Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door AmericanIdiot »

DominicMaertens schreef: 11 nov 2018, 16:27 Het praktische nut? Lucht verplaatsen. Dat doet toch elke cab?
Oh ja. Maar zo'n dreunende w-bin achtige kast kun je bij de meeste optredens niet gebruiken.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door StingRay85 »

Ik heb er nog nooit zo eentje gehad, dus kan niet spreken uit ervaring. Ik heb enkel voorwaarts gerichte 2x15 cabs van Acoustic.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Muziekschuur »

Long throw cabinetten zijn handig op buiten podia. Dan merk je direct dat richting gevoelige cabinetten ook hun beperkingen hebben.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Muziekschuur »

Mijn Kustom 415B is ook wel een bitch om uit te rekenen denk ik.

Afbeelding
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Muziekschuur »

Afbeelding

BA300 van Dynacord op het originele cabinet.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door StingRay85 »

Nice. Die Kustom heeft wel weinig volume precies. Geeft die veel low-end?
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Muziekschuur schreef: 12 nov 2018, 13:59 Mijn Kustom 415B is ook wel een bitch om uit te rekenen denk ik.

Afbeelding
Het is een basreflex systeem met een korte hoorn. Die doet 0,0 in het laag, maar boost het laagmidden, vanaf ca 200Hz.
Hier een simulatie van een basreflex en een basreflex met een korte hoornlading voor de woofer:
muziekschuur 1.png
muziekschuur 1.png (34.01 KiB) 3856 keer bekeken
Dit is dan een 12" faitalPRO woofer, free air, maar het effect mag duidelijk zijn. Hier heb ik trouwens ca 28x28 cm start en deze oppervlakte 4x gedaan, 25 cm verderop. Dit is niet heel realistisch voor de kast op jouw foto maar ik wil je de pieken en dalen besparen die die simulatie gaf.
Technisch is het een hoorn van ca 50 cm met een 0 punt en een opening aan de voorzijde, met de drivers op ca 20 cm vanaf de hoorn start.

Oké dan, hier in het blauw een korte hoorn van 50 cm, aan een basreflex geplakt die de helft zo groot is als in zwarte en rode lijn, en ook een hoge (re) afstemming heeft, te weten 65Hz.

Je ziet een stijging in de gevoeligheid van ca 6dB. Dit betekent dat je even luid speelt met een kwart van het versterker vermogen. Klankmatig klinkt deze constructie bijna 2x zo luid als de gewone basreflex afstemming. Ten koste van diepgang en de behuizing is ook (nodeloos) groot. Dit alles om een groot akoestisch vermogen te krijgen zonder het gebruik van hoge vermogens (versterker & woofer).

Edit: is zie dat het geen 4x10 maar 4x 15" is... dan bouwt hij tot wel 9dB extra druk op t.o.v. ref spl. Dieper gaat hij niet, al schuift de bult wel meer naar het laag.
Bijlagen
muziekschuur 2.png
muziekschuur 2.png (23.04 KiB) 3853 keer bekeken
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Muziekschuur »

Dan zit de kast wel netjes uit de weg van de kick. Ik heb begrepen dat deze kast heel lang in een theater heeft gestaan. En naar tevredenheid klonk. Ik heb hem nog nooit in band verband gebruikt. Ik wilde hem vooral redden.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door StingRay85 »

Rdatema, wat vind je van deze speaker?

https://dasaudio.net/speakers/_files/hoj ... /mi-30.pdf
Suske
Berichten: 492
Lid geworden op: 31 dec 2005, 12:39

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Suske »

Allemaal heel moeilijke teksten op een redelijk simpele vraag.
Ik ga braaf voor de volgende opties;
- Ampeg IsoVent SVT50 Pro
- SWR Megoliath
- Fender Bassman Pyramide Cabinet
- Ampeg v9

Ik denk dat ze hier nog wel eefjes zoet mee zijn.
I'm not really BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Beter scheef erin, dan recht er neffe.
&
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Haico

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Haico »

SWR Henry the 8x8"!!

In een soort van accordeonconstructie... zodat je hem klein kan meenemen. En groot kan opzetten. :D
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Suske schreef: 15 dec 2018, 14:37 Allemaal heel moeilijke teksten op een redelijk simpele vraag.
Ik ga braaf voor de volgende opties;
- Ampeg IsoVent SVT50 Pro
- SWR Megoliath
- Fender Bassman Pyramide Cabinet
- Ampeg v9

Ik denk dat ze hier nog wel eefjes zoet mee zijn.
More = more principe toch :jam:
Haico schreef: 17 dec 2018, 12:29 SWR Henry the 8x8"!!

In een soort van accordeonconstructie... zodat je hem klein kan meenemen. En groot kan opzetten. :D
Ontwerp/co-creatie ambities? :dance:
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Thunder »

8 speakertjes in een luchtbed!


Mijn arme Henry staat al een paar jaar eenzaam in de berging wegens enkel huiskamerconcertjes doen tegenwoordig.
Zou leuk zijn als ik die weer eens de sporen kon geven.
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

DominicMaertens schreef: 13 dec 2018, 06:16 Rdatema, wat vind je van deze speaker?

https://dasaudio.net/speakers/_files/hoj ... /mi-30.pdf
Heb hem zojuist nader bekeken en wat simulaties gedraaid. Het lijkt een robuuste hooggevoelige woofer, maar ik verwacht dat dit niet geldt voor basgitaar. De Vas is 360 liter, dat wil zeggen dat de ophanging een stugheid heeft dat je bij 360 liter evenveel tegendruk vanuit de luchtveer in de kast hebt, als wat de mechanische ophanging biedt. En dit is fors, helemaal omdat de woofer een korte spreekspoeloverhang (Xmax) heeft, 3,6mm. Daardoor valt de eigen resonantiefrequentie zo laag uit, maar eigenlijk is het vergelijkbaar met een veel te slap gespannen snaar.
De woofer heeft een relatief sterke magneet en erg lage Q-waarde wat resulteert in meer een hooggevoelige woofer, dan een praktisch bruikbaar laag, een midwoofer voor een 15"/2" topje dus. Geen woofer dus. En de lage Qms betekent dat er ook nog wel redelijk wat details verloren gaan door mechanische weerstand, een hoge Qms hoeft perse beter te zijn voor basgitaar trouwens.

WinISD geeft aan dat de woofer in 60 liter kan, 34 Hz afstemfrequentie, -3dB frequentie - 113Hz en -6dB = 73Hz.
Met 125 liter en 48Hz afstemming heb je trouwens een prima extended shelf afstemming, diep laag en 125 liter per 15" is niet gek, denk aan een 250/300 liter 2x15 zoals Marshall had. Het kan dus werken, maar om eerlijk te zijn denk ik dat er betere alternatieven zijn.
Een oberton 15MB500 heeft ook 100dB gevoeligheid, ruim het dubbele aan Xmax, en kan eenvoudig dieper in een kleinere kast.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door StingRay85 »

Had het ook al uitgerekend. Eerder geschikt als bootanker dan als basgitaar speaker :)
Plaats reactie