Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

@Arjan,
Dat komt omdat elke speaker zijn eigen klank eigenschappen heeft en dus een bepaalde sound. En als je naar iets opzoek bent zal je dan er al gauw achter komen dat bepaalde speakers/inch maat juist wel of juist niet bij je passen.
Als je bv opzoek bent naar een snel reagerende felle speaker dan zal je eerder kiezen voor een 10" ipv een 15". Als je een heel vol geluid wilt hebben met een mellow hoog dan zal je juist weer andersom kiezen.
En om het verder door te trekken, waarom zou je dan ook bij het kiezen van je bas wel of niet bepaalde houtsoorten uitsluiten of bv pick-ups? Dat komt omdat je naar iets opzoek bent en je dan ook er achter komt wat je niet zoekt. Wel of geen maple of rosewood, singlecoils of humbuckers, ash of mahonie, buizen bak of transistor of klasse D. Enz enz. Waarom zou die keuze er dan niet voor de speaker mogen zijn?
En dan ook, wat bepaald de bouwer van neutrale speakers dan om voor een bepaalde speaker maat te gaan? Is de ene neutraler te maken dan de andere maat speaker?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door arjan »

Goose schreef: 23 mar 2018, 10:08 @Arjan,
Dat komt omdat elke speaker zijn eigen klank eigenschappen heeft en dus een bepaalde sound. En als je naar iets opzoek bent zal je dan er al gauw achter komen dat bepaalde speakers/inch maat juist wel of juist niet bij je passen.
Dat begrijp ik, maar wat 20 jaar geleden eigenschappen van een 15” waren hoeft nu niet meer zo te zijn. Ik merk dat veel bassisten nog in het oude stramien denken terwijl dat helemaal niet meer nodig is.
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7647
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door MR. LEE »

20 jaar geleden schaamde fabrikanten zich wat meer om lulkoek-vermogens aan hun speaker-specs toe te schrijven.
Tegenwoordig is het hek van de dam ,...exact dezelfde speakers van toen hebben nu specs met toverkracht-wattages.

In de regel blijven 10" , 12" en 15" hun specifieke eigenschappen/voordelen /nadelen behouden.
Natuurkundige eigenschappen/wetten wijzigen namelijk niet :D
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Muziekschuur »

Een Acoustic 408 als een 4x12 versie. Dat lijkt me wel wat. Gewoon wat kleiner. Maar zelfde vorm. Voor de grote podia zijn 8x10's nog steeds in gebruik. Een 408 is niet groter dan een 8x10.

https://www.slappyto.net/Petites-Annonc ... ?id=55735#
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

Dat dus wat MrLee zegt. Gewoon iets met natuurkunde enz.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Strabel »

MR. LEE schreef: 23 mar 2018, 10:25
In de regel blijven 10" , 12" en 15" hun specifieke eigenschappen/voordelen /nadelen behouden.
Natuurkundige eigenschappen/wetten wijzigen namelijk niet :D
Daar ben ik het mee eens maar er zijn natuurlijk wel wat nieuwe ontwikkelingen bijgekomen zoals het gebruik van nieuwe materialen (neodynium magneten bvb).
Wat misschien een grotere verandering teweeg brengt is de "toevoer" versterkers die nu aangeboden worden.
Bvb dat "Kemper"topic.
Als je "profielen"gaat opslaan in je versterker en dan snel kunt wisselen van geluid vraagt dat aan de weergever "cab"zijde een toch iets andere benadering van
het ontwerp van de cabs,dus (in mijn visie) een neutraler geluid.
Zoals eerder gezegt; Als je weet wat je wilt en gaat voor een specifiek geluid kun je misschien ook beter voor die specifieke cab gaan.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

Nog iets wat ik mij af vraag wat dat betreft. In hoe verre maak je uiteindelijk echt gebruik van zo'n Kemper en andere mondeling versterkers met verschillende versterker modellen. Of val je uiteindelijk toch in het gebruik van voornamelijk 1 model die je het beste vindt klinken? En is het dan eigenlijk meerder idee dat je de mogelijkheid hebt om over meer geluiden te beschikken. Als ik zelf kijk naar bv mijn bas en mijn effecten, uiteindelijk gebruik ik maar een paar verschillende sounds omdat ik die herbestemming vind klinken. Terwijl ik veel meer zou kunnen.
Maar misschien zit ik dan ook niet in een band waarbij dat wel nodig zou zijn, bv een cover band.
Wat zijn de ervaringen van de gebruikers van zo'n versterker? Vaak het zelfde? Of veel verschillen en dan is zo'n neutrale cab wel raadzaam.
En als je zo'n neutrale cab hebt in hoe verre zou je dan een "remake" van een classic cab willen hebben die dan neutraler klinkt dan het origineel?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Erelid »

Bij een mondeling versterker moet ik aan mijn schoonmoeder denken..
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Strabel »

Die moderne (met profielen) versterkers zullen denk ik ook alleen gebruikt worden door muzikanten die veel willen (of moeten) switchen in hun geluid.(bvb coverbands)
Of die profielen het orgineel benaderen of gelijk zijn durf ik te betwijfelen maar feit is wel dat je deze versterkers (en ook effect pedalen) steeds meer ziet verschijnen
dus de kwaliteit van deze apparaten zal ook met de tijd toenemen,wat ook weer invloed heeft op het aanbod van "neutrale"cabs.
Feeling the groove is everything.
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door StingRay85 »

Strabel schreef: 23 mar 2018, 18:05 Die moderne (met profielen) versterkers zullen denk ik ook alleen gebruikt worden door muzikanten die veel willen (of moeten) switchen in hun geluid.(bvb coverbands)
Of die profielen het orgineel benaderen of gelijk zijn durf ik te betwijfelen maar feit is wel dat je deze versterkers (en ook effect pedalen) steeds meer ziet verschijnen
dus de kwaliteit van deze apparaten zal ook met de tijd toenemen,wat ook weer invloed heeft op het aanbod van "neutrale"cabs.
Nochtans krijg ik mijn Line6 LD300pro niet aan de straatstenen verkocht. Vroeger werden de SVTs ook voor 50 dollar verkocht wegens overbodig geworden. De echte amps en cabs zullen nooit verdwijnen
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Strabel »

Niet iedereen heeft behoefte aan al die verschillende geluiden en mogelijkheden dus zullen de "echte"cabs en versterkers niet verdwijnen.
Maar mocht het zijn dat deze nieuwe technieken echt "zoden aan de dijk" (beter) gaan worden in de toekomst,dan is het toch wel makkelijk
dat je met een en dezelfde installatie verschillende merken "cabs,versterkers" kunt nabootsen.
De toekomst zal het leren. :D
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Unlord »

In de toekomst hebben we helemaal geen versterkers en cabs meer. Ook geen basgitaren trouwens. Alles gaat via de iPad of andere tablets, telefoons en gadgets. Mensen komen steeds minder op straat, laat staan op concerten. Een paar pluggen in je oren en een videootje op, is alles wat de generaties vanaf de Millennials nog begeren. Kun je ten minste thuis blijven terwijl je van je muziek geniet en tegelijk een online game spelen, snacken, zuipen en aan je pik trekken. In de toekomst is er geen plaats voor live muzikanten. Alle nieuwe muziek wordt gemaakt met samplers en trackers.

Dus. Waar maken we ons druk om?
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Strabel »

Wel een erg cynische kijk op de toekomst waar zeker ook een kern van waarheid in schuilt.
Misschien komt er dan weer zo'n "underground" beweging waar alles een beetje in het geniep en de "happy few" bij elkaar komen die alle regeltjes die
er nu gelden voor ,geluid.sex,alchohol en roken omzeilen,ooooh man,ik kan niet wachten. :lol: :lol:
O ja ,vergat ik nog; alle oude meuk uit de kelders en zolders weer in gebruik nemen. :D
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Sjtevel 1984 »

Strabel schreef: 23 mar 2018, 20:22 oude meuk
*vintage
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Strabel »

Sorry, VINTAGE. :D
Feeling the groove is everything.
Plaats reactie