Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

Het is ook aanval, absoluut niet.
Alleen stel ik mij vragen af over de benadering van de ultieme cab. En als ik daar vragen over stel en ik geen antwoord krijg en de beste man zegt dat hij in herhalingen valt, tja.
Ik zou best wel eens een biertje willen doen en de cab willen horen. Alleen weet ik nu al dat het niks voor mij is. Een vlakke speaker zou ik graag willen hebben voor mijn hifi. Maar niet voor mijn bas. Ik weet waar ik naar opzoek ben en een vlakke speaker gaat mij daarin niet helpen. En dat is nu precies waar deze topic over gaat de ultieme speaker, maar die is voor iedereen anders.
Kortom, er is geen ultieme speaker.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door arjan »

Het zou toch mooi zijn als we ergens een consensus kunnen bereiken en dat Wouter en Roelof dat dan als BGF cap gaat maken?
Misschien doet er voor jou wel een kleurtje in🤣
Nu al zin in de meeting🤘🏽
Laatst gewijzigd door arjan op 02 apr 2018, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Unlord »

Wie geeft er om de ultieme cab? De ultieme vriendin bestaat ook niet. Of de ultieme leverworst. En toch zijn er legio mensen op zoek naar de ultieme wijn, de ultieme ervaring en de ultieme auto. Het gaat om de reis, niet om het eindproduct. Lekker spelen en dingen uitproberen. Je smaak uitdagen en af en toe goed verrast worden. Daar gaat het om.

Ik dacht ooit de ultieme bas gevonden te hebben. Toch weer verkocht. Daarna nog eens. Weer verkocht. Momenteel staat de ultieme bas in mijn rek en wellicht verkoop ik hem ooit toch weer. Net als dat ultieme bas cabinet dat ik nu heb, de Barefaced Big Twin II.

Het is prachtig om ervan te genieten. En toch blijft het óók prachtig om weer nieuwe innovaties te beleven. Zonder meteen GAS te krijgen natuurlijk, want ik weet inmiddels ook dat briljante gear uiteindelijk het verschil niet maakt wanneer je baskunsten niet net zo briljant zijn.
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Michiellll »

Gelukkig gaat het topic ook precies niet over de ultieme speaker en precies wel over het ultieme cabinet, en dat lijkt mij voor ieder wat anders.
Voor wat betreft speakers:
Rdatema schreef: 23 mar 2018, 23:54 ...
Wat zijn eigenlijke de constante fysische eigenschappen?

Membraandiameter..... en daarmee vorm/stijfheid&gewicht.

Cone breakup hangt daarmee samen, en met gewicht hangt de eigen resonantiefrequentie en VAS (compliantie/stijfheid van ophanging) en boxvolume samen. Dit tesamen met BL-factor (aandrijving in het magneetsysteem) bepaalt grofweg de gevoeligheid bij een bepaalde inhoud en frequentie/afstemming(sdiepte) (kan trouwens compleet gelijk zijn voor bijvoorbeeld een 10" & 18").
...
Daarnaast boek je met haalbare doelstellingen ook niet de meeste vooruitgang en zolang er dan toch vooruitgang is:
Unlord schreef: 02 apr 2018, 18:23 ...Het is prachtig om ervan te genieten. En toch blijft het óók prachtig om weer nieuwe innovaties te beleven. ...
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Strabel »

Unlord schreef: 02 apr 2018, 18:23
Het is prachtig om ervan te genieten. En toch blijft het óók prachtig om weer nieuwe innovaties te beleven.
Zo is het,en zo zal het voor een hoop van ons (instrument bespelers) altijd blijven. :oudezak:
Feeling the groove is everything.
Rdatema
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Goose schreef: 02 apr 2018, 17:52Ik weet waar ik naar opzoek ben en een vlakke speaker gaat mij daarin niet helpen. En dat is nu precies waar deze topic over gaat de ultieme speaker, maar die is voor iedereen anders.
Kortom, er is geen ultieme speaker.
Exact, en dat is ook wat we interessant vinden. Welke cabs hebben bgf-leden in hun hart gesloten. Technische kant mag buiten beschouwing blijven. Dit topic heeft daarin al aardig wat opgeleverd. Het jeukt soms om te zeggen wat wij in een bepaalde cab toepassen maar het is gelukt dat niet te doen. Deze ene roept 18" W-bin, een ander 4x6 of 4x8. Voor de ene zou een modulaire 12" coax wat zijn, en er zijn nog steeds liefhebbers voor een bad cap opzet.

Wat hiermee gedaan wordt is aan degene die met deze info een cab wil ontwikkelen. Acoustic Alignment ziet wel wat in de modulaire oldskool 2x15" hoornreflex (bi-dimensionaal conisch;-)) met kickback optie.

Dat deze cab weinig dieplaag heeft is omdat hij ontworpen is voor een hoge gevoeliigheid. Dezelfde woofer is ook veel lager af te stemmen in de ca 75 liter kastinhoud. In conventionele termen, dit is meer een 4x10 dan een 1 15".

In dit topic gaat het dus om de neusjes van de zalm en de krenten uit de pap. Logisch dat er een hoop verschillende reacties komen.

Verder is, bij mijn beste weten, alles beantwoord. Een herhaling van de vraag zonder begrip van mijn uitleg maakt dat ik in herhaling zou vallen.

Speakerdiameter heeft de overeenkomst om op dezelfde golflengte te gaan bundelen. Neem je een zware versterkte 10" conus dan kan deze diep in een kleine kast en zal de gevoeligheid relatief laag zijn. 2 stuks 10" met < 90 dB gevoeligheid kunnen best in 100 liter tot 20hz spelen. De breakup zal fors zijn als de driver heel specifiek als woofer ontworpen is. Een bascab heeft niets aan zulke woofers, liever >95dB en tevreden met een literje of 45 per 2 midwoofers. Beide 10", compleet verschillend qua doel.
Wanneer we na ca 100 woofers vanaf 15" een aantal geschikte kandidaten vinden als extra aanvulling (115 kent vaak ook dat doel) kiezen we diegene met de beste verhouding in diepgang, kastvolume en gevoeligheid. Dat zijn de extreem krachtige woofers, dus ook daar past geen vooroordeel : snel, traag, allemaal ontwerpkeuzes (of -fouten). Een woofer is niet snel, lage tonen zijn per definitie traag. Elke woofer kan een lage toon "bijhouden". De afstemming, het impulsgedrag, homogeen qua klankbalans (laag-mig-boventonen) en psychoakoestiek bepalen het gevoel van "snel" of "traag" en hoe de woofer zich richting het middengebied gedraagd is verschillend - voor en na filtering helemaal.
Net wat de ontwerper kiest...
Laatst gewijzigd door Rdatema op 02 apr 2018, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door arjan »

Unlord schreef: 02 apr 2018, 17:43 Easy mate. De beste man nodige je uit voor een biertje en een test beurt in real life. Dat heb ik nog niet heel veel anderen recent horen doen hier. Grijp die kans. Of niet...
Geldt voor alle geïntresseerden denk ik 👍🏽
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Sjtevel 1984 »

Mijn ultieme cab is een (verticale) 2x10”+2x12” in een behuizing, zonder tweeters.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Strabel »

Opblaasbaar lijkt mij wel ideaal. :lol:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4846
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Green Goblin »

Met een top met genoeg vermogen zijn de meeste dat wel hoor...
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Rdatema
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Sjtevel 1984 schreef: 03 apr 2018, 01:32 Mijn ultieme cab is een (verticale) 2x10”+2x12” in een behuizing, zonder tweeters.
Voor de 2x15+2x12+2x10 lovers en voor jouw 2x12+2x10 even eens schetsje....
Met vlindersloten te koppelen tot 1 geheel. Eventueel met de afneembare zwenkwielen...
Stack Modulair 2.png
Stack Modulair 2.png (31.38 KiB) 816 keer bekeken
W0092-NB-00.jpg
W0092-NB-00.jpg (45.48 KiB) 816 keer bekeken
Wil je met een 2x12" nog kleiner dan 70 cm hoog uitkomen dan zijn er nog wel opties. Je kunt de baffle knikken, 1 woofer aan de voorzijde van de baffle monteren, 1 aan de achterzijde. De korven overlappen elkaar ietwat. Zonder deze maatregelen is een baffle/klankbord met ca 320x630mm het kleinste wat mogelijk is. Iets breder (als we praten over rechtop 2x12) geeft ruimte voor asymmetrische plaatsing waardoor je met 65 cm baffle kunt uitkomen. Of woofers zoeken met afgeplatte korf (truncated) maar dat maakt de keuze wel direct beperkt.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Sjtevel 1984 »

Sjtevel 1984 schreef: 03 apr 2018, 01:32 Mijn ultieme cab is een (verticale) 2x10”+2x12” in een behuizing, zonder tweeters.
Met plaats voor een rackcase bovenop (zodat deze niet uitsteekt :wink: )
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door nangyala »

Een combo dus ?
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Sjtevel 1984 »

Een interne 2u rackspace kan natuurlijk ook ja.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door arjan »

Sjtevel 1984 schreef: 03 apr 2018, 12:18 Een interne 2u rackspace kan natuurlijk ook ja.
Of extern, koppelbaar
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Plaats reactie