Speakers uitschakelen in GS412

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Unlord »

Nog een optie is om een wat meer compact maar krachtig cabinet te nemen. Een twee keer twaalf of een vier keer tien. Die gebruik je dan in cafés voor het zaalgeluid. En dan een kleiner cabje er bovenop voor je eigen monitoring.

Nadeel is dat je met 1 versterker ze niet beide apart op volume kunt zetten. Je zou dan beide cabs met een eigen versterker kunnen neerzetten en ze aan elkaar doorlussen. Met een GK MB200 of een Trace Elf kom je een heel eind voor monitoring.

De reden dat ik zelf die GS412 heb verkocht is dat het ding gewoon te groot was voor het meeste werk dat ik deed. Met die barefaced kan ik letterlijk overal terecht en het gaat nog harder en vooral strakker dan die Aguilar.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door dr. Bassvibes »

Goose schreef: 11 mar 2018, 10:09 Eigenlijk zouden speaker bouwers hier inmiddels wel is op in moeten springen.
Ik heb al vaak zitten denken aan een speaker waarbij de conussen allemaal naar 1 centraal punt gericht zijn, +/- op 2 meter afstand en op ongeveer een 1,75 hoogte. Daar komt het redelijk gemiddelt gezien bij de meeste bassisten bij het oor. En aangezien "bas" veel minder richtings gevoelig is blijft er genoeg de zaal in gaan terwijl je jezelf wel beter kan horen. Mocht er meer nodig zijn in de zaal dan is dat werk voor een PA. Ik krijg sowieso meer het idee dat je amp vooral voor jezelf is qua geluid met optredens en wanneer je geen PA hebt dan is het een klein optreden waarbij je al gauw teveel de zaal inpompt omdat het geluid onder je door blaast.
Dus qua opbouw, onderste speakers meer naar boven gekanteld dan de bovenste. Soort van omgekeerde line-array dus.
Deed Fender in de jaren zeventig al... :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Strabel »

Conclusie uit alle op/aanmerkingen lijkt mij toch dat je het beste losse (1 speaker) cabs kan nemen en dan meerdere gebruiken als dat nodig is.
Schakelaar optie ,zoals MR Lee ook zegt ,geeft denk ik meer problemen dan dat het oplost.
Wat ik nog niet heb gehoord is de optie met 2 (kleine) cabs waarvan ,zeg de bovenste,in een kleine hoek naar boven richten met een scharnier constructie
Je bent dan wel de "acoustische"koppeling kwijt,maarja ,als het niet te hard hoeft niet zo erg denk ik .
Op de bovenste cab weer een scharnierend plankje in tegenovergestelde hoek om je versterker op te zetten.
Beetje handige jongen zet dat zo in elkaar.(soort Ikea bouwpaketje :) )
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Strabel »

Vergat dit ook nog.
Gallien Kreuger RBH serie heeft een tilt optie,alleen jammer dat hier geen "1 speaker" uitvoering van is.
Bij gebruik van 1 cab kan je hem dan ook in een hoek zetten en bij 2 ,de bovenste alleen in een hoek zetten.(plus plankje maken voor de versterker) :)
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Goose »

@dr bassvibes, lijkt erop. Maar toch niet helemaal wat ik bedoel. Die bassman pyramid speaker was juist meer bedoeld om spreiding van het geluid richting de zaak te hebben ipv richting de bassist. Eigenlijk staat er bij die pyramid maar 1 speaker richting je oren, de onderste. De linker en rechter stralen links en rechts van je er voorbij en de bovenste staat richting je voeten.....
Ik zou liever alle speakers richting mijn oren willen hebben. Bv bij een 6x10, de onderste 2 onder een hoek van bv 45 graden richting naar boven, de middelste 2 onder een hoek van 30 graden richting naar boven en de bovenste onder een hoek van 15 graden. Dan staan ze dus allemaal richting je oren. Belangrijk voor de mid en hoge freq waarmee je juist jezelf hoorbaar maakt voor jezelf. Want die zijn wel richtings gevoelig.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door AmericanIdiot »

Staat een GS212 en 112 hier op 't forum te koop...ik wist het wel.






Nee ik ben niet de verkoper.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 437
Lid geworden op: 05 jul 2006, 22:17

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Rob66 »

Ik ben ook een voorstander van losse cabs; 2 x 2*10.
Met repetities met een band gebruik ik slechts een cab. Meer dan voldoende met een 500 watt Markbass lmtube.
Fender American DeLuxe V Jazz bas
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Rdatema »

Unlord schreef: 11 mar 2018, 11:21
Rdatema schreef: 11 mar 2018, 09:23

Of een ander topproduct :mrgreen:
Ja, maar wees dan concreet en noem er eentje die het probleem oplost.
Dat was een geintje, omdat we met Acoustic Alignment zelf het idee hebben compacte cabs te maken die uitzonderlijk presteren.
Barefaced specs zijn helaas niet haalbaar (technisch data dingetje) maar het merk an sich en jouw ervaringen met de Big Twin II lijkt me - zeker omdat je dezelfde cab had als TS - bijzonder relevante toevoegingen. Een alles in 1 cab, ze bestaan wel.

Er zijn diverse zinnige opmerkingen voorbij gekomen.
Het enige minpuntje was dat de onderste 2 woofers wel voor (podium)geluid zorgen maar dat die output niet bijdraagt aan de 'verstaanbaarheid'. TS heeft liever dan alles uit de bovenste 2. Het intern opdelen is bij een 4x 12 best te doen, maar in het betreffende cabinet is dat lastig vanwege de versprongen plaatsing van de woofers.
Een stuk demping voor de luidsprekers zou effectief kunnen zijn, al is het erg lastig om onder 500Hz te dempen.
https://www.akoestiekwinkel.nl/tecnocel ... che-platen

Donkergrijs 5cm dik tecnocell vlak voor je kast plaatsen zou effectief kunnen zijn. Met Flamex heb ik ook erg goede ervaringen. En als je een drager maakt is Bondum 800 misschien nog wel het beste materiaal. Om te beginnen zou je een rol/pak glaswol of steenwol voor je onderste speakers kunnen zetten, om te kijken of het oplevert wat je zoekt.

Een kast die luidsprekers 'richt' is eigenlijk niet mogelijk. Je kunt wel geluid laten bundelen maar met een stapel van 2 stuks 12" gaat echt onder de 500 Hz geen enkele richtwerking opleveren. Wel lobbing. En die sturen geeft andere artefacten waardoor je - lang verhaal kort - dezelfde reactie van de technicus kunt verwachten. Geluid gaat ook niet onder je door. Zie lage tonen als straling zoals van een bolvormige lamp zonder reflector. Dat gaat alle kanten op. Omdat je een bron op het podium zet is de afstraling een halve bol geworden, dus een bollamp die aan een spiegelplafond hangt zeg maar - alleen dan op de grond.

Hogere tonen gedragen zich meer als spot, of zelfs als een verstraler. De bundel wordt steeds smaller met het toenemen van de frequentie. Traditionele merken gebruiken een woofer tot erg hoog (vaak zelfs ongefilterd) en wanneer de tweeter erbij komt gaat de hele boel ineens weer rondstralen, of er zit een hoorntweeter in die evenveel bundelt als de woofers. Dan is er sprake van richtwerking, in het meest ideale geval een constante richtwerking over alle frequenties zonder sprongen (constant directivity). De sweetspot is meestal een punt waar de tonale balans klopt en er geen 'botsende' geluidsgolven zijn van de meerdere luidsprekers. Luidsprekers, woofers en laag kan eigenlijk niet 'onder je door gaan'. Je kunt wel buiten de mooie optelling staan. Het tijdig affilteren van de onderste woofers maakt dat het voor het geluid niet meer uitmaakt of je dichterbij of verder weg staat. De (mid)definitie komt dan altijd van de bovenste 2 woofers af. Zou hij maar van 1 van de 4 woofers komen dan ben je helemaal vrij om te bewegen voor wat betreft lobbing en interferrentie (denk aan Bag End).
Goose schreef: 11 mar 2018, 14:47 k zou liever alle speakers richting mijn oren willen hebben. Bv bij een 6x10, de onderste 2 onder een hoek van bv 45 graden richting naar boven, de middelste 2 onder een hoek van 30 graden richting naar boven en de bovenste onder een hoek van 15 graden. Dan staan ze dus allemaal richting je oren. Belangrijk voor de mid en hoge freq waarmee je juist jezelf hoorbaar maakt voor jezelf. Want die zijn wel richtings gevoelig.
Als je dat zonder maatregelen doet krijg je best wel wat problemen in het middengebied. Je hebt 3 bronnen die op verschillende afstand van je oren staan. Die tellen dus in het middengebied niet lekker op.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Unlord »

Kijk, dat is pas een reactie :)

Ben nu wel benieuwd welke specs van barefaced technisch niet haalbaar zijn...
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Rdatema »

Unlord schreef: 11 mar 2018, 17:25 Kijk, dat is pas een reactie :)

Ben nu wel benieuwd welke specs van barefaced technisch niet haalbaar zijn...
Dank u, en ... heb je ff? :mrgreen:

Barefaced: https://barefacedbass.com/technical-info ... 2XN550.htm

12XN550
Vd = 550 cc
Stel Sd = 519,5 cm zoals andere 12” Kappalite modellen...
Geeft Xmax = 10,6 mm one way!!! (lineaire uitslag is waarbij spreekspoel zich nog binnen het magnetisch veld in de 'gap' beweegt, of minimaal 70% van BxL)

Ik gok op een variant van:
Kappalite 3012LF
Xmax 9,1mm one way
Vd = 496 cc
Sensitivity 95,5 dB
Xlim 14,5mm one way

Barefaced vergelijkt in de tabel met:
Eminence Deltalite 2512-II
Xmax = 4,9mm one way
Vd = 255 cc
Sensitivity 99.9 dB ipv 94 dB
Xlim 8,5 mm oneway

Faitalpro 12PR300
Xmax: 4,92mm one way – Xdamage 14mm
Vd: 241 cc
Sensitivity: 99 dB ipv 96dB

De sensitivity specs lopen uiteen met fabrikant datasheets, Vd klopt helemaal, dus Xmax (maximale lineaire conusuitslag in 1 richting) klopt ook. Echter, Faitalpro smokkelt daarmee, die rekent buiten de normale Xmax nog ¼ ‘gap’ hoogte extra. Wat nu de waarheid is achter de specs is gokwerk, alleen Eminence legt uit hoe ze het meten, maar niet op welke frequentie. Zal dus 1kHz zijn – compleet zinloos want een echte woofer heeft door de grote spoel daar al een afname in gevoeligheid (de spreekspoel werkt immers ook als inductor/filter.

Dan de maximale geluidsdruk – gecalculeerd.
Faitalpro 12PR300 = 121 dB. Bij WinISD krijg je dit bij het invoeren van de RMS belastbaarheid, 300 Watt.
De Eminence Deltalite 2512-ii zou dan ineens maar 118dB halen, terwijl deze een vergelijkbare Xmax en gevoeligheid heeft. Dat is natuurlijk niet te verklaren, wel heeft deze 2512-ii een veel grotere kast en diepere afstemming nodig. Voor de broadband calculatie maakt dit niet uit. Zelfs niet bij de 80 Hz SPL max calculatie niet.... En dan kan ineens de Deltalite 117dB en de 12PR300 maar 115dB (ergo Deltalite kan bijna 2x zo ver uitslaan?!)

De barefaced 12” kan wel 124 dB produceren, bij 80Hz en breedbandig (mechanische uitslag is niet limiterende factor, elektrische belastbaarheid wel).
Dat wil zeggen dat de barefaced 9dB luider speelt dan de Faitalpro… Op basis van de Xmax is dit verklaarbaar, op basis van de logaritmische berekening van gevoeligheid x belastbaarheid niet. Okee, het laag t.o.v. een andere driver klopt. Maar de andere fabrieksdrivers onderling kloppen niet :roll:


Wat weten we dan van de 12XN550 (door wat rekensommetjes)
Zal bij 520cm^2 conusoppervlakte een Xmax moeten hebben van 10,6mm one way. 97 gevoeligheid (@1kHz) is voor een lange slag subwooferj zeer extreem te noemen, hopelijk blijft daarvan ook nog wat over in het laag. Het lijkt me mogelijk als ze de Kappalite 3012LF hebben doorontwikkeld, die is al heel erg extreem.

De Big Twin II heeft 2 stuks van deze geweldenaren.
Specs “usable frequency range’: 30 Hz – 18kHz. Of 30Hz dan op -3dB of -6dB of zelfs -10dB weergegeven wordt staat er niet bij. Laten we we -6dB pakken, daarbuiten is het nutteloos een getal te geven, -6dB is echt wel de grens dat iets nog hoorbaar mee doet.

30Hz en 133dB broadband LF SPL, wow….
Dat betekent 127 dB @ 30 Hz. Bij 2 stuks 12” betekent dit 13,1 cm conus uitslag en 20.000 Watt input. Tja… dat gaat niet.

Vergelijken we het met de Kappalite 3012LF (10% lagere Vd, 496 cc):
Bij 1600 Watt input krijg je broadband 129 dB geluidsdruk, de lineaire SPL max in het laag gaat niet over 125 dB heen. Maar bij 80 Hz (LF volgens Barefaced?) is 127 dB wel goed mogelijk (met 49

De 12XN550 heeft 97dB gevoeligheid, de Kappalite 3012LF heeft 95,5 dus vanaf 80 Hz zal de barefaced wellicht nog 1,5dB luider kunnen: 129dB bij 2 stuks is in Big Twin dan 130,5dB. Die laatste 2,5 dB vraagt bijna een verdubbeling van het belastbare vermogen, dat smokkel je er niet even bij en komt er ZEKER niet in het laag bereik bij, daar maakt conusuitslag de dienst uit.

De Big Twin II heeft 2 stuks 12” met elk een Vd van 550, dus 1100Vd, 1,1 liter luchtverplaatsing binnen Xmax.
Unlord schreef: 11 mar 2018, 11:21 Ja, maar wees dan concreet en noem er eentje die het probleem oplost.

Alternatief?
Acoustic Alignment B-128 heeft momenteel 1,529 liter luchtverplaatsing als Vd. Voor de luchtverplaatsing van de Big Twin slaat de woofer in de B-128 dus 9,7mm uit. De maximale uitslag van 21mm one way geeft een comfortabele headroom, de geluidsdruk van de Big Twin doet de B-128 op z’n sloffen.

Bedenk je dan dat de Barefaced 85x52x37 cm meet, de B-128 van Acoustic Alignment is 1cm breder, 3 cm dieper en 32 cm lager, fors kleiner dus. Met 2mm stalen beschermrooster kwam hij op 21,8 kg.
Dit was echter een onderkast, met custom opties en geen aparte midhoogsectie.

De huidige custom B-128 3-weg is nog niet in productie, maar zal naar verwachting op 25 kg uitkomen. Er zit momenteel 3200W woofer in, onvervormd haalt die 130dB in het laag (13,5mm Xmax).

Nadelen aan een B-128? Met 1600 Watt (barefaced spec) kom je in het laag even luid, maar vanwege de hoge gevoeligheid van de Big Twin II ongeveer 4 dB luider rond 1kHz met 1600 Watt op de barefaced. Dat is uiteraard een gevolg van gevoeligheid en liters inhoud. AA heeft een 2x12” in de planning van 15kg en 129dB max.




Laatst gewijzigd door Rdatema op 11 mar 2018, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Unlord »

KIjk, je neemt je vak in elk geval serieus. Ik heb je hele verhaal gelezen, maar heb te weinig kennis van zaken om het te verifiëren. Dus ik geloof je op je woord. Neemt niet weg dat ik erg tevreden ben met de BF. Maar die B-128 van jou moet ik dan ook zeker een keer horen.

Maar dat is een ander topic ;)
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Rdatema »

Unlord schreef: 11 mar 2018, 20:50 Maar dat is een ander topic ;)
Exact. Hopelijk Vlaardingen. En die Barefaced kasten moet ik een keer horen, wat een specs man. En specs vertellen maar de helft van het verhaal. Hun website geeft een schat aan info over hoe ze tegen het ontwerpen aankijken. Heel gaaf.

De 4x van TS is best een plannetje voor te maken, maar wellicht is 2 kasten van 2x10 een goed alternatief.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Unlord »

Geloof mij: als je eenmaal een GS412 hebt, dan doe je die niet heel snel weg. Tenzij je echt concludeert dat ie zwaar overbodig is. Die kast klinkt mega warm en vol en heeft een flinke bak headroom. Ik heb spreekwoordelijk gejankt toen ik hem in een vreemde kofferbak zag wegrijden.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Rdatema »

Unlord schreef: 11 mar 2018, 21:25 Geloof mij: als je eenmaal een GS412 hebt, dan doe je die niet heel snel weg. Tenzij je echt concludeert dat ie zwaar overbodig is. Die kast klinkt mega warm en vol en heeft een flinke bak headroom. Ik heb spreekwoordelijk gejankt toen ik hem in een vreemde kofferbak zag wegrijden.
Dat klinkt als een kast die een oplossing verdient. TS is welkom voor aanpassingen, leden onder elkaar (niet voor AA, dat is commercieel) en kosteloos. Ik moet die toch een keer gehoord hebben, gezien, gevoeld (en gemeten) hebben.

Off-topic maar het is hier al wel een keer genoemd "zouden speakerbouwers op in moeten springen", het lijkt me leuk een topic te starten met wensen voor wat nou echt nodig is en nog niet bestaat. Als het iets nieuws oplevert kan dat zeker ontworpen worden (open source) of gemaakt worden.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Strabel »

Mannen,wel een beetje on topic blijven,Ik begrijp de theoretische aspecten wel,maar dit draaft wel een beetje door.
De vraagsteller zal niet veel aankunnen met deze antwoorden toch?
@Rdatema;Er zijn natuurlijk ook praktische ervaringen,als (zoals ik laatst) je in een klein kroegje speelt waar weinig ruimte is helpt het echt wel om
je cab omhoog te richten om jezelf beter te horen.(het zijn niet alleen freq onder de +/- 250hz).
Feeling the groove is everything.
Plaats reactie