Speakers uitschakelen in GS412

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
RobertG
Berichten: 166
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:32

Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door RobertG »

Beste mensen,

Ik heb een Aguilar GS412 waar ik erg tevreden over ben. Klinkt goed, gemakkelijk hanteerbaar door de “ingebouwde steekwagen” en ziet er cool uit op het podium.

Het enige minpuntje: soms spelen we in een klein café op een klein podium en sta ik er vlak voor. De onderste 2 of 3 speakers in mijn GS412 blazen dan lekker tegen mijn enkels en knieen. Ik heb daar niks aan, en de geluidsman in de zaal heeft er soms last van. In zo’n geval zou een 212 of zelfs 112 cab op een verhoging waarschijnlijk beter zijn. Ik kan dus een kleinere cab erbij kopen, maar ja... we weten niet altijd precies waar we terecht komen, dus dan zou ik soms alles meenemen om ter plekke pas te kiezen (blijf aan het sjouwen) en dan moet ik nog nadenken over een manier om die cab omhoog te krijgen. En natuurlijk weer een hoop geld uitgeven.

Dus mijn idee: zou ik niet gewoon een schakelaar achterop mijn GS412 kunnen toevoegen waarmee ik de onderste twee of drie speakers in of uit kan schakelen? Lijkt me technisch niet zo moeilijk. Er zitten 16 ohm speakers in de cab, dus als ik de onderste twee zou uitschakelen heb ik een 8 ohm cab over (toch?) en dat is voor mijn versterker ook prima. Of is er dan een probleem met het filter / de tweeter of zo? En waar ik vooral over twijfel: het volume van de kast en de basreflexpoorten zijn uiteraard afgestemd op 4 van die jongens. Is het dan geen probleem als ik er 2 uit zou schakelen?

Wie kan hier iets slims over zeggen? Alvast dank!
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door StingRay85 »

Theoretisch is dit mogelijk. Mvg
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 437
Lid geworden op: 05 jul 2006, 22:17

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Rob66 »

Als er 4 16 ohm speakers inzitten, dan zijn ze waarschijnlijk allemaal parallel aangesloten; 16 / 16 = 8 ohm en 8 e/ 8 is dan weer 4 ohm. Zou je een schakelaar tussen twee "groepen zetten dan heb je er nog twee over is dus 8 ohm. Je versterker zal dan minder vermogen afgeven maar zal dan ook wel geen probleem zijn. Ik zou zeggen; proberen maar.
P.s. neem wel een flinke schakelaar vanwege het vermogen en betrouwbaarheid.
Fender American DeLuxe V Jazz bas
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Rieno »

Volledig eens met bovenstaande! Of het nog steeds goed klinkt mbt de poorten is even afwachten, de tweeter gaat sowieso goed. En het mooie van zo'n schakelaar is dat je het eerst even kunt uitproberen voor je het inbouwt en ook achteraf weer prima uit kunt bouwen als het niet werkt ;)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door MR. LEE »

Kwestie van proberen.....

Elektrisch gezien geen probleem.
Wat Rieno aanhaalt echter wel ,....het cabinet is qua ontwerp en afstelling helemaal zoek. :!:
De speakers die op dat moment NIET meedoen gedragen zich als passieve membranen ( die ook als een "soort" bastunnel dienst gaan doen )
Als 'ie niet meer mooi laag klinkt , dan kun je misschien proberen om de bastunnel voor die configuratie even afsluitbaar te maken ( plankje en vleugelmoeren oid )


....maar heel misschien valt 't mee ,....dan heb je mazzel :D
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Unlord »

Kun je niet gewoon een stuk dik tapijt voor die onderste twee speakers hangen? Scheelt een boel geklus. En die GS412 is sowieso het op 1 na gaafste cabinet ooit, dus zou ik er persoonlijk niet teveel aan verbouwen.

Je kunt hem ook op zijn kant op een tafel achter je leggen. Ik heb deze cab zelf ook gehad en had er nooit de problemen mee die jij schetst. Gewoon zachter is ook een optie. Vooral in kleine cafés.
RobertG
Berichten: 166
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:32

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door RobertG »

Unlord schreef: 10 mar 2018, 13:32 En die GS412 is sowieso het op 1 na gaafste cabinet ooit, dus zou ik er persoonlijk niet teveel aan verbouwen.

Je kunt hem ook op zijn kant op een tafel achter je leggen. Ik heb deze cab zelf ook gehad en had er nooit de problemen mee die jij schetst. Gewoon zachter is ook een optie. Vooral in kleine cafés.
Wat is dan het allergaafste cabinet ooit?

Op z'n kant op een tafel zou een goede oplossing zijn, maar dat past op kleine podia al helemaal niet vrees ik. En zachter is de oplossing die ik nu ook hanteer (onze geluidsman geeft het gewoon aan als mijn versterker te hard staat en dan gaat 'ie zachter), maar ik vind het minder fijn spelen als ik mezelf niet zo goed hoor, vandaar dit idee. Zal er nog eens over denken.

Dank!!
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door AmericanIdiot »

Ik verwacht dat dit niet de oplossing gaat worden, de reden is boven genoemd. Je hebt waarschijnlijk nog steeds te veel laag...ik zou een 112 of 210 cab erbij scoren en die meenemen voor de kleine gigs. Scheelt ook nog eens sjouwen :wink:

Of probeer eens flink wat laag eruit te draaien en mids er juist in. Kan misschien al de oplossing zijn.
Laatst gewijzigd door AmericanIdiot op 10 mar 2018, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Unlord »

@RobertG barefaced big twin 2
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Rdatema »

Technisch gezien is het zoals Mr.Lee schrijft alleen mogeljk als je de behuizing segmenteert in 2 helften. Als je de poortoppervlakte halveert dan kun je de lengte gelijkhouden zoals hij met 4 woofers in het grote volume is.

Je krijgt inderdaad een extra afstemming doordat behalve de basreflexpoort ook twee woofers als passief membraan gaan werken. Naast dat dit onwenselijk is, heb je een volume dat te groot is, de belastbaarheid en laagafstemming zijn daarmee niet meer zoals de 4x10 maar dan de helft: het wordt ongecontroleerd en de afstemming is te diep, de woofers gaan ook eerder vervormen terwijl je er niets bruikbaars voor terugkrijgt (zoals druk of diepgang)

Wel een interessant project om goed uit te voeren, al zou ik gaan voor de linker of rechter woofers uitschakelen.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Unlord »

Gewoon inruilen voor twee GS212 bakken en die aan elkaar nieten. Wielen eronder en klaar. Gewoon de stekker eruit als de onderste niet aan moet.

Of een big twin 2. Ben je helemaal snel klaar.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Rdatema »

Unlord schreef: 10 mar 2018, 23:47 Of een big twin 2. Ben je helemaal snel klaar.
Of een ander topproduct :mrgreen:
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door klaasvaak »

@robert, je had toch een markbass kantel combo.
Die klonk lekker en kun richten.
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Goose »

Eigenlijk zouden speaker bouwers hier inmiddels wel is op in moeten springen.
Ik heb al vaak zitten denken aan een speaker waarbij de conussen allemaal naar 1 centraal punt gericht zijn, +/- op 2 meter afstand en op ongeveer een 1,75 hoogte. Daar komt het redelijk gemiddelt gezien bij de meeste bassisten bij het oor. En aangezien "bas" veel minder richtings gevoelig is blijft er genoeg de zaal in gaan terwijl je jezelf wel beter kan horen. Mocht er meer nodig zijn in de zaal dan is dat werk voor een PA. Ik krijg sowieso meer het idee dat je amp vooral voor jezelf is qua geluid met optredens en wanneer je geen PA hebt dan is het een klein optreden waarbij je al gauw teveel de zaal inpompt omdat het geluid onder je door blaast.
Dus qua opbouw, onderste speakers meer naar boven gekanteld dan de bovenste. Soort van omgekeerde line-array dus.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Unlord »

Rdatema schreef: 11 mar 2018, 09:23
Unlord schreef: 10 mar 2018, 23:47 Of een big twin 2. Ben je helemaal snel klaar.
Of een ander topproduct :mrgreen:
Ja, maar wees dan concreet en noem er eentje die het probleem oplost.
Plaats reactie