Speakers uitschakelen in GS412

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Rdatema »

Ontopic is er veel gezegd toch?

Het dempen voor de speaker heb ik suggesties voor gedaan.

Het opdelen intern gaat wat ver om hier uit te leggen, maar dat is mogelijk en wil ik ook best bij helpen (met formaatzaag etc. is dat bij deze lastige(re) kast nog wel te doen)


Alternatieven als in 2 kasten leek iedereen wel wat praktischer, van hetzelfde merk (al dan niet 2e hands) of van andere merken.
En als Unlord dan als gebruiker van Barefaced Big Twin II en die 412 kast met een tip komt lijkt me zijn tip ook goud waard. En ook voor alles in 1 cab oplossingen zijn alternatieven, mag duidelijk zijn.

Resumerend, de GS412 van TS en TS verdienen een oplossing.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Goose »

@Rdatema,

"Als je dat zonder maatregelen doet krijg je best wel wat problemen in het middengebied. Je hebt 3 bronnen die op verschillende afstand van je oren staan. Die tellen dus in het middengebied niet lekker op. "

Is misschien een beetje apart dat wanneer je in mijn opstelling met gekantelde speakers wel problemen zou hebben en bij een "gewone" speaker waarbij ze recht naar voren gericht zijn niet. Er is een verschil inderdaad tussen de speakers qua afstand richting oor. Maar dat geldt ook voor de normale speakers. In het geval van bv een Ampeg 610 zou dat globaal, met een meetlatje langs het beeldscherm enz maar puur om een idee te krijgen, een verschil zijn van 13,7 cm tussen de bovenste en de middelste. En een 17,8 cm tussen de middelste en de onderste speaker. Ik heb natuurlijk ook helemaal niet gezegd dat daar niet iets aan gedaan zou moeten worden. Er zou wel wat gecorrigeerd kunnen worden, maar geen verschil van 31,5 cm (bovenste en onderste). Maar waarom is het wel een probleem bij de 1 en niet bij de ander? Komt dat doordat het midden en hoog dan juist beter te horen is en daardoor meer in problemen komt met elkaar? En hoe zit het dan met die Pyramid speaker van Fender? Daarmee lijkt het erop dat je juist nog meer problemen lijkt te scheppen....
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door AmericanIdiot »

Volgens mij schiet al die theorie in dit topic zijn doel ver voorbij.

Neem gewoon een kleinere kast voor die kroegen mee, zet het ding op een verhoging (tafel, flightcase (doe ik met mijn 410 ook)) en iedereen blij.

Moeilijker is het niet.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Rdatema »

AmericanIdiot schreef: 12 mar 2018, 19:05 Volgens mij schiet al die theorie in dit topic zijn doel ver voorbij.

Neem gewoon een kleinere kast voor die kroegen mee, zet het ding op een verhoging (tafel, flightcase (doe ik met mijn 410 ook)) en iedereen blij.

Moeilijker is het niet.
Dit laatste is een opvatting die TS wellicht niet verder helpt als dit al geprobeerd is, maar moet wel gezegd worden inderdaad.
De theorie heeft meer het kenmerk van een onderonsje. Ik zal eens een apart topic daarvoor openen.

V.w.b. 3 speakers wel of niet op oorhoogte richten, bij het richten gaat ook het mid/hoog van de speaker naar de oren. Luister je onder 45 of 30 graden dan is boven de 1500 Hz het al redelijk afgezwakt door de bundeling van deze frequenties. Interferentie krijg je vooral als alle bronnen hetzelfde gedragvertonen maar op een ongelijke afstand staan. Maar eerlijk is eerlijk, het kan best zijn dat de voordelen opwegen tegen de nadelen. Uiteindelijk komt alles neer op testen, ongeacht de theorie.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Rdatema »

Goose schreef: 12 mar 2018, 17:49 @Rdatema,
En hoe zit het dan met die Pyramid speaker van Fender? Daarmee lijkt het erop dat je juist nog meer problemen lijkt te scheppen....
https://www.electricalaudio.com/phpBB3/v ... =5&t=63507

Voor zover ik kan inschatten op afstand, zeer goede info in dat draadje. Ontwikkeld als 'long-throw' en een hoop kamfilter en fase problemen. Niet verwonderlijk. Peavey maakte ook dit soort ontwerpen, en aangezien de Fenders kleine spreekspoelen hadden lijkt me het hoornladen van de voorzijde een voordeel vanaf 80Hz up, kan zo 4dB extra geluidsdruk opleveren...
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
RobertG
Berichten: 166
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:32

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door RobertG »

Hier de TS ;-). Hartelijk dank voor alle reacties. Mijn probleem is nu ook weer niet zo enorm groot... maar het inbouwen van zo’n schakelaar leek me een eenvoudig klusje dat met een investering van een paar euro en een uurtje werk wel gefixt kan zijn. Dus misschien toch de moeite waard, dacht ik. Het is sowieso veel voordeliger dan toch maar weer andere spullen aanschaffen, natuurlijk. Maar de consensus lijkt te zijn dat de kans groot is dat geluidskwaliteit erop achteruit gaat, dus zie ik er toch maar vanaf.

Ik denk natuurlijk ook na over alle voorgestelde alternatieven, waarvoor dank. Er zijn zeker betere oplossingen dan een GS412 voor kleine cafe’s, maar we staan ook wel eens op grote buitenpodia (lucky me)... dan is zo’n koelkast nog niet 100% noodzakelijk, maar wel erg lekker. Twee losse cabs is misschien de beste oplossing (waarbij de onderste soms alleen als verhoging dient zonder echt aan te staan) maar is qua vervoer weer veel onhandiger dan zo’n GS412 met ingebouwde steekwagen.

Het mooiste voor mij zou één cabinet zijn (formaat koelkast) met daarin twee volledig gescheiden compartimenten die afzonderlijk getuned zijn en die je ook per stuk kan aansluiten, denk ik. Maar zolang dat niet bestaat behelp ik me voorlopig maar met de op één na beste cab ooit :wink:
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Sjtevel 1984 »

RobertG schreef: 12 mar 2018, 22:30 Het mooiste voor mij zou één cabinet zijn (formaat koelkast) met daarin twee volledig gescheiden compartimenten die afzonderlijk getuned zijn en die je ook per stuk kan aansluiten, denk ik. Maar zolang dat niet bestaat behelp ik me voorlopig maar met de op één na beste cab ooit :wink:
Mijn Markbass 8x10 kon dit wel! Mono op 4 ohm of stereo (boven en onder) 2x8 ohm. Deze staat nu bij Chino en te koop als ik het goed heb.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door MR. LEE »

Ik wil aan deze discussie iets toevoegen :

Ik heb in al die tijd dat ik aan het hobby-en ben ( begon pas wat serieuzere vorm aan te nemen vanaf m'n 18e ,... en ik ben inmiddels 62 ) gemerkt, dat theorie en praktijk soms wel 'ns een pietsie verschillen.
W.b.t. die 4 X 10" ( of 12" ) cabinets zou een interne scheidingswand ( en de daarbij behorende scheiding van de bastunnel ) GEEN verschil mogen opleveren t.o.v. 1 totale inwendige ruimte.

Die "TEST" heb ik uit nieuwsgierigheid natuurlijk allang een keer gedaan ( rekening houdend met gelijkblijvende constructie stijfheid )
Ik heb me hiervoor eens uitgeleeft op een cabinet van Trace Elliot , waarbij ik in het mdf middenschot zeer netjes grote ronde gaten maakte met een schrobzaag , zodat het i.i.g. nog wel dienst bleef doen als cabinet-versteviging .

Het geluid vond ik daarna toch waarneembaar een klein beetje anders , en zelfs ten gunste ( maar da's persoonlijke smaak ) '
Hoe dit komt weet ik niet ,....ik vermoed door interne reflecties oid :?:

Dat programma Win SD gebruik ik ook niet.
Ik gebruik een zgn "nomogram" uit een boekje ( waarin zelfs het gebruik fout is uitgelegd ,...maar wat ik gelukkig doorzien heb )

Als ik een cabinet vervaardigd heb ( of verbouwd heb ) , dan test ik dat uit ter nacontrole , d.m.v. een toongenerator op een versterker ( die laag kan ! ) op het cabinet aan te sluiten.

Ik leg het cabinet op z'n rug , en strooi dan een aantal rijstkorreltjes op de speaker-conus.
De rijstkorreltjes dansen dan op de bewegende conus , waarna ik de toongenerator in frequentie omlaag draai .
Als dan het vermeende resonantie-punt bereikt is , zie je de rijstkorreltjes ineens niet meer wild bewegen.


Het is misschien wel een "ouwe-draaidoos methode" , maar op die manier weet ik tenminste wel zeker wat ik gemaakt heb , en of het werkt. :D
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Rdatema »

MR. LEE schreef: 15 mar 2018, 09:54 Ik wil aan deze discussie iets toevoegen :

(...)
W.b.t. die 4 X 10" ( of 12" ) cabinets zou een interne scheidingswand ( en de daarbij behorende scheiding van de bastunnel ) GEEN verschil mogen opleveren t.o.v. 1 totale inwendige ruimte.
Dit lijkt me een prima waarneming, het is vaker onderzocht of een luidspreker beter zijn eigen behuizing kan hebben.
Een belangrijk argument is daarbij staande golven in de kast, als een kast de helft zo groot is voor de grootste afstand dan is de storende toon 2x zo hoog in frequentie. Meestal is vanaf 300Hz+ pas dempmateriaal effectief, dus daaronder moet je opletten. Een resonantie geeft kleuring, die dwars door de papierenconus en baspoort naar buiten komt. In hoeverre je dit bij basgitaar hoort is maar de vraag, en wat beter is kan zelfs een smaak kwestie zijn.
Bij een Acoustic Alignment model hebben we de wandbekleding in de kast niet meettechnisch optimaal gemaakt, het geluid begon karakter/warmte te missen als we dat deden.


https://www.zaphaudio.com/commonenclosuretest.html
Hier nog wat leesvoer over de test van Mr. Lee

Echter, dat is helemaal niet zo interessant omdat TS 2 van de 4 woofers zou willen uitschakelen. En dat geeft wel allerhande narigheid. De afstemming is compleet om zeep. De kast is immers 2x te groot, en er is behalve de kast en poort nog een nieuwe afstemming bijgekomen, de frequentie waaarop de passieve woofers meetrillen. Beschouw het als een zaag in een kast zetten, en deze dichtmaken met dun karton, met ook nog een eigen resonantiefrequentie waarop ze trillen en daaronder de kast 'open' zetten. Wanneer de resonantie van de luidsprekers erg dicht bij de poortafstemming zit is alleen de kast 2x te groot, ergo enorme ouput op poortfrequentie, en vervolgens dan een poos slappe output (-4dB ofzo) en dan weer boven 100Hz vrij normaal gedrag. Dit is dus geen bascabinet meer. Met een tussenschot die de kast opdeelt in 2 kamers kun je best een oplossing maken met een schakelaar. De tweeter moet dan ook fors zachter kunnen, meestal kan dat ook eenvoudig.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Goose »

Wat MrLee en Rdatema zeggen dat een interne scheidingswand geen verschil zou moeten uitmaken. Tja dan moet toch gelijk denken aan de 810 en 610 van Ampeg. Natuurlijk is er een verschil in aantal speakers. Maar de 810 is bv opgebouwd als 4x210 en die klinkt toch echt heel anders dan de 410 + 210 met baspoorten. De 810 klinkt toch echt een heel stuk strakker en directer dan de 610 die wat sompiger klinkt.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Speakers uitschakelen in GS412

Bericht door Rdatema »

Dat dingen anders klinken kan aan diverse dingen liggen.
Het is wat technisch maar staande golven krijg je in een lange kast met bijv 1 woofer bovenin. Maar is er nog een woofer die de golf onderweg tegenkomt dan wordt de staande golf weer een lopende golf (weet niet precies hoe ik dit moet zeggen). Maar 2 stenen in het water gooien (links en rechts) geeft een ander effect dan 1 alleen links. Dat mag duidelijk zijn.
Het aantal speakers heeft ook maar weinig effect als je uitgaat van de eerste (paar) speakers op de grond. De rest sluit vooral aan bij de onderste, alleen wordt de luisterhoek steeds kleiner, dus het lijkt op een kanteling van de onderste.
Ik heb wel metingen van een cabje van Acoustic Alignment op de grond en 75 cm omhoog.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Plaats reactie