Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Ik kwam in de zoektocht naar dingen die leden hier noemen als prettige eigenschappen nog wat sites/merken tegen.

Check:
https://www.accugroovellc.com/
https://bigeloudspeakers.com/
Gave DIY ontwerpen: https://www.speakerhardware.com/diy-kit ... -designer/
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rieno »

Accugroove heb ik al eens serieus naar gekeken idd, hele gave kasten zijn dat :D
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Michiellll »

Dus iets tussen Afbeelding en Afbeelding in...

gewicht maakt geen donder uit, met laag en karakter. We gaan dus een baskast onderdompelen in hertogjan? :mrgreen:
@Wouter&Roelof, jij hebt al iets dat water( of beer)proof is in de tekeningen(?)
Laatst gewijzigd door Michiellll op 28 mar 2018, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door arjan »

Of minimaal een cupholder😂 dat ik daar niet eerder aan gedacht heb...
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Sjtevel 1984 »

Die discobal is echt noodzakelijk!
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Michiellll schreef: 27 mar 2018, 23:37Afbeelding in...

gewicht maakt geen donder uit, met laag en karakter. We gaan dus een baskast onderdompelen in hertogjan? :mrgreen:
@Wouter&Roelof, jij hebt al iets dat water( of beer)proof is in de tekeningen(?)
Die 3 kastjes midden/boven zou ik niet graag maken.... Als decorstukje erg lollig. Prachtig, hoe Orange nog herkenbaarder op het podium kan zijn :dance:

@Michielll: ja hoor... met een twist: gekoeld bier uit de Fridge is mogelijk. Maar dan liefst wel zo'n echte fridge - uit 1 stuk. Kun je op schuine deel boven (achter) bijvullen, rollen ze er gekoeld onderaan weer uit. Een metalen (connector)schotel is groot genoeg om zo'n grap achter weg te werken :mrgreen:
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Michiellll »

Leuke gimmick. Het idee van custom is natuurlijk dat het alle kanten op kan, daarmee kan je uiteindelijk ook kiezen bepaalde kleuring te behouden of zelfs (bierblikjes) toe te voegen. :burp:

Al ben ik met Arjan eens:
arjan schreef: 25 mar 2018, 13:28 Op één of andere manier vind ik dat mijn versterker/cab het geluid/karakter van mijn instrument weer moeten geven. Vandaar dat ik een neutrale speaker belangrijk vind. Wil niet zeggen dat een beetje kleuring niet mooi kan klinken maar het instrument is leidend hierin.
Het lijkt mij dat kleuring vooral in je spel, bas en versterker/effecten zitten.

Ik ben benieuwd wat er van een combinatie van oud en nieuw kan komen, naast custom is dat toch het punt in dit topic?
Rdatema schreef: 15 mar 2018, 22:16 Wow, bedankt iedereen. Echt leuk om te lezen. ...
DominicMaertens schreef: 15 mar 2018, 07:53 Acoustic 301 is voor mij de mooiste, maar die komen nooit terug. ...
Oké, even wat reseach gedaan. ... .... Impressive. Even gesimuleerd. Tussen 80-100Hz een gigantische gevoeligheid, bijna 10dB hoger dan in een conventionele kast.

acoustic 361 sim 2.png
Doordat de grote mond-opening heel weinig verliezen heeft is de akoestische koppeling van de box aan de omgeving heel gunstig. Maar de ruim 300 liter grote kast zou wel een kleine variantie kunnen krijgen met moderne 18" drivers. We hebben diverse 18" drivers gebruikt en mits goed toegepast is dat zo goed dat dit niet zal uitsterven. Helemaal niet omdat er ook super lichte 18" drivers zijn, die ruim minder dan 100 liter nodig hebben. ...
Rieno schreef: 15 mar 2018, 10:19 Voor mij zijn het eigenlijk maar 2 (soms contrastrerende) eisen, waarop ik ook m'n versterker kies:
  • Zoveel mogelijk het geluid van mijn bas ongekleurd laten horen
  • Zo licht mogelijk
...
Check, ongekleurd en compact waren wij al fan van. Helaas pas later op het gewicht gaan letten. Die GoLight zit als ik het goed heb op 25,4 kg?! Dat is -zeker met wielen- nog goed te doen ja.
Bag End Q10-BX... ontworpen als diepere kast voor 'echte' diepgang. En 3x 10 waarschijnlijk, en separaat een nette 10" coax. Dat geeft waarschijnlijk studio-achtig goed je instrument weer, met een bak laag waar je tegenaan kunt leunen. Ja, dat deze een heerlijke sound gaf is best voor te stellen.
...
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

Ik vind het nog steeds een vreemd fenomeen, neutrale amp en/of speaker om zoveel mogelijk het karakter van je bas te horen.
Want hoe weet je eigenlijk wanneer je zo veel mogelijk je bas hoort als je die nog nooit eerder "neutraal" hebt gehoord? Dat is net zie iets als je tegen een kleurenblinde zegt, met deze bril zie je weer rood, maar hij heeft geen referentie met wat eigenlijk rood is.
Eigenlijk kan je alleen in een proef opstelling testen of iets neutraal doorkomt door het goed te meten wat erin gaat en wat eruit. En dan is het nog de vraag of je dat eigenlijk mooi vindt. Want je weet van te voren niet waar je opuit komt.

En wat ik ook apart vind is dat AA voornamelijk (als ik het goed heb...) werkt met 18" speakers. Voor een neutrale speaker werken ze wel met een speaker vanuit een uiterste van het spectrum. Ik begrijp wel dat de nieuwe speakers niet vergeleken mogen worden met de oude qua karakter en mogelijkheden. Maar een 18" zal toch redelijkerwijs veel laag produceren en weinig hoog. Dat kan je met een tweeter oplossen. Maar hoe zit het met het middengebied? Kan je dan niet beter kiezen voor een 15" of 12"?
Met andere woorden, is het niet makkelijker cq beter om vanuit het midden te werken? Met een 15" en 12" kan je ook laag produceren en ook makkelijker het midden en hoog?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Muziekschuur »

De Acoustic 408 als 4x12 of 4x10 om van die beperkte uitstraling van een frontloaded 4x10 af te zijn en een handzamere 4x12 te maken die er goed uitziet i.c.m een class d versterker head
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Goose schreef: 01 apr 2018, 13:56 Want hoe weet je eigenlijk wanneer je zo veel mogelijk
En wat ik ook apart vind is dat AA voornamelijk (als ik het goed heb...) werkt met 18" speakers. Voor een neutrale speaker werken ze wel met een speaker vanuit een uiterste van het spectrum. Ik begrijp wel dat de nieuwe speakers niet vergeleken mogen worden met de oude qua karakter en mogelijkheden. Maar een 18" zal toch redelijkerwijs veel laag produceren en weinig hoog. Dat kan je met een tweeter oplossen. Maar hoe zit het met het middengebied? Kan je dan niet beter kiezen voor een 15" of 12"?
Los van het verzoek de vragen in het juiste draadje te stellen (we zijn al eens aangesproken en willen geen herhaling) is er echt op al je vragen al een antwoord gegeven. Een 18" geeft juist minder laag in dezelfde compacte kast, een 15" kan natuurlijk vrijer bewegen. Een 18" vraagt doorgaans 150 liter plus.

De B-129 custom is op je verzoek compleet gespecificeerd als 18/6/1 dus ik ga er vanuit dat als we zeggen te crossen voor de ellende begint je weet dat het met het midden en hoog helemaal goed zit.

Van verdere AA kasten is voor zover ik weet geen driver diameter hier gespecificeerd. Hoe past een 18" in een kastje van 21x21x21 cm? Of 30x40x40cm en 28x53x40cm? ;-)

Juist vanwege eventuele foutieve aannames vermelden we niets.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

Mijn vraag was ook niet specifiek bedoelt op AA maar ook in het algemeen.
Maar mijn vraag blijft er wel, en dan bedoel ik niet dus niet alleen richting AA. Als je een cab wilt bouwen die neutraal is waarom zou je dan specifiek in het uiterste zoeken/kiezen?
Een 18" geeft dan minder laag geeft dan een 15" in een compactere kast, waarom kies je dan toch juist voor die 18"? Wat heeft die 18" voor voordelen tov van andere speakers?
En als je opzoek bent naar een neutrale speaker, is een PA speaker dan niet een keuze? Want een PA speaker moet alle instrumenten kunnen weergeen.
De keuze van de meest idiale speaker neemt met zich mee wat je wilt bereiken ermee. Dat zal voor iedereen anders zijn en er zal denk ik dan ook nooit 1 idiale speaker zijn.
Ook al zijn speakers tegenwoordig een stuk beter dan vroeger, de karakters van de speakers zullen blijven. Een 18" is trager dan een 10" maar is wel voller qua geluid. Als je een voller geluid wilt hebben met een 10" zal je misschien meer oppervlak en dus meer speakers nodig hebben om dat laag te kunnen bereiken. Andersom kan je met een 18" een andere speaker erbij nemen om meer mid en hoog erbij te krijgen. Maar wat is dan neutraler? En welk laag vindt je prettiger? Een 18" zal altijd een ander laag geven dan een 4x10" laag. En welke is dan neutraler?
Kortom, de keuze van speaker zal altijd bepaalde karakters mee geven. Vandaar dat mensen ook willen weten wat er in een speaker zit. Het ene laag is het andere laag niet en ook zo met mid en hoog.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ik denk dat als je ècht neutraal geluid wilt, het beste kan kijken voor een FRFR (full range flat response) speaker.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Goose schreef: 02 apr 2018, 16:25kortom, de keuze van speaker zal altijd bepaalde karakters mee geven. Vandaar dat mensen ook willen weten wat er in een speaker zit. Het ene laag is het andere laag niet en ook zo met mid en hoog.
Als je geen benul (als cab bouwer) hebt van speakerdesign kom je inderdaad op dit soort stereotype speakers uit. Of als je lekker voorspelbare speakers met een bepaald karakter wilt maken. Voor de rest zijn vrijwel al je aannames logisch, maar niet correct.

Lees gerust de review op onze website, je luistert niet naar de speakers. Als jij dat wel wilt is dat prima, zat keuze. Als je wat wilt leren over speakerdesign dan kunnen we dat beter doen face to face met een bakkie of biertje erbij. Ik val in herhaling als ik reageer op je vragen/veronderstellingen. Wij zetten NOOIT een unit in tot het gebied waar z'n onhebbelijkheden/karaktereigenschappen beginnen.

En als je doet wat iedereen doet krijg je wat iedereen al heeft ;-)
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

Ja je zegt steeds weer het zelfde en je valt inderdaad in herhalingen. Maar dat komt ook omdat je steeds niet bepaalde vragen beantwoordt.
- Wat heeft een 18" voor voordeel tov een 15", 12", 10"? Want kennelijk hebben jullie een voorliefde voor dit soort speaker.
- Als je zegt dat mijn aannamens logisch zijn maar niet correct. Waarom blijven er dan zoveel soorten speakers gemaakt worden? Omdat ze toch allemaal een eigen karakter hebben?
- Waarom wil je een neutrale speaker vanuit het ene spectrum benaderen? De grootste speaker, is dat een logische keuze?
- Waarom is er bij een PA speaker, die toch wel neutraal zou moeten zijn (hiermee zeg ik niet dat dat werkelijk zo is maar je zou er van uit moeten), bijna altijd gewerkt vanuit kleinere speakers en vooral de 18" gebruikt in sub kasten?

Even voorop gesteld dat ik echt wel geloof dat jullie speakers goed zijn.
Alleen het hele gebeuren van neutrale speaker vind ik zelf nogal een zweverig gebeuren. Als je een "neutrale" speaker wilt hebben om zoveel mogelijk je bas te horen, hoe weet je dan van te voren hoe je bas neutraal hoort? Want die heb je daarvoor nog nooit neutraal gehoord. De eerste keer neem je dan maar aan dat dat dan is hoe je bas neutraal versterkt wordt. Totdat je een andere amp/speaker hoort die je mooier vindt, en waarvan je dan maar aanneemt dat die neutraler klinkt. En waarschijnlijk omdat je die mooier vindt klinken. Maar welke zou neutraler klinken? Beide makers zeggen de neutraalste amp/speaker te maken. Alleen doormiddel van een meet opstelling en te kijken wat erin gaat en wat er uit komt kan je vast stellen dat de 1 neutraler is dan de ander. En dan is nog de grote vraag welke je mooier vindt, en die keuze zal net als alle andere speakers (de niet neutrale) weer voor ieder anders zijn. Kortom een "neutrale" speaker is misschien niet zo neutraal als je zou denken. En misschien is dan een "neutrale" speaker uiteindelijk ook maar gewoon een speaker net als alle andere speakers maar ook met een bepaald karakter, vlakker qua geluid tov andere speakers.
En dan kom je weer terug op de vraag van dit topic, wat is de ultieme cab? Die is er niet. Tenminste, niet 1. Want voor iedereen is er een andere ultieme cab.
Want iedereen heeft een ander geluid in zijn gedachte, en iedereen hoort dingen anders.
Misschien is het net als met kijken dat horen een vaag gebied is. Wij zien met onze ogen licht stralen en die zetten we in onze hersenen om naar iets wat we kunnen verwerken. Maar wat ik als rood zie hoeft niet hetzelfde te zijn als wat jij als rood ziet. En wie zegt dat wat ik hoor ook in mijn hersenen hetzelfde is wat jij in je hersenen hoort?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Unlord »

Easy mate. De beste man nodige je uit voor een biertje en een test beurt in real life. Dat heb ik nog niet heel veel anderen recent horen doen hier. Grijp die kans. Of niet...
Plaats reactie