Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door StingRay85 »

BassAgent schreef: 04 apr 2018, 16:31 Schitterende T500 die erop ligt hoor :lol:

Overigens klinkt die cab echt te gek.
Ik bedoel maar, de cab kan blijkbaar niet groot genoeg zijn, de versterker niet klein genoeg.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Strabel »

Ok,het gaat dus opeens over de grootste hebben? :lol:
Jullie weten toch wel hoe er gedacht word over mannen die de grootste willen hebben? :oops:
Feeling the groove is everything.
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door StingRay85 »

De kleinste met de meeste watts
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Strabel »

Haha,ja kan ook natuurlijk. :D
Zo'n grootte cab kunnen ze beter "mastodont"of de "neanderthaler"noemen, gedoemd om uit te sterven. :(
Feeling the groove is everything.
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door StingRay85 »

Dachten ze ook van de SVTs toen de transistoramps hun opmars maakten
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Sjtevel 1984 »

Tuurlijk is er niks mis met kritisch zijn. Daarbij heeft Roelof een hoop kennis, maar dan vraag ik mij af: wie kijkt er überhaupt naar de specs?
Ik denk dan altijd aan de opgegeven brandstofverbruiken van auto’s. Ze beloven dat de auto heel zuinig is, maar in de praktijk valt dit vies tegen. Dat weten we toch ook allemaal?
Ik vind het alleen een beetje raar dat een commercieel user andere bedrijven in twijfel gaat trekken, zonder dat dezen een kans hebben om hun visie te delen, of uitleg te geven. Dat maakt mij achterdochtig: kloppen de opgegeven specs (waar ik normaal toch nooit naar kijk) van de aa cabinetjes dan wel?

Misschien was arrogant niet het juiste woord, maar dit is hoe ik het zie. Nogmaals de vraag Roelof: Waar kan ik jouw cabinetjes testen in omgeving noord Limburg? Ik laat me graag verassen! :jaaaaa:
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Strabel »

De fabrikanten kunne op dit forum reageren,maar OK,de meesten spreken geen nl.(zijn ook niet aanwezig,denk ik)
Kritiek is per definitie ook niet perse negatief.
Alles baseren op theory is ook lastig,je moet als je echt alles wilt meten zelfs de ruimte waar je staat ook mee
nemen in de berekeningen.
Daarom blijf ik bij modulair,je zet neer wat je nodig hebt
Feeling the groove is everything.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Sjtevel 1984 schreef: 05 apr 2018, 16:22 Tuurlijk is er niks mis met kritisch zijn. Daarbij heeft Roelof een hoop kennis, maar dan vraag ik mij af: wie kijkt er überhaupt naar de specs?
Ik denk dan altijd aan de opgegeven brandstofverbruiken van auto’s. Ze beloven dat de auto heel zuinig is, maar in de praktijk valt dit vies tegen. Dat weten we toch ook allemaal?
Ik vind het alleen een beetje raar dat een commercieel user andere bedrijven in twijfel gaat trekken, zonder dat dezen een kans hebben om hun visie te delen, of uitleg te geven. Dat maakt mij achterdochtig: kloppen de opgegeven specs (waar ik normaal toch nooit naar kijk) van de aa cabinetjes dan wel?

Misschien was arrogant niet het juiste woord, maar dit is hoe ik het zie. Nogmaals de vraag Roelof: Waar kan ik jouw cabinetjes testen in omgeving noord Limburg? Ik laat me graag verassen! :jaaaaa:
Beschouw AA dan maar als Mazda :D eigenwijze (grote motoren ipv kleine turbo motoren) aanpak en prestaties die op papier en in de praktijk redelijk bij elkaar in de buurt blijven :dance:

Het ging me ook niet zo zeer om de specs, maar waarom een zeer goed merk als Eich zulke eenvoudig aantoonbare onwaarheden (puntje D in mijn opsomming) op de site zet. Ik vind dat juist een beetje minachtend, alsof je klanten een tell sell verhaal waardig zijn (om maar eens een voorbeeld te lenen :mrgreen: ). En 'bedrijven' worden niet in twijfel getrokken, de specs zonder kaders wel. En een overenthousiaste marketing pipo.

Bedrijven kunnen hun visie prima op hun site uitleggen. Barefaced doet dat onwaarschijnlijk goed, maar uiteindelijk gaan daar m.i. toch wat dingen mis. Zonder aan te geven waarmee je rekent heeft een frequentiebereik opgeven natuurlijk wat minder zin. Het kan zijn dat de -6dB wordt gebruikt, of -3dB. Maar er kan ook een -10dB frequentie gebruikt worden. Neem dan Mesa Boogie, die geeft dat alle 3 aan, hiermee kun je de roll off van het laag in kaart brengen (voor een ontwerper leuk om te zien). Een roll off heeft te maken met de afstemming en strakheid/controle. Waar die roll off inzet heeft te maken met de diepgang. Mesa geeft dat goed weer. AA heeft dit van zoveel mogelijk merken v.w.b. roll off in kaart gebracht en wil dit dan altijd tenminste evenaren. Voor zover dit kan, specs zijn vaak incompleet (en daarmee onbruikbaar/nutteloos) en niet zelden gewoon een fabeltje.

De specs van AA cabinetjes... ja die kloppen wel aardig. :mrgreen:
Voor afmetingen gebruiken we..... een rollmaat ter (na)controle
Voor gewicht een digitale weegschaal
Voor impedantie hanteren we 3,2 Ohm als minimum voor 4 Ohm speakers, en 6,4 voor 8 Ohm (dit alles tenminste tot 1kHz). Elke speaker wordt nagemeten, dus die impedantie klopt ook.
De gevoeligheid wordt door de fabrikant bepaalt en wordt door ons gecontroleerd met 2 compleet verschillende softwarepakketten.
Belastbaarheid komt ook van de datasheet, maar voor het doel gaan wij (conservatief) altijd uit van de onvervormde duurbelasting. Bij max belasting warmt de spreekspoel dusdanig op dat je weerstand toeneemt en je de versterker nog weer harder moet zetten... (18sound luidsprekers vermeldt dit met de power compression in dB's super goed).
De maximale SPL is conservatief weergegeven, we hebben onlangs ook de maximale geluidsdruk aangegeven op de site. Wij hanteren een -3dB range.

Voor regio Limburg is waarschijnlijk een cabje opsturen ter evalutie een prima oplossing, we hebben geen dealernetwerk. Als iemand het een aantal weken wil testen is dat doorgaans geen bezwaar. Je wilt het in alle situaties ff geprobeerd (kunnen) hebben. Wij hopen naar Vlaardigen cabjes mee te nemen, waar we ook graag een cabje in de shoot-out plaatsen voor blind beoordelen.
Voor het versturen is een B-112 achtig cabje geschikt, maar dat heeft weinig zin als je zelf alleen maar op 2x 15" speelt ;-)En een stack versturen is geen goed idee. Rijst bij ons de vraag; waarover speel je nu?
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Sjtevel 1984 »

Momenteel speel ik (zie vorige pagina) over een Vanderkley 210MNT en een 212MNT, met de tweeters uit (ik werk veel met drive/distortion/fuzz). De laatste heeft Marc in een 8ohm uitvoering gemaakt op mijn verzoek. Met welk product van aa valt dit te vergelijken?

Voorlopig laat ik het aanbod om een cabinet opgestuurd te krijgen nog even schieten (ik ben GAS-loos op cabinet gebied), maar ik zal zeker proberen aanwezig te zijn op de meet in Vlaardingen (mocht die datum eindelijk vast komen te staan). Het lijkt me leuk om een vergelijkbaar aa cabje te testen tegenover mijn VDK stackje! Misschien kom dan wel met cab GAS thuis. Zal mijn vrouw leuk vinden.... :facepalm:

Mocht dat het geval zijn neem ik je aanbod graag aan om een langere tijd je cab te testen! :jaaaaa:
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door nangyala »

Ik hoop echt dat AA voet aan de grond kan krijgen, aan marketing en welwillendheid zal het in elk geval niet liggen. Ik kijk al uit naar de meeting in Vlaardingen
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door MR. LEE »

Sjtevel 1984 schreef: 06 apr 2018, 02:25 Momenteel speel ik (zie vorige pagina) over een Vanderkley 210MNT en een 212MNT, met de tweeters uit (ik werk veel met drive/distortion/fuzz). De laatste heeft Marc in een 8ohm uitvoering gemaakt op mijn verzoek. Met welk product van aa valt dit te vergelijken?

Voorlopig laat ik het aanbod om een cabinet opgestuurd te krijgen nog even schieten (ik ben GAS-loos op cabinet gebied), maar ik zal zeker proberen aanwezig te zijn op de meet in Vlaardingen (mocht die datum eindelijk vast komen te staan). Het lijkt me leuk om een vergelijkbaar aa cabje te testen tegenover mijn VDK stackje! Misschien kom dan wel met cab GAS thuis. Zal mijn vrouw leuk vinden.... :facepalm:

Mocht dat het geval zijn neem ik je aanbod graag aan om een langere tijd je cab te testen! :jaaaaa:
Misschien dat ze zo'n cabinet kunnen uitvoeren met afneembaar tafel-blad ( soort klik-systeem ) , kun je je vrouw mak houden door te vertellen dat 't een "bijzet-tafeltje" voor in de kamer is.

:facepalm: :D
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Sjtevel 1984 schreef: 06 apr 2018, 02:25 Momenteel speel ik (zie vorige pagina) over een Vanderkley 210MNT en een 212MNT, met de tweeters uit (ik werk veel met drive/distortion/fuzz). De laatste heeft Marc in een 8ohm uitvoering gemaakt op mijn verzoek. Met welk product van aa valt dit te vergelijken?
Lastig te zeggen, omdat wij geen producten hebben met deze opzet. Een stack van een B-128 (53x53x40) en B-118 (53x28x40) is ongeveer vergelijkbaar met de 212MNT (77x50x41) qua formaat. De speaker van Arjan, zoals die besproken is als "B-129", is dus ongeveer het formaat van een 210MNT (50x50x41), maar je kunt hem beschouwen als 8x10.
Dus, voor iemand die een compacte potente speaker zoekt, met onbegrensde diepgang, hebben wij interessante producten.

Een Hevos 410 of VDK is meer conventioneel, en als dat voldoende diepgang geeft, en niet te groot wordt bevonden zul je pak je de voordelen van die kasten: 'moeiteloze sound en veel gevoeligheid/dynamiek'. Wil je dus een stack van omvang wat je nu hebt (omdat je bijv je spullen op dezelfde hoogte wil) dan heb je een overkill aan kasten staan, terwijl je amp meer aan de bak moet. AA is qua diepgang en formaat heel sterk met de B-serie. Wij zagen daar nog ruimte in de markt. Maar binnenkort concurreren met een 2x12 doen we waarschijnlijk alleen met gewicht/formaat, we plannen een 15kg versie. Het verbeteren van Hevos of VDK haalt weinig uit, haal je bijvoorbeeld kleuring weg dan raak je ook iets moois kwijt. We hebben daarom een afwijkende opzet en met de kennis van speakerontwerp incl maatwerkfiltering zijn onze kasten wat meer hifi-achtig en gaan dieper qua laag (helaas niet qua specs :mrgreen: )

Stel dat iemand een 1x 10"of 1x 12" lekker vindt en graag af en toe uitbreidt met een extra kast voor potenter laag dan ben je met onze B-112 waarschijnlijk ook meteen klaar. 2x een E-118 voor een meer hifi achtig geluid als vertikale stack kan ook, die kastjes zitten op 8,5kg per stuk en zijn erg verfijnd (ook voor contrabas ontwikkeld).

Wil je een kast kleiner dan 2x10 en eigenlijk nooit te kort komen qua feel/body en een referentiegeluid (zoals hoofdtelefoon) dan pak je een B-118.

Wil je wat de B-118 doet met een wall of sound, super snel, strak en vol, dan zet je er een B-128 onder. Dan zit je ook meteen op je "luid genoeg voor elke situatie" systeem. Een B-128 heeft ongeveer de potentie van een 2x18" PA sub (door de hogere afstemming die basgitaar mogelijk maakt, muziek subs moeten veel dieper kunnen).

De B-129 is een alles eter in wording/rijping.

B-108 en E-100 zijn meer een show off product, met wat maakbaar qua afmetingen en geluidskwaliteit.

AA wil met dit topic meer leren over wat wenselijke eigenschappen zijn en kijken welke producten gewaardeerd wordt (en waarom). De 2x15" modulaire kast met hoge gevoeligheid (eigenlijk op basis van de eerste reactie) is waarmee we gaan starten.

Een goede 4x10 herontwerpen met wat kickback achtige functies lijkt ook nog wel een leuk toekomst plan, al dan niet modulair als dubbele 2x10 (met diepgang).
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

Als jullie kasten lager kunnen en gaan dan conventionele kasten, kom je dan niet in de knel met de PA? Ik zie tegenwoordig vaak al kleine PA's staan bij optredens. En als je dan als bassist een erg laag geluid produceerd dan zal het echte lage freq pas tot zijn recht komen voorbij de bassist, kortom in het publiek. En daar is eigenlijk de PA voor, vooral vanwegen de mix. Wanneer je als bassist dit sub laag maakt heb je er zelf niet echt veel aan. En de mixer heeft er geen controle over.
Voor mij zou dat dus minder ideaal zijn. Liever een cab waarbij hij voornamelijk mijzelf hoorbaar maakt. Wel met laag maar niet teveel laag of lage freq die ik zelf niet op het podium hoor.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

Is het niet een idee om bv een mogelijkheid te hebben om te schakelen in je speakerfiltering?
Om af te stellen op waar je de speaker voor gaat gebruiken. Als je met PA speelt, wat sub laag eruit. En als je zonder PA speelt wel met sub laag. En dan misschien gelijk iets kan regelen in het midden gebied? We kennen eigenlijk we de mogelijkheid om de tweeter meer of minder of zelfs uit te zetten. Maar in het laag niet. Terwijl je wel vaak als bassist te horen krijgt dat je te hard staat, terwijl je jezelf nog maar net hoort. Kan zou het een oplossing kunnen zijn om dat laag wat te remmen terwijl je je andere freq's kan gebruiken om jezelf hoorbaar te krijgen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Michiellll »

Dat is niet echt een vergelijkbare situatie. Normaalgesproken hebben ze bij het front last van je bascab, doordat je loopt te compenseren in het mid-laag vanwege gebrek aan bereik/diepgang. Toonregeling op je amp is toch voldoende om laag weg te draaien mocht je ooit een reden vinden om dat te doen?

Mijn ervaring met de AA kastjes is dat je met laag volume ook wegkomt doordat je wel laag hebt in je geluid, niet dat er een reden is om dat te doen. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Michiellll op 07 apr 2018, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie