluid beduidend beter/anders zijn wanneer je van de cab veel gaat vragen. En dat is wat hij het mooiste vindt. Maar dan ben je dus min of meer qua volume daaraan gebonden. Gaat hij zachter spelen dan zou hij zijn geluid kwijt zijn.
Dan denk ik dat je dat geluid misschien op een andere manier zou moeten bereiken zodat je dat op welk volume dan ook ook kan bereiken ipv alleen maar op het max van je cab.
Het is maar een idee maar misschien mis je iets qua klank die je misschien met je eq kan opvangen. En dan kan je op elk volume diezelfde klank bereiken.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Strabel »

Het is allebij een beetje kort door de bocht,maar goed,in de audio wereld blijven dit soort dingen ook vaak een gegeven.
Feeling the groove is everything.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Rdatema »

Nou, wat wel verklaarbaar is:
Op 110dB klinkt iets al snel beter gedefineerd dan op 90dB.

Dit is omdat je hersenen minder hard hoeven te werken, en psycho akoestiek speelt ook mee. De ongevoeligheid van het gehoor, zeker voor lage frequenties, en gehoordrempel om dingen te onderscheiden door "lawaai/ruis" heen speelt echt wel mee. Maar dat geldt voor beide situaties in de discusie.

PA luidsprekers zijn niet allemaal gelijk en er zijn grote verschillen in de mechanische verliezen. Een 4x10 moet je luider zetten om details te horen die in de mechanische verliezen verdwijnen. Echter er worden ook regelmatig woofers in een veel te grote kast gezet (12" & 60 liter terwijl die specifieke unit echt in 30 liter thuis hoort) waarbij je met een flinke versterker nog een beetje controle kunt houden.

Jullie willen misschien consensus over dingen die er getalsmatig niet echt toe doen.

Wat er toe doet is dat je uit grensbereik wegblijft bij duurbelasting. Hoe je dat doet, vermogen en gevoeligheid goed afstemmen.
En mocht je naar een eiland verbannen worden met 100 W versterker en 200W speaker of andersom, dan zou ik toch kiezen voor zonnebrand creme ;-)
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Strabel »

Vergeet de basgitaar niet! :D
Feeling the groove is everything.
marijn c
Berichten: 158
Lid geworden op: 12 okt 2007, 21:25

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door marijn c »

Oud topic opnieuw opgevist!
Aan de deskundigen hier: ik speel op een zwaar oversturende Geloso g226a (25w undistorted power) op een Ampeg koelkast die 800w continu belast mag worden. Kan dit fout gaan?
Ik zit zelf in de ontwikkeling van hifi-speakers dus weet er best wat van (weliswaar van de materiaalkant), maar met een oversturend/klipping signaal is dat toch een ander verhaal...
Trouwens: wat is het verschil tussen een zwaar overstuurde versterker en een overdrive pedaaltje ervoor hebben staan? Dat geeft toch hetzelfde resultaat?
Peavey T40
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door StingRay85 »

Die Ampeg krijg je niet stuk met 25 luttele wattjes. Je zou er zelfs 1 vd 8 speakers op kunnen aansluiten zonder enig probleem. Oversturing of niet, maakt niets uit. Verwacht vooral geen laag
Plaats reactie