Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

@Rdatema,
Ik nu net voor het eerst op jullie site gekeken, was toch wel benieuwd naar wat jullie maken. Valt mij 1 ding op dat bij geen enkele speaker vermeld staat wat voor speaker erin zit. Er worden wel vergelijkingen getroken met 12 & 15 inch maar het is mij niet duidelijk wat er nu in zit. Ook bij bv jullie kleinste cab met 4 speakers, wat zit erin? 8 inch?
En misschien ook is wat doen aan het juist plaatsen van foto's, nu worden er een hoop vervormd waardoor het lijkt dat het hele smalle kastjes zijn, en veel foto's staan een kwartslag gekanteld.
Ik ben zeker benieuwd naar hoe het klinkt. Ohja, ik zag ook bij 1 cab dat de reflexpoorten aan de achterkant zitten, maar niet bij alle modellen zie je de achterkant op de foto's. Misschien is het handig om ook in de specs te vermelden hoeveel en waar de poorten zitten.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Goose schreef: 20 mar 2018, 22:20 @Rdatema,
Ik nu net voor het eerst op jullie site gekeken, was toch wel benieuwd naar wat jullie maken. Valt mij 1 ding op dat bij geen enkele speaker vermeld staat wat voor speaker erin zit. Er worden wel vergelijkingen getroken met 12 & 15 inch maar het is mij niet duidelijk wat er nu in zit. Ook bij bv jullie kleinste cab met 4 speakers, wat zit erin? 8 inch?
En misschien ook is wat doen aan het juist plaatsen van foto's, nu worden er een hoop vervormd waardoor het lijkt dat het hele smalle kastjes zijn, en veel foto's staan een kwartslag gekanteld.
Hierop reageer ik in ons eigen topic, om vervuiling te voorkomen :D

(...) incl gebruikerservaringen, die zijn nu ook in het topic toegevoegd.

Leuk dat je ze een keer wil horen. We hopen in Vlaardingen wat kasten mee te hebben en bij te dragen aan de "blinde" cab-shoot out.

Omdat we inmiddels al tientallen bascabinetten ontworpen hebben, voor een goed (productie)model gaan rustig 4-5 prototypes vooraf, vinden we het erg leuk om onze kennis te combineren met de kennis, ervaringen en inzichten van het BGF. Zo is dit topic al een schat aan info. Een kast van ruim onder de 10kg (zoals we hebben) is niet erg gewenst, maar een tilt functie wordt wel vaak gemist. En de sound van een rock solid gebouwde kast, maar wellicht ook modulair op te bouwen omdat je niet altijd en overal je Eden 4x10 nodig hebt.

Om maar met het eerste idee 'geweldig, maar die komen toch nooit terug' te beginnen kwam het idee van een 'moderne' fridge. Heel laag hoeft dat niet te gaan, maar de nabijheid van die wall of sound in de rug is wellicht met niets te vervangen -behalve door een fridge-stack ;-)
Voeg daar aan toe de modulaire wens, tilt/kickback en een zo compact mogelijke kast en het kan zijn dat behalve voor wie diep laag wil, deze kast een leuke vertaling is van de consensus. En wellicht is het zo gemiddeld dat het niemands lieveling meer is, dat is dan ook ontzettend interessant om te constateren. Dus, globaal ontworpen (wel exact bekend hoe de kast moet, maar maakt tekening onleesbaar) - feedback verwerken - bouwen en testen...
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
cees
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 jul 2009, 19:53

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door cees »

Wanneer is de cabinet shootout in Vlaardingen?
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

De datum is niet definitief vastgesteld maar ik hou rekening met 27 mei 2018.

Voor de shootout heb ik voorgesteld met een akoestisch transparant scherm te werken en 2 TC Electronics RH750 versterkers, vanwege elk 3 pre-sets. Dan kunnen er 6 cabs op gevoeligheid ongeveer gelijk gezet worden zodat er bij de shoot-out de onderlinge klankverschillen van de cabinetten naar voren komt. Steeds volume moeten aanpassen is storend op z'n moment.

Het is een idee, niets staat vast.
En het ontwerp uit dit draadje heeft eigenlijk ook niets met die shoot-out te maken, maar mocht tegen die tijd deze kast als compact 15" solo model met tweeter gereed zijn dan kan hij best deelnemen aan de shoot-out. Het ging eigenlijk meer op 2x10 Eden vs 12" Aguilar enzo.

Edit: blijkbaar leeft het nog.
https://www.markbass.it/product-detail/c ... 8/Markbass heeft inderdaad een 8x10 (NEW) waarbij je de bovenste 4x10 kast ook zonder de onderste kunt gebruiken,
Bij een 8x10 zou je daar sowieso rekening kunnen houden, als je hem opbouwt als 4x10 met daarop 2 2x10 kasten. Ben je helemaal flexibel. Beter nog: opbouwen als 2x10 als kolom, rechtop, kun je 4x10 in een kolom gebruiken, dus als halve fridge. Heb je niet alleen het 'dunne' bovenste deel/onderste deel maar gecomplete sound maar met maar met 4x10. Zo promoot TC hun 2x10 ook als je gaat stacken.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door nangyala »

Het verbaast mij dat je ontzettend transparante baskasten promoot en dan voorstelt om te testen met een TC versterker. De TC die ik ken ( en misschien is het niet hetzelfde type, hou mij ten goede )
is namelijk heel erg gekleurd. Het vergelijk is dan wel eerlijk onderling, maar mijn ervaring met de TC versterker is dat deze "groot" wil klinken dmv compressie en wolligheid ipv echt laag
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Dat is feitelijk ook wat TC doet volgens hun papers, een soort compressie in de heftigste pieken zodat het lijkt alsof je meer vermogen hebt. Eich, TecAmp, je wilt het allemaal er wel bij hebben maar -ik meen- 800W 20kg+ Hevos en voor het gemak potente TC RH750 worden hier het meest gebruikt. Geld gaat toch ook naar de basgitaren, maar vooral naar het (jonge) bedrijf dat we zonder te willen lenen begonnen zijn op te zetten. Neemt niet weg dat iedereen toch zijn eigen amp kan gebruiken. We hebben ook nog een Markbass Little MarkIII en Bugera bvp5500. Voorheen nog wat andere merken gebruikt, maar zoveel als een cab verschil maakt... Darkglass staat eigenlijk bovenaan om te proberen :dance: En een Trace Elliot Elf :mrgreen:
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door nangyala »

Psst. Dan neem ik de Darkglass mee naar de meeting
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

Ik vraag mij ook af waarom je perse een zo'n transparante mogelijke speaker wilt hebben. Ik vind een gekleurde kast wel lekker. Dat bepaald ook gelijk welke kasten c.q. merken ik wel interessant vind. Ook de boventonen en karakter eigenschappen van de verschillende speakers zullen wel aanwezig blijven. En daarom zou ik bv ook willen weten welke speakers erin een kast zitten. En als je die eigenschappen helemaal wilt weg drukken door de kast zo transparant mogelijk te maken, wat bepaald dan de keuze voor een bepaalde maat speaker diameter?
Een 10" is bv lekker direct. Een 12" heeft vaakt een wat uitgesproken midden. En een 15" is wat voller. Ik zeg daarmee niet dat de anders speakers niet ook wat meer die eigenschappen kunnen hebben van elkaar. Maar ze zullen waarschijnlijk toch wat minder uitgesproken daarin zijn. Dat is net als met verschillende soorten hout bij de bas, de verschillende soorten en plaatsing van de pickups. En ook bij de verschillende soorten versterkers. Je kan het een en ander wel wat compenseren maar het zal nooit zo als het andere worden. Als ik een bepaald geluid zoek dan zal ik daarin bepaalde keuzes maken. En een vage omschrijving en het niet aangeven van welke speaker erin zit zal mij er minder toe neigen om daarvoor te kiezen vooraf. Ook al zijn de speakers heel goed volgens andere. Ik zal bv nooit zo 123 kiezen voor een modeling amp een hoop mogelijkheden heeft maar van alle geluiden nooit echt het echte benaderd, steeds net niet die sound. Dan heb ik veel liever gewoon echt die ene sound, dan maar wat minder keuze in geluid maar wel echt die ene.
Dat zal voor mij ook met bassen zijn en met speakers ook. Daarom zal ik ook minder interesse hebben in het verkooppraatje dat de speaker zo transparant mogelijk is.
In de hele lijn van je apparatuur en sterker nog zelfs bij de keuze van fingerstyle of plectrum en welke soort snaren zijn bepalend voor je geluid. Maar dan aan het einde van de keten zou je opeens het helemaal transparant willen hebben. Beetje apart, toch?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Nee hoor, voor die smaken is er veel te vinden bij de bekende merken. Daar valt niet meer zoveel aan toe te voegen. Dus dat is uiteraard helemaal prima. En een verkooppraatje is het laatste waar we mee bezig willen zijn. Bij interesse lekker testen, al dan niet met een roadtest.
En wat je zegt klopt helemaal, je sound is de hele keten. En sommige merken voegen daarin iets toe, AA modellen worden ontworpen om dat zo min mogelijk te doen. Als je met je basgitaar en amp helemaal de sound krijgt dit je wil, is zo'n merk waarschijnlijk interessant. Maar ik begrijp precies wat je bedoeld hoor ;-) Dat is ook helemaal prima. Maar voor een doelgroep die we niet gaan bereiken gaan we er geen andere visie op na houden wat er op de site komt. Iedere koper weet wat er in zit tot nu toe. En dat vinden we prima, maar dat is nadat iemand gehoord heeft.
20180321_155826.jpg
20180321_155826.jpg (1.49 MiB) 2379 keer bekeken
Dit is wat er in een cabje zit om het de units te filteren. Overgangsfrequentie, shaping, resonantiecorrecties... Zit ook niet in elke cab (doorgaans geen filter op de woofer... )

We hebben een commercieel gedeelte waarin ik specifieker mag in gaan op Acoustic Alignment, ik zou ik dit topic liever niet al te veel willen toelichten van de bedrijfsfilosofie van AA. Dat mag gerust in het andere topic - graag zelfs.

In dit topic kan uiteraard wel gereageerd worden n.a.v. de zoektocht naar een cab (of eigenschappen) die nog ontworpen zou moeten worden/terug mag komen. En het eerste idee is helder, modulair naar 2x 15" :jam:
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Strabel »

Het nut van versterkers met "modeling" ,(dus bvb het na bootsen van een 4x10" Markbas cab) is vaak alleen zinvol bij opnames met de direkt out omdat er verder
geen "kleuring" is (met goede opname app.... natuurlijk.)
Ga je een Markbas 4x10" modeling in een live situatie op een ,bvb, 4x10" Gallien Kreuger toepassen gaat dat niet werken omdat de G&K natuurlijk ook al een
eigen kleuring heeft.
Dus in hierboven genoemd "transparantie",mits dit ook betekent "neutraal" verhaal, is een neutraal "transparant" klinkende cab wel prettig als je de "modeling"van zo'n moderne versterker wilt gebruiken.
Ik ben het wel eens met Goose ,dat als je weet wat voor geluid je wilt hebben ook het beste voor die specifieke cab kunt gaan.(er gaat niks boven het orgineel,toch?)
@Rdatema,ik vind jullie visie erg goed om die "transparantie"(ik denk iets meer aan neutraal) te behouden ,dan kun je ook beter je instrument en versterker beoordelen
op het geluid dat je wilt hebben.Of dit met "modeling"versterkers echt gaat werken of gaat aanslaan is natuurlijk dus ook afhankelijk van het aanbod van "transparante
neutrale cabs. :D
Feeling the groove is everything.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Muziekschuur »

Acoustic 408

[img]
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door StingRay85 »

Muziekschuur schreef: 22 mar 2018, 09:59 Acoustic 408

[img]
Inderdaad, een goede 4x15 frigo op 2 ohm zou ik ook wel leuk vinden. Daar een 270 of 370 mee combineren, en blazen maar. Van in de tijd dat de watts nog werden vergeleken met buizen watts. Ik zoek trouwens nog iets om mijn Sunn 1200s (1200W op 2 ohm) mee te gebruiken (=misbruiken) :d

Een 408 met 4 moderne drivers... damn
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

Exact Strabel, ik snap Goose maar voor wat jij beschrijft waren 3 AA producten beoordeeld met zeer hoge bruikbaarheid icm Kemper (zie bijlage en onze site)

@Muziekschuur en DominicMaertens, dat zijn grote jongens -4x 15"
Zeker nog wel te maken, maar om eerlijk te zijn zou ik niet weten waarom. Ze gaan harder dan je hebben kan, harder dan de FOH en je kunt er meer versterkervermogen op kwijt dan je voor handen hebt... Los even van praktische bezwaren is het misschien niet helemaal 'nuttig' meer, maar het is wel extreem - en dat opzich kan wel weer gaaf zijn.

Bij een moderne interpretatie zou je minder efficiënte 15" drivers kunnen pakken, zodat ze in de relatief kleine behuizing waarin 2 stuks 15" zitten toch heel diep komen. Versterkervermogen is tegenwoordig immers toch niet zo moeilijk meer (in euro's en in kilo's). Dan is het nog een stukkie extremer dan het al was.
We gaan eens kijken hoe het in dit topic voorgestelde 15" model het doet in 2x15". Er kan altijd nog een ontwerp komen met 4x15, maar het beschikbare volume moet gedeeld worden. Delen door 4 ipv door 2 betekent minder diepgang, meer herrie. En als de herrie voldoende is, is het zonde om diepgang op te geven.
DominicMaertens schreef: 22 mar 2018, 14:52
Muziekschuur schreef: 22 mar 2018, 09:59 Acoustic 408

[img]
Inderdaad, een goede 4x15 frigo op 2 ohm zou ik ook wel leuk vinden. Daar een 270 of 370 mee combineren, en blazen maar. Van in de tijd dat de watts nog werden vergeleken met buizen watts. Ik zoek trouwens nog iets om mijn Sunn 1200s (1200W op 2 ohm) mee te gebruiken (=misbruiken) :d

Een 408 met 4 moderne drivers... damn
Bedoel je dat je met weinig Watts een enorm akoestisch vermogen hebt?
Bijlagen
review kemper.png
review kemper.png (951.8 KiB) 2284 keer bekeken
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Chino »

Rdatema schreef: 21 mar 2018, 09:31

Edit: blijkbaar leeft het nog.
https://www.markbass.it/product-detail/c ... 8/Markbass heeft inderdaad een 8x10 (NEW) waarbij je de bovenste 4x10 kast ook zonder de onderste kunt gebruiken,
Mijn Markbass Classic 8x10 heeft dit. En je kunt de onderste 4x10 ook zonder de bovenste gebruiken... :)
Voor sommige settings wel fijn. En je hebt dan 4x10 richting oorhoogte.
Een 8x10 van 40 kilo. Prima te vervoeren.
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door arjan »

Toch bijzonder dat iedereen weer terugvalt in inches🤔 terwijl het om klank, geluidsdruk, vermogen etc gaat.
Mijn idiale cab is er één met bulderend laag, mooi mid en sprankelend hoog, vlot reageren op mijn spel, minimaal 600 watt en moet in mijn bakfiets passen🤣
Wat voor maatje speakers er dan inzit boeit me dan niet zo.
Lijkt me vervelend als je bijvoorbeeld de ideale 2 x 12 zoekt en die nooit vind.
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Plaats reactie