Precies, maar hoeveel muzikanten snappen nu daadwerkelijk wat hier staat?
1980...
Diesel, tja zuinig maar wat een herrie en je moet geen haast hebben...
2018... idem
Toch? Natuurkundige eigenschappen/wetten wijzigen namelijk niet
Wie van mening is dat je -ondanks de gelijke eigenschappen van dieselolie- achterhaalde ideeen hebt als je diesels af doet als traag en herriebakken snapt ook dat er aan luidsprekers & fysieke wetten verder vrijwel geen enkele conclusie getrokken kan worden.
Wat zijn eigenlijke de constante fysische eigenschappen?
Membraandiameter..... en daarmee vorm/stijfheid&gewicht.
Cone breakup hangt daarmee samen, en met gewicht hangt de eigen resonantiefrequentie en VAS (compliantie/stijfheid van ophanging) en boxvolume samen. Dit tesamen met BL-factor (aandrijving in het magneetsysteem) bepaalt grofweg de gevoeligheid bij een bepaalde inhoud en frequentie/afstemming(sdiepte) (kan trouwens compleet gelijk zijn voor bijvoorbeeld een 10" & 18").
De frequentie waarop bundeling zal inzetten wordt ook bepaald door de conusdiameter. Dit laatste is feitelijk het enige wat niet verandert, tenzij je een vlakke conus gaat gebruiken. Maar dat introduceert nieuwe problemen.
En wervelingsverliezen door een andere verhouding tussen oppervlak en randdiameter (1x18" koppelt akoestisch beter dan 2x12").
Maar waarom zou je kiezen voor het gebruik van in unit tot in het gebied van z'n tekortkomingen??? Met de drivers van tegenwoordig kun je de keuzes anders maken. Meerdere stategieen zijn bruikbaar voor hetzelfde doel.
Kijk, zo lang er zeer minimalistisch ontworpen speakersystemen bestaan kun je horen waar de ellende en goede eigenschappen zitten. Dat je daar naar op zoek gaat is prima, maar dat is voor mij hetzelfde als zoeken naar een benzine motor omdat je graag een beetje wil kunnen sprinten bij het verkeerslicht. Balen als er een bmw 330d naast je staat...