Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Rdatema
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

MR. LEE schreef: 23 mar 2018, 10:25 In de regel blijven 10" , 12" en 15" hun specifieke eigenschappen/voordelen /nadelen behouden.
Natuurkundige eigenschappen/wetten wijzigen namelijk niet :D
Precies, maar hoeveel muzikanten snappen nu daadwerkelijk wat hier staat?

1980...
Diesel, tja zuinig maar wat een herrie en je moet geen haast hebben...

2018... idem
Toch? Natuurkundige eigenschappen/wetten wijzigen namelijk niet :D

Wie van mening is dat je -ondanks de gelijke eigenschappen van dieselolie- achterhaalde ideeen hebt als je diesels af doet als traag en herriebakken snapt ook dat er aan luidsprekers & fysieke wetten verder vrijwel geen enkele conclusie getrokken kan worden.

Wat zijn eigenlijke de constante fysische eigenschappen?

Membraandiameter..... en daarmee vorm/stijfheid&gewicht.

Cone breakup hangt daarmee samen, en met gewicht hangt de eigen resonantiefrequentie en VAS (compliantie/stijfheid van ophanging) en boxvolume samen. Dit tesamen met BL-factor (aandrijving in het magneetsysteem) bepaalt grofweg de gevoeligheid bij een bepaalde inhoud en frequentie/afstemming(sdiepte) (kan trouwens compleet gelijk zijn voor bijvoorbeeld een 10" & 18").

De frequentie waarop bundeling zal inzetten wordt ook bepaald door de conusdiameter. Dit laatste is feitelijk het enige wat niet verandert, tenzij je een vlakke conus gaat gebruiken. Maar dat introduceert nieuwe problemen.
En wervelingsverliezen door een andere verhouding tussen oppervlak en randdiameter (1x18" koppelt akoestisch beter dan 2x12").
Maar waarom zou je kiezen voor het gebruik van in unit tot in het gebied van z'n tekortkomingen??? Met de drivers van tegenwoordig kun je de keuzes anders maken. Meerdere stategieen zijn bruikbaar voor hetzelfde doel.

Kijk, zo lang er zeer minimalistisch ontworpen speakersystemen bestaan kun je horen waar de ellende en goede eigenschappen zitten. Dat je daar naar op zoek gaat is prima, maar dat is voor mij hetzelfde als zoeken naar een benzine motor omdat je graag een beetje wil kunnen sprinten bij het verkeerslicht. Balen als er een bmw 330d naast je staat...
Laatst gewijzigd door Rdatema op 24 mar 2018, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2177
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

Dus volgens jou is er geen verschil in klank eigenschappen tussen de verschillende diameters van speakers? Apart....
Wat maakt dan voor jullie de keuze om voor een bepaalde speaker te kiezen?
Hoe bepalen jullie, of hoe stemmen jullie de speakers neutraal af? Is dat dan door er een bepaalde freq. er op te zetten en deze terug te meten? Maar hoe zit het dan met verschillende versterkers? Elke versterker reageert weer anders op verschillende cabs en andersom. Wat in het ene geval een goude combi is hoeft in het andere geval niet zo te zijn. Een neutrale speaker zal dan toch ook op een bepaalde bron meer neutraler klinken dan op een andere.
En is dit draadje voor jullie een polsing om jullie neutrale speakerlijn uit te breiden naar een minder neutrale lijn? Want als je vraagt wat onze idiale speaker is zijn er maar een paar items die genoemd kunnen worden.
-gewicht
-vermogen
-transport handeling
-projectie
En daarna komt al gauw smaak/klankkleur, en die is met jullie opzet van bouw speakers van ondergeschik belang. Want jullie willen hem zo neutraal mogelijk hebben. Dan maakt de diameter van speaker er niet meer toe. Ook het vragen naar oude niet meer te verkrijgen speakers heeft geen zin want die zijn wat dat betreft niet neutraal qua klank.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Rdatema
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

De meeste fun zit in iets dat lekker klinkt, ongeacht de redenatie. En daarin is een schat aan informatie bij een grote (en diverse) club van bgf leden. En zeker zien we kans om iets te ontwikkelen dat voorziet in smaak in een modern jasje (lees afwijkend en niet neutraal). Niet commercieel maar open source. Juist om de andere kant van de benadering van speakerdesign te ervaren is dit een leuk project voor ons.

En uit de consensus in wensen is het best mogelijk te komen met een antwoord in de vorm van 32x 3". Alleen is het wel handiger om als tussenstap een meer conventionele aanpak te kiezen. Bijv dus een modulaire 15" (die ten gunste van gevoeligheid niet heel diep gaat) met een laag gewicht. Om de speiding goed te maken moet je dan niet een tweeter op 3khz erin filteren. Eerder bij 1khz, ergo een andere hoog opzet dan conventioneel.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2827
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Sjtevel 1984 »

46BFA56A-B4A1-42CA-9E6C-DDA3C46B3B9B.jpeg
46BFA56A-B4A1-42CA-9E6C-DDA3C46B3B9B.jpeg (14.08 KiB) 2162 keer bekeken
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door MR. LEE »

"jullie willen" is niet namens mij hoor ,.....ik vind dit onderwerp/doelstelling zo enorm virtueel.
( sorry dat ik het zeg )
Dit is namelijk zo aan persoonlijke smaak gebonden , evenzo aan de basgitaar , als aan de versterker die er op aangesloten wordt ( qua demping bijv ) , alsook aan de muzieksoort.
Mij maakt het tot op zekere hoogte bijv ook niet zo veel uit wat ik moet meeslepen qua grootte of gewicht ,...maar de meesten hier willen al een versterkertje die niks weegt , ......en de superlichte boxjes zijn ook erg populair.
Het merendeel staat hier te bassen in hardrock- bandjes , en de minderheid is bezig met jazz / aanverwant.
Hoe wil je hier met een markt-onderzoek tot een voor iedereen toegankelijk compromis komen ?
Er bestaat imo geen ultiem speaker-cabinet :| ( niet voor HiFi ,...maar ook niet voor muzikale doeleinden )
Ik waardeer je gedrevenheid en kennis van zaken overigens wel .( Ik hoop niet dat ik verkeerd of bot overkom ,...want dat is echt m'n bedoeling niet hoor )

:thumbsup:
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door nangyala »

Vooropgesteld ik ben een gebruiker, geen kenner
Je zal in geval van vernieuwing altijd twee kampen hebben. Lovers/Haters.
Ik ben nog redelijk old skool; zwaarder is beter/groter is beter. Nog geen twee jaar geleden heb ik mijn geliefde Glockenklang preamp/ conventionele Crown eindtrap weggedaan vanwege defect van de Crown en nieuwsgierigheid naar iets anders.

Een lichte versterker met features die mij wel bevielen werd de keuze en dat het een kilo of 35 scheelt met wat ik had, was fantastisch te noemen. Echter, hoezeer ik ook van mijn huidige versterker kan genieten, zal er altijd een vergelijk plaatsvinden met wat ik had. Vanwege Nostalgische redenen zal dat in mijn hoofd altijd beter zijn. Vooroordeel 1

Ik denk nu bijvoorbeeld: "ammenooitnie dat die B118 als standalone de geluidsdruk zal geven als mijn Hevos 4x10, laat staan als ik mijn tweede kast erbij koppel"( 2 Ohm??? ja mijn versterker kan dat hebben).
Het kan zomaar zijn dat de B118 op zich fantastisch klinkt, maar in mijn rock en metal bands heb ik gewoon oppervlak nodig om tegen twee gitaristen en een drummer op te boxen. En dat terwijl ik de A.A. kast nog niet gehoord heb. Vooroordeel 2

Je hebt dan de mogelijkheid om er een sub onder te zetten om wel volledig tot je recht te komen. Decennia geleden speelde ik over 2x15 kasten en stond altijd te hard in de zaal terwijl ik mijzelf op het podium amper hoorde. Wat maakt deze B128 kast wat geluidsontwikkeling in een ruimte betreft dan zo anders? Vooroordeel 3.

Dus omwille van een eerlijk oordeel, wil ik mijn vooroordelen aan de kant schuiven en dat ding gewoon een keer aan de tand voelen. Gas is overkomelijk als je toch de financiële middelen niet hebt (behalve als het blauwe bassen betreft)

P.s. Ondanks niet in de commerciële hoek, genereer je aardig wat aandacht voor het product. ik zeg : goed gedaan
Laatst gewijzigd door nangyala op 25 mar 2018, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Rdatema
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Om met het laatste te beginnen:
Unlord schreef: 28 jan 2018, 14:55
Rdatema schreef: 28 jan 2018, 13:35In ons topic in het commerciële gedeelte blijft het ook rustig. Geen probleem, we hebben het druk genoeg.
Nu klinkt het als: "ach joh, als jullie niet willen, dan hoeft het niet. WIj hebben toch werk zat". Niet echt een instelling om vertrouwen te winnen in een community. En als je wilt dat er wat gebeurt in jouw topic, dan moet je daar ook zelf werk van maken.
Wat kunnen we brengen, en hoe willen we investeren in de bgf community.... helpen met vragen beantwoorden in topics en iets open source achtigs maken. Nu gaat dit topic niet (enkel) van mij uit regelmatig over AA producten, het is zeker duidelijk dat er een kijkje in de keuken is bij de tot stand koming van AA producten vanwege de visie en manier van werken.

@Goose: doorgaans is er een duidelijk verschil in karakter waar te nemen. Dat is (on?)bewust ook zo in stand gehouden vaak. Als je een woofer niet filtert en alleen een tweeter aankoppeld dan krijg je een heel inch-specifiek karakter.

Zo meer reactie... ff sociaal doen hier
Laatst gewijzigd door Rdatema op 27 mar 2018, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2177
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

Ik zou het toch anders benaderen dan. Maar dan kom je wel op iets uit denk ik wat een hoop mensen hier niet willen hebben ivm draagbaarheid. Ik zou dan juist alle karakter eigenschappen willen hebben. Dus alle speakers erin. En dan de mogelijkheid om deze meer of minder aanwezig te hebben. Dit is dan wel volkomen het tegenovergestelde zoals jullie AA nu hebben opgezet. Maar hoe mooi zou het zijn om het volle van 15", de mid bump van 12" en de directheid van 10" te hebben en deze door filters en/of volume minder of meer aanwezig te hebben in 1 cab?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door arjan »

Ik denk dat jij mijn “cab of death” eens moet horen, die is met die gedachte gemaakt. Stand alone met alle regionen vertegenwoordigd 🤘🏽👹

Komt ook wel mee naar de meeting denk ik.
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Rdatema
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Goose schreef: 25 mar 2018, 10:30 Ik zou het toch anders benaderen dan. Maar dan kom je wel op iets uit denk ik wat een hoop mensen hier niet willen hebben ivm draagbaarheid. Ik zou dan juist alle karakter eigenschappen willen hebben. Dus alle speakers erin. En dan de mogelijkheid om deze meer of minder aanwezig te hebben. Dit is dan wel volkomen het tegenovergestelde zoals jullie AA nu hebben opgezet. Maar hoe mooi zou het zijn om het volle van 15", de mid bump van 12" en de directheid van 10" te hebben en deze door filters en/of volume minder of meer aanwezig te hebben in 1 cab?
Ja, of een superstrakke 18" en een volle 10" omdat dit gewoon kan. Je koppelt dingen aan elkaar die niet exclusief zijn voor driverdiameters.

Kijk, een 10" conus+spreekspoel weegt minder dan dat vab een 15". Stop je 2 of 4 10" units in een kastje met een resonantiefrequentie (eigen resonantie vd woofer) van 68hz dan klinkt dat anders dan een 15" in dezelfde kast met 45hz resonantie frequentie. Er zijn ook maar weinig 10" PA woofers met een lage resonantiefrequentie (fs) want voor laagweergave pak je gewoon een grotere woofer met grote(re) kast.
In onze B--112 zit een woofer met een fs van 37hz. Voordat deze woofer gaat bundelen wordt hij gefilterd naar een tweeter. Cone breakup wordt met extra notch weggefilterd. Hoe denk je dat deze B-112 klinkt?

Ik denk naar niet specifiek een driver diameter...

Kijk je naar de gevoeligheid dan wordt al snel duidelijk wat er speelt. 91dB is voor geen van de genoemde opties veel. Dus een andere benadering die mogelijk is bij de komst van betaalbare en compacte 500W versterkers.

Een Hevos 4x10 opstelling zal vanwege de gevoeligheid altijd luider kunnen bij normale vermogens. En headroom klinkt gewoon lekker. Onze B-128 kun je rustig 2kW op loslaten, maar wie heeft dat nou. Dit is een nutteloos gevolg van drivers met lage gevoeligheid. Maar het voordeel is een vollere sound in een kleine kast.

Tijdig filteren is een visie (en ook wel een vaardigheid wellicht) en zeker niet voor iedere bassist wat hij of zij zoekt/wil/nodig heeft.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door AmericanIdiot »

Een weegaloos goede 2x10 is ook een leuke optie. Voor de 1 is zo'n kast genoeg, wil je meer dan stapel je nog 1 (of meer) er bovenop.

Schakelaar erin om tussen 4 en 16 Ohm te kunnen kiezen en je kunt veel kanten op. Goede tweeter erin of zelfs een mid driver, uiteraard regelbaar.

Ik denk dat een dergelijke kast best een succes kan worden.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2177
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

@Rdatema,
Dat bedoel ik dus met een andere invalshoek. Jij wilt met je cabs een neutraal geluid waarbij je de speakers filtert zodat de karakters minder worden of zelfs verdwijnen.
Ik heb juist liever wel deze specifieke karakters. Juist om een bepaald karakter te benadrukken. Juist ook in het midden gebied. Het is maar wat je wilt.
Ik zou ik al mijn apparatuur wel karakter willen hebben. Vanaf vinger/plectrum, bas en hout en snaren, versterker en als laatste de cab. Ik vind het zelf, maar wie ben ik, nogal raar dat alles karakter mag hebben maar de speaker niet. Om de versterker en bas zoveel mogelijk natuurlijk tot zijn recht te komen. Maar wat is natuurlijk. De ene neutrale cab zal anders klinken dan de andere op dezelfde amp. Dus kennelijk zijn ze toch niet zo neutraal tov van elkaar. En wat is dan de volgende stap? Waarom zou je dan niet de amp ook neutraal willen hebben? Om de bas zoveel mogelijk tot zijn recht te laten komen? Maar de ene zal dan ook neutraler zijn dan de andere. Maar welke is dan neutraler? Ook bij de cabs, welke cab is neutraler dan de andere? En is het dan uiteindelijk degene die je kiest misschien niet de minder neutrale maar wel diegene die wat meer kleurt en je het mooist vindt klinken?
Alles is natuurlijk relatief wat dat betreft.
Voor mij is het belangrijker dat ik een bepaald geluid heb met karakter.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door arjan »

Op één of andere manier vind ik dat mijn versterker/cab het geluid/karakter van mijn instrument weer moeten geven. Vandaar dat ik een neutrale speaker belangrijk vind. Wil niet zeggen dat een beetje kleuring niet mooi kan klinken maar het instrument is leidend hierin.
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Strabel »

Zomaar even een ingeving.
Ik heb in het verleden als geluids technikus in het theater ook wel veel met"coaxiale" monitors van D&B gewerkt.
Man ,wat een geluid en zuiverheid,zeker als monitor(dus niet voor veraf) misschien ook een overdenking om voor een basinstallatie te gebruiken,hoewel
ik dit zelf nooit (helaas) heb geprobeerd.
Coaxiaal-is dit een optie?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Buster »

:stupid:

lees: I'm with Arjan
Laatst gewijzigd door Buster op 25 mar 2018, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Plaats reactie