Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Zou je voor mij de quote willen inkorten als dat kan? Anders vliegen we door de pagina's.
Ik heb niets in een bib hoor, het afbeeldingen gezocht, omgerekend naar cm/mm en ingetekend in sketchup. Daarna met hoorninfo in simulatiesoftware gestopt...

Maar wil alles uit zoeken wat de moeite waard is hoor
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door AmericanIdiot »

410 met de luidheid, het strakke en eerlijke van een 410XST en dan in 25kg.

Als optie een bijpassende lichtgewicht flightcase die je als voetstuk kunt gebruiken...klaar. Ik snap dat gezeur over die broekspijjpen niet, zet die kasten op hoogte en je hoort wat je wilt horen.

Serieus, voor mij zou een klassieke 410 opnieuw uitgevonden het ultieme zijn.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rieno »

Dat 'op hoogte zetten' is inderdaad wel iets waar mensen veel te weinig rekening mee houden. Misschien zou een ingebouwd tafeltje (stevig en licht) ook een leuke toevoeging zijn waar mensen na het te gebruiken echt niet meer zonder kunnen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

En toch zet ik niet graag mijn cab op een verhoging. Tot nu toe heb ik steeds het idee dat wanneer ik mijn cab op iets plaats ik mijn laag kwijt ben. En als ik dat compenseer omdat ik mijnzelf anders niet hoor dan worden ze helemaal gek ik de zaal.
Iets met geluidskoppeling met de vloer of weerkaatsing van het geluid.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Mach1 »

:stupid:
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7175
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door HNZ »

Gallien Krueger 210RBH
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Strabel »

Ik denk niet dat er wat moet terugkomen maar innovatie's van speakers/electronica een steeds belangrijkere rol gaat spelen.
Bvb: Clarion,met een digitale speaker.(Geen idee of dit voordelen heeft)

De dochter van een ex-drummer (bandje van vroeguh) toerde ooit rond met de "silent disco",dus iedereen een draadloze koptelefoon.
Geen geluids overlast en ik weet niet of dit ooit met een live-band is geprobeerd,alles direkt uit de mengtafel en een minimale backline.
Wat je wel gaat missen: Geluidsdruk,geluidservaring(ruimtelijk geluid),interactie tussen band en publiek(denk ik?).
Het was een idee wat opeens bij mij opkwam maar ook gelijk weer,wat mij betreft niet echt gaat werken.
Het "probleem" is ;strengere geluidseisen voor live optredens (barren/kroegen) ,(Silent -band is dan als idee niet zo heel gek)
De fysiek en berekening van een baskast;De eigenschappen van een speaker hangen nouw samen met de grootte van de baskast.
Door betere/krachtigere versterkers en ook wel speakers zijn de kasten wat kleiner geworden ,maar er is een grens natuurlijk.
Innovatie van nieuwe geluidsweergevers zal denk ik de toekomst zijn.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rodi »

Dan ook maar even mijn idee van de ultieme bascabinet:
- licht van gewicht( <15kg)
- qua formaat niet al te groot(Een kist van 15kg, maar 1m3 inhoud is ook niet te tillen)
- Mogelijkheid om de speakercab schuin op de grond te zetten(zodat ik én laag hoor én definitie heb)
- Neutraal qua frequentieverloop
- Brede spreiding
- Baspoort aan de voorkant(ik heb tot nu toe met alle bascabs waarbij de poort aan de achterkant zit gemerkt dat deze veel afhankelijker zijn voor waar je in de ruimte je bassetje neer zet)
- qua volume voldoende voor een bandrepetitie of klein optreden.(ik heb nu bij bandrepetities genoeg aan een 1x10")
- Stapelbaar zodat ik bij optredens er 2 op elkaar kan zetten(en waarbij de bovenste kast hoog genoeg staat zodat ik weer definitie hoor)

Ik denk dat ik al het bovenstaande kan bewerkstelligen met een 3weg speaker ala Hevos Donar( goddelijk geluid, maar te grote kast) of zoals de Fearless F112( nooit gehoord, maar wat ik erover lees komt helemaal overeen met mijn wensen)

Omdat ik niet onhandig ben(ik heb zelf een aantal jaar geleden een stel luidsprekers gemaakt voor in mijn huiskamer) zou ik echt overwegen om het zelf te maken. Het probleem is echter dat het houtwerk wel moet gaan lukken, maar het ontwerpen van het filter heb ik nog nooit gedaan. Het liefst zou ik de fearless f112 zelf nabouwen. Ik weet welke drivers gebruikt worden, alleen het filter zou ik zelf moeten maken. Dat wordt nog wel een dingetje.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Dag Rodi, daar kan ik me nou helemaal in vinden.
De Fearless F112 is ontzettend goed gekozen qua ontwerp, zit echt optimaal in elkaar. Qua filtering is het niet complet (wellicht ook niet helemaal optimaal) en bij de ontwikkeling van onze B serie hebben we veel gekeken naar de Fearless modellen. Die zitten eigenlijk allemaal op de toepassing van lichte Eminence Kappalite modellen in een optimale kastinhoud. We wilden ook die diepgang, alleen kleinere kasten. 50 liter is namelijk toch vrij gangbaar voor een 12" en met een goede 10" kun je vrijwel hetzelfde in bijna de helft van het kastvolume. Echter, de gevoeligheid en maximale geluidsdruk van een 12" kom je dan niet aan. Alleen wanneer dat nodig is komt stacken in beeld, en 2x 10" van goede kwaliteit is dan wel meestal genoeg.
Waarschijnlijk zou in veel situaties een 10 of 12" al voldoende zijn, wanneer je hem inderdaad een kickback achtige functie meegeeft. Ik heb het hier meer gelezen. Het is qua productie lastiger (alleen al vanwege hoekbeschermers) en wellicht is toch onderschat hoe prettig het is. Ik zie het in ieder geval niet zo veel (meer).

Mocht je een fearless willen bouwen dan PB je maar even. Een filter kunnen we zo voor je maken, op een plankje al dan niet op een schotel bijv. (monteren we op een demper en M5 bout/inslagmoer)
Als leden onder mekaar, als we de Fearless aan de tand mogen voelen en naast een B-112 kunnen zetten :mrgreen:
filter 1.jpg
filter 1.jpg (225.12 KiB) 1936 keer bekeken
HNZ schreef: 17 mar 2018, 11:23 Gallien Krueger 210RBH
Precies, een handzame 2x10 met kickback/kantel functie. Wel ruim 20 kg, niet te zwaar maar niet met cab in 1 hand naar de auto lopen.
Eden fans hebben ook aan 2x10 al snel genoeg en hun sound gevonden, als ik de berichten zo lees (maar te zwaar). Merken als EBS en FMC zie ik hier minder. Een 12" Aguilar (bijv. SL112) wordt ook goed gewaardeerd door leden.

Van GK snap ik niets van de prijzen van de service onderdelen, die liggen lager dan de normale eminence prijzen, terwijl je zou verwachten dat iemand die exact een GK type wil vervangen meer zou neerleggen voor het GK type
https://store.gallien-krueger.com/mm5/me ... ry_Code=S8
Bij Thomann betaal je zelfs nog minder. Heb je voor 8 tientjes al 10" unit, origineel.
Strabel schreef: 17 mar 2018, 13:14 Ik denk niet dat er wat moet terugkomen maar innovatie's van speakers/electronica een steeds belangrijkere rol gaat spelen.
Bvb: Clarion,met een digitale speaker.(Geen idee of dit voordelen heeft)

(...)
Door betere/krachtigere versterkers en ook wel speakers zijn de kasten wat kleiner geworden ,maar er is een grens natuurlijk.
Innovatie van nieuwe geluidsweergevers zal denk ik de toekomst zijn.
Even wat zitten uitpluizen en heb maar 1 conclusie: ze innoveren op het gebied van de 'motor' en en aansturing van de spreekspoel. Vanaf daar is het een dynamische conusluidspreker en gelden normale fysieke wetten. Voordelen op het gebied van elektrische parameters zijn er niet heel erg, t.o.v. bestaande ontwerpen zoals motion feedback en linkwitz transform en uiteraard DSP achtige actieve varianten. Bij basgitaar komt het niet zo nauw, daar wil je vooral geluidsdruk. Vermogen is wel voor handen. De clarion subwoofer heeft 6 spreekspoelen die elk max 4 W belastbaar zijn, 24W max belastbaar. Als dit luid genoeg gaat (luchtverplaatsing blijft op dezelfde manier geschieden) is het voordeel vooral dat er weinig versterkervermogen nodig was. Een reden dat Clarion heel goede resultaten in de auto behaalt lijkt me door het goed inregelen (met DSP) van de units, die dan weer uit bijzonder mooie materialen zijn opgebouwd (conus materiaal, woofer Xmax van meer dan 1cm etc.)
AmericanIdiot schreef: 16 mar 2018, 22:16 410 met de luidheid, het strakke en eerlijke van een 410XST en dan in 25kg.

Als optie een bijpassende lichtgewicht flightcase die je als voetstuk kunt gebruiken...klaar. Ik snap dat gezeur over die broekspijjpen niet, zet die kasten op hoogte en je hoort wat je wilt horen.

Serieus, voor mij zou een klassieke 410 opnieuw uitgevonden het ultieme zijn.
Een klassieke 4x10, leuk om te doen. Maar er is al zo veel in 4x10, wat zou nog een toevoeging zijn (behalve lichtere kast). De combi met het voetstuk wellicht :roll:
Luid gaat een 4x10 altijd wel, maar diepgang zou dan wel iets zijn om ook zo te maken dat het niets meer te wensen over laat.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door nangyala »

Als leden onder mekaar, als we de Fearless aan de tand mogen voelen en naast een B-112 kunnen zetten
dagje plannen dan maar Rodi?
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rodi »

Rdatema schreef: 18 mar 2018, 15:01 Dag Rodi, daar kan ik me nou helemaal in vinden.
De Fearless F112 is ontzettend goed gekozen qua ontwerp, zit echt optimaal in elkaar. Qua filtering is het niet complet (wellicht ook niet helemaal optimaal) en bij de ontwikkeling van onze B serie hebben we veel gekeken naar de Fearless modellen. Die zitten eigenlijk allemaal op de toepassing van lichte Eminence Kappalite modellen in een optimale kastinhoud. We wilden ook die diepgang, alleen kleinere kasten. 50 liter is namelijk toch vrij gangbaar voor een 12" en met een goede 10" kun je vrijwel hetzelfde in bijna de helft van het kastvolume. Echter, de gevoeligheid en maximale geluidsdruk van een 12" kom je dan niet aan. Alleen wanneer dat nodig is komt stacken in beeld, en 2x 10" van goede kwaliteit is dan wel meestal genoeg.
Waarschijnlijk zou in veel situaties een 10 of 12" al voldoende zijn, wanneer je hem inderdaad een kickback achtige functie meegeeft. Ik heb het hier meer gelezen. Het is qua productie lastiger (alleen al vanwege hoekbeschermers) en wellicht is toch onderschat hoe prettig het is. Ik zie het in ieder geval niet zo veel (meer).

Mocht je een fearless willen bouwen dan PB je maar even. Een filter kunnen we zo voor je maken, op een plankje al dan niet op een schotel bijv. (monteren we op een demper en M5 bout/inslagmoer)
Als leden onder mekaar, als we de Fearless aan de tand mogen voelen en naast een B-112 kunnen zetten :mrgreen:
filter 1.jpg
Ik maak graag gebruik van het aanbod mettertijd. Het solderen van het filter is het probleem niet, dat ligt hem bij het uitdokteren van alle componenten ervan. Ik wil ooit wel eens zelf me daar aan gaan wagen, maar om nu met een 3weg te beginnen is denk ik wat te hoog gegrepen. Eerst maar eens drivers leren meten.

Zo zou ik ook twijfelen of een F110 al niet genoeg voor mijn bandrepetities. Nu heb ik een Yamaha BBT110S en die geeft voldoende klappen voor deze situaties.Het hoog is er wel in kwantiteit, maar niet in kwaliteit. Bij optredens zet ik er hiervan 2 neer en bij buitenoptredens vind ik het dan wel lekker om nog eens mijn tc electronic RS210 erop te gooien(dus in totaal 4x10"). Wat echter wel mee doet is dat mijn huidige versterker, tc electronic rh750 volgens mij niet echte dikke klappen geeft. Het viel me bij de vorige meeting op dat de Eich versterker van Hidde en neutraler klonk en dikkere klappen gaf. Daardoor denk ik dat ik het niet meer met het huidige speakersetje red en dus niet weet of met zo'n amp genoeg heb aan 2x F112 of 2x F110 of zelfs een combo van een F112 met een F115. Mijn voorkeur gaat uit van meerdere van hetzelfde type.

Jullie B112 ziet er qua specs ook zeer interessant uit, alleen mist hij dan de kantel optie. Moet ik toch weer met mijn blokje hout aankomen zetten. Ziet er knullig uit, werkt wel!
nangyala schreef: 18 mar 2018, 18:25
Als leden onder mekaar, als we de Fearless aan de tand mogen voelen en naast een B-112 kunnen zetten
dagje plannen dan maar Rodi?
Dat lijkt me zeker interessant. Neem jij dan je Hevos 4x10" mee?
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Rodi schreef: 18 mar 2018, 19:17 Ik maak graag gebruik van het aanbod mettertijd. Het solderen van het filter is het probleem niet, dat ligt hem bij het uitdokteren van alle componenten
(...)
Jullie B112 ziet er qua specs ook zeer interessant uit, alleen mist hij dan de kantel optie. Moet ik toch weer met mijn blokje hout aankomen zetten. Ziet er knullig uit, werkt wel!
Tijd dat we maar eens kijken naar Eich dan, we gebruiken met name de RH750, maar ook oldschool 800W Hevos transistor versterker.
Onze B-112 is eigenlijk een cabje die niet zo commercieel is, kwam ook uit een custom project voort. Waar ca 110-115dB genoeg is speel je met deze cab zo gruwelijk diep dat je klankmatig een grote stack meent te hebben staan, terwijl daar een 30 liter cabje staat (front is kleiner dan een vel A3 formaat). En dan heb je aan ca 200 Watt genoeg.

Die fearless (te koop) of fearfull (DIY plans) gebruikt een woofer die op papier ongelofelijk goed is (super licht, super gevoelig, extreme uitslag en hoge belastbaarheid), maar heb je wel 450/900W + aan 8 Ohm bij je?? (bij 900 W bereikt de woofer maar 13mm uitslag van de (Xmech) 17mm, onze woofer met 600W 13,6mm (van de Xmech 17)- beide zijn dus elektrisch beperkt, niet mechanisch... tot zo ver de mooie specs).
Voor meer herrie stack je zo'n B-112 of je laat ietwat van de uitzondelijke diepgang los en neemt de even grote E-118. Gaat met minder vermogen nog een stuk luider.
Niet Fearless F112 luid hoor, een lichtgewicht klein kastje kan niet hetzelfde als een potentere woofer in een 2x zo grote kast. Die F112 is echt een fullrange high-tech cab, zit denk ik erg dicht tegen een Barefaced aan.

We hebben nog wel een 1000/2000 Watt 12" op het oog. Leuk voor de combi met een PA eindversterker, maar totaal niet realistisch.
Voor de grap heb ik een poosje geleden een ultieme 4x10 gesimuleerd. Ging met gemak een 8x10 Barefaced (specs) voorbij, maar moet je wel 10kW continu en 20kW piek erin stoppen. Dus sprookjeswereld....

Wat dit topic oplevert is een hoop interessant leesvoer voor ons. En we zien dat een kantelbaar kastje gewenst is. Nu begrijpen we dat wel, vanuit de conventionele markt met PA (hoorn)tweeters en woofers die al bundelen voor de tweeter begint. Dan heeft het inderdaad zin dat je een kast gaat richten. Onze cabjes hebben tot ca 8kHz een vrijwel gelijke respons onder hoeken als axiaal. Het is dan ook meer een hifi/studio concept. Maar custom kan een kantelbaar exemplaar of "blok" van gelijk materiaal gewoon toegevoegd worden natuurlijk.
Wat leuker is - vind ik - is zien wat er gebeurt op luisterhoogte wanneer je de kast draait - steeds 90 graden (waar had ik die meting ook al weer...)
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

DominicMaertens schreef: 15 mar 2018, 07:53 Acoustic 301 is voor mij de mooiste, maar die komen nooit terug. Die stonden bekend om de bas ver in het publiek te projecteren, en ze tegen de muur plat te slagen. Blijkbaar wil iedereen tegenwoordig een 2x10, 1x12 of 2x12.
Het heeft een resultaat opgeleverd wat we op korte termijn willen bouwen om te testen. Dit ontwerpidee is puur om te kijken wanneer nostalgie en waanzin in elkaar overgaan en dus om te kijken of 8x10 achtige modellen nog echt iets toevoegen.
Het gaat om een hoornreflex (basreflexpoort eindigt groter dan conusoppervlak) fridge model, modulair, met hoge gevoeligheid en een laag gewicht (ca 18kg per kast is target, met Neo drivers is onder 15kg denkbaar).

Het 'long-throw' idee van de Acoustic kasten zien we geen grote voordelen in, tenzij je wilt besparen op FOH ofzo. De retoriek van bijv. Acoustic 201 (2x 15") en de 301 gecombineerd is een onderliggende drijfveer voor het ontwerp. Voor een kickback functie is het halve model misschien niet optimaal, maar dat is wel het onderzoeken waard. Want: een goede (en vroeg aan te koppelen hoorntweeter, zoals de Faital FD371) is een optie, en dan is een solo kast ca 102dB gevoelig, kleiner dan een 4x10 en lichter dan de meeste 2x10 kasten.

Als fridge is hij koppelbaar, als transportmiddel bruikbaar bij front-front stapeling met wielplaat onder en derhalve een karretje van 53x53 (en 80cm hoog). Vanuit prettig gestoord doorslaan kwam zelfs het idee een fridge-fridge te maken; Fridge kast incl. een 6-pack cooler/dispenser achter een aansluitschotel (netstroom is immers altijd voor handen). He, een koud biertje na het spelen gaat er wel in (maar knalt waarschijnlijk als champage :facepalm: ).
E-Fridge a.png
E-Fridge a.png (30.24 KiB) 1821 keer bekeken
In het midden zie je de Fridge stack. De elementen zijn 2 kasten met een 2 dimensionale conische hoornreflex (moest alle ruimte binnen de wanden/op het klankbord gebruiken, hoe krijg je anders een 15" + hoornmond groter dan 15" in een kastje van max 50cm) De hoornopening bij aanvang is hier nog te klein in de tekening, wordt ca 1/4e van de conusoppervlakte.

In het kader van open source is het ontwerp inzichtelijk, maar uiteraard zijn dit soort dingen pas interessant nadat blijkt of en hoe (goed) het uitpakt.

De (half space) simulaties, zwart van de Fridge 2x15 en rood van een solo 15" hoornreflex:
E-Fridge b.png
E-Fridge b.png (31.83 KiB) 1818 keer bekeken
In het kader van "je hebt kleine leugens, grote leugens en je hebt datasheets" nog even wat getalletjes:
De hoornreflex krikt de gevoeligheid ca 3dB op, ten koste van diepgang. Deze 3dB extra gevoeligheid betekent hetzelfde als je het dubbele vermogen geven (+3dB vereist een verdubbeling in versterkervermogen = niet hetzelfde als 2x zo luid)

Driver: 1x 15"
Ohmage: 8 Ohm (uiteraard ook als 4 Ohm te bouwen)
Gevoeligheid: 102 dB
Afmetingen: 53x53x40 cm
Gewicht: ca. 18 kg, afhankelijk van woofer, rooster en soort plaatmateriaal
Belastbaar: 500W/1000W
SPL met 250W/8 ohm: 124 dB (@ 100Hz)
SPL met 500W/8 ohm: 127 dB (@ 100Hz)

Fridge 2x 15"
4 Ohm, 108dB/2,83V gevoelig 1000/2000W belastbaar
SPL met 250W: 127 dB @ 100Hz
SPL met 500W: 130 dB @ 100Hz
E-Fridge d.png
E-Fridge d.png (23.68 KiB) 1810 keer bekeken
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

Wat ik nu wel erg veel zie zijn cabs met allemaal reflexpoorten. Nu zijn mij ervaringen wel een beetje verdeelt daarin. Het geeft wel meer laag uit je cab maar naar mijn idee wordt het ook vaak minder strak en minder direct qua geluid.
En als ik die fridge zie met 15" met aan weerskanten zulke grote poorten dan geeft me dat wel wat zorgen. Want waarom zou je naast de 15" speaker die van zichzelf al veel laag weergeeft nog meer laag uit de reflexpoorten willen hebben? Ik kan me voorstellen dat je wat extra laag uit een 210 wilt hebben maar een 215?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Wat je ziet is steeds dezelfde cab. En het is meer dan een reflexpoort, eerder een W-bin fridge (opening is 1800cm2). Dat een 100dB gevoelige 15" (vrij zeldzaam voor een midbas unit) laag gaat is een onjuiste aanname. Bovendien maakte Acoustic ook hoorngeladen kasten, met 15 & 18" units. Dat doe je om de gevoeligheid in het middengebied bij te houden, en dus een hoge systeemgevoeligheid te krijgen zonder dun laag. Je ziet in de grafiek dat dit ontwerp/systeem niet eens laag komt, -3dB zit op 70hz ofzo. Het gaat hierbij om beleving van laag, en daarbij is 2x 15" best in het voordeel dat klopt.

En het gaat om een zeer effeciente kast, compact en licht. Fullrange en modulair. Evt kickback toevoegen en een tweeter... voor Vlaardingen hopen we de fridge testklaar te hebben. Waar dit ontwerp echt toe doet zijn de getalletjes ".. Watt --> .. dB SPL"
En als ontwerper van Acoustic Alignment producten zal iets dat niet uitzonderlijk goed klinkt in het laag echt niet de prototype fase ontstijgen.

Maar wees vooral kritisch, of vragend. Dan kunnen we elkaar bevragen en met een beter resultaat komen.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Plaats reactie