Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

@Arjen,
Maar hoe weet je hoe je bas klinkt en wat is dan een neutrale versterker/cab? Want alles waarmee je hem hoorbaar maakt heeft een bepaalde kleuring. Dus in welk opzicht is de 1 wel neutraal en de ander niet. En hoe weet je dan welke nu echt jou bas weergeeft?
Kortom, is het dan niet alsnog een interpretatie van jezelf waarvan je vindt hoe hij zou moeten klinken?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Rdatema
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Voor afstraling kan een coax goed helpen, echter voor dieper laag is het wel een compromis. Een coax driver is in beginsel een mid-hoog eenheid. Laagmid gaat prima uit een coax woofer, maar om de compressie tweeter bij te houden is de midwoofer niet als echte woofer ontwikkeld. De spreekspoel is dus wat korter, de gevoeligheid hoger. Voor een floormonitor geen probleem, voor een basscab niet optimaal. Dan liever met extra laagondersteuning.

@Goose: op zich helder, alleen niet dat cabs verschillend klinken per versterker. De impedantieverschillen die dat bij buizenversterkers veroorzaken maken voor transistor- en klasse d versterkers niet uit.

Wat je zegt is een leuke om over na te denken: een cab met allerhande speakers met elk hun eigen klankeigenschappen/-voordelen.

Dit topic ging over een te ontwikkelen/terug te halen/te combineren cabinet. Er is geen goede of foute aanpak, wel zijn er verschillende wensen en manieren om (ontwerp)doelen te bereiken.

Een ander idee van mij was een los uitneembaar oefencabje (incl kantelfunctie) Bijv een 8" coax, modulair met 1x10 er naast en 2x 10 er onder ofzo.... ook veelzijdig.

Cab of dead gebruikt een coax aanpak, om reden van ruimte gebruik op het klankbord ;-)
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Strabel »

Ok, 12 inch + 12 inch coaxiaal ,lijkt mij een leuke combi met prima afstraling. :D
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Sjtevel 1984 »

Wat zit er eigenlijk in een ‘cab of death’? Ik moet dan altijd denken aan die 4x10+2x12+2x15 van Tecamp/Eich.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Rdatema
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Kijk ;-) de bad cab, iets voor jou Goose? Moet een hoop mogelijk zijn om diverse cab karakters uit te halen. Lijkt me wel kostbaar en lomp groot...

@Sjtevel 1984:
Een 18/6/1 waarbij de 18" momenteel een 1600/3200W versie is met een adembenemende 13,5mm Xmax one way (lineaire uitslag, xmech is onbereikbaar) en een snaarstrakke afstemming.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

Lomp groot en zwaar maakt mij niet veel uit. Ik speel nu over een oude Marshall 7215. Formaatje lomp groot en slechts 70 kg zwaar.....
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

En B129, staat bij jullie er niet op. Was dat een eenmalig project?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Sjtevel 1984 »

Boh, stiekem toch heel benieuwd naar, gewicht/formaat is voor mij ook geen issue:
F22184E7-9DD9-428D-B8B2-147535A09040.jpeg
F22184E7-9DD9-428D-B8B2-147535A09040.jpeg (63.48 KiB) 1076 keer bekeken
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door arjan »

Goose schreef: 25 mar 2018, 21:19 En B129, staat bij jullie er niet op. Was dat een eenmalig project?
Als jij er ook één wil is dat vast wel te regelen 👊🏼
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

En wat is die B129 dan precies?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Rdatema
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Goose schreef: 26 mar 2018, 09:04 En wat is die B129 dan precies?
Precies, of zeer grofmazig globaal :wink:
Globaal:
Rdatema schreef: 25 mar 2018, 21:02 @Sjtevel 1984:
Een 18/6/1 waarbij de 18" momenteel een 1600/3200W versie is met een adembenemende 13,5mm Xmax one way (lineaire uitslag, xmech is onbereikbaar) en een snaarstrakke afstemming.
Precies? We delen geen behuizing, driverselectie en filtertopologie maar kunnen best wat toelichten. Uiteindelijk gaat het om de klank.

B-129 is een custom ontwerp, welke Arjan nu zelf B-129 noemt - de sticker moet nog gemaakt worden :mrgreen:
Arjan hoorde tijdens de BGF meeting in Groningen (nov 2017) voor het eerst AA en het laag van onze stack B-118/B-128, hij wil wilde dat laag! Maar zonder de B-118 die er op lag. Toen hadden we dus een legitieme reden voor het ontwerp dat we stiekem al langer wilden maken in die laagkast, maar wat qua product range de B-118/B-128 stack ietwat in de weg zou zitten. De B-128 bestaat bij de gratie van de B-118, als uitbreiding.

Naam & doel
Aanvankelijk mikten we op een B-124, maar er bleven maar zeer weinig 4 ohm 18" woofers over die voldeden aan de eisen. Het kastvolume is klein (ca 75 liter) en we tunen voor de lage b. Heus geen 35 Hz zoals fabrikanten bij hun specs hebben staan (complete nonsense!!!). De 4 Ohm woofer die we geschikt vonden speelt ongecompromeerd (binnen Xmax) 129 dB. Qua duurbelasting (2kW) is het 128 dB. Onze luidsprekers kunnen zelfs bij deze vermogens pieken verwerken, omdat de lineaire uitslag (Xmax) niet behaald wordt. Je kunt dus rustig slappen o.i.d. op 130dB en 2,5kW vermogen erop. Trouwens, deze vermogens zijn onwerkelijk en door opwarming van de spreekspoel verlies je ook weer vermogen - wat gecompenseerd moet worden - derhalve: een B-128 gaat altijd luid genoeg (bij voldoende sap), je technicus zal vragen de FOH subs minder te plagen.

Een middentoner die deze geluidsdruk kan bijhouden is lastig, maar doordat de energie vooral onder de 500Hz zit lukt het met een 100dB mid met 300W belastbaarheid.

Het product staat nog niet op de site omdat het nog uitvoerig getest wordt. Het optimum vaststellen duurt wat langer, omdat je op zoveel locaties en gelegenheden zo'n product wil testen, dus het product is momenteel nog 'custom'. Het huidige model is ca 38 kg, de productieversie willen we onder de 30kg houden. Berken vs populier & huidige Neo woofer is ca 12kg, dat wordt een lichtere 4 ohm versie.

Zullen we terug naar het onderwerp van dit draadje? Alle vragen/opmerkingen/vooroordelen/kritiek over AA producten mag in ons eigen topic. Mag van mij ook hier, maar wellicht antwoord ik 'daar'. ;-) Vragen zijn toegestaan maar commerciële zaken moeten we op dit forum duidelijk scheiden, dat willen we graag respecteren.
Strabel schreef: 25 mar 2018, 15:31 Ok, 12 inch + 12 inch coaxiaal ,lijkt mij een leuke combi met prima afstraling. :D
Klinkt eenvoudig als een goed idee. In de praktijk iets weerbarstiger als je het echt goed wil doen. Een 12" coax heeft doorgaans heel andere parameters dan een echte 12" woofer (voor bascab wel handig). Wil je die combineren dan zit je eigenlijk al vast aan 2 behuigingen (intern). Om te zorgen dat niet de luidheid van de coax komt en je de belastbaarheid in het het laag niet van de zwakste schakel (coax bas) wil laten afhangen moet je een woofer nemen die meer vermogen opneemt dan de coax (of een woofer die gelijk is aan de coax, vergeet dan indrukwekkend laag ook maar meteen). Als je een woofer wil die meer uitslag kan maken en meer vermogen opneemt ga je vrijwel automatisch naar een 4 Ohm 12" bij een 8ohm 12" coax. Of een ontzettend goede 12" met super sterke (neo)magneten en een gezonde gevoeligheid.
Al met al een ingewikkeld gedoe, terwijl je de voordelen van een coax ook kunt bereiken door een goede 5-8" coax te gebruiken, of een mid/tweeter in te zetten voor 1kHz (zodat je ook een homogene afstraling hebt).

Dus, idee klinkt leuk. Wil je het goed uitvoeren dan zijn er nog al wat concessies te doen.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Muziekschuur »

Goedklinkende 4x8 of 4x6...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door StingRay85 »

Goose schreef: 25 mar 2018, 21:18 Lomp groot en zwaar maakt mij niet veel uit. Ik speel nu over een oude Marshall 7215. Formaatje lomp groot en slechts 70 kg zwaar.....
Die je voor 50 € hebt gestolen? 😊

Ik heb de 7412, beest van een cab. Een 7215 staat nog op mijn to have lijst
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

Nee, voor €75. Hij was €75 maar als ik hem dat weekend zou ophalen mocht ik hem voor €50 mee nemen. Toen ik hem zag kon ik hem niet mee nemen voor €50. Dat vond ik echt jatten dan dus gewoon €75 betaald.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

Eigenlijk zou ik juist weer een 4x12 willen hebben. Maar na een verbouwing is de pot een beetje leeg.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Plaats reactie